Publicerat Januari 1, 201511 yr När jag inte jagat på länge får jag alltid för mig att jag skulle bli lite lyckligare av ännu ett vapen. Föga originellt funderar jag på en gammal Husqvarna och byta kolv i någon av kalibrarna som titeln nämner. Har ingen egen erfarenhet av någon av kalibrarna. Äger idag en .308win och antar att 9,3 skulle "komplettera" på ett bättre sätt, eller?!? Men hur är det med rekylen på 9,3? Har knappa 65kilo att hålla emot med. Vet att storleken inte är hela grejen men nog tycker jag att välväxta män verkar ha lite lättare att ta rekylen. Just det vad ska jag ha den till? Ja... Vildsvinsvak är väl det som ligger närmst till hands.
Publicerat Januari 1, 201511 yr 308 och 8,57 ligger väldigt nära varandra så det blir som att skjuta med en 308:a men med effekt av en 30,06 ungefär , en gammal Husqvarna är bland de värsta bössorna du kan skjuta med rekylmässigt om du inte byter ut kolven till något bättre , jag föreslår att du tar en 9,3x57 istället som är betydligt snällare ,men kraft så det räcker och blir över på de skotthåll som grisvak innebär. Rolle
Publicerat Januari 1, 201511 yr 9,3x62 har en helt hanterbar rekyl. Är själv ingen jätte (170cm/80kg) men har inga problem med rekylen från den.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Din vikt är inget att ta hänsyn till gällande rekyl, jag väger runt 100kg och tycker väl 9,3x62 är ok men inget jag skulle vilja ha, samtidigt tycks varenda jägare ha en fru på 45kg som skjuter 375hh med ett leende.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Tror att ju lättare man är, ju mer "följer man med" rekylen. En tung persom "står emmot" bättre och får då mer stryk. Bara en teori... (Har heller inget besvär av min .375H&H)
Publicerat Januari 1, 201511 yr 9,3x62 har ingen jobbig rekyl för jaktskott i skogen - känns inte alls när det är ett djur i hårkorset. Sitta och finlira handladdningsstegar i bänk (många skott där inte kroppen inte följer med i rekylen) för riktigt bra precision kan däremot bli jobbigt tycker jag.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Tror att ju lättare man är, ju mer "följer man med" rekylen. En tung persom "står emmot" bättre och får då mer stryk. Bara en teori... (Har heller inget besvär av min .375H&H) Jag har samma teori. Jag tycks få mer stryk än de flesta samtidigt som jag oftast är snabbare tillbaka på målet då bössan på gott och ont inte flyttar kroppen så mycket. Upplever dessutom att jag kände mindre av rekylen när jag var lite yngre och vägde 75-85kg.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Författare 9,3x57 hade jag en tanke på från början men läste i nån tråd att utbudet av fabriksladdad ammunition var rätt skralt (stämmer det?) så då ströks den från listan. Handladdning kommer inte bli aktuellt inom det närmaste.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Ja det är nog sant att utbudet är mindre i 9,3x57 än 9,3x62 , men i de hastigheter som det är frågan om så duger det med den gamla hederliga Alaska kulan och den kommer du nog alltid att få tag i , men annars så håller jag med om att 9,3x62 är inte heller så farlig att skjuta med , det blir mera en tung knuff och inte så mycket snärt om bössan är bra stockad , jag skjuter hellre 9,3x62 än 30,06 som jag tycker är riktigt agressiv med mycket snärt, såg att det är någon som säljer en nytillverkad kolv till gamla Husqvarnor på Blocket nu för 2000kr om det är intressant.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Jag rekommenderar 9.3x57, kalibern är på uppgång, skiljer ca 800-400J i anslagsenergi mot 62an men jag upplever 62an som betydligt elakare, jag har dock inga problem att nöta i skjutbiogafen med min 57. Så den enda anledningen till att du bör välja 62an är att det finns ett aningen större utbud av köpeammo, men detta är inget jag tror du kommer uppleva som ett problem. Både min 6.5 och 7.57 har hamnat längst bak i skåpet sen 9.3x57 införskaffades.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Wallden , kan man säga att skillnaden mellan 57:an o 62:an är som skillnaden mellan 308 o 3006 , dvs betydligt snällare men dräper ändå allt ut till 200m utan problem ? Rolle
