Publicerat Februari 20, 201511 yr Hur mycket kan man skjuta innan en 22lr pipa börjar tappa precision? Den kan tappa pga skit efter maaaaaassor av skott men du sliter aldrig ut en 22lr. De kan knappt rosta sönder heller då varje skott vaxar/oljar den. Överdriven rengöring är förmodligen största hotet för pipan, detta kan nöta sönder den.
Publicerat Februari 20, 201511 yr Löjligt rolig bössa efter några småsaker o fixa. Som typ trycket och så. nu börjar min kännas bra med banmagasinen i så måste jag säga att det är löjligt roligt och det går löjligt snabbt att plöja iväg en hel del ammo utan att anstränga sig!
Publicerat Februari 20, 201511 yr Var och hämtade hem den jag köpt nu ikväll! Kommer vara som ett barn på julafton imorgon bitti för då ska det pangas lite innan jag drar iväg på lerduveskytte! Dom är fruktansvärt roliga ju!
Publicerat Februari 21, 201511 yr Tänker inte rengöra min pipa förän den börjar skjuta dåligt, dock kommer jag nog vara tvungen att rengöra mekanismen lite oftare då dom flesta tillverkarna av premium ammo verkar smeta på ordentligt med fett på kulorna, gör att krutrester och skit samlas i mekanismen, då lite av fettet skrapas av mot patronlägeskanten vid varje skott. /Baner /Baner
Publicerat Februari 22, 201511 yr Brukar bara dra igenom ett par lappar med WD40 på min .22lr, det räcker fint som "vardags" rengöring.
Publicerat Februari 22, 201511 yr Jag brukar skjuta mer. Resonerar inte på det sättet med någon annan kaliber, men just 22lr har det funkat bra med för mig.
Publicerat Februari 22, 201511 yr Författare Hej. Bössan är inhandlad det blev en bra tur Lapua sk och CCI Standard och 2 magasin, en väska följde med, det var schysst. Och ljuddämpare. Var brukar ni panga, ute på gården eller? Det här kommer att bli riktigt Bra
Publicerat Februari 22, 201511 yr Gården funkar, men jag brukar gå ut i skogen och skjuta på kottar om jag inte är ambitiös med snurrmål och dylikt. Kottar är små, gratis, går sönder, hoppar och man slipper städa.
Publicerat Februari 22, 201511 yr Jag brukar skjuta på sockerbitar, lagom stora på 50 meter och man slipper städa efter sig!
Publicerat Februari 22, 201511 yr Författare Så dåligt jag skriver Väska följde med, och ett hänglås men inte ljuddämpare och magasin förstås. Hela kalaset slutade på 580 € efter att vi jåmat lite. Så nu ska det pangas så fort det blir lite varmare!! Poff
Publicerat Februari 25, 201511 yr Jag förstår inte vad ni vill vinna på att inte rengöra pipan efter varje gång ni skjutit. Prova skjuta hundra skott och dra en lapp igenom och känn på den med fingrarna, den är fuktig och det är inte bra att lämna i pipan. Dessutom kan det binda ännu mera fukt pga luftfuktighet. Dessutom är smutsen som blir kvar i pipan slipande så nästa gång man skjuter så har det stelnat ihop och slipas således pipan. Det kanske märks först efter 10.000 eller 15.000 skott det är det jhu ingen som vet men pipan kommer må sämre än om man bara drar ur den efter varje skjutning. Man behöver inte skrubba pipan som på ett vapen där man får mantelrester i pipan men i alla fall dra igenom 2-3 lappar med någon olja, typ CLP på eller liknande. Torrdra före skjutning och sätt inte så mycket olja så det rinner in i slutstycket när vapnet står i skåpet. Jag får i alla fall ingen träfflägesförflyttning när jag gör så och geväret skjuter lika bra träffbildsmässigt på en gång men det är ju bara att testa. Skyll dock inte dåligt skytte från början av passet på rengöringen utan se till att tekniken är korrekt från början. Dock är det kanske ingenting som märks på en 10/22 eftersom dom flesta verkar skjuta skapligt dåligt samt att ingen verkar mata någon .22lr med bra ammunition. Det finns ingen tävlingsskytt som är duktig och tävlar i en gren där det krävs precision som inte rengör efter varje skjutning och en del till och med mellan serierna.