Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolvslipning! Hanterings tips sökes!

Featured Replies

Publicerat

Jag har tänkt slipa ner min lackade kolv för att lägga dit lite betsad olja istället för att tona ner det nu ganska ljusa trät!

Ni som redan gjort detta och som stått och tittat på nätskärning osv hur gjorde ni?

Blev det bra resultat av det eller ligger det kvar lack någonstans på kolven som är svår att komma åt?

Jag har olika träslag i kolven , kan det bli ett problem?

Andra tips är också välkommna både för snabbt resultat och för bättre resultat.

/Tjörnbon

• Svar 76
  • Visningar 7,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sako_Finnbear
    Sako_Finnbear

Jag börjar med 50/50 blandning tills man ser att kolven börjar bli mättad. Därefter kör jag med ungefär 20% terpentin och 80% kokt linolja tills jag ser att det börjar bli yta på kolven. För slutliga

• Kolven är inte klar men här kommer några bilder under inoljningens gång. Kanske har oljat in den 7 ggr än så länge.   Som ni kan se så finns det en större "kvist" eller vad man ska kalla den på v

• Kapa på du! det finns plats    Men Svaren överlämnar jag gärna till mer kunniga!

Posted Images

Publicerat

Eget spånande kring problemet:

Lackad kolv innebär väl att det mesta av nätskärningen är igenfylld? Beroende på typ av lack ; plast/polyurethan/alkyd eller fernissa?

För att ta bort lack kan man värma med varmluftspistol och skrapa med sickel el rakblad med enkel egg alt slipa med papper och maskin. Köra med ammoniaklösning- luktar starkt och är frätande på hud/ögon. Samma gäller lut (natriumhydroxid) men den luktar inte, båda borde kunna blandas med tapetklister för att ligga kvar längre. Borstas bort och sköljs när lacken lösts upp. Det kanske kan gå att lösa lacken med färgborttagning /handrengöring "Cupran" el "Slig" som innehåller glykoletrar ( finns normalt i färgaffärn). 

Nätskärning; Jag har själv rensat linje för linje med ett skalpellblad men det var skitjobbigt och risk för felskär.

Om betsning/olja; olika trässlag = ojämn infärgning. Går kanske att fixa med en svagare (ljusare än önskat slutresultat) spritbets först, som man lägger i flera varv till rätt kulör, så kan man kompensera de ljusare trät med extra varv. Därefter olja in med linolja/terpentin blandning .

Publicerat

Ta det lugnt med betsen! En till synes ljus kolv blir bra mycket mörkare bara av oljan, risken med bets är att du får den för mörk.

Att du har olika träslag ställer inte till något när du slipar eller oljar. Tänk bara på när du slipar att du alltid gör det i fibrernas / ådringens riktning.

Jag brukar avsluta finishen med att gnida in olja med stålull 0000, det ger en spegelblank yta.

Publicerat
  • Författare

Tacksam för råden!

Ang betsen så kommer jag använda schaftols olja som jag tror kommer få lagom mörkning av kolven.

Anledningen att jag vill få den mörkare är för att den lyser upp skogen och helt enkelt är uselt kamouflerad!

Publicerat

Shaftol innehåller silikon, något jag i alla fall INTE vill ha i mina kolvar! Använder alltid kokt linolja och balsamterpentin när jag oljebonar kolvar.

Risken om du betsar för mörkt och sedan oljar är att du får en nästan svart kolv där ådringen inte syns, bara så du tänker på det.

Publicerat

Den här kolven var ganska ljus i botten efter bortslipning av den gamla oljeboningen och betsen, sedan är den oljebonad med bara linolja och terpentin ett 50 tal gånger.

sako-75-deluxe-003.jpg

Publicerat

Dubbelpost

Publicerat
  • Författare

Linolja och Balsamterpentin har jag använt en del vid knivtillverkning.

Din oljade kolv är riktigt fin så nu kan jag absolut tänka mig att använda det!

Men du har väl mörkat kolven med något mer, eller?

Publicerat

Linolja + balsamterpentin, en herrans massa gånger. Blir mörkare/djupare ju mer du gnider.

Publicerat
  • Författare

Intressant!

Nu har jag bara ett hundjobb i att slipa ner kolven att ta tag i  :sweat:

Är risken stor att lackrester kommer lämna märken som oljan inte rår på om man inte får bort allt till 100% ?

