Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oseriöst sålt vapen...

Featured Replies

Publicerat

Hej,

jaha...nu har det hänt igen. Har en bekant som köpt sitt första vapen en klass I:a begagnad som han var mycket glad över. Han köpte den av en privatperson, de skickade in licensansökan och han betalade allt direkt kontant. Min bekant fick för ungefär en vecka sedan licensen i brevlådan och gav sig glad iväg för att hämta geväret. Väl där påstår nu privatpersonen att han inte alls fått betalt och kräver pengar för att lämna ifrån sig vapnet. Till saken ska väl nämnas att jag tror lite det är "tillfället som gör tjuven" i detta läget. Min bekant är rent genomsnäll och i princip ber om ursäkt för hans egna existens (sådant lågt självförtroende har han nästan). Jag tycker inte han ska betala, men själv säger han att 5500kr inte är så mycket att kivas om. Själv blir jag mest sur och irriterad över sådant här, oavsett vem det drabbar.

Publicerat

Hej,

jaha...nu har det hänt igen. Har en bekant som köpt sitt första vapen en klass I:a begagnad som han var mycket glad över. Han köpte den av en privatperson, de skickade in licensansökan och han betalade allt direkt kontant. Min bekant fick för ungefär en vecka sedan licensen i brevlådan och gav sig glad iväg för att hämta geväret. Väl där påstår nu privatpersonen att han inte alls fått betalt och kräver pengar för att lämna ifrån sig vapnet. Till saken ska väl nämnas att jag tror lite det är "tillfället som gör tjuven" i detta läget. Min bekant är rent genomsnäll och i princip ber om ursäkt för hans egna existens (sådant lågt självförtroende har han nästan). Jag tycker inte han ska betala, men själv säger han att 5500kr inte är så mycket att kivas om. Själv blir jag mest sur och irriterad över sådant här, oavsett vem det drabbar.

Skulle jag vara i hans skor så skulle jag polisanmäla händelsen! Dubbel kolla kontonr som har eventuellt har fört över pengarna till. Eller om han har ett kvitto efter kontantbetalning

Publicerat

Nja,

det är rätt tufft detta men rätt väg är att köra med handräckning från Kronofogden, detta om man till fogden i tillräcklig omfattning kan visa på att man har betalat, de flesta av oss har inte 5 500 kr i kontanter liggande hemma, så ett uttag på en summa från bank, bankomat lär finnas,

om man inte kan visa något alls av detta är det bara att skita i allt, strunta i att hämta pangen, det kostar 250 kr, vilket är bra mycket billigare än 5 500 kr, licensen förfaller om man inte köper/hämtar vapnet efter X antal månader, tror det är 3 eller 6.

Kontentan är dock den att man betalar inte en gång till oavsett vad, vilket eller vem som kräver det. /CHristian

Publicerat

Tråkigt... Jag har också köpt två vapen begagnad men har betalat 50/50 och har skrivit kvitto på det. Såg ut säljaren som en "seriös person" eller varför betalade han hela beloppet på en gång?

Publicerat

Hur kom han i kontakt med säljaren? Borde väl finnas något kvar av kontakten i form av mail eller telesamtal.

Jag har begärt ut lista från Telenor en gång då jag hade ett bluff-företag som försökte blåsa mig på pengar. Var inga problem att få ut en lista över det datum de hävdade att de ringt mig.

Själv har jag precis sålt två bössor och då har allt gått via mail och handpenning inbetalt på mitt bankgiro. 

Publicerat

Det är väl bara att anmäla personen för vapenbrott eftersom denne har ett vapen utan licens?

Publicerat

Det är väl bara att anmäla personen för vapenbrott eftersom denne har ett vapen utan licens?

Nej det är inte så enkelt, du får läsa på ditt nästa tillståndsbevis, om man inte fullföljer köpet, den civilrättsliga delen inom vad det nu är 3-6 månader, oklar där så förfaller tillståndet för dig och det återgår till säljaren. 

Så nej det är inte frågan om ett vapenbrott, vad mer om så vore, vilken nytta skulle en sådan anmälan medföra? Det är ett brott, utpressning att hota med att göra en polisanmälan för att utfå egendom, även om man anser sig ha rätt till den, kan vara bra att minnas. /CHristian

Publicerat

Där ser man. Tack för upplysningen. Här har jag gått och trott att vapenaffärer är säkra. Alltid dessa rötägg som fördärvar för alla andra.

Nej det är inte så enkelt, du får läsa på ditt nästa tillståndsbevis, om man inte fullföljer köpet, den civilrättsliga delen inom vad det nu är 3-6 månader, oklar där så förfaller tillståndet för dig och det återgår till säljaren.

