Publicerat Februari 23, 201511 yr Som så ofta gäller det väl att ha koll på tre parametrar, kunskaper, färdigheter och materialet. Det funkar självklart inte att bara fokusera på en eller två av parametrarna utan alla tre måste vara på banan för att det skall bli bra. Kunskaperna och materialet lyckas de flesta uppfylla på ett skapligt sätt efter en stund men färdigheterna kräver att man investerar i en stor mängd kvalitetsträning vilket är något som rätt få är beredda att göra i dagens samhälle. Detta är inte specifikt för skytte utan gäller för de flesta aktiviteter vi människor tar sig för. På gymmet orkar folk inte investera den nödvändiga tiden som krävs för att nå resultat utan legio är de som söker efter genvägar. Marknaden för färdigtränad unghundar är också den förvånansvärt stor eftersom folk vare sig har tid eller ork att ta fram sina egna hundar. Däremot ser jag det som självklart att man har ett mål med sin träning och syftar till att uppnå ett specifikt mål, om det är att överanalysera så är jag en varm anhängare av att överanalysera. //Henrik
Publicerat Februari 23, 201511 yr Som jag sagt finns inget rätt och fel alla är vi olika så det som fungerar för mig kanske är värdelöst för någon annan. Men när man läser på forum tycker jag många analyserar och krånglar för mycket, visst siktar man mot världselit kan man inte pruta på något men innan man är där är det viktigt att få grunderna att fungera först! Läser ofta om vinklar på avtrycksfinger,mängd luft i lungor, tryck på benstöd mm mm... För en novis skytt tror jag detta stjälper mer än det hjälper men funderar på massa saker istället för att fokusera på skyttet. Själv har jag överfört min filosofi från fysträning (skidor och löpning) till skyttet. Där körde jag minimalt med teknikträning utan lade allt på att "bara" träna, märkte då att man ganska fort anpassar sig till vad somär optimalt för min kropp och tror på den filosofin tills man når riktigt hög nivå då gäller det att söka det sista % och inte missa något men rätt få som ens når den nivån. Det jag försöker få fram på mitt krångliga skrivande är att man ska inte göra saker svårare än dem är och alla är vi lite olika så inte säkert att det perfekta löpsteget eller skytteställningen är rätt för just din fysologi.
Publicerat Februari 24, 201511 yr Att skjuta grupper för sakens skull roar inte mig längre. Det sysslar jag mest med när jag skaffat nytt vapen eller tar fram laddningar, eller kontrollerar laddningarna vid stora temp skillnader. Däremot att 1:an alltid ska sitta där den ska sitta eller iaf så nära som möjligt. Jag vill att oavsett rekylupptagning, skjutstöd, hanskar lr ej, puls lr ej, ska kunna leverera så bra 1:a skott som möjligt hela tiden. Det är praktiskt precision för mig och det uppnår jag enbart med skytteträning i olika moment men det förutsätter att materialet levererar och det tar jag reda på först av allt.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Även jag tröttnade på att eftersträva bra serier på 100-300m. Jag har inte infunnit mig en gång på bänkskyttebanan än, men jag skulle säga att jag har utvecklats till en bättre skytt i det skarpa läget trots det. Läs inte "bra". Man kan inte undkomma att det är roligt att skjuta, alldeles för roligt för en studerandes tillgång av tid och kapital. Att sammanslå alla de bra sakerna av skytte och jakt är något jag som ansenligt ung hoppas kunna uppleva hela mitt liv samt föra det vidare. Jag finner det mer givande att skjuta på längre avstånd, inte för att tillämpa det under jakt, men för att bli säkrare i mitt skytte. Jag vet inte om jag gör rätt i varken mitt hagelskytte eller mitt kulskytte ur andras perspektiv, men det känns rätt för mig, vilket jag tror är viktigare än att det "ser" rätt ut. I mitt huvud får jag det till att det är bättre att utveckla och förbättra sin egen skjutstil med tid och träning. Jag ser inte hur jag skall bli en avsevärt bättre jaktskytt av att sitta i en bänk och skjuta med ett nästintill perfekt stöd för att sedan analysera vad jag gjorde fel när sista skottet avvek 5mm från resterande. Med detta vill jag inte säga att en instruktör är något dåligt. Inte heller är det dåligt att skjuta på banan. Att skjuta bänkskytte är något jag länge tänkt på t.ex., men jag har varken tid eller möjlighet att göra det kontinuerligt för tillfället. Jag har en känsla av att det är socialt och väldigt roligt. Det är absolut något jag skall göra i framtiden.