Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regeringen med jaktfientliga Mp ger våra pengar till Naturskydsföreningen

Featured Replies

Publicerat

För djävligt

Publicerat

De borde heta SMP (södermalms partiet) 

Publicerat

Nja nu ska ni inte bli så upprörda för att regeringen och jaktfientliga MP sticker pengar till naturskyddsföreningen.

Jag saxar lite från Naturvårdsverkets hemsida 

"Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen får för 2013 medel ur Viltvårdsfonden för att jobba vidare med projekten för bevarande av pilgrimsfalk och vitryggig hackspett."

Det var lika för djävligt under den borliga regeringen 

Publicerat

Och dessutom undrar de varför färre löser jaktkort!

Vet man att pengarna går till puckon utan vett betalar man ju bara om det är helt nödvändigt...

Ungefär som Radiotjänst  :blink:

Publicerat

Lite som att vinsterna från ett moderatlotteri skulle gå till ett vänsterprojekt...  :sick:

Publicerat

Totalt vansinnig är vad man blir över dylika tilltag.

Detta ska bekostas av skattepengar och INTE av de pengar "vi" avsätter för viltvårdsinsatser och forskning och utbildning inom jakt och viltvård.

Ynkligt, minst sagt.

Publicerat

Oväntat.....

Vi jägare använder våra mandat lite tokigt tycker jag och ofta är vi lite väl etiskt korrekta ..

Se till att vi bojkottar all NVR-verksamhet. Staten kan väl heltidsanställda jägare med avtalsenlig lön - med dagens förfarande är det vara jägarna som står som förlorare. Ofta benämns våra trafikinsatser med "trafikverkets personal" när det borde varit "semiidiella jägare".

Samla upp dokumentation med bild på alla rovdjursangrepp och skapa en facebooksida för att enbart redovisa denna statistik. Regler: en bild ber attack och en kort saklig bildtext.

Rekommendera sedan alla att frysa ner sina kroppar eller skallar - släng dessa framför regeringskansliet.

Vi får nog rannsaka vår beslutsångest och konflikträdsla!

RG

Publicerat

Man skulle absolut kunna organisera en bojkott. Alternativt att vänta med att betala och sen betalar alla en och samma dag så systemet krashar, lite för att visa att "här är vi". Men att organisera sig, sånt vänster-dravel är det väl ingen här som vill befatta sig med? Ensam är stark eller hur va det nu... 

Publicerat

Jojo. Vi ser ju hur bra det går... Tyvärr har vi idag ett samhälle som tror att ensam individ klarar allt - lite naivt i min mening. Jag bor i sydligaste delen av landet och har sedan länge avstått samtliga NVR-uppdrag. Anledningen är ROvdjurspolitiken!

Det hade räckt att köra ett lass tamdjur/hundar till Sthlm så hade tonläget ändrats. Tycker vi sedan kan skramla ihop till ev bötesbelopp/

RG

Publicerat

Visst kan man bli upprörd, men vad hjälper det? Jämförelsen med Radiotjänst är ganska naturlig. Hur konstruktivt är det att försöka påverka TVtablån genom att inte betala licensen?

Viltvårdsfonden är ganska mycket pengar, man skulle kunna se dessa relativt små summor till hackspettar genom SNFs försorg som goodwillpengar, de stora summorna går ändå tillbaka till jägarorganisationerna.

Ska vi som jägare kunna uppnå någon form av trovärdighet när vi hävdar att vi är för viltvård, inte bara rovdjurshat och fyllda frysboxar, då ska vi nog inte skrika för högt när några hundratusen går till skydd av hackspettar genom en annan förening.

Publicerat

Visst kan man bli upprörd, men vad hjälper det? Jämförelsen med Radiotjänst är ganska naturlig. Hur konstruktivt är det att försöka påverka TVtablån genom att inte betala licensen?

Viltvårdsfonden är ganska mycket pengar, man skulle kunna se dessa relativt små summor till hackspettar genom SNFs försorg som goodwillpengar, de stora summorna går ändå tillbaka till jägarorganisationerna.

Ska vi som jägare kunna uppnå någon form av trovärdighet när vi hävdar att vi är för viltvård, inte bara rovdjurshat och fyllda frysboxar, då ska vi nog inte skrika för högt när några hundratusen går till skydd av hackspettar genom en annan förening.

Nja, jämförelsen är inte helt relevant... Den hade varit det om staten delat med sig av licenspengarna till TV 3 eller TV 4. Licensavgiften till Radiotjänst är ju ett direkt stöd till driften av public service, man skulle ju lika gärna kunna kalla den för punktskatt. Tror nog att ännu fler skulle skippa TV-licensen om staten gav bort pengarna till någon kommersiell TV-kanal hur lovvärt än deras syfte skulle vara för det påverkar public service menligt, då inte minst innehållet i public service.

Vi har ju redan ett vårdande verk i vårt land, det hörs t.o.m på namnet att de ska vårda naturen... I dagsläget verkar de ju mest finnas till för att jävlas med jägarna så det hade kanske varit en god idé att utöka deras budget med dessa pengar och jagat ut några byxnötare och pärmbärare att faktiskt vårda naturen och dess hackspettar!

