Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp mig påverka ! Riktiga kläder för vinterjakt...

Featured Replies

Publicerat

Fast för oss vanliga sörlänningar kanske ett membran-ställ passar bättre.

Känner jag mig själv rätt kommer jag nog behöva båda två, samtidigt!
  • Svar 129
  • Visningar 35,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jo, när de sitter på fel fot så

• Nä, man skall inte ha skalkläder på vintern! Goretex och skall togs ursprungligen fram för NASA´s rymddräkter där kondens var ett problem. Tanken är att svett  skall vädras ut genom de mycket små pore

• Äntligen! Har fått bekräftat att Fjällräven vågar göra det ingen annan vågar. De släpper ett vitt jaktställ för vinterjakt i augusti. Det är i borstad G-1000 väv och kommer att se ut som "Keb" byxor o

Posted Images

Publicerat

Nja, var inte alls imponerad av lappland drev. Avsaknad av öppningsbar ventilation i både jacka och byxor. Fickor inte alls anpassade efter ev. ryggsäck. D.v.s. de saker som gör Keb-serien bra. (Dessutom tror jag att jag vill ha ett ordentligt vattentätt membran på hösten... att något är förstärkt med mer vattentåligt material på utsatta ställen känns inte helt betryggande för höstregnen i min värld.)

Sen har jag aldrig riktigt kommit överens med fickor framtill på byxor. Tycker saker i dem besvärar en när man rör sig, rena sidofickor känns mycket bättre.

Hoppas på ett helt annat set för vintern!

Publicerat
  • Författare

Ja, men ni har ju redan alla membran kläder för HÖSTEN och regn. Jag säger bara "äntligen" ett ställ som andas bättre för oss som inte vill ha regnkläder mitt i VINTERN, snö och minusgrader. Olika saker vet ni....

Publicerat

Ja, men ni har ju redan alla membran kläder för HÖSTEN och regn. Jag säger bara "äntligen" ett ställ som andas bättre för oss som inte vill ha regnkläder mitt i VINTERN, snö och minusgrader. Olika saker vet ni....

Ja, men jag kommenterade Lappland DREV, d.v.s. klädesplaggen som var gjorde för HÖSTEN. Just därför jag la membrankommentaren inom parantes. Kommentarerna utanför parantesen var vad jag ville ha fixat i Lappland hybrid för att jag skulle se det som en bra produkt för vinterjakt.

Publicerat

Jag har testat en del för toppfågel och ripa.

Kör med öppningsbara skalkläder med bratex underställ. Kör marmot och helly Hansen. Har jagat några år med väldigt varierande temperaturer och mer eller mindre samma kläder och är väldigt nöjd.

Publicerat

Har du snödräkt över skalplagget då maddog eller struntar du att vara vitcamoflerad? Är det skalkläder med typ goretex? Länka gärna vad du menar :)

Jag tyckte att fjällrävenbyxorna verkade bra och ska kolla närmre på dom. Gillar G1000 konceptet men är inte nöjd med hållbarheten på de senaste två fjällrävenbyxorna.

Publicerat

Nej tror inte det är gore tex. Behövs inte heller tar så lite tid att justera. Camo för fågel tycker jag efter att ha kört utan dom sista åren inte gör någon skillnad.

Publicerat

Kör med Taiga, kunde inte vara mer nöjd :)

Publicerat
  • Författare

Vad har du betalt för Taiga? Är det goretexstället för 10700 kr eller det enkla överdraget för bara 4800 kr? Förlåt, kunde inte låta bli ;-)

• 4 weeks later...
Publicerat

vad sägs om vita skidkläder?

