Publicerat Januari 9, 201511 yr 76 cm pipa på en av de modernare halvisarna är helt fantastiskt trevligt, har inte det själv och det är något jag saknar innerligt. /Christian
Publicerat Januari 9, 201511 yr När du är i kungens kurva kan du smita in på huntyard i vårby också. Tack för alla svar! Då vet jag ungefär vad jag ska leta efter! DÅ kommer fråga 2, vart runt omkring stockholms området hittar jag släjare till dessa bra vapen? vilka butiker?
Publicerat Januari 9, 201511 yr Detta är en populär post. Som vanligt när det kommer till frågor som detta.. Hur skall den användas? 1par gånger om året eller dagligen. Mycket på bana, mest för ex eftersök etc,etc? Ska du använda den mycket köpe bättre kvalite, bara nån enstaka gång köp billigare... Jämförelse: köper du en hyperlux bil bara för att åka till jobbet 1mil bort? Nån enstaka gång = Remington 1100 eller dylikt. Kostar hälften av en ny turk och kommer knata på tills Gudrun Schyman hamnar på Slitz framsida.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Är det dock inte rätt dumt att köpa något nytt som är so-so i funktion och där man aldrig kan veta om 24 grams laddningar fungerar? En beg pang kan man alltid be att få provskjuta vid frågor, en ny inte så mycket. /Christian
Publicerat Januari 9, 201511 yr Detta är en populär post. Nån enstaka gång = Remington 1100 eller dylikt. Kostar hälften av en ny turk och kommer knata på tills Gudrun Schyman hamnar på Slitz framsida. Och knatar dessutom på när den är lika full av skit som nämnda dam.. ;-)
Publicerat Januari 9, 201511 yr Och knatar dessutom på när den är lika full av skit som nämnda dam.. ;-) Fistbump
Publicerat Januari 10, 201511 yr Jag minns min 1100 som " trög" trots att jag idag har bössor som väger 3,6-3,7kg Men jag fick vikta min Faberm automat som var mkt lätt i kolven totalt 3,150g Jag klämde på polarens Beretta 390 i helgen, och den tyckte jag var jobbigt framtung . Viktar man en automat så kan den kännas lättare fast den faktiskt är tyngre . /P
Publicerat Januari 10, 201511 yr 1100 är inte höjden av elegans nej, men som alternativ till en turksprätt står den sig gott.
Publicerat Januari 10, 201511 yr 1100 är inte höjden av elegans nej, men som alternativ till en turksprätt står den sig gott. Nog är dom eleganta om man hittar en välskött, jag sköt skeet -84 med min med 76cm fulltrång pipa ;-) /P
Publicerat Januari 10, 201511 yr Grannen hade 2st för samma ändamål och tog medaljer i SM, EM, OS och VM för sverige på 70-talet.
Publicerat Januari 10, 201511 yr Japp jag skulle valt en beggad ex 1100. Men nu ville denna person ha en ny, så... Då är denna person inte så lite smådum...... /T
Publicerat Januari 11, 201511 yr Jag har på ett annat forum tipsat om en Browning 2000 beg till vrakpriset runt 3500 hos vapen nissarna i Ullared , 26 " pipa och IC choke , stållåda och magrör i RF samt försedd med speed load funktion . 12/70 men det man klarar med det vetefan då vi inte skjuter nämnvärt m stål på jakt. En lite ovanlig modell som är klart underskattad då många inte begriper hur man använder speedload funktionen. /P
Publicerat Januari 11, 201511 yr 26" pipa är ju rätt korkat att köpa om man skall skjuta på saker lite längre ut - framförallt om du med IC menar "improved cylinder". Funkar säkert bra att skjuta på lerduvor på 10-15 meter men utöver det är det ingen höjdare, om det inte handlar om slug dvs. För jakt är det rent ut sagt korkat. Har man en tight budget och vill ha en hagelautomat för jakt så blir det förmodligen inte bättre än en begagnad 1100 eller om man kan lägga aningens mer och kanske få en Urika som har sett lite vapenvård i sina dar. Fabarm räknar jag in bland turkomaterna för jag har sett på tok för många jävlas när det dyker upp lite lättare plugg, men jag tillhör de som har hagelbössan som främsta vapen och tycker det lätt är värt att lägga 50k på en begagnad bössa. (dock kommer det aldrig in en halvautomat i mina ägor om det inte är en ospärrad Extrema II eller liknande )
Publicerat Januari 11, 201511 yr Med dina referensramar kanske det är korkat som skjuter på håll som många inte lyfter bössan på ;-) Och att bedöma halvautomater efter om dom inte käkar plugg dom är byggda för e korkat i mina ögon, Visst jag hade föredragit att min Fabarm XLR hade käkat ALLT som Classic sa att den skulle göra, Men då jag inte tävlar längre utan bara tränar för att hålla formen så har jag råd med lite piggare plugg, /P
Publicerat Januari 12, 201511 yr Med dina referensramar kanske det är korkat som skjuter på håll som många inte lyfter bössan på ;-) Och att bedöma halvautomater efter om dom inte käkar plugg dom är byggda för e korkat i mina ögon, Visst jag hade föredragit att min Fabarm XLR hade käkat ALLT som Classic sa att den skulle göra, Men då jag inte tävlar längre utan bara tränar för att hålla formen så har jag råd med lite piggare plugg, /P Det är ett rejält handikapp att inte kunna putta iväg 24g! Skulle inte köpa en bössa sol inte klarar det.
