Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Marchsikten

Featured Replies

Publicerat

Är det några som använder March sikten och vad tycker ni om dom? Själv har jag bara March sikten på mina gevär.

Publicerat

Har ett Marsh och visst är det riktigt bra grejor,dock tycker jag inte priset står i relation till vad man får.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Vad tycker du inte är relation till priset? Och vilket sikte har du? Själv har jag provat alla möjliga från billiga till dyra, och tycker att dem presterar fantastiskt.

Publicerat

Jag har ett Marsh FX 5-40x56.

För ett sikte som kostar närmare 40 000:- så förväntar man sig superlösningar= helt enkelt världsklass av världsklass.

Optiken är inte i en klass för själv helt enkelt,ser ingen större skillnad mot S&B,Zeiss eller Swarovskis värsta serier.

Riktmedlet är vidare tack vare den enorma förstoringsväxeln oanvändbart under 13-14ggr då det helt enkelt inte syns.

Men visst är det ett bra sikte och behålla det kommer jag göra,men det är inte värt 40 000 laxar :thumbsup:

Då är mitt Sightron för 10 000:- ljusår mer produkt för pengarna!

/Mike

Publicerat

Använder en 2,5-25x42 till både jakt och skytte helt nöjd med den :)

Håller med Mike att optiken inte är bättre än andra i samma prisklass, men märkets "grej" är skottfasthet där finns nog få som är bättre.

Inget man märker av på dem flesta vapen men i tex bänkskytte kan det vara helt avgörande!

Publicerat
  • Författare

Själv har jag 2st Hunting 1-10X24 belysta ett till hundbössan och ett till pyrsch och drev bössan, och personligen tycker jag inget kommer i närheten. Har även en FX 5-40X56 som jag bara använder för övningsskytte på långa håll och lika där tycker att det inte finns något som kommer i närheten. Tur att smaken är delad det är väl därför det finns en del att välja på.

Publicerat

Fast helt allvarligt,

rent optiskt slår Hensoldt och de stora Zeiss helt klart March på fingrarna, S&B har en del svagheter i glaset men det finns goda skäl till att de en gång i tiden, för cirka 10 år sedan vann i praktiken alla upphandlingar.

Det är inget fel på 1-10x24 March, långt därifrån men att påstå att det är bästa som finns för pûrsch o vak, ja då är det något som är otillräckligt med erfarenhets/selekteringsunderlaget.

Jag är optiknörd av rang, men inser allt mer efterhand att idag, är vinsten i optik/geometri/skottfasthet osv för 30+tkr klassen av optiken väldigt liten jmfr med den för 20+tkr och många, iofs väl valda sikten i 10-15 tkr kronors klassen är så otroligt bra att man verkligen inte väljer fel i det läget.

Den tröst jag kan skänka andra och mig själv är att jag köpte mina dyra sikten för länge sedan och att det då var en väsentligt mycket större skillnad i kvalité på produkterna. /CHristian 

Publicerat
  • Författare

Ett bra och objektivt svar, skrev inte att dom var bäst, skrev vad mina egna erfarenheter och personliga tycke var. Har haft alla märken under 25 år men och utgick från min egen erfarenhet, och vill tillägga att jag är väldigt optik intresserad.

Publicerat

Jag har aldrig kollat i något annat än i butik men blir lite skeptisk av 10 ggr förstoringsväxel. Tycker man kan märka nackdelar redan vi 6 ggr förstoringsväxel.

Publicerat
  • Författare

Har aldrig märkt att det tappat eller fått någon försämring i optiken fast det är 10 gångers förstoring. Har även skjutit massor med dem och det har aldrig svikit. Men som sgt var tror man inte på det så finns det en uppsjö av alternativ idag.

Publicerat

Håller med Christian! Hensoldt knäpper alla på fingrarna när det gäller det optiska, sen att det inte ens går att nämna March under samma mening med Hennyn när det gäller eyebox är en underdrift.

Det march har utan tvekan är nog marknadens enklaste/smartaste lösning på zerostop, utmärkt optik som funkar i en extrem förstorningsväxel.