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Jag förstår inte vad du vill vinna på att ha skittråkigt på varenda träning.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Jag förstår inte vad du vill vinna på att ha skittråkigt på varenda träning. Livet är till största del tråkigt. Felet i dagens samhälle är att alla ska ha så roligt hela tiden och allt ska vara utan ansträngning.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Lär inte skjuta ut min 22a på jävligt länge o skulle jag behöva punga ut 5lax om 20år så kan jag leva med det. Den är ju mer nöjespang än nyttopang där fokus ligger på just nöjet samt få inviga barnen o intresserade bekanta till skyttet.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Haha vilken munter inställning till livet du har Johan. Kanske dags att omvärdera livet och vad du vill ha ut utav det om du tänker så. och jo en hel del skyttar låter bli o dra sina 22lr pipor.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Haha vilken munter inställning till livet du har Johan. Kanske dags att omvärdera livet och vad du vill ha ut utav det om du tänker så. och jo en hel del skyttar låter bli o dra sina 22lr pipor. Helt nöjd med livet faktiskt. Allting har sitt pris och vill man ha någonting så får man betala. Tror du alla aktiva skidåkare tycker varje träning är det bästa dom gjort? Vilka duktiga tävlingsskyttar i grenar där det krävs precision rengör inte pipan?
Publicerat Februari 25, 201511 yr Tror du ryckte detta ur sitt sammanhang. Men visst, har turbo för avsikt att tävla med bössan där det krävs hål i hål kan jag hålla med.Fast då hade han nog köpt något annat
Publicerat Februari 25, 201511 yr Ni får givetvis göra hur ni vill men det är ingen nackdel att dra ur pipan för att undvika frätskador och "slip"skador i pipan.
Publicerat Februari 25, 201511 yr För all del inte det bästa dom gjort. Men är något tråkigt så gör man något annat istället. Iaf om det handlar om ens hobby man lägger egentjänade pengar o privat tid på. jag tycker iaf skytte i olika former är olika roligt. Precis som jakt i olika former är olika spännande. Vissa tycker jag är tämligen tråkiga vilket även gör att jag aktivt tackar nej till dessa och undviker dom om inget annat skäl finns till att jag vill åka. därför man gör det på ens fritid. Så resonerar iaf jag. Sen vill du ha tråkigt på fritiden så är det upp till dig.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Nu är ju 10/22 en slit och slängbössa. Tar pipan slut kostar det runt 2000:- för en match pipa i bra kvalitet, inget tjafs med licensansökningar heller om man skrotar den gamla samtidigt. Bara att rengöra skiten ordentligt kräver att man skruvar isär hela bössan, om man inte vill riskera kröningen och det ids man inte göra efter varje övning. Funderar själv på att inhandla en boresnake till min, skulle underlätta en hel del. /Baner
Publicerat Februari 25, 201511 yr Författare Köper man ett rengöringsset så följer det med en luddig grej, en plastborste och en metallborste. Tycker det verkar brutalt att använda en metallborste om det är fråga om ett vapen med bra precision. Finns det verkligen nån som använder en metallborste i pipan på dyrare bössor?
Publicerat Februari 25, 201511 yr Jag använder mässingborste i alla mina vapen. I mitt tävlingsgevär i kaliber .22lr så brukar det bli med några tusen skotts intervall. Detta för att få ut blyrester. Jag använder borste tillsammans med solvent och drar både i kulans riktning och tvärt om för att rengöra bägge sidor om bommarna i pipan. En boresnake borde ju fungera bra i en halvautomat. Se bara till att hela tiden hålla linan centrerad i myningen så man inte drar linan mot mynningen och slipar. Men vad vet jag som tycker livet är skit och ska köra ett till pass ikväll och imorgon och tävla 100 mil bort i helgen ;-)