Publicerat Januari 12, 201511 yr 26" pipa är ju rätt korkat att köpa om man skall skjuta på saker lite längre ut - framförallt om du med IC menar "improved cylinder". Funkar säkert bra att skjuta på lerduvor på 10-15 meter men utöver det är det ingen höjdare, om det inte handlar om slug dvs. För jakt är det rent ut sagt korkat. Säg du inte det, säg du inte det..... På en kaninjakt för ett tag sedan golvade jag en kanin på ganska exakt 37m (jag måttade avståndet exakt mest för att han som stod vi sidan av tyckte det var "minst 50m"). Med 1/8 choke och 32gUS7 - vilket man når långt längre ut med än de flesta tror. Klarar Digweed sig med 1/2 & 1/2 på sportingen ut till 60 yards så vet jag inte om jag tycker att IC är "korkat" för jakt. 26" på en automat ger runt 32" att rikta längs - vet inte om jag tycker man behöver så mycket mer. /T
Publicerat Januari 12, 201511 yr Det är ett rejält handikapp att inte kunna putta iväg 24g! Skulle inte köpa en bössa sol inte klarar det. Nu var det inte det han skrev..... Den puttar inte i väg ALLA 24g laddningar. /T
Publicerat Januari 12, 201511 yr Min Fabarm XLR, som för övrigt har minst lika bra eller bättre funktion och finish än de Beretta-autos som jag har använt tidigare, laddar om Gyttorp 24 gram. Det är sista skott-spärren som inte har funkat vid ett par tillfällen. Men så är också 24g Steelmax en patron i mesigaste laget. Hagelsvärmen är som ett stilla vårregn. Man kan med fördel välja något annat. Även för övning
Publicerat Januari 12, 201511 yr 26" pipa är ju rätt korkat att köpa om man skall skjuta på saker lite längre ut - framförallt om du med IC menar "improved cylinder". Funkar säkert bra att skjuta på lerduvor på 10-15 meter men utöver det är det ingen höjdare, om det inte handlar om slug dvs. För jakt är det rent ut sagt korkat. Har man en tight budget och vill ha en hagelautomat för jakt så blir det förmodligen inte bättre än en begagnad 1100 eller om man kan lägga aningens mer och kanske få en Urika som har sett lite vapenvård i sina dar. Fabarm räknar jag in bland turkomaterna för jag har sett på tok för många jävlas när det dyker upp lite lättare plugg, men jag tillhör de som har hagelbössan som främsta vapen och tycker det lätt är värt att lägga 50k på en begagnad bössa. (dock kommer det aldrig in en halvautomat i mina ägor om det inte är en ospärrad Extrema II eller liknande ) Menar du här att en längre pipa puttar ut haglen längre för den behåller trycket längre än en kort? Eller skulle svärmen bli annorlunda ?