Men är den den värt det dubbla den kostar jämfört med T.ex IOR, Vortex Razor mm? Det är något man måste avgöra själv.

Publicerat
  • Författare

Det verkar j..ligt svårt att hålla sig till ämnet det är en allmät ofog på forumet,att svara på något som inte ens är relevant till frågeställningen. Om man nu vill proklamera för något så ger detta jaktforum ett ypperligt tillfälle att starta en egen tråd där man kan få ge sin egen åsikt om saker och ting, och även få svar av andra som har lika tycke och smak.

Publicerat

Har ett 2,5-25×42 med en extra liten rödpunkt på älgbössan och ett 2,5-25×52 på fågel- och småviltsbössan och är skitnöjd! De har otroligt bra bild genom hela zoomområdet jämfört med andra kikarsikten och är användbara till nästan all jakt jag bedriver med båda geväret. 10 ggr förstoringsväxel är grymt! Väger man dessutom in längd och vikt så är de riktigt fina. Nära på de minsta i sin klass (som liksom är en klass för sig själv) med mycket låga rattar som ger härliga möjligheter. Stark, robust konstruktion. Skitsnacket om dålig eyebox beror på dåligt läge i ringarna och en dålig placering på kolvkammen. Jag har inget problem att hitta rätt oavsett förstoring och läge. Jag är imponerad och grymt nöjd. Priset, är rätt ok och jag tycker att man ändå får betala ett par tkr mer för européerna. Så mycket bättre är de inte.

Publicerat
  • Författare

Det var det jag menade med min fråga var ni användare av marchsikten tyckte, inte en jämförelse med andra sikten. Min grundfråga kvarstår om vad ni som använder siktet tycker, och tänk om folk kunde svara som Johan Oscarsson gör vad enkelt det skulle vara.

Kan berätta att jag har 6 st Marchsikten och ja jag hyllar deras överlägsna optik och växel + deras fantastiska kvalitet samt kundbemötande, har varit nere i Australien och provskjutit hela deras sortiment med representanter från Denon Japan, och kan bara säga att dom är fantastiskt proffsiga och kvalitetsmedvetna.

Har Swarowski och Zeiss sikte som ligger och samlar damm.

Publicerat

Fantastiskt...'good for you' :cool: Jag kan köpa dina skit-Zeiss och dito Swarrar för en billig peng!? :thumbsup:

Publicerat

Då är väl en lämpligare rubrik: "Marchsikten -klubben för inbördes beundran"...

Publicerat

Är det inte så att när man köper sikte och speciellt för de pengarna så köper man vissa funktioner man avser ha nytta av. Ett verktyg alltså. Där är säkert alla tillverkare bra på olika saker. O vissa konsumenter värderar vissa funktioner. Är det då rimligt att ha någon form av av ***mätartävling?

Är du så missnöjd med swarre o zeiss så ge bort dom till någon glad student utan plånbok och mer intressant tala om varför ?

Australien verkar dock trevligt! Men det är billigare att åka till skara :) btw träffade du bättre för det stod march på?

Publicerat
  • Författare

Tack till er som svarade på tråden,ingen nämd ingen glömd.

Publicerat

Tycker det är självklart att jämföra med andra märken och är helt övertygad att INGET märke är bäst på allt.

Som jag ser det är valet av kikare alltid lite av en kompromiss, man väljer helt enkelt efter dem bitar som är viktigast för användningsområdet som är tänkt att använda siktet till.

Min 2,5-25x42 valde jag för att siktet skulle användas till bänkskytte och jakt då var detta bästa jag fann. Totalt skottfast för bänkskyttet och litet format för jakt precis det jag sökte. Optiken är helt ok men det finns bättre speciellt då 42 objektivet handikappar en del så tex fältskytte eller annat skytte där synfält och förmåga att se kulhål på långa avstånd är min Zeiss 6-24x56 bättre. Men till bänkskyttet och toppjakt trivas jag bättre med denna lilla March