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Även jag tröttnade på att eftersträva bra serier på 100-300m. Jag har inte infunnit mig en gång på bänkskyttebanan än, men jag skulle säga att jag har utvecklats till en bättre skytt i det skarpa läget trots det. Läs inte "bra". Man kan inte undkomma att det är roligt att skjuta, alldeles för roligt för en studerandes tillgång av tid och kapital. Att sammanslå alla de bra sakerna av skytte och jakt är något jag som ansenligt ung hoppas kunna uppleva hela mitt liv samt föra det vidare. Jag finner det mer givande att skjuta på längre avstånd, inte för att tillämpa det under jakt, men för att bli säkrare i mitt skytte. Jag vet inte om jag gör rätt i varken mitt hagelskytte eller mitt kulskytte ur andras perspektiv, men det känns rätt för mig, vilket jag tror är viktigare än att det "ser" rätt ut. I mitt huvud får jag det till att det är bättre att utveckla och förbättra sin egen skjutstil med tid och träning. Jag ser inte hur jag skall bli en avsevärt bättre jaktskytt av att sitta i en bänk och skjuta med ett nästintill perfekt stöd för att sedan analysera vad jag gjorde fel när sista skottet avvek 5mm från resterande. Med detta vill jag inte säga att en instruktör är något dåligt. Inte heller är det dåligt att skjuta på banan. Att skjuta bänkskytte är något jag länge tänkt på t.ex., men jag har varken tid eller möjlighet att göra det kontinuerligt för tillfället. Jag har en känsla av att det är socialt och väldigt roligt. Det är absolut något jag skall göra i framtiden. Hmm, vem pratar om skjutbänk? Bara för att man skjuter en träffbild betyder det ju inte att man sitter i en skjutbänk. När jag tränar med jaktgevär så är mitt mål att sätta alla de skott jag tänkt skjuta inom det tänkta området. Detta betyder ju inte att man inte ska träna att inta ställning och leverera ett skott snabbt och precist. Jag tycker i alla fall att om jag kan sätta första skottet och ett antal, ju fler desto bättre i målet så innebär det en konsekvent ställning, teknik m.m som kommer fungera bra under pressade situationer. För att dra en parallell till mitt tävlingsskytte så kan jag under träning ganska lätt lägga mig ner och skjuta en 10:a (10:an är 10,4mm och 50m skjutavstånd) det kan jag göra med muskelspänning för att jag kan kontrollera den i en lugn situation. Är detta på en tävling så kan det skottet lätt dra iväg till 8:an på grund av att jag i den pressade situation inte har samma känsla för muskelspänningarna och således inte styr musklerna rätt. En ställning som däremot innebär att jag kan skjuta 60 skott där största delen sitter i 10:an kommer innebära att jag även med press kommer leverera skott i 10:an eller väldigt nära. Alla svagheter i ställning, teknik m.m. visar sig först efter ett tag i ställning och det beror väl på att muskler tröttas ut m.m. Detta hade jag aldrig upptäckt om jag inte skjutit många skott i följd på samma mål. Nu är det ju så att vi alla har olika mål med våran träning men jag tycker resonemanget lätt kan misstolkas som att det bara är spray and pray som gäller och sedan blir allt bra.
Publicerat Februari 25, 201511 yr filip vi ska snart ha en 300 m poäng tävling 10x 3 st serier på bredmo hör av mig när det blir av . jag ska skjuta med 22-250 el 243 win . vet ej vilken det blir . dom skjuter lika bra bägge .
Publicerat Februari 25, 201511 yr filip vi ska snart ha en 300 m poäng tävling 10x 3 st serier på bredmo hör av mig när det blir av . jag ska skjuta med 22-250 el 243 win . vet ej vilken det blir . dom skjuter lika bra bägge . Jag kommer nog gärna med. Utöver det så är jag ledig på Söndag. Om du har tid?
Publicerat Februari 26, 201511 yr Ni har ju en roligt batalj ni 2 också, trodde i min enfald att Åland var mindre än det tydligen är. Hur många dagar tar det att ta sig tvärs över öarna egentligen?
Publicerat Februari 26, 201511 yr Ni har ju en roligt batalj ni 2 också, trodde i min enfald att Åland var mindre än det tydligen är. Hur många dagar tar det att ta sig tvärs över öarna egentligen? Det tar mig en timme att fara från mig till skjutbanan.
Publicerat Februari 26, 201511 yr ska till bredmo i helgen skall skjuta in en gammal 30-06 som jag byggt om lite .
Publicerat Februari 26, 201511 yr Detta är en populär post. När jag utvärderar för jägarmässigt skytte och bana/fält blir det fruktansvärt mycket skott. Kan som jävligaste skjuta flera tusen innan jag gör en stor ändring i tekniken. I bänkskyttet kan det räcka med två skott. Som ny jägare bör man nog skjuta en hel del innan man analyserar för hårt. I flera pipor har jag mer eller mindre laddat en laddning från början och är jag nöjd med det jag ser experimenterar jag inte mer. Ju bättre material desto enklare blir laddning att ta fram.