Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp mig påverka ! Riktiga kläder för vinterjakt...

Featured Replies

Publicerat

Funderar på riktiga kläder för vinterjakt. Jag jagar mycket på vintern. Mest toppfågel och ripa. Mitt problem är att det inte finns några riktigt bra kläder i snöcammo!! Under hösten och vintern har jag provat allt jag kommit över och pratat med i princip alla tillverkare av kläder som säljs i Sverige. Det finns inget intresse att sy upp någon ny kollektion heller. Alla säger de att jägare är så gammalmodiga och så förbannat konservativa att det gränsar till dumhet. Trotts att man som tillverkare vet att membran inte fungerar på vintern så använder man det därför att det enda som säljer. GoreTex är ju redan så insållt. Då funderar man inte på något nytt... 

Det som finns på marknaden är enligt mig, för min typ av jakt rent ut sagt skit!! På jakt efter topptjäder och ripa  på vinterfjäll går man för det mesta ganska långa sträckor i obanad terräng under vintern i minusgrader. Det innebär hög intensitet eftersom längre sträcka oftast ger större chanser att se fågel. Alltså, SVETT!! Alla som provat membrankläder i minusgrader vet att inget plagg andas. Det är skitreklam. Tyget är kallt och svetten fryser på insidan tyget. Man har ofta mer snö på innsidan kläderna än utanför. Det är kallt, obekvämt och i vissa fall farligt att bära sådana kläder. Avsaknaden av dragkedjor för ventilation är total. Sammanfattningsvis är alla skalkläder skit på vintern om man svettas. Taiga gör kläder till försvaret som säger att membran skall det vara. Skal och membran är regnkläder! Jag ligger inte still i timmar och tror heller inte att "-Ripjävlarna eller tjädern ligger och väntar på att få skjuta dig." Och hallå, 11000 kr för ett vinterställ. Idioti när man kan få mycket bra kläder i redan perfekt design (nästan) från tex Norröna för 3-4000 kr (men i fel färg). Ulf Lindroth är säkert sponsrad... Hur som helst, när det ösregnar jagar man inte ripa eller toppfågel....

Överdragsställen som är membranfria skulle kunna fungera om de inte var just överdragskläder. De är så förbannat stora för att rymma alla andra kläder under (eller en extra kompis). Genom stora stolekar (försvarets tänk i sina snödräkter) rymmer man också fler kroppstyper och slipper sy upp olika storlekar. Det innebär att om de skall sitta någorlunda är ben och armar minst en decimeter för korta. Ännu ett helvete när man tar av sig skidorna för att krypa i skjutställning. Snö runt handleder och i skorna blir blött och kallt. Under en lång dag är det riktigt dumt. Fickorna på dessa saknar oftast dragkedjor för att man skall komma åt fickorna i sina jaktkläder som man har under. Snö in även där. Dessa överdrag är dessutom ofta gjorda i ett ganska prassligt tyg. Kass med andra ord om man smygjagar i snö. Dessa är också (ofta) för täta (läs varma) om man går på i lite tempo.

Nu till min ide som jag behöver hjälp med att sprida. Det är nämligen genom efterfrågan som några tillverkare skulle kunna tänka sig att ta fram bra vinterkläder. Jag klättrar på vintern och åker mycket skidor. Friluftskläder är bra designade för aktivitet och rörlighet. De sitter mer eller mindre tight utan att strama. De har också bra möjlighet till ventilation genom ett genomsläppligt tyg och bra placerade dragkedjor. Huva, för att slippa snödrev och vind skulle fungera på samma sätt i en jaktsituation och även vara fint ur cammosynpunkt. Lite längre ärmslut/benslut skulle ta bort snön runt handlederna och i skorna. Bra fickor för bland annat ammo, kikare, radio och GPS skulle göra kläderna mer användbara även till annan jakt så som älgjakt på snö. Det kräver dock ett tyst tyg så som borstad softshell eller liknande. Med en tunn dunjacka och dunkilt som tar mycket liten plats när de är komprimerade i ryggan så är rasterna inte heller något problem. När man rör sig behöver inte kläderna vara tjocka. Både Sitkagear och Kuiu har ett liknande tänk (dock är man ju inte så förbannat inskränkta i USA) om ni ser på deras hemsidor. Det ser ut att vara bra kläder i bra modeller och material. De har bara ingen snöcammo. De har ingen kilt heller. Det är min ide (snott från Klättermusen) men oj vad det skulle vara bra!

