Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 75 vs sauer 202

Featured Replies

Publicerat

Har totalt ruttnat på slutstyckesgången hos min drevjaktsbössa. Undrar därför om man kan förvänta sig en bättre sådan hos sauer 202? Eller finns kanske något annat fabrikat i samma prisklass som är trevligt?

Publicerat

Nu är just frågan om hur slutstycket rör sig inte längre en fråga för mig, om man har rengjort och smörjt rätt i ett slutstycke men det fortfarande vid användning inte känns bra är det helt klart motiverat att byta, 

202/101 mfl även gamla modeller som 90 mfl har bultar som går som på räls, det kanske är intressant. Jag kommer inte ihåg när jag slutade att bekymras över hur gången var, det är mest bara att göra rätt och pangen kommer att fungera, så är det för mig, för andra kan det upplevas och vara annorlunda. /Christian

Publicerat

Gör man rätt så glider de flesta bultar bra :)

Publicerat
  • Författare

Nu är just frågan om hur slutstycket rör sig inte längre en fråga för mig, om man har rengjort och smörjt rätt i ett slutstycke men det fortfarande vid användning inte känns bra är det helt klart motiverat att byta, 

202/101 mfl även gamla modeller som 90 mfl har bultar som går som på räls, det kanske är intressant. Jag kommer inte ihåg när jag slutade att bekymras över hur gången var, det är mest bara att göra rätt och pangen kommer att fungera, så är det för mig, för andra kan det upplevas och vara annorlunda. /Christian

Helt klart med på hur du menar, jag har mest problem med rapplet i sidled. Antagligen en smaksak men ibland är det ju hela känslan som gör saker knepigt. Kommer nog inte vänja mig vid det då jag stör mig lite onödigt mycket på det.

Kanske är en sauer 303 en kandidat till drevet?...

Publicerat

Har du en Sako 75 i dagsläget, eller hur menar du med rubriken. Min Sako 75 har så jäkla go slutstycksgång. :)

Publicerat
  • Författare

Jo har tillomed flera men det är bara den som är tänkt till drevjakt jag stör mig på. Den glider o matar men är så rapplig i sidled så det förtar känslan.

Publicerat

Om du har problem med slutstycksgången på en Sako 75 bör du nog se över din repeteringsteknik eller kolvanpassning. De brukar ju vara fina i gången. Hoppas du inte tar illa upp!

Publicerat
  • Författare

Upptag. Är med på hur du menar! Slutstycket glider bra men känns vispgrädde, men det är nog en teknikfråga som du säger.

Publicerat

Alltså om du har slutstycket bakdraget så rapplar det oavsett bössa.

Publicerat
  • Författare

Jo men det rapplar så fort den gått ur lås såpass att jag får styra istället för att putta

Publicerat

Jo men det rapplar så fort den gått ur lås såpass att jag får styra istället för att putta

Har ingen 75a själv, men det låter som ett måndags ex. eller så är det de att den är torr

Publicerat

Alltså om du har slutstycket bakdraget så rapplar det oavsett bössa.

Icke på en Sauer 90...... Och inte speciellt mycket på en 202a heller, de ligger lite i en helt egen klass med slutstycksgången om man ska vara ärlig.

/T

Publicerat

En rakrepeter kanske vore nått? :)

Publicerat
  • Författare

Kanske insjuknar till blaserskaran jag med, det är nog den enda rakrepeter jag kan överväga idag. Finns ju någon savannamodell jag tycker är fin, ska dock utvärdera en 303 först :)

Publicerat

Kan ju vara så att just ditt exemplar har lite större glapp mellan låda och slutstycke? Sako var lite si och så

med toleranserna när dom tillverkade Sako 75 tycker jag. Men jag är som sagt väldigt nöjd med min 75

Deluxe, en riktigt härlig bössa på alla vis. :)

Publicerat

Tror jag aldrig varit så snabb och repeterat "felfritt" som med de T3:or som jag haft. Sen vad det beror på vet jag ej. Detta jmf med Sako 85, Rem 700, M98, Tikka 690, Mauser m12, Browning Eur.

/Må

Publicerat

Det ska glappa lite :) För då funkar skiten även fast ett barr åker med in :D

Publicerat
  • Författare

Har petat på en 202a idag o det var ju en helt annan femma! Kanske blir det en sådan, säkringen var lite udda dock....

Publicerat

Satsa på Sauer 404 då. ;)

Publicerat

Min Sako 85 är den repeterbössa som har "skramlat" allra minst av alla de bössor jag har ägt i mitt liv och trots de lite trubbiga och oergonomiska patronerna man får med 9.3x62 så matar den som en gud, så jag vet inte vad som är problemet för dig?

Sauer gör ju inga bajsbössor direkt och deras matning är det absolut inget fel på men Sako och dålig matning är två ord man normalt aldrig ser i samma mening...

Publicerat
  • Författare

Satsa på Sauer 404 då. ;)

Så jäkla dyra bara :/

Publicerat

Av dom Sako 75 jag känt på har jag nog aldrig stött på någon med kärvande mekanism faktiskt. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Sauer 202 är toppen.

Sako 75 och 85 är mycket bra. Fördelen med den lite mindre estetiska Sakon är att du kan skruva dit ett benstöd.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Köp en remi 700, de funkar jämt

Publicerat

Lite lustigt, varje gång någon har frågor om mellanklassbössor så kommer rekomendationen att köpa en lågprisbössa.......

Det är ngt här jag inte förstår.

/T