Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger 10/22

Featured Replies

Publicerat

Tjo, som ny medlem så sticker jag ut hakan direkt :smile: Tänkte att vi kunde snacka om Ruger 10/22 här. Jag är "sjuk" på en 10/22 den är liten och har hört att den knappt har nån rekyl alls.

Vad har ni för erfarenheter om den? Takedown eller inte? Finns det bättre 22:or för samma peng? Fel och brister? Panga på!!  :smile:

• Svar 125
  • Visningar 34,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tack! Ja jag såg att det fanns en massa på amerikanska sidor, men det är trevligare att höra era åsikter. Jänkarna verkar va ganska ytliga i sina tester, typ "It shoots real gooood, and It´s US made" 

• Nice, vilken Aimpoint använder du, är det bara att skruva fast den eller måste du köpa annat?

• Nej i Finland.

Posted Images

Publicerat

Har gått i samma tankar gällande 10/22. Har dock aldrig slagit till. Mest för att jag tror att jag skulle bli besviken över precisionen och konstruktionen. Det finns en uppsjö av custom delar till detta vapen och man kan lägga en mindre förmögenhet innan man nått dit man vill nå. Det beror givetvis på vad man vill uppnå. Maximal precision eller sprida bly i sin omgivning. Man ska nog inte underskatta underhållningsvärdet i det sistnämnda. Hej och välkommen förresten!

Publicerat

De skjuter halvbra och har rätt taskigt trycke. Men, allt går att ändra och byta ut på en 10/22.

Läs lite på amerikanska forum så kommer du hitta hur mycket som helst om modellen.

Publicerat
  • Författare

Tack! Ja jag såg att det fanns en massa på amerikanska sidor, men det är trevligare att höra era åsikter. Jänkarna verkar va ganska ytliga i sina tester, typ "It shoots real gooood, and It´s US made"  :smile:

Precisionen kanske inte är så viktig om man bara vill panga lite på kortare avstånd? 

Publicerat

Haft en..

Blev aldrig kompis med trycket...

Skoj, när magasinen funkade... som faen.. men lessnade efter 2.5K skott, på att skjuta mediokert.

Kunde kanske ha bytt trycke med mera, men jag tror den bössan faktiskt försämmrade mitt skytte, för.. man behövde inte träffa med 1a skottet, utan man hade fler att kompensera in sig med..

Publicerat

Tack! Ja jag såg att det fanns en massa på amerikanska sidor, men det är trevligare att höra era åsikter. Jänkarna verkar va ganska ytliga i sina tester, typ "It shoots real gooood, and It´s US made" :smile:

Precisionen kanske inte är så viktig om man bara vill panga lite på kortare avstånd?

.

De flesta skjuter bra nog men man kan ju behöva prova olika ammo

Publicerat

Rätt uppgraderad 10/22 är kul och skjuter bra, men då kostar den inte 4500 längre utan snarare det dubbla. Mitt tips är att köpa en uppgraderad begagnad, 22or slits inte mkt så man får mycket pang för pengarna om man köper beggad.

Vill du inte vänta på en beggad så kan jag rekommendera scr.nu där du kan köpa delarna och få den ihopskruvad till bra pris. Trevlig serviceminded kille dessutom. Kollade en del priser innan jag köpte av scr och det skiljer inte mkt mot om jag skulle importerat själv.

Man vill byta: 

Stock Houge Overmoulded: 1500, Boyds raptor: 2200

Div tryckesdelar (avtryckare, hammare, "sear", utdragare, fjädrar, buffer, autobolt relase) 1500

Pipa Er shaw bull barrel: 1500, Green mountain flutad rostfri bullbarrel: 2300

Vblock som båller pipan 300

Weaverskena 100

Extra magasin kostar runt 250 kr, Extra bananmagasin för 25skott kostar 500 nya och brukar gå för 350 beggade. 

(priser om man köper bra grejer men inte det värsta)

Ammo med lägre hastighet funkar över lag bättre typ cci standard

Publicerat

Köpte själv en 10/22 före julen, och är väldigt nöjd med den bössan jag har nu.

Som original sköt den skit, 5 skotts grupper på drygt 100mm cc på 50m...

