Publicerat Januari 2, 201511 yr När jag inte jagat på länge får jag alltid för mig att jag skulle bli lite lyckligare av ännu ett vapen. Föga originellt funderar jag på en gammal Husqvarna och byta kolv i någon av kalibrarna som titeln nämner. Har ingen egen erfarenhet av någon av kalibrarna. Äger idag en .308win och antar att 9,3 skulle "komplettera" på ett bättre sätt, eller?!? Men hur är det med rekylen på 9,3? Har knappa 65kilo att hålla emot med. Vet att storleken inte är hela grejen men nog tycker jag att välväxta män verkar ha lite lättare att ta rekylen. Just det vad ska jag ha den till? Ja... Vildsvinsvak är väl det som ligger närmst till hands. När jag inte jagat på länge får jag alltid för mig att jag skulle bli lite lyckligare av ännu ett vapen. Föga originellt funderar jag på en gammal Husqvarna och byta kolv i någon av kalibrarna som titeln nämner. Har ingen egen erfarenhet av någon av kalibrarna. Äger idag en .308win och antar att 9,3 skulle "komplettera" på ett bättre sätt, eller?!? Men hur är det med rekylen på 9,3? Har knappa 65kilo att hålla emot med. Vet att storleken inte är hela grejen men nog tycker jag att välväxta män verkar ha lite lättare att ta rekylen. Just det vad ska jag ha den till? Ja... Vildsvinsvak är väl det som ligger närmst till hands. Dum fråga säkert men om man har en 62a kan man ladda den som en 57a ifall man vill ha den lite snällare? OM det inte blir för lite krut i hylsan dvs?
Publicerat Januari 2, 201511 yr ja! jag skulle nog vilja säga att om du laddar en 9,3x57 hårt och en 9,3x62 klent med en 250 grains kula så har du samma effekt, skiljer säkert 10% men liknande iallafall! men jag tycker ni snackar för lite 8x57, den med en tung ca 220 grains gör väl minst samma jobb som en 250 grains i 9,3x57? med 8x57 har du ju fler möjligheter, det har du även i en 9,3x62! sen gillar jag 9,3x57 högt och rent, men då med tyngre kulor som minst 286 grains på vak! mina 2 cent!
Publicerat Januari 2, 201511 yr ja! jag skulle nog vilja säga att om du laddar en 9,3x57 hårt och en 9,3x62 klent med en 250 grains kula så har du samma effekt, skiljer säkert 10% men liknande iallafall! men jag tycker ni snackar för lite 8x57, den med en tung ca 220 grains gör väl minst samma jobb som en 250 grains i 9,3x57? med 8x57 har du ju fler möjligheter, det har du även i en 9,3x62! sen gillar jag 9,3x57 högt och rent, men då med tyngre kulor som minst 286 grains på vak! mina 2 cent! Så kan det nog vara, däremot tycker jag inte att 57an ska laddas hårt, jag upplever den som bäst som tuung och långsam. Helt klart att 8.57 gör samma jobb (dödar), men det gör även alla anda klass 1or.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Författare När det gäller 9,3x57: "behöver" man ha koll på vilket system det är? Det jag tänker på är trycket. Vissa avråder ju från köp av äldre system som inte är trycktestade för moderna patroner. Men fattade jag Normas hemsida rätt så har man tagit hänsyn till vapnens ålder för just 9,3x57. Det finns väl ingen nytillverkning, eller?
Publicerat Januari 2, 201511 yr Normas laddata och ammunition är låg nog även för m96, en m98 eller annan modernare mekanism tål mer. Blaser gör 9,3x57.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Normas laddata och ammunition är låg nog även för m96, en m98 eller annan modernare mekanism tål mer. Blaser gör 9,3x57. Finns en intressant artikel kring trycken och ladda upp 9.3x57 i VT, tror det var förra året. Om jag inte minns fel var väl kontentan att 9.3x57 var omodern när man reviderade 8X57IS och därför gjordes inget åt 9,3:an. /M
Publicerat Januari 14, 201511 yr Författare Hoppsan det blev en Husqvarna 9,3x57 m98. Nu ska bara licensmaskineriet mala i 6-8 veckor sen kan man börja greja lite. Fick dock lite huvudbry kolven var till synes rätt fräsch så den planerade kompositkolven kanske får ersättas av en justerbar kolvkam. Men det har jag tid att fundera på i vår.
Publicerat Januari 17, 201511 yr Får gratulera till köpet då! Tycker du gör rätt som behåller originalkolven om den är fin. Du kommer säkert bli nöjd med denna riktigt trevliga kaliber.
Publicerat Januari 17, 201511 yr Gör så, 146-kolven passar åtminstone mig bäldigt bra för järnsiktena.
Publicerat Januari 17, 201511 yr Författare Har grubblat lite och helt klart bestämt mig för att om kolven är lika okej på insidan som på utsidan så blir det renovering istället för att byta ut. Har Thomas Ekbergs 9,3:a som förebild. Fast jag behåller de öppna riktmedlen till att börja med. Det slog mig som en bandyboll i pannan att jag borde tagit med kolven direkt. Då kan jag greja med den medan licenstanterna gör sitt! Får väl försöka åka iväg och hämta nån dag, är bara en knapp timma enkel väg. Betalt är det också.