Publicerat

eller snowboardkläder

Publicerat

kanske inte görsmidigt, men man kan ju ha det en hel dag i backen fryser ju aldrig. o svettas inte heller överdrivet.. kankse kan funka

Publicerat
  • Författare

Jo, men i backen åker man "bara" nerför. Det gör i alla fall de flesta. Det man gör på toppfågeljakt är att pulsa i djupsnö, smyga och kanske krypa i läge för skott. Det samma gäller, i alla fall för mig, på ripjakten. Dock är det då ännu mer upp eller ner och ännu högre intensitet. Det är svårt att kombinera kläder för hög intensitet med kläder som också skall kunna fungera i stillastående. Min åsikt är att tunnare kläder med många och genomtänkta ventilationsmöjligheter håller svett och överhettning i schack. OM man inte är genomblöt av hög aktivitet fryser man heller inte lika mycket när man stannar och drar igen dragkedjorna. Med bra förslutningar i ärmar, midja och benslut kommer det heller inte in snö som kyler ner kritiska ställen på kroppen. I fot- och handleder ligger blodkärl riktigt ytligt och kyler snabbt och effektivt ner kroppen.

Om någon tillverkare skulle våga komma med ett ställ i välventilerade tyger, bra detaljer och dessutom ventilationsöppningar i ett tyst tyg skulle jag vara otroligt glad. Tysst ställ skulle kunna användas av fler som jagar rörligt på vintern. Men vad jag anser är att än så länge finns inga kläder som är designade för rörlig och tyst jakt under hög intensitet. Har dock stora förhoppningar på Fjällräven som säger att de skall lansera ett vinterställ i augusti. Hoppas, hoppas!!!! 

Publicerat
  • Författare

Ok, Malx, jag läste nog inte så noggrant. Sorry! Hoppas att de tagit lärdom och gör något bättre nu.

Publicerat

Taiga forest kör jag med, snordyrt men genomtänkt och bra kvalité.

Publicerat

Jag känner absolut igen problemet. Tänkte på Fjällrävens lätta jaktställ när jag läste ovan, eftersom det har G1000 fram och stretch bak. Tyvärr inte den tysta varianten av G1000, som ju för all del inte heller är helt tyst. Men bättre än den vanliga. Byxorna har stretch bak. Om det är en liknande modell som kommer i vitt så är det ett lyft, inte minst för att man blir rejält blöt utom i torrt väder under sommar och höst med den modellen idag. En vintervariant har däremot en mer tydlig funktion, som jag ser det. 

Fickor mitt fram på benet är dock ett otyg, i min värld...

Publicerat
  • Författare

Menar du Taiga Overtrack? Eller gör Taiga något vinterställ/vintercammo jag missat?! Jag skall säga att jag inte provat Taiga men gissar att de ändå liknar andra "överdragskläder". Dvs stora och bylsiga i förhållande till längden.

• 5 months later...
Publicerat

Jag förstår inte heller poängen med membran i vinterkläder. Har köpt en del riktigt dyra ofodrade membranplagg jag använt på våren/sommaren/hösten och man blir våt av svett på insidan av dem.

Johan Oscarsson vill du ha vinterkläder i snöcammo men utan membran kan jag tipsa om Lundhags Edhe parka och Lundhags Berje parka som har ett yttertyg i vaxat PolyCotton-material och vadderade med PrimaLoft. Båda finns i vitaktig färg "oat" vilket är som snöcammo.

http://www.lundhags.se/product/17390/berje_parka
http://www.lundhags.se/product/17392/edhe_parka

Publicerat
  • Författare

Till i år har jag köpt ett par av Fjällrävens nya Lappland Hybrid-byxor. De har det jag är ute efter. De saknar membran och är således mycket bra ventilerade. De har extra ventilationsöppningar. De går ner över och utanpå mina randonepjäxor. De har väl ventilerade paneler runt midjan och bak på benen i stretch. Riktigt genomtänkta! Vill ju inte ha något foder i kläderna när de är tänkta för aktivitet och inte vakande. Tror att byxorna blir en fullträff. Har inte bestämt mig för jacka än. Håller på att sy in en m-90 snödräkt till lite mer normala mått. Får se....

• 3 weeks later...
Publicerat

Det låter som bra byxor. Jag funderar en del på att köpa en polycotton smock från Arctic i England http://www.arktisoutdoor.co.uk/index.php/product/smock-coyote-b310/

De ska tydligen hålla bra kvalitet och är betydligt mera rimligt prissatt än Fjällrävens numberserie.

