Publicerat Januari 7, 201511 yr Jag har en sako 75 30-06 som är i det närmaste nyskick. Köpte den endast för att jag fick ett bra pris. Funderar dock på om man kan göra något roligt av den istället för den så vanligt kommande kalibern den redan är i. Har ni något förslag? Lådlängden öppnar ju för möjligheter...
Publicerat Januari 7, 201511 yr Författare Vad är roligt för dig? /Christian Mycket adekvat motfråga Är lite svag för 6/6,5mm kalibrar men det har jag snart 2 i skåpet. En tredje behöver dock inte vara fel.... De andra är mer anpassade för bukskytte så en mer jaktligt fungerande 6/6.5mm kaliber kanske vore trevligt? Lite pyrsch och rävracer kombo?
Publicerat Januari 7, 201511 yr Det är knappast nån hemlighet att jag är glad för 7mm-kalibrar, föreslår ändå att du gör en 7x57mm Mauser.
Publicerat Januari 7, 201511 yr Författare Det är knappast nån hemlighet att jag är glad för 7mm-kalibrar, föreslår ändå att du gör en 7x57mm Mauser. Hurpass mycket kan man stressa en sådan?
Publicerat Januari 7, 201511 yr Varför behöver man stressa den? Det finns större patroner som går ner i samma låda om fart är vad du söker. 7x57 är i princip identisk med 7mm-08, 140gr går i 850-870m/s för den som stressar, 160gr ca 800m/s.
Publicerat Januari 7, 201511 yr En 6-284 skulle jag någongång vilja äga - en liten vässing. Mvh Joacim
Publicerat Januari 7, 201511 yr Eller en 6mm-06. Jag har en ny pipa i 6mm stående hos en smed som skulle passa bra. 28" lång pipa
Publicerat Januari 7, 201511 yr Författare Eller en 6mm-06. Jag har en ny pipa i 6mm stående hos en smed som skulle passa bra. 28" lång pipa En strypt 3006 med 6mm kula? Borde bli åka av
Publicerat Januari 7, 201511 yr En strypt 3006 med 6mm kula? Borde bli åka av Nog ganska likvärdig 6-284 som Joacim nämnde ovan. En sån skulle jag bygga men Stigge började krångla när väl pipan hade anlänt. Det blir åka av med både 6-06 och 6-284
Publicerat Januari 7, 201511 yr Detta är en populär post. 270 win ...eller behåll 30-06an...kalibern för oss som vill va oss själva...'scjuu' (norrländsk jakande indragning av luft)
Publicerat Januari 7, 201511 yr Författare Har efter lite råd kommit fram till att jag ska prova bössan som den är och sedan utvärdera vad jag kan tänkas vilja ha annorlunda. Det finns trots allt ett par tusen smällars liv kvar i den. Markus, hur upplever du rekylen på din 338? Jag är nämligen inget fan av rekyl men nyfiken på kalibern
Publicerat Januari 7, 201511 yr Jag skjuter den med broms, rekylen är en smekning med rak stock och gummibakkappa. Kalibern ligger prestandamässigt mitt mellan 30-06 och 9,3X62. Det finns lite klipp på tuben där du kan få en uppfattning om hur mycket den sparkar. Du ser här att det inte är några större problem att ligga kvar i målet vid liggande skytte: https://www.youtube.com/watch?v=3q_9owBMW4A
Publicerat Januari 7, 201511 yr 35 whelen? +1 Med tanke på lådlängden och magasinet samt att det finns fabriksladdat. Bra grövre alternativ till 6,5 med mindre rekyl än 9,3
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare Jag skjuter den med broms, rekylen är en smekning med rak stock och gummibakkappa. Kalibern ligger prestandamässigt mitt mellan 30-06 och 9,3X62. Det finns lite klipp på tuben där du kan få en uppfattning om hur mycket den sparkar. Du ser här att det inte är några större problem att ligga kvar i målet vid liggande skytte: Tack! Intressant Vad får du för fart på kulorna ?
Publicerat Januari 8, 201511 yr Lite osäker, det där är ett tag sedan. Jag vill minnas det är SST 225gr, 845m/s. Nu har jag gått över till TTSX185gr i 870m/s som sparkar ännu mindre.
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare Lite osäker, det där är ett tag sedan. Jag vill minnas det är SST 225gr, 845m/s. Nu har jag gått över till TTSX185gr i 870m/s som sparkar ännu mindre. Får du ut mycket extra jämfört mot en vanlig 338-06? Funderar på hur pass stort ingrepp man behöver göra för att få till en 338 istället. Borde ju gå med samma pipprofil så man kan peta ner den i varmintstocken.
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare Någon som har koll på om man får in en varmintpipa i en vanlig 75 hunter stock utan större besvär? Eller hur mycket man vågar slipa bort på den platta varmintförstocken för att få ett vanligt grepp utan att riskera att den blir för tunn i träet?
Publicerat Januari 8, 201511 yr En våt dröm jag haft ett tag är en 7x61S&H...kanske vore nått http://www.chuckhawks.com/7x61_SH_Mag.htm
Publicerat Januari 9, 201511 yr En våt dröm jag haft ett tag är en 7x61S&H...kanske vore nått http://www.chuckhawks.com/7x61_SH_Mag.htm Exabits dröm med om jag minns rätt, jag kan inte annat än att hållla med, en lite lagomt fräck 7 mm patron med samma botten som 06:an hade helt klart varit att rekommendera, både som logiskt val och som "roligt" val. /Christian
Publicerat Januari 9, 201511 yr Exabits dröm med om jag minns rätt, jag kan inte annat än att hållla med, en lite lagomt fräck 7 mm patron med samma botten som 06:an hade helt klart varit att rekommendera, både som logiskt val och som "roligt" val. /Christian S&H har väl magnumbotten?
Publicerat Januari 9, 201511 yr Jupp, där av mitt iofs inte helt klara svar men att en 7 mm variant är att rekommendera, dock inte S&H som kräver magnumbotten. En ren 284 Win med sin rebaterade botten, vore en kul möjlighet men även en variant på x64 Brenneke hylsan hade varit rolig alternativt att man helt enkelt gör en 7mm-06 AI vilket är rätt nära en 280 Win eller hur? /CHristian