Bara genom större efterfrågan kan man påverka. Kan jag inte få hjälp att trycka på!?  Vad tror ni? Skulle så gärna vilja ha bra kläder till min vinterjakt...

• Svar 129
  • Visningar 35,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jo, när de sitter på fel fot så

• Nä, man skall inte ha skalkläder på vintern! Goretex och skall togs ursprungligen fram för NASA´s rymddräkter där kondens var ett problem. Tanken är att svett  skall vädras ut genom de mycket små pore

• Äntligen! Har fått bekräftat att Fjällräven vågar göra det ingen annan vågar. De släpper ett vitt jaktställ för vinterjakt i augusti. Det är i borstad G-1000 väv och kommer att se ut som "Keb" byxor o

Posted Images

Publicerat

Jag håller med till viss del men har inte provat några större mängder kläder. Avsaknaden av ventilation på mitt ställ är riktigt irriterande och jag har diskuterat med en sömmerska om att sätta in några dragkedjor (under armarna och bensidorna) till nästa vinter och hon trodde inte det skulle vara några problem. Kanske tappar nån procent vattentäthet men knappast ett problem på vinterkläder.

Däremot så ser jag inte det så viktigt att förstärkningsplaggen är i snöcamo. För mig är rast just rast och jagar inte aktivt under den. (Nettojakt har för övrigt en dunjacka i snöcamo, ingen som helst aning om den är något att ha)

Publicerat
  • Författare

Förstärkningsplaggen kan vara vilken färg som helst men varför inte snöcamo!? Sitter man still på tex rävjakt eller passar älg så varför inte en dunjacka i rätt färg. Blir mer användbart. Men om det bara är för rast spelar färgen egentligen ingen roll. Jag har sytt in dragkedjor i mitt ställ så som du tänker göra. Det är ett membranställ och visst blev det bättre men det fryser fortfarande på insidan när det är kallt. Fortfarande kallt, blött och jävligt. Inget jag kommer att fortsätta använda.

Publicerat

Förstärkningsplaggen kan vara vilken färg som helst men varför inte snöcamo!? Sitter man still på tex rävjakt eller passar älg så varför inte en dunjacka i rätt färg. Blir mer användbart. Men om det bara är för rast spelar färgen egentligen ingen roll.

Nu var det ju "blir mer användbart" som fick mig att INTE skaffa snöcamodunjackan jag nämde utan skaffa en jacka som jag kunde tänka mig dra på även i andra sammanhang än jakt :). Vakjakt ger ändå ofta helt andra förutsättningar att klä sig, inte minst under ytterkläderna.

För övrigt förstår jag inte 100% vad du är ute efter i materialval. Även bolagen du nämnde använder givetvis olika typer av vattentåliga membran i sina jackor... Vill man ha andning när det är kallare så är det nästan bara öppna upp som fungerar.

Publicerat
  • Författare

Det var egentligen de två Kategorierna jaktkläder som finns i dag som jag vill ha ett alternativ till. Det som finns är:

1. Membrankläder. Andasmaterial. Vattentätt. Allvädersplagg. Membran på vintern när man svettas mycket är totalt kass! Skit och totalt oanvändbart till aktivitet i minusgrader. Det vet alla som svettats och provat "riktiga" kläder.

2. Övergragskläder. De är ofta prassliga men alltid i helt fel i modell eftersom de är för vida och stora i förhållande till hur långa det är i armar och ben. De sitter värdelöst.

