Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oseriöst sålt vapen...

Featured Replies

Publicerat

Nja det är rätt ot men det har varit mycket nätbaserat utpressning baserad på den utpressades surfvanor. /Chrisitan

Och anledning till att just polisanmälan nämns är att det handlade om bögsex, som inte var lagligt då.

Jag tvivlar på att det är relevant i detta fall.

Allt beror på vem som är den rättmätige ägaren, för om ägaren hotar med polisanmälan är det inte "olaga tvång" och alltså OK. Sen kan det vara irrelevant ändå eftersom under en övergångsperiod finns det ju två personer som har tillstånd att inneha vapnet.

Jag lutar åt att antingen är det här inte ett problem eller så har köparen fått en dyr lektion i att kräva kvitto.

Publicerat

Jag är nyfiken hur det här slutar. Men om inget händer blir nog inte många som vågar betala pengar i förskott innan att få licensen...

Publicerat

häng ut personen!! telefon nr adress mm mm, vilka svin det finns skitna ner sig för 5000 spänn,, ne fy fan!

Publicerat

häng ut personen!! telefon nr adress mm mm, vilka svin det finns skitna ner sig för 5000 spänn,, ne fy fan!

Säkerligen frestande, men sånt är inte ok här inne!

/mod.

Publicerat

Regnar kan du förklara hur det kan vara två ägare?  Är det inte så att när man köper ett vapen privat och söker licens så ska man bifoga den tidigare ägarens? (om den finns kvar). Sen får du (sökanden) sin licens och är därmed registrerad som ny ägare? Samtidigt får föregående ägare en information om att den är avregistrerad som ägare??

Den som har licensen är väl ägare till vapnet enligt polisens sätt att se det?

Skiljer det på konsumentköplagen och vapenlagen om hur man ser på ägandet/innehavet?

Publicerat

Licencen har ingenting med ägandet att göra, utan licensen gäller för innehav av vapnet.

mvh/Urban

Publicerat

Skriver sign benknäckaren...way to go! :thumbsup:

Publicerat

Licencen har ingenting med ägandet att göra, utan licensen gäller för innehav av vapnet.

mvh/Urban

Men borde inte det då bli lite problematiskt att man inte har licens för ett vapen som man har i sitt vapenskåp? Likväl som att någon med licens inte har vapnet i sitt skåp?

Publicerat

Men borde inte det då bli lite problematiskt att man inte har licens för ett vapen som man har i sitt vapenskåp? Likväl som att någon med licens inte har vapnet i sitt skåp?

I praktiken går det ju bra, uppenbarligen, för det är så nästan alla privata affärer går till, men visst har jag tyckt det varit jobbigt när jag fått licens men det dröjt månader innan vapnet kommit fram.

Publicerat

I praktiken går det ju bra, uppenbarligen, för det är så nästan alla privata affärer går till, men visst har jag tyckt det varit jobbigt när jag fått licens men det dröjt månader innan vapnet kommit fram.

Jag undrar hur det skulle bli om det faktiskt gjordes en kontroll när man inte har fått hem bössan, eller när man blivit av med licensen men bössan inte är hämtad.

Publicerat

Intressant tråd. Särskilt att TS lyser med sin frånvaro men tråden växer vidare

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hej på er igen!

Ja du kkjon, du har så rätt. Här lyser TS med sin frånvaro. Visst skulle jag skrivit här för läge sedan om hur saker och ting fortlöper, och så var tanken också. Men så som det har utveckat sig har jag blivit minst sagt irriterad varje gång jag tänkt på denna historien, och då är det svårt att sätta sig vid datorn och skriva något konkret som inte passerar vissa gränser. Men men.

Naturligtvis skulle min vän betala, detta trots mina försök att han skulle ändra sig och iallafall försöka hitta någon sorts lösning :verymad: . detta var tyvärr inte allt...det fanns någon sorts spricka i ringarna till siktet som gör att träffbilderna vandrar...men nej detta var inte allt...enligt en vapensmed som konstaterade problemet med ringarna, behövde man även "bädda om" vapnet. Vad detta innebär vet jag inte, men det kommer säkert kosta min vän lite mer.

En kostsam läxa som man tyvärr måste se det. Och med med risk för att jag ska säga något jag ångrar skriver jag inte mera nu...  

Publicerat

Tråkigt!

Publicerat

Jag har iaf kropp till att om min kompis hade betalat och ej fått vapnet hade personen som kräver pengar en gång till fått det lite jobbigt. Vilket till 99% hade lett till att han fått bössan och även fått tillbaka lite rabatt pga missförståndet.

Publicerat

Man får trösta sig med att "what goes around comes around". En vacker dag blåser han fel person.