Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolvslipning! Hanterings tips sökes!

Featured Replies

Publicerat

I början kan du olja flera gånger per dag, senan kan du ta en gång om dagen, när kolven börjar bli mättad kan du ta en gång i veckan.

• Svar 76
  • Visningar 7,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sako_Finnbear
    Sako_Finnbear

Jag börjar med 50/50 blandning tills man ser att kolven börjar bli mättad. Därefter kör jag med ungefär 20% terpentin och 80% kokt linolja tills jag ser att det börjar bli yta på kolven. För slutliga

• Kolven är inte klar men här kommer några bilder under inoljningens gång. Kanske har oljat in den 7 ggr än så länge.   Som ni kan se så finns det en större "kvist" eller vad man ska kalla den på v

• Kapa på du! det finns plats    Men Svaren överlämnar jag gärna till mer kunniga!

Posted Images

Publicerat
  • Författare

It has begun!  :ohmy:

Tack för infon SF jag kommer in med några bilder när jag kommit en bit på väg eller fått färdigställt den.

Publicerat

Kommer bli kul att följa detta! :)

Publicerat
  • Författare

Kolven är inte klar men här kommer några bilder under inoljningens gång.

Kanske har oljat in den 7 ggr än så länge.

post-4850-0-37570900-1421427967_thumb.jppost-4850-0-46485500-1421427995_thumb.jppost-4850-0-74024500-1421428003_thumb.jp

Som ni kan se så finns det en större "kvist" eller vad man ska kalla den på vänster sida förstocken , den kunde fått vara lite diskretare i övrigt så gillar jag den so far!

Publicerat

Börjar redan bli jäkligt snygg! :)

Angående kvisten tycker jag bara att det ger karaktär åt stocken. :)

Publicerat

Nämen sedär, jävligt fin!

Publicerat
  • Författare

Jo den ger karaktär men är ändå ganska uppseendeväckande om man jämför med övriga ådringen,

inte är jag ledsen över den men den bryter väl något mönster  :happy: i mitt öga .

Hoppas att vidare oljeboning ger hela kolven lite mer djup, det hade varit trevligt.

Och tack för de fina orden :wink:

Publicerat

När du börjar få yta på kolven börjar djupet framträda, men det tar lite tid. Glöm inte ta ett par vändor med

stålull 0000 när du börjat få yta på den. det gör underverk och fyller porerna riktigt.

Publicerat
  • Författare

Kan du förklara lite mer om hur jag ska göra där?

När jag polerar efter det har sugit in i trät så borde jag väl ta bort mycket av oljan som stålullen fått på plats?

Publicerat

Jag brukar ta kokt linolja på en bit stålull och gnida in med långa tag i ådringens riktning. När du gör detta

bildas liksom en pasta med linolja blandat med trästoft, detta fungerar som porfyllare. När du gnidit in oljan

låter du den sitta en timmes tid, därefter torkar du bort överflödig olja från ytan med en bummullstrasa.

Denna procedur ska tas i slutet av oljeboningen, alltså efter många inoljningar. Man får upprepa denna

procedur flera gånger med en veckas mellanrum.

Publicerat
  • Författare

Det blir alltså en liten slipning i slutet på oljeboningen!

Det hade jag inte koll på.

Under själva den grundläggande inoljningen hur länge låter du oljan dra då innan du polerar stocken?

Publicerat

Jo precis, det blir liksom en väldigt lätt slipning som tar bort eventuella rester av överoljning på något ställe.

Sedan när du är klar med den proceduren fortsätter du bona med bara kokt linolja tills du ser att det är

riktigt blank fin yta på kolven. 

Under den grundläggande oljningen låter jag oljan dra in ett par timmar innan jag polerar av överflödet.

Man får dock se upp om man har en olja som torkar snabbt, då får man dra ner på tiden.

Publicerat
  • Författare

Tack för infon där !

Jag har låtit det dra lite kort tid vid de flesta inoljningarna.

Det blir lite längre from nu.

Publicerat

Se bara upp så oljan inte torkar på ytan innan avpolering. Men det brukar inte vara några problem.

Publicerat
  • Författare

Det kanske inte inverkar på slutresultatet att tiden varit kortare!?

I så fall är det ju lättare att behålla intervallerna korta för att undvika att man glömmer den för länge??

Den verkar åtminstone bli bättre och bättre om än sakta  :happy:

Jag har inte lyckats finna 0000 ull ännu!

Var finner man sådant enklast?

Publicerat

Nej, det inverkar inte på slutresultatet. Det enda är att man får olja fler gånger om man inte låter oljan dricka in ordentligt.

Stålull finhet 0000 brukar finnas i färgaffärer, kolla där. Jag körde med något som heter Trollull 0000.

Publicerat

Dubbelpost

Publicerat
  • Författare

Ok!

Jag kör på fler ggr då !

Jag har ändå svårt att sitta still och kolla när det torkar  :tongue:

Trollull alltså!

Jag får kolla i flera färgaffärer för den närmsta hade inte något sådant i sortimentet ännu.

De är relativt nyöppnade på stället.

Publicerat

Haha! Jo, man vill ju att kolven ska bli klar med en gång! ;)

Jepp! Trollull.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag övergått till 20-80% blandningen och kört första behandlingen!

Jag inbillar mig att det fyller på ganska mycket mot den tunnare blandningen, men det är ju bara första omgången ännu.

Vi får se efter något 10tal till.

Publicerat

Kanon att du får till bra resultat med stocken. Glöm nu inte lite bilder på det. ;)

Publicerat
  • Författare

Nja!

Jag tror inte det syns så mycket på bilderna än så länge!

Mest syns det i min fantasi :tongue:

Jag tänkte allt skicka fler bilder men det blir nog först när den närmar sig färdig och sedan monterad tror jag.

Men jag är otålig så man vet aldrig :happy:

Publicerat
  • Författare

Jag har lokaliserat Trollull 00 nu!

Är det rätt eller är 0000 något annat?

Publicerat

Jag har lokaliserat Trollull 00 nu!

Är det rätt eller är 0000 något annat?

Fyra nollor är finare än två nollor, ungefär som att 1200 våtslippapper är finare än 800 våtslippapper!

Publicerat

Du ska absolut inte köra med grövre än 000 helst 0000.