Sedan handlar det inte bara om "lite kallare" när man spårar i djupsnö i 7 timmar eller går upp och ner för fjäll i randoneutrustning. Då är alla kläder i membranmateriel för varma även om man öppnar en dragkedja lite. Tror du det har du inte provat skillnaden i material eller svettats riktigt. Att gå omkring i regnkläder på vintern gör att man blir blöt. Armar, rygg, ben dryper av svett efter någon timme, fryser mot tyget på insidan och det får du dras med hela dagen. Det är inte bara otroligt obekvämt det kan till och med bli farligt. Membrankläder i -15 är lika bra som ett galonställ. Piss! med andra ord. Som förstärningskläder kan man stoppa vad man vill i ryggan. Där har jag redan dun och skiter i vad man inte kan eller har lust att plocka fram på Härkila eller Swedteam. Jag klarar mig absolut utan vitt där.

Jag vill förutom de två kategorier jaktkläder som finns (vilka jag egentligen skiter i) ha bra ventilerade kläder i både materiel och dragkedjor som sitter bättre och är gjorda för att röra sig i. Kolla tex www.arcteryx.com, www.norrona.com, www.haglofs.com och se deras Softshell-kläder. Egentligen måste man prova både kläder och att röra sig i dem. Då skulle ni antagligen som de "inskränkta och konservativa jägare" (en stor tillverkares omdöme (börjar på H) om oss) ni är förstå vilken otroligt stor skillnad det egentligen är på olika kläder och materiel. 

Publicerat

Jag kör med en snödräkt i bomull..och under tillämpar jag klädsel efter väder..flerskiktsprincipen . Har även torrt ombyte med ut..

Det ska vara lite slit med att vistas i naturen...

Publicerat

Vore intressant att se om du får fram något bättre alternativ. Personligen kör jag vadmal och mollskin i lite olika varianter.

Sedan har jag faktiskt förvånansvärt bra erfarenheter av membranplagg i minusgrader. Detta då i kombination med att jag har en lätt modifierad riktigt gammal snödräkt. (Överdelen) Det verkar som att luftspalten mellan den och membranjackan höjer temperaturen tillräckligt för att membranet skall fungera. Ok det är inte på långa vägar att jämföra med hur det är på sommaren och så jätte smidigt är det inte. Men jag är inte så graciös på mina Tegsnäsare ändå...

Publicerat

Jag vill gärna stödja dig, av ren princip, men det handlar för mig till slut om kostnad och utrymme. Jag har insett att det blir för många ställ om man ska ha ett helt ställ för varje typ av jakt. Då blir det lättare om man kan ha några camouflage-överdrag och vanliga lager på lager under. Topjakt och rävlock ställer helt olika krav på lagren under camouflagen, men samma camouflage. Jag kör nu med Swedteam, försvarets och asat i lämplig kombination, beroende av hur mycke snö det är på träden. 

Publicerat

Jag har läst mycket negativt om membrankläder på vintern. Sedan våren 2014 har jag använt en sådan här jacka.

http://catalog.bergans.no/Bekledning/Jakke/Skall/Dynamic-Neo-Jkt-Navy-Red-S-143205-p0000342442

Jag har provat den ner till -25°C och det har absolut inte varit någon isbildning någonstans. Nu har jag inte kört stenhård fysisk ansträngning i den men jagat toppfågel med skidor i djup lössnö och mycket raska promenader samt normal jakt tempo på barmark/lite snö. Använt den en vår, en sommar, en höst och nu snart en vinter. Jag har ju givetvis använt ventilations öppningarna vid behov och klätt mig anpassat under för att minimera mängden svett.

Är det bara jaktkläderna som är värdelösa eller har ni upplevt problem även med icke jakt mebrankläder?

Nu tillförde jag ju inte så mycket utan jag var mer bara nyfiken vilka problem ni haft.