Så nej det är inte frågan om ett vapenbrott, vad mer om så vore, vilken nytta skulle en sådan anmälan medföra? Det är ett brott, utpressning att hota med att göra en polisanmälan för att utfå egendom, även om man anser sig ha rätt till den, kan vara bra att minnas. /CHristian

Publicerat

Märkligt att en sån person har vapenlicens...

Publicerat

Där hävdar jag att du har fel. Det är alla människors rätt i detta land att göra en anmälan vid misstanke om brott. Konsekvensen blir att myndigheten lägger ned ärendet om en fu-ledare inte delar denna tanke. Tror, utan att vara säker, att du måste hota med brottslig gärning för att du ska nå utpressning och polisanmälan är knappeligen slik handling.

Iövrigt köper jag ditt resonemang.

Publicerat

Lite knepigare än så, beroende på vad man har för avsikt att nå med sitt "hot" så kan det vara straffbart att hota med ett sådant tilltag ja om man använder ena partens "rädsla" för att få igenom sin egen vinning. Trots allt olagligt att inskränka någons äganderätt men det är Christian miljarder gånger mer kunnig på

Publicerat

Hej,

Be din kompis att anmäl aset, se vad som händer

Publicerat

Eller kanske ta med sig kvittot på erlagd betalning för vapnet.

Publicerat

Känns väl som om köparen ej fått kvitto vid betalning och ej heller gjort en banköverföring för då finns det ju bevis och borde inte vara problem. Måste ju nästan varit en kontant affär UTAN kvitton? Men TS borde ju kunna svara på det? Hur gör man o det fallet?

Publicerat

Hyfsat kall jäkel som öga mot öga hävdar att han ej fått betalt trots att affären är gjord. Lider med polaren din. Känns som utbrottet hade varit ganska nära, inte för att det hjälper direkt.

Publicerat

Måste ju vara så tycker jag? För med kvitto är det ju inget problem? Då har ju säljaren ingen att säga

Publicerat

BrB 9:4 " Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är, döms, om inte brottet är att anse som rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter"

"Utpressning innebär att tvinga någon till handling eller underlåtenhet genom att hota med till exempel våld, skandalisering eller polisanmälan.

Med all respekt, Hipshot, det är allas rätt att göra en polisanmälan, vad jag skrev ovan var är att man inte får hota med att göra en anmälan för att tvinga till sig vapnet, i övrigt så gäller vad jag skrev ovan, att anmäla för vapenbrott är grundlöst och lite obetänksamt, säljaren kommer då därefter under en tid ha väldigt svårt att söka nya tillstånd eller att få dessa beviljade. /Christian 

Publicerat

Menar att säljaren då har lite svårt att hävda att han ej fått betalt. Om de har papper på allt.

Publicerat

BrB 9:4 " Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är, döms, om inte brottet är att anse som rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter"

"Utpressning innebär att tvinga någon till handling eller underlåtenhet genom att hota med till exempel våld, skandalisering eller polisanmälan.

Med all respekt, Hipshot, det är allas rätt att göra en polisanmälan, vad jag skrev ovan var är att man inte får hota med att göra en anmälan för att tvinga till sig vapnet, i övrigt så gäller vad jag skrev ovan, att anmäla för vapenbrott är grundlöst och lite obetänksamt, säljaren kommer då därefter under en tid ha väldigt svårt att söka nya tillstånd eller att få dessa beviljade. /Christian 

Wow! Men det låter förbannat konstigt.. 

Publicerat

Nja det är rätt ot men det har varit mycket nätbaserat utpressning baserad på den utpressades surfvanor. /Chrisitan

Publicerat

Hade gått förbi en polisstation direkt och gjort en anmälan, är ju bedrägligt beteende.

Svårt att tänka mig att idioten är såpass kall att han står på sig efter papper/telefonsamtal från polis ang anmälan.

Antar att polisen tar det seriöst när det gäller vapen.

Sen skulle jag inte betala en spänn kontant i handen utan ett kvitto.

Annat med banköverföring.

/Baner

Publicerat

Att säljaren i detta fall i framtiden skulle få svårt att få nya licenser känns för mig som ett ringa problem. Om säljaren tycker att det är värt 5500 kr är väl upp till honom...

(som man bäddar får man ligga, brukar det ju heta)

Publicerat

Nja det är rätt ot men det har varit mycket nätbaserat utpressning baserad på den utpressades surfvanor. /Chrisitan

Jag tvivlar på att det är relevant i detta fall.

Publicerat

Det är väl bara för din vän att visa upp kvittot för erlagd betalning?