Publicerat Januari 1, 201511 yr Jag rekommenderar 9.3x57, kalibern är på uppgång, skiljer ca 800-400J i anslagsenergi mot 62an men jag upplever 62an som betydligt elakare, jag har dock inga problem att nöta i skjutbiogafen med min 57. Så den enda anledningen till att du bör välja 62an är att det finns ett aningen större utbud av köpeammo, men detta är inget jag tror du kommer uppleva som ett problem. Både min 6.5 och 7.57 har hamnat längst bak i skåpet sen 9.3x57 införskaffades. Jag har också haft en 9,3x57, och inte ens med bakelitbakkappa känndes den elak.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Wallden , kan man säga att skillnaden mellan 57:an o 62:an är som skillnaden mellan 308 o 3006 , dvs betydligt snällare men dräper ändå allt ut till 200m utan problem ? Rolle Jag vet väldigt lite om 3006 annat än den jämförelsen du tar upp. Men som sagt, skillnaden är mellan 400-800 Joule, på 57vs62, men du får en betydligt snällare bössa. Sen dräller det av 57 på blocket för småpengar så man kan lägga pengarna på bra optik och ammo
Publicerat Januari 1, 201511 yr Ja med tanke på att skotthållen sällan överstiger 100m på Svenskt högvilt så borde 57:an upptäckas av fler , definitivt värd ett ordentligt uppsving.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Man kan väl jämföra det lite så ja. Men exempelvis 15g Oryx får du ju dessutom en hyfsat flack kulbana på jaktligt avstånd.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Finns en 57:a på Blocket med Bobergkolv för 1500kr (Gotland) , mycket bössa för liten slant, jag hade en diskussion en gång med en äldre herre i jaktlaget angående kalibrar och premiumkulor där jag bedyrade hur bra de var , han har haft en 57:a och jagat med Alaska kulan hela livet , hur som helst så slutade diskussionen med att han fällde kommentaren att " kan de mer än dö då " , efter detta har jag helt tänkt om och anser att det är ett större problem med för snabba kalibrar där man måste ha superkulor för att de ska hålla ihop vid träffen än att man inte har tillräcklig kulbana på 300m , långsamma kalibrar ger dessutom liten köttförstöring med mycket död i utan att behöva använda superkulor.
Publicerat Januari 2, 201511 yr 9,3x57 med 45cm pipa och träbakkapp. Riktigt from att skjuta med. Perfekt komplement till 308win S.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Författare 9,3x57 är tillbaka som alternativ eftersom det är så många som talar gott om den. Men jag ogillar att vara utelämnad åt Norma för att skaffa ammuntion. Norma tillverkar säkert alldeles utmärkt ammuntion men MIN upplevelse är att den största skillnaden jämfört med andra märken är i plånboken. Gällande Husqvarnan på Gotland var den väldigt tilltalande. Men den är "färdig", jag behöver ett litet projekt som jag kan fördriva tiden med i brist på jakttillfällen. Ska kolla med lokala handlarn om dom har nåt liggandes i "skrothögen" som kan va av intresse.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Ja vill du ha ett större kulutbud så ska du nog välja 62:an , det jag menar egentligen är att 57:an räcker mer än väl att skjuta med upp till 200m och är dessutom behaglig och skön att skjuta med , inget fel alls med 62:an den är bara lite vassare , ibland så undrar jag om inte jakten på grova potenta kalibrar bara handlar om att vara macho och visa att man klarar av att skjuta med en sådan bössa , viltet lär inte märka någon skillnad och du kommer aldrig att kunna skrämma ihjäl ett vilt även om du skulle ha en 458wm eller ännu grövre , skottet måste sitta rätt i alla fall och lagom brukar vara bäst, 57:an och 62:an är båda väldigt bra och effektiva , den ena lite snällare än den andra bara.
Publicerat Januari 2, 201511 yr 9,3x57 är tillbaka som alternativ eftersom det är så många som talar gott om den. Men jag ogillar att vara utelämnad åt Norma för att skaffa ammuntion. Norma tillverkar säkert alldeles utmärkt ammuntion men MIN upplevelse är att den största skillnaden jämfört med andra märken är i plånboken. Gällande Husqvarnan på Gotland var den väldigt tilltalande. Men den är "färdig", jag behöver ett litet projekt som jag kan fördriva tiden med i brist på jakttillfällen. Ska kolla med lokala handlarn om dom har nåt liggandes i "skrothögen" som kan va av intresse. Du är inte utelämnad åt norma, ladda själv och en värld av möjligheter öppnar sig om du nu vill ha något att göra i brist på jakttillfällen. Annars är prisskillnaden moderat mot vad du skjuter, hur många jaktladdningar skjuter du per år? 50st? Prisskillnaden är då inte mer än 2-300kr.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Författare Ladda själv är i dagsläget inte aktuellt. Två klåfingriga småpojkar och brist på lämpligt låsbart utrymmer gör att jag låter bli. Kan bli aktuellt i framtiden kanske. Som det ser ut nu är ju priset inget problem men det är ju trist om Norma skulle sluta alternativt höja priset ytterligare.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Detta är en populär post. Promota inte 57;an för mkt nu, för nu är den självgående och ammo trillar in från snälla jaktkamrater som bytt upp sig till 62:an då den odödlige grisen kommit på markerna. Gratis är gott.