Publicerat

Kika på www.coldskills.com dom har något som kan passa herrn:-) Dom har bra kläder.

Publicerat

Förr så hade Norröna riktigt fina kläder i tätslagen bomull, gjord just för vinterbruk. Då fanns deras klassiska anorak med tillhörande byxa i vitt.

Jag tror att Norröna, Härkila, Bergans eller Fjällräven kan nappa på idén om att ta fram bra jaktkläder för riktig vinter. Enklast nog då Härkila, som är ett mindre företag och gärna vill vara seriösa med just jaktkläder.

Ett bra alternativ är ITAB, dom kan nog tänka sig lyssna och få chansen att vara lite i framkant.

(själv är jag fd alpinist, fjällguide, isklättrare osv, så jag känner väl till helvetet med membranskit som vägrar att "andas"...)

Publicerat
  • Författare

Ingen förbinder sig att köpa något. Men ännu en röst som efterfrågar något kan ju ge lite utveckling. Bara ni provat kommer ni att fatta....

Publicerat

Äntligen någon som tar tag i det

Publicerat

När jag är ute på fjället på vintern brukar jag ha vanliga g-1000 byxor på mig. Tycker det funkar bäst. Dom fanns åtminstonde förut i vitt/ ljus färg. Så fjällräven kankse skulle gå att övetyga att ha ett vitt alternativ då dom redan har modeler och matrial som passar. möjligt att man skulle vilja ha en mer jakt inriktad jacka.

Publicerat
  • Författare

Fjällräven är bättre men ganska prassliga om man även tänker sig smygjakt som användningsområde. En serie plagg som passar till flera olika sorters jakt skulle sälja mer.

Publicerat

Nja. Om du ska ta fram ett tyg som inte prasslar i -20 och är vindtät så är det är ganska mycket större projekt än att ändra färgen och kanske lägga till radio ficka på en jacka. Om du redan vet vilket tyg som skulle funka så skulle nog jag försöka att sy själ, åtminstode en anorak borde inte vara allt för svårt. 

Publicerat

Jag jagar mycket på vintern.

förbannat konservativa att det gränsar till dumhet.

rent ut sagt skit!!

Det är skitreklam.

Tyget är kallt och svetten fryser på insidan tyget.

Man har ofta mer snö på innsidan kläderna än utanför.

farligt att bära sådana kläder.

Avsaknaden av dragkedjor för ventilation är total.

Sammanfattningsvis är alla skalkläder skit på vintern

Skal och membran är regnkläder!

Idioti

(men i fel färg).

De är så förbannat stora

minst en decimeter för korta.

Ännu ett helvete

Snö runt handleder och i skorna blir blött och kallt.

riktigt dumt.

Kass med andra ord.

Skulle så gärna vilja ha bra kläder till min vinterjakt...

Nu har jag klippt lite i ditt första anförande. Du verkar vara riktigt hardcore, det gillar jag. Själv ligger jag inte ute mer än 50-60 nätter om året, jämnt fördelat. Men jag har också funderat på materialval.

Hur många nätter i rad ligger du oftast ute? Det tycker jag är gränssättande för utrustningen.

Jag har de senaste tio åren blivit mer konservativ i mina materialval.

Publicerat

En rolig övning på temat skulle ju vara att försöka designa de perfekta kläderna för vinter jakt. för om vi inte ens kan komma fram till det är det mycket begärt att ett företag som begränsas av vad som är praktiskt skulle lyckas.

Så vad behövs;

Tyg: vindtät men ej membran, vitt,  slitstarkt, tyst.

modell: här blir det mer personliga önskemål. Jag tycker att det ska vara en jacka och inte en anorak då jag vill kunna komma åt fickor på inre plagg. 

Publicerat

Riktiga jaktkläder fungerar, det finns tysta plagg till vettiga priser. Ibland är vissa storleker på REA med 40-60% rabatt så här års.

Själv använder jag Pinewood Bear samt Härkilä Hurricane plus lite plagg från ITAB.