Jag har skaffat en oanvänd gammal norsk snödräkt som jag tänkte prova och utvärdera lite med.

• 7 months later...
Publicerat

Det verkar ju vara möjligt att få tag på en anorak i vit bomull för skidbaserad jakt, men jag har svårare att hitta lämpliga byxor. Är det någon som har provat att färga mörkare kläder vita? Jag har ett par blå bomullsbyxor från Norröna som är bra att skida i, men vet inte om jag vågar mig på att färga på vinst och förlust. Har kollat lite och funderar på sån här färg: http://www.adlibris.com/se/produkt/textile-solid-textilfarg-500-ml-dack+-vit-23426407?article=P23426407&gclid=CIjx5sam184CFev7cgodrJcKdQ . Är det någon som vet hur tygets egenskaper påverkas? Vill fortfarande ha kvar bomullens ventilerande förmåga,vill inte att det ska bli för tätt.

Publicerat
5 hours ago CaneHenrik sa:

Det verkar ju vara möjligt att få tag på en anorak i vit bomull för skidbaserad jakt, men jag har svårare att hitta lämpliga byxor. Är det någon som har provat att färga mörkare kläder vita? Jag har ett par blå bomullsbyxor från Norröna som är bra att skida i, men vet inte om jag vågar mig på att färga på vinst och förlust. Har kollat lite och funderar på sån här färg: http://www.adlibris.com/se/produkt/textile-solid-textilfarg-500-ml-dack+-vit-23426407?article=P23426407&gclid=CIjx5sam184CFev7cgodrJcKdQ . Är det någon som vet hur tygets egenskaper påverkas? Vill fortfarande ha kvar bomullens ventilerande förmåga,vill inte att det ska bli för tätt.

Har ingen erfarenhet av just den färg du länkar till, men det tycks vara en täckande färg för tyg. Dvs du lägger på ett lager ungefär som t t-shirt tryck. Ska det bli vitt lär det bli tjockt och tätt. 

Är det inte så att du snarast vill bleka tyget i stället för att täcka över det?

Publicerat
50 minutes ago ahlbjo sa:

Har ingen erfarenhet av just den färg du länkar till, men det tycks vara en täckande färg för tyg. Dvs du lägger på ett lager ungefär som t t-shirt tryck. Ska det bli vitt lär det bli tjockt och tätt. 

Är det inte så att du snarast vill bleka tyget i stället för att täcka över det?

Blekning borde också funka, om det går att bleka bort mörk färg med hyfsat resultat. Tänker spontant på stark klorinlösning, eller ren klorin. Eventuell impregnering försvinner nog, men det går ju att fixa efteråt.

• 3 months later...
  • 9 months later...
Publicerat
På 2016-08-23 at 18:10 CaneHenrik sa:

Blekning borde också funka, om det går att bleka bort mörk färg med hyfsat resultat. Tänker spontant på stark klorinlösning, eller ren klorin. Eventuell impregnering försvinner nog, men det går ju att fixa efteråt.

Nu har jag blekt ett par bomullsbyxor från Norröna. De var mörkblå från början och är nu nån slags smutsvit. Körde först avfärgning med Remol, två bad. Då försvann det mesta av den blå färgen och de var nån blandning av beige och ljusrosa. La dem i en klorinlösning, och dö blektes återstående färg bort. Det går nog att få dem ännu vitare med högre klorinkoncentration och/eller längre tid i badet. Risken med klorin verkar vara att det sliter på tyget, så jag kanske nöjer mig så här. 

Jag kan rekommendera Remol för avfärgning, men det funkar inte på polyester, bara bomull. Synd, för det finns ju mycket kläder i polycotton som är lämpliga för aktiv jakt. Tråden på mina byxor är nog syntet, därför som den inte har blekts.

För överkroppen blir det antingen den billiga anoraken från uk eller något hemmasytt i etaproof- eller ventilebomull, eller climatic som finns i vitt på shelby (varifrån jag köpt jackmönster).

IMG_0929.JPG

IMG_0933.JPG

IMG_0934.JPG