Publicerat November 10, 200619 yr Jag vet inte sedan när! ??? Bara ATT det är förbjudet att använda rök etc. Tag kontakt med Grythundklubben och prova grytjakt (om du inte redan gjort det). Du kommer inte att ångra dig! Det är kul och spännande ;D MVH Roggman66
Publicerat November 10, 200619 yr Jag/vi har haft grythundar. Strävhåriga (N) taxhanen var grytmeriterad. Jag var med vid flera provtillfällen. Grytprovena var resultatet av att han som unghund ''försvann'' under rådjursjakten. Så småningom hittade vi gryten som han brukade besöka, räv eller grävling strunt samma. Ett herrans liv var det och hunden överlevde alla besök, även om man många gånger trodde att nu var hans sista stund kommen. Nu har jag bara en stövare och en taxtik, sista valpen från en taxuppfödning under 10 år. MVH
Publicerat November 10, 200619 yr Javisst Du Karlsson, harjägare längst in i själen, året runt, alla dagar längtar jag till skogs ............ Jag gjorde henne medvetet till bara harhund. Och tur var väl det. Hon ger sig aldrig. Jag har fått vänta i skogen i mörkret, i kylan, vardagskvällar som nyårsaftnar. Hade hon fått driva räv, hade jag väl inte kommit hem förrän till sommaren. Harjägare förståssss...vadå ?
Publicerat November 10, 200619 yr inga fel i att jaga hare såklart! och att sitta i skogen om nätterna och vänta på hunden hör väl harjakten till, och har säkert sin tjusning det med.
Publicerat November 10, 200619 yr Författare >Ellie Skryt inte nu, den där tiken har väl inte hållt haren på benen mer än 20 minuter ;D ;D ;D eller...
Publicerat November 13, 200619 yr Tjusningen i att vänta på hund finns. Faktiskt är det inte så illa, även om det för den oinvigde kan låta nojigt att njuta av att sitta i skogen i alla väder. Det finns något meditativt i att bara vara i skogen, det vet alla jägare. Det finns en viss feeling i att vara alldeles allena i skogen. Mörkret infaller, det är alldeles tyst, stjärnklart. Vore jag inte så mörkrädd så vore det ännu bättre. Som det är nu så måste jag ta mig till bilen och sitta i dess närhet, känner mig av någon anledning tryggare med bilen bakom ryggen........... På vintern vid fullmåne är det ganska häftig ljussättning på tallmon. Jag kanske kan sorteras under rubriken naturromantiker med jakt som stort intresse.
Publicerat November 13, 200619 yr > Hylsan En kanonhund är väl inget att skryta om. Tack för ditt stöd förresten, hoppas ni lyckas med rävjakten. En missad chans på räven kan vara ganska frustrerande, " ¤%&/() '*>= " eller hur ?