Viktigast är dock inte själva jaktkläderna, plagget du har på dig, utan hur du klär dig.

Underställ + fleece + jaktplagg som andas och håller dig torr, det finns massor att välja på till alla priser.

De flesta plagg som andas duger oavsett märke.

Skalkläder!!! i -15 grader länge fryser jag oftast om händerna och snoken/öronen. 

Varm dryck!!! och mat att äta typ en varm soppa i tillräcklig omfattning.

Utan detta hjälper ingenting en hel dag ute.

Se till att ha vindfång och sitta i lä, kanske ha en vaksäck när det börjar kännas i tårna.

Det är helheten som fungerar, inte något enskilt specialplagg.

Publicerat

Kan nån vara snäll och förklara vad man behöver membran/vattentäta tyger i kläder som är tänkta att användas i minus grader?

Publicerat
  • Författare

Jag har pratat med alla de ni räknar upp. De är intresserade men undrar hur många tusen plagg jag kan sälja. Där kommer problemet in. Ingen efterfrågar nya kläder mer än bara några få. Antagligen för att mycket få jagar under större fysisk ansträngning eller inte har upptäckt andra kläder.

Har pratat med Coldskills men det är åter igen membrankläder. Inget jag är intresserad av. Priset är som på sportsugor i Åre, nämligen perverst!! Dessutom blir jag direkt anti av att bli kallad grabben, jävel och mer eller mindre idiotförklarad av en pelljöns på andra sidan telefonlinjen. Jag är 43 år och har klättrat, tränat, åkt skidor, gått toppturer, tävlat, paddlat, cyklat, jagat och levt friluftsliv i nästan hela mitt liv. Jag har testat allt av kläder i de flesta situationer och under allt från stillaliggande till maxpuls och spyläge gånger flera i pluss och fler minusgrader än många vill vara ute i. Jag har ganska bra pejling på hur kläder fungerar i olika situationer.

https://youtube.com/watch?v=YK3JwchBmVw&feature=youtu.be

Publicerat

Jag har pratat med alla de ni räknar upp. De är intresserade men undrar hur många tusen plagg jag kan sälja. Där kommer problemet in. Ingen efterfrågar nya kläder mer än bara några få. Antagligen för att mycket få jagar under större fysisk ansträngning eller inte har upptäckt andra kläder.

Har pratat med Coldskills men det är åter igen membrankläder. Inget jag är intresserad av. Priset är som på sportsugor i Åre, nämligen perverst!! Dessutom blir jag direkt anti av att bli kallad grabben, jävel och mer eller mindre idiotförklarad av en pelljöns på andra sidan telefonlinjen. Jag är 43 år och har klättrat, tränat, åkt skidor, gått toppturer, tävlat, paddlat, cyklat, jagat och levt friluftsliv i nästan hela mitt liv. Jag har testat allt av kläder i de flesta situationer och under allt från stillaliggande till maxpuls och spyläge gånger flera i pluss och fler minusgrader än många vill vara ute i. Jag har ganska bra pejling på hur kläder fungerar i olika situationer.

https://youtube.com/watch?v=YK3JwchBmVw&feature=youtu.be

Jag har lite kontakter in i både Norröna och Fjällräven. Jag ska peta på dom och se vilken respons jag får!

Publicerat

Kan nån vara snäll och förklara vad man behöver membran/vattentäta tyger i kläder som är tänkta att användas i minus grader?

Generellt sett så är svaret: för att lura folk på pengar. Jag kommer på tre undantag: paddling, långfärdsskridskor, och isklättring. Då rör man sig ju i minusgrader men vid vatten som kan vara flytande. Men vid jakt? Njaaaaa, då är man lurad :)

Publicerat
  • Författare

Jag har redan pratat med norröna och de är inte intresserade. De har haft någon sorts snöcammo men den sålde inte och de tänker inte göra någon ny sa tjejen jag pratade med. Tyvärr...