Publicerat

Linolja och Balsamterpentin har jag använt en del vid knivtillverkning.

Din oljade kolv är riktigt fin så nu kan jag absolut tänka mig att använda det!

Men du har väl mörkat kolven med något mer, eller?

Nepp! Inte använt något annat än kokt linolja och terpentin.

Publicerat

Intressant!

Nu har jag bara ett hundjobb i att slipa ner kolven att ta tag i  :sweat:

Är risken stor att lackrester kommer lämna märken som oljan inte rår på om man inte får bort allt till 100% ?

Du måste ta bort all lack till 100%, annars kommer inte oljan tränga in där och du får fläckar i oljeboningen.

Publicerat

Glöm inte att fiberresa kolven innan du börjar oljebona den!

Publicerat
  • Författare

Tacksam för råden.

Jag kommer att börja gno inom kort! 

Publicerat

Låter kanon! Har du några frågor eller funderingar så bara hojta till så ska jag försöka hjälpa dig.

Har "renoverat" ett femtontal kolvar både till mig själv och kompisar.

Publicerat
  • Författare

Inte särskilt omöjligt att jag hör av mig så tack för möjligheten.

En fråga som redan nu dyker upp är vilken blandning man ska köra för att få bäst resultat med Linolja och Balsamterpentinet?

Jag minns inte längre hur jag blandade till knivarna!

Jag började lite smått att slipa ner kolven på min Sako Vixen i går (mitt i rävsäsongen  :rolleyes: avsaknaden av snö gör mig lätt desperat. )

Lacken har onekligen dolt ganska trevlig ådring i träkolven.

Publicerat

Jag börjar med 50/50 blandning tills man ser att kolven börjar bli mättad. Därefter kör jag med ungefär 20%

terpentin och 80% kokt linolja tills jag ser att det börjar bli yta på kolven. För slutliga finishen kör jag med

enbart kokt linolja.

Men som jag skrev innan är det viktigt att fiberresa och slipa kolven innan man börjar olja! Fiberreser gör

jag genom att torka kolven med en ganska fuktig vettextrasa, sedan får man bara slipa lätt så dom resta

fibrerna slipas ner. Detta kan man få göra några gånger.

Publicerat
  • Författare

Tackar!

När man sedan underhållsoljar kolven efter jakt så används endast 100% kokt linolja eller hur gör du?

Fiberresningen är jag bekant med sedan knivmakeriet så det ska bli spännande att göra på en så stor yta  :sweat:

Jag har för mig att det brukade bli minst ett 20 tal ggr innan de rörliga fibrerna var helt borta.

Publicerat

Jag använder endast kokt linolja som underhållsolja sedan ja.

Publicerat

Glömde skriva att jag mot slutfinnishen gnider in oljan med stålull 0000 i fibrernas/ådringens riktning.

Detta tills ytan är helt spegelblank. Sista slutfinnishen så lägger jag bara på kokt linolja med en bumulls-

trasa.

Publicerat
  • Författare

Hur kan jag vara 100% säker på att jag fått bort all lack ?

Jag har skapligt lätt att se när jag kommer till trä men sedan kan jag tänka att vissa platser på kolven är lite svårare att se!

ex där kindstödet gör att man har fibrerna rakt emot ytan (änden syns)!

Jag provade att fukta kolven och då såg jag en del av det men jag undrar om det finns något bättre sätt?

Publicerat

Brukar synas ganska bra om man fått bort all lack.

Publicerat
  • Författare

Jag börjar närma mig fiberresningen på kolven nu!

Efter att ha suttit och gnott med ett rakblad i nätskärningen så länge att jag nästan ville ge upp  :pinch: så börjar det nu arta sig lite bättre.

post-4850-0-24707500-1421241723_thumb.jp

Jag gillar ådringen i varje fall och hoppas väl kanske till och med för mycket på att den ska bli finfin! :happy:

Publicerat

Den där kolven kommer bli jättesnygg med en ordentlig oljeboning med djup i. :)

Publicerat
  • Författare

Jag hoppas det  :smile:

Jag har fiberrest kolven några gånger nu och faktiskt så är det inte mycket som rör sig!

När jag fiberrest knivar så har jag fått hålla på länge och slita men här har det rest sig på några ställen där kolven är rundad annars gick det fort.

Jag tror jag kan börja olja in imorgon tom.

Hur länge bör man vänta mellan inoljningarna när man bonar kolven?