Publicerat Januari 9, 201511 yr Jupp, han läser tom tråden ser jag nedan. Jag skulle helt klart med den lådan för handen överväga en 280AI, det känns spännande. /CHristian
Publicerat Januari 9, 201511 yr Exabits dröm med om jag minns rätt, jag kan inte annat än att hållla med, en lite lagomt fräck 7 mm patron med samma botten som 06:an hade helt klart varit att rekommendera, både som logiskt val och som "roligt" val. /Christian Ja, otroligt vacker skapelse
Publicerat Januari 9, 201511 yr Jupp men med avgjort mindre med roliga kulor i kaliber om man avser att göra något som helst annat än att jaga. 270 är ung lika nära 6,5 som 7 mm och allt är bra men 280AI är ballast på banan, typ /CHristian
Publicerat Januari 9, 201511 yr Författare Kul med input! Undrar dock vad man tjänar på en Ai istället för den vanliga?
Publicerat Januari 9, 201511 yr Huvudsakligen det moment att man minskar hylssträckningen som sker med mer koniska hylsor, särskilt då om man ligger lite högt i laddning eller kalibrering, i m/s talar vi inte många sådana, det är helt klart inom ramen för om man har en snabb/långsam pipa och eller lång/kort sådan. /Christian
Publicerat Januari 9, 201511 yr Får du ut mycket extra jämfört mot en vanlig 338-06? Funderar på hur pass stort ingrepp man behöver göra för att få till en 338 istället. Borde ju gå med samma pipprofil så man kan peta ner den i varmintstocken. Jag har ingen vanlig 338-06 att jämföra med så jag vet inte, men som Christian här ovan antyder så är nog inte hastigheten i m/s den stora förtjänsten, även om jag får respektabla hastigheter ur min bössa, mycket tack vare den relativt långa pipan. Den stora fördelen är att hylssträckningen är obefintlig, jag har aldrig svarvat en hylshals till den. Vid formskjutning backar hylslängden med 0,3mm och stannar där. Det är samma sak med min 6,5X55imp. När det gäller pipprofil så är det ju långt ifrån någon bigborekaliber, tunna pipor är inget problem om du vill ha det.
Publicerat Januari 10, 201511 yr Författare Jag måste skaffa mig mer kunskap om hur man fixar till hylsor, olika mått hit o dit, patronlägen m.m. En fundering är hur övergripande bössan behöver göras om, räcker ny pipa? 280 Ai verkar rimlig för alla mina behov. Vilka tillverkare av pipor är bäst ? Eller ja frågan är nog mer vilken tillverkare som vore vettigast till detta bygga o ger mycket för pengarna.
Publicerat Januari 10, 201511 yr Detta är en populär post. Jag har ingen AI men halskalibrerar och har inte trimmat hylsor på flera år Om din 30-06 är i såpass bra skick så skulle jag personligen inte ha hjärta att fimpa pipan. Jag skulle använda den och lära mig så mycket möjligt innan den en vacker dag är slutskjuten. Då skulle jag fundera på nästa pipa. (I mitt fall skulle jag byta bort den inom ett år, men i min drömvärld skulle jag göra enligt ovan)
Publicerat Januari 10, 201511 yr Författare Jag har ingen AI men halskalibrerar och har inte trimmat hylsor på flera år Om din 30-06 är i såpass bra skick så skulle jag personligen inte ha hjärta att fimpa pipan. Jag skulle använda den och lära mig så mycket möjligt innan den en vacker dag är slutskjuten. Då skulle jag fundera på nästa pipa. (I mitt fall skulle jag byta bort den inom ett år, men i min drömvärld skulle jag göra enligt ovan) Det känns dumt ja! Har fått lite tips från en här på forat om vad man kan göra för trevliga laddningar. Har en 308w också även den i varmint och jag funderar på om denna gör något den inte kan.... Bortsett från hanterandet av en del andra kulor.
Publicerat Januari 10, 201511 yr 30-06 skickar ledigt iväg en 150 grainare i 900 m/s...det gör inte 308 win. 30-06 hanterar långa 165-180 grains kopparkulor utan problem...det gör inte 308 win. 30-06 hanterar 14,3 grams kulor bra...det gör inte 308 win ;-) Men...har du en 308 win är ju ändå 30-06 lite av kaka på kaka. En 338 A-square eller 35 Whelen med pipa på 52-56 cm vore väl ett finfint komplement i sånt fall :-)
Publicerat Januari 10, 201511 yr En AI kräver ofta justering av matningen, åtminstone från kryssmagasin.
Publicerat Januari 10, 201511 yr En liten fundering... TS vill bygga om en SAKO75a till någonting "roligt", varför fokusera på kalibern? 30-06 gör ett alldeles utomordentligt jobb redan, förutsatt att pipan är sund och den skjuter bra, vilket SAKO75or brukar göra. Däremot finns det när det gäller stockning, väldigt mycket som är "roligare" är originalstocken. Om vi återgår till kalibern så framkommer en del i tråden som inte är nämnt i starten, du har redan 6,5 och .30 i andra bössor, då är väl det rimliga att gå upp lite i diameter för att komplettera det som redan finns?
Publicerat Januari 10, 201511 yr Författare Ni har vettiga tankar. Men eftersom det då finns mest fördelar med 06an o min 308 är i sämre skick borde jag då behålla 06an och bygga om 308an. Men det är kort låda i den fan... Ska börja knyppla
Publicerat Januari 10, 201511 yr Bygg 358win av 308an 280 Rem AI är för övrigt riktigt trevlig. Jag laddar 150gr Swift Scirocco till ca 950m/s i min.
Publicerat Januari 10, 201511 yr Nä...kan ju inte rekommendera att bygga en 'Robsoftare' (358 win) här på Jaktsidan ;-) Hellre en 338 Federal då :-)
Publicerat Januari 10, 201511 yr Ska du göra nåt riktigt "kul" så köp min 28" pipa i 6mm och brotscha den för 240 Weatherby Magnum (behåll maximalt med piplängd). Då behöver du inte ändra stötbotten på slutstycket och du får en ruskigt brutal och "flackskjutande" klass 2-bössa. Laddad med A-Max 105or så har du en rigg med dregelvarning
Publicerat Januari 10, 201511 yr Författare Ska du göra nåt riktigt "kul" så köp min 28" pipa i 6mm och brotscha den för 240 Weatherby Magnum (behåll maximalt med piplängd). Då behöver du inte ändra stötbotten på slutstycket och du får en ruskigt brutal och "flackskjutande" klass 2-bössa. Laddad med A-Max 105or så har du en rigg med dregelvarning Låter skoj! Men hur många smäll håller den? 20-30?
Publicerat Januari 10, 201511 yr Låter skoj! Men hur många smäll håller den? 20-30? Nja, lite fler tål de nog