Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger 10/22

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag använder mässingborste i alla mina vapen. I mitt tävlingsgevär i kaliber .22lr så brukar det bli med några tusen skotts intervall. Detta för att få ut blyrester. Jag använder borste tillsammans med solvent och drar både i kulans riktning och tvärt om för att rengöra bägge sidor om bommarna i pipan.

En boresnake borde ju fungera bra i en halvautomat. Se bara till att hela tiden hålla linan centrerad i myningen så man inte drar linan mot mynningen och slipar.

Men vad vet jag som tycker livet är skit och ska köra ett till pass ikväll och imorgon och tävla 100 mil bort i helgen ;-)

Lycka till i tävlingen, och glöm inte att putsa linserna på kikarsiktet med en disktrasa före så att du ser ordentligt  :tongue:

• Svar 125
  • Visningar 35,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tack! Ja jag såg att det fanns en massa på amerikanska sidor, men det är trevligare att höra era åsikter. Jänkarna verkar va ganska ytliga i sina tester, typ "It shoots real gooood, and It´s US made" 

• Nice, vilken Aimpoint använder du, är det bara att skruva fast den eller måste du köpa annat?

• Nej i Finland.

Posted Images

Publicerat

Tack.

Använder diopter så enda linsen att putsa är på glasögonen ;-)

Publicerat

Hehe kul att veta att rätt många tävlingsskyttat som skjuter 22 lr som jag har pratat med rengör vapnet en eller två gång per år pipan likaså ändå skjuter dom bra med äldre vapen

Publicerat

Lycka till på tävlingen. Själv ska jag ut med sunkruger 10/22an på fredag och skjuta på plåtmål i skogen och ha skoj jag. Åker dock inga 100 mil för den övningen :)

Publicerat

Hehe kul att veta att rätt många tävlingsskyttat som skjuter 22 lr som jag har pratat med rengör vapnet en eller två gång per år pipan likaså ändå skjuter dom bra med äldre vapen

Jag vet också en hel del tävlingsskyttar som gör så dock så är ingen speciellt bra om man ser till Sverige eller nationellt. De flesta tävlingsskyttar skjuter inte speciellt mycket och är allmänt slarvig med utrustningen. T ex trycket kan vara smockfullt med sand eller liknande och trycket känns ungefär som på en AK5.

Definitionen bra är lite flummig. I liggande på 50m så är min definition av bra 99 av 100 poäng per serie eller nu när man räknar decimalt över 103,5 av 109 möjliga. Detta om det nu inte är svåra förhållanden. Detta klarar jag dock inte själv en hel 60 ligg speciellt ofta och speciellt inte på tävling.

Alltså jag pratar om grenar där det krävs precision, jag har inte koll på alla grenar men både fritt gevär 50m och bänkskytte med .22lr och där rengör då alla duktiga som jag lyckats se i verkligheten, "pratat" med över nätet, läst om eller hört talas om på annat sätt.

För att återgå till rengöringen så är det ju kanske inte i första hand precisionen som blir lidande på t ex en Ruger 10/22 utan att man utsätter pipan för helt onödiga slitage som man kan se till inte händer med ca 2 minuters arbete efter man skjutit, det var detta hela mitt första inlägg handlade om innan det spårade ur till min syn på livet.

Publicerat
  • Författare

slitage

Publicerat
  • Författare

jag blir nog bannad snart "the mob rules".....

Publicerat

Jag brukar i princip aldrig rengöra mina vapen. Jakt vapnen brukar jag sprayar lite 5-56 på o det funkar utmärkt. Mina pistoler som jag skjuter med likaså. Min glock är det nog 10 år sen jag drog pipan på likförbaskat kan jag skjuta guldserier med den. Tror det är viktigare att vårda trädetaljerna såsom kolv o liknande. Men det är min åsikt.

Publicerat
  • Författare

och vad är en guldserie??

Publicerat

45 med a-vapen

Publicerat
  • Författare

Det säger mig ingenting, men god lördag och sov gott. Hoppas ni får sova med och krama någon som ni tycker om :smile:  Sama suomeksi :ohmy:

Publicerat

Helt nöjd med livet faktiskt. Allting har sitt pris och vill man ha någonting så får man betala. Tror du alla aktiva skidåkare tycker varje träning är det bästa dom gjort?

Vilka duktiga tävlingsskyttar i grenar där det krävs precision rengör inte pipan?

vilka duktiga tävlingsskyttar skjuter med en ruger 10/22?

det är självklart inte fel att rengöra, men det är kanske viktigare att lägga dom minuterna på mer skytte när det gäller denna bössa?