Jag kunde t.o.m tänka mig att betala lite till om någon annan än SNF fick uppdraget, de är för stark och tydlig motpol till de som samlat ihop pengarna som ska användas... Om jag varje söndag gick i kyrkan så skulle jag inte lägga en spänn i kollekten om prästen talade om att kollekten skulle gå till underhåll av landets moskéer heller!

Publicerat

Jag har inte betalat jaktkortet för denna säsongen, jag har inte jagat något heller iofs, men det ger en jävligt sur smak i munnen att veta att en del av pengarna går till organisationer som är direkt emot det som jag faktiskt betalar för, jakten.

Funderar numera ofta fram och tillbaka hur jag ska göra i framtiden vad gäller jakten, känns rätt värdelöst att lägga tid och pengar på vapen, utrustning och viltvårdsåtgärder när man samtidigt tvingas betala till dessa direkt jaktfientliga sekter.

Publicerat

Kommer nog vara svårt att hävda att hjälp till hackspettar inte är viltvård....

Men vad gör SNF för att hjälpa hackspettarna? Någon som har koll på detta? Gör de några viltvårdsinsatser i skogen eller är det bara administrativt opinionsbildande?

Något att fråga sig är vad SJF skulle kunna ge för alternativ hjälp till hackspettarna i ett projekt styrt från SJF. Pengar som ges ut bör ges till det projekt som ger hackspettarna störst hjälp vid en konkurenssituation. Detta gäller naturligtvis alla bidrag från viltvårdsfonden. Vi lär kunna räkna med att SJF insatser för vilvårdsfondens pengar kommer konkurrensutsättas allt mer och då gäller det att inte vänta på att det händer utan att vara proaktiv. 

Publicerat

Klart att insatserna för att främja hackspetten är viltvård om det nu är vettiga insatser vill säga, och inte bara att göra livet svårare för oss skogsägare, tycker att just det verkar vara ett av huvudmålen för SNF nu mera..

Publicerat

enkelt man går inte med i förbundet,

dom har säkert nått med det att göra att pengarna går dit .dom kom säkert med det förslaget till staten med . dom gillar ju att förstöra för jägar kåren.

gå med i riks jägarna i stället .

Publicerat

dom har säkert nått med det att göra att pengarna går dit .dom kom säkert med det förslaget till staten med . dom gillar ju att förstöra för jägar kåren.

Vad har förbundstillhörighet med saken att göra ?

Det statliga kortet lär du ju lösa oavsett förbund eller inte.

Publicerat

det är sant, men skulle inte förvåna mig om det är ett förslag från dom ..

Publicerat

det är sant, men skulle inte förvåna mig om det är ett förslag från dom ..

Med tanke på hur upprörd Daniel Ligné är över detta tilltag så lär det inte komma från SJF enligt mig. Men jag antar att du bara häver ur dig skit utan att faktiskt läsa artikeln som denna tråd handlar om. Gör dig själv en tjänst och sluta skriv innan du gör bort dig igen.

Publicerat

Oavsett om pengarna går till Hackspett eller Pilgrimsfalk så innebär tillskottet i kassan att de kan använda mer till Vargen och dylikt sabotage.

Inget jag anser mig vilja bidra till.

Publicerat

Jag håller helt med dig förutom att jägarsidan har ju ACCEPTERAT varg och antal. Men det duger inte tydligen... vi har gett med oss och accepterat ett antal som ger gynnsam bevarandestatus, allt gott eller? nej, värnarsidan vill ha noll jakt på varg och mer varg. Denna vinter bråkades det om jakt på en bråkdel av vargstammen. DÅ känns det lite surt att mina pengar skall gå till en sådan organisation. För övrigt ger jag gärna pengar till räddning av utrotningshotade arter och naturvård. Jag gillar skarpt naturskyddsföreningens arbete med tex dagens skogspolitik. 

Publicerat

Jag håller helt med dig förutom att jägarsidan har ju ACCEPTERAT varg och antal. Men det duger inte tydligen... vi har gett med oss och accepterat ett antal som ger gynnsam bevarandestatus, allt gott eller? nej, värnarsidan vill ha noll jakt på varg och mer varg. Denna vinter bråkades det om jakt på en bråkdel av vargstammen. DÅ känns det lite surt att mina pengar skall gå till en sådan organisation. För övrigt ger jag gärna pengar till räddning av utrotningshotade arter och naturvård. Jag gillar skarpt naturskyddsföreningens arbete med tex dagens skogspolitik. 

Jag har inte och kommer aldrig att acceptera varg så vad menar du med att "jägarsidan har accepterat varg och antal"?

Publicerat

Ja, för Jägarnas Riksförbund gapar sig hesa om att vargen ska utrotas och behandlas därefter, ingen lyssnar.

Det gör nog saken betydligt bättre.

Sen att SvJF:s tolkning av vapenlagen är, minst sagt mossig, är en helt annan femma.

Publicerat

Jag har inte och kommer aldrig att acceptera varg så vad menar du med att "jägarsidan har accepterat varg och antal"?

Vad jag menade var väl den största jägarorganisationen - jägarförbundet. Är helt medveten om att många även inom förbundet inte accepterar varg men den officiella hållningen är ju acceptans för ett bestämt antal eftersom noll acceptans är döfött idag.