Publicerat Januari 12, 201511 yr Menar du här att en längre pipa puttar ut haglen längre för den behåller trycket längre än en kort? Eller skulle svärmen bli annorlunda ? Piplängd påverkar inte haglens fart eller träffbild....... /T
Publicerat Januari 12, 201511 yr Min Fabarm XLR, som för övrigt har minst lika bra eller bättre funktion och finish än de Beretta-autos som jag har använt tidigare, laddar om Gyttorp 24 gram. Det är sista skott-spärren som inte har funkat vid ett par tillfällen. Men så är också 24g Steelmax en patron i mesigaste laget. Hagelsvärmen är som ett stilla vårregn. Man kan med fördel välja något annat. Även för övning Första tre skotten strulade i min XLR sedan släppte allt och inget mer krångel steelmax 24g
Publicerat Januari 12, 201511 yr Tror vi skall lite på PMT även om det låter konstigt att inte piplängden skulle påverka hastigheten. Han har ju liksom en ful ovana av att ha rätt... Sedan kan det nog vara så att han bortsett från möjligheten att vissa herrar laddar sina egna plugg och då finns nog helt andra förutsättningar för att nyttja andra piplängder.
Publicerat Januari 12, 201511 yr Tror vi skall lite på PMT även om det låter konstigt att inte piplängden skulle påverka hastigheten. Han har ju liksom en ful ovana av att ha rätt... Inte jag som har den ovanan...... Ska vi tro farbröder som Robert Churchill och de som begriper som Birminghams Provhus så är allt krut förbränt senast 10" upp i pipan, i 99 fall av 100 redan efter 4". Det är en ganska så "substansiell" volym bakom en hagelpatron som ska fyllas upp med krutgaser om du vill ha tryck 30-32" upp i pipan. Sedan kan det nog vara så att han bortsett från möjligheten att vissa herrar laddar sina egna plugg och då finns nog helt andra förutsättningar för att nyttja andra piplängder. De enda patroner jag lyckats mäta att piplängden ger utslag är 76mm patroner med tyngsta möjliga laddning - då är skillnaden knappt mätbar (vi pratar enstaka m/s i snitt över 5 eller 10 patroner) med min kronograf. Jag har min misstankar om att det berodde mer på slumpen än på att det föreligger något såndant samband. Om du jmf mängden krut relativt pipvolymen så ser du ganska snart att tex en 30-06 har enormt mycket mer krut mätt i pipvolymer. Så att koka ihop egna puppor som brinner längre tror jag inte man kan med vedertaget krut inom hagelvärlden...... Det är helt andra samband som gäller i hagelvärlden än med sketna kulor. Vill minnas att Eley gjorde en provbatch där man höll arbetstrycket uppe till runt 25" - den batchen provades och blev känd för att spräcka kolvar och bryta nyckelben. Samt att den gav apkassa träffbilder - men med en sjuhelsikes fart...... /T
Publicerat Januari 12, 201511 yr Piplängden och framför allt tyngdpunkten behövs när man ska träffa prylar på längre håll.. Hade en typ 30-cm pipa på prov för mååånga år sen till dåvarande Centron. Fullständigt tvärkass... Man var ybergiftig på allt inom 20 meter sen vart det jobbigt. Provsköt någon träffbild även, värdelös även med premiumplugg.
Publicerat Januari 12, 201511 yr Precis som Hippen skrev så behöver man lite längre pipor för att svingen skall bli mer naturlig och stabil. 28" är minimum på en bock men viktpunkten spelar givetvis också roll. Vissa bössor blir inte vettiga innan de når 32" medans andra (läs; Browning B25) är optimala vid 28". En halvauto med lika naturlig sving har jag aldrig hittat men å andra sidan har jag inte letat. Sen när började Digweed skjuta med 1/2? Under de åren jag var med i fitasc svängen, och även i English Sporting, så var det bara xfull/xfull som gällde. Visserligen har fitasc förstörts och avstånden mer än halverats så han kanske "fuskar" lite i dag, vad vet jag men förr hade han aldrig 1/2 choke. Att använda IC under jakt tycker jag är ett ofog för det enda man gör är att sätta hagel i hela bytet om man skjuter på avstånd över 10 meter. Visst går det att skjuta en kanin på 40 meter med cylinder choke OM man har 36g premium plugg eller liknande i plastkopp, men med meridianammunitionen som svensken generellt använder så är det ingen höjdare.