Och nu efter att man har skruvat dit en Green mountain ss bullbarrel, Kidd trycke, houge overmolded kolv mm. Så är det ingen billig bössa nå mer.

men bra skjuter den, ungefär som en helt okej bultbössa, <10mm 5 skott på 50m om jag gör mitt och använder premium ammo.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Hade ingen aning om att ni bygger om dem så radikalt, tack för era tips men det går långt över min kuskapsnivå. Standard med garanti känns tryggast. Fast jag är fortfarande sjuk på en 22:a, bl.a. för att jag läste att de blir väldigt tysta med ljuddämpare, så då kunde man väl panga på lite på andra platser än skjutbanan, typ ute på landet. Tycker jag! :wink:

Publicerat

Hade ingen aning om att ni bygger om dem så radikalt, tack för era tips men det går långt över min kuskapsnivå. Standard med garanti känns tryggast. Fast jag är fortfarande sjuk på en 22:a, bl.a. för att jag läste att de blir väldigt tysta med ljuddämpare, så då kunde man väl panga på lite på andra platser än skjutbanan, typ ute på landet. Tycker jag! :wink:

Bökigt att få licens till dämparen.  Men det är en annan femma..

Sen vet jag inte hur halvauton är med att ha dämpare...

Publicerat

Det är inte precis något som pajjar på en 10/22 så du kan lugn modifiera.

Du får i princip bara licens på dämpare till 22a om du skyddsjagar eller är seriöst hörselskadad.

Dämpare funkar på halvauto men ska du ha den riktigt tyst så behöver du köpa ett eftermarknads"lås" till slutstycket så att det inte går bakåt när du skjuter, men då är det inte längre halvautofunktion.  Med underljudsammo kan du skjuta på landet utan att det stör nämnvärt, förutsatt att du inte bor väldigt nära en sur typ.

Publicerat

Upplever 10/22 rätt tyst utan dämpare, speciellt om man skjuter med sub ammo.

Blir ännu tystare med zimmer ammunition.

/Baner

Publicerat

Hade ingen aning om att ni bygger om dem så radikalt,

Inte jag: 45 mm på 80 m med 10/22 TD + Aimpoint "räcker". Planerade för att byta avtryck, men visade sig inte vara så illa. För mer precision än så har jag annat.

Publicerat
  • Författare

Inte jag: 45 mm på 80 m med 10/22 TD + Aimpoint "räcker". Planerade för att byta avtryck, men visade sig inte vara så illa. För mer precision än så har jag annat.

Nice, vilken Aimpoint använder du, är det bara att skruva fast den eller måste du köpa annat?

Publicerat

Köpte en åt junior när han va 6år och vi har inte gjort någonting åt den. Gick utmärkt att vaka rabbis med den på G-land. Vi använder Remingtons h-spets.

Har gått 1000tals skott och jag har aldrig gjort rent den (kom jag just på) shame on me.

Har ett 50skottsmag förutom orginal magasinen men det är helt kasst,funderar på ett 25mag i plåt.

Köp skjut o njut

//K

Publicerat

Nice, vilken Aimpoint använder du, är det bara att skruva fast den eller måste du köpa annat?

Micro, 11mm fäste på rugerskenan som följde med geväret. (Och använde, nu har jag flyttat runt sikten.)

Publicerat
  • Författare

Bökigt att få licens till dämparen.  Men det är en annan femma..

Sen vet jag inte hur halvauton är med att ha dämpare...

Har frågat, no problema att få köpa dämpare :smile:

Publicerat

på min 10/22 funkar det kanon med dämpare .. den är knäpp tyst med cci standard .

Publicerat

Har frågat, no problema att få köpa dämpare :smile:

Bor du i Sverige ?

Publicerat
  • Författare

Bor du i Sverige ?

Nej i Finland.

Publicerat
  • Författare

Solen skiner och allt är bra!! :) Och nu är bössan reserverad, vi kör ner till Rauma i morron tidigt och så kommer vi hem lagom i tid för att öppna en flaska vin:) 

CCI Standard är det som ni rekommenderar? Köper nog ett par extra magasin på samma gång, vad annat kan behövas? 

Publicerat

CCI Standard är alltid ett bra ställe att börja på när man letar vettig ammunition.

Några andra billiga sorter som jag har haft bra resultat med är Top Shot, Federal Gold Medal, Blazer och Winchester Subsonic.

En liten begagnad kikare kan vara trevligt att ha, tex en gammal Leupold 3-9x40 eller 2-7x33.

Publicerat
  • Författare

Tack!!  :smile:

Publicerat

Hur mycket kan man skjuta innan en 22lr pipa börjar tappa precision? :)

Publicerat

Hur mycket kan man skjuta innan en 22lr pipa börjar tappa precision? :)

Jättemycket. Har skjutit 1000 i min 10/22 utan rengöring och den går fint. När jag tävlade använde jag i princip bara olja i pipan på 22an och då sköts det mkt. När man rengjort en 22a ordentligt så skjuter den ofta lite sämre i början.