Publicerat

Helt nöjd med livet faktiskt. Allting har sitt pris och vill man ha någonting så får man betala. Tror du alla aktiva skidåkare tycker varje träning är det bästa dom gjort?

Vilka duktiga tävlingsskyttar i grenar där det krävs precision rengör inte pipan?

vilka duktiga tävlingsskyttar skjuter med en ruger 10/22?

det är självklart inte fel att rengöra, men det är kanske viktigare att lägga dom minuterna på mer skytte när det gäller denna bössa?

Publicerat
  • Författare

Hellå, det är Mars månad och allt ser ljusare ut :smile:  Jag vill inte tråka ut er, så en fråga bara: Plåtbiten, weaver? som följer med 10/22 är den värdelös, måste den bytas ? Och hur monterar man ett kikarsikte på den skenan? Finns det såna som passar direkt? Skillnad på weaver och picatinny eller är det samma? Jag hade tänkt skaffa ett billigt sikte men det är ju en hel vetenskap. Nikko och Gamo, är det bara skräp? Helst hade jag köpt en Aimpoint men det kostar. Va fan.

Publicerat

Du kan behålla weaverskenan, den är OK. Har både aimpoint micro och kikare till min 10/22 och skulle säga: om man bara ska plinka på korthåll så är aimpoint kul. För jakt är det kikare som gäller. Har en BSA Sweet 22 som har kulbanekompensator, väldigt bra med tanke på den krokiga kulbanan och de små träffytor som 22lr vilt har. Skjuter kaniner med min.

Aimpoint m weaverfäste kan man få begagnat för 2500-3000 kr. Ett BSA Sweet kostar 600 kr på XXL och sen behöver du ett fäste och det duger med billigare varianter typ 300-500kr.

Publicerat

Skenan är helt ok. Nikko KAN vara ok men oftast inte. Jag har haft flera till mina luftbössor och ett var riktigt bra och skottfast (nighteater tror jag det hette) men det satt iofs på ett rekylfritt pcp inte på en halvauto. Alla andra har varit skit, man får vad man betalar för. Försök hitta nåt bra begagnat. Lågpris har nikon ett efr 3-9 på xxl rätt billigt har jag för mig.

Skillnad weaver/pic beskrivs ganska bra här:

http://www.brownells.com/.aspx/lid=10724/guntechdetail/Picatinny_Rails__Weaver_Rails__What_s_The_Difference_

Publicerat
  • Författare

Begagnat är en bra ide, tänkte inte ens på det. Ja hade tänkt använda siktena som finns för jag ska bara panga på lite och skjuta på konservburkar och telefonkataloger och så. Men problemet är att ljuddämparen slutar nästan i höjd med framsiktet. Så det är svårt att sikta med ljuddämparen påskruvad. Alltid nåt som jävlas :verymad: Annars är jag väldigt nöjd med Rugern, den är liten och lätt.

Publicerat

......

Publicerat
  • Författare

Jo jag köpte en ljuddämpare på samma gång. Vill du ha bildbevis?  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Ruger 10/22 med kamouflagefärgad ljuddämpare http://s2.postimg.org/9psy1d6xl/222.jpgKonstig vinkel siktet är lite högre än ljuddämparen, men inte mycket.

Publicerat
  • Författare

Såg att jag plötsligt blivit ekorrjägare, LOL  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Skulle aldrig skjuta en ekorre de är så fina.

Publicerat

Man ska inte vårda sönder sinna vapen, lagom räcker länge för en gångs skull :) men det är fan bara då.

Själv har jag aldrig gjort rent i pipan på någon 22lr jag har ägt, men de funka ändå :)

Publicerat

Man ska inte vårda sönder sinna vapen

Själv har jag aldrig gjort rent i pipan på någon 22lr

Jag tror inte att det är möjligt att vårda sönder något vapen, jag har aldrig sett det ske. Då har jag endå arbetat på arbetsplatser där just vapenvård varit prioriterad verksamhet.

Publicerat

Jag tror inte att det är möjligt att vårda sönder något vapen, jag har aldrig sett det ske. Då har jag endå arbetat på arbetsplatser där just vapenvård varit prioriterad verksamhet.

Jag har vårdat sönder flera vapen. Otroligt dumt  o har kostat pengar men idag vet jag bättre!

Man bör dock skilja på vapenvård inom det militära och det civilia. I det militära ska skiten smälla, bråkar skiten kommer en ny!