Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mycket får man bygga om bössan/kolv ?.

Featured Replies

Publicerat

Tänkt på denna diskussion om vapnets uteseende,

Min undran är hur mycket får man bygga om innan den blir olaglig, var går gränsen.

Tänkte mest på kolvens utseende. Får man tex, sätta på en vikbarkolv, pistolgrepp osv.

Ska väl tillägga att min fundering gäller jaktbössa, både kula o hagel.

Har letat men hittar egentligen ingenting var gränsen går,,,,

Publicerat

Det kanske du skall fråga på förbundets area även om svaret kommer att vara extremkonservativt. Det är ju den hållningen förbundssryrelsen besöutat att hålla...

Mitt tipps är annars att vikbar kolv är en ny funktion och även om det inte är en licenspliktig del så bör det bli problem. Pistolgrepp ser jag egentligen inga problem med. Men så som riktlinjerna är skrivna så skulle jag se till att ha en "tarm" som går bakåt från botten av greppet för då är det plötsligt rent definitionsmässigt en tumhålskolv.

Publicerat

Jag hade gett fullständigt fan i vad förbundet tycker i frågan, det står tydligt skrivet vilka vapentyper som inte får ha vikbar kolv, det är vad du har att förhålla dig till.

Publicerat
  • Författare

Har letat som sagt o hittar inte var det står skrivet hur en bössa skall/får se ut,,

Hittar bara detta, men som jag förstår så gäller det bara halvisar o pump, ej bult o ej hagel överhuvudtaget.

Men hittar inget om pistolfattning på bössor.

9 §

Med kulgevär avses i dessa föreskrifter räfflade tvåhandsvapen som är

avsedda att läggas an mot axeln, är konstruerade för kulpatroner och vars piplängd

är minst 45 cm. Kulgevär av halvautomatisk eller pumprepeterande typ

får inte ha vik- eller fällbara kolvar eller kolvar av teleskopisk typ.

Med kulpatron avses här en patron laddad med röksvagt krut och där kula

tillsammans med patronhylsa samt driv- och tändsats bildar en enhet. Här avses

dock inte s.k. slug- eller brennekepatron och liknande patroner avsedda

för hagelgevär.

Publicerat

Marko.

Det är av någon annledning få förstår och färre kan förklara legio inom RPS och vår förbundsstyrelse att anse att en bössa med pistolgrepp inte är avsedd att läggas an mot axeln. Be mig inte förklara för det är rent BS enligt min mening. Men det kan ju ändå vara bra att känna till deras inställning.

Publicerat

Det är inte krångligare än så

Publicerat

är denna olaglig för jakt?? då menar jag handtaget,, pistolgreppet.  magasinet vet jag är att man inte får ha i mer än 2+1.  men va själva utseendet ja tänkte på,,

Publicerat

Har letat som sagt o hittar inte var det står skrivet hur en bössa skall/får se ut,,

Hittar bara detta, men som jag förstår så gäller det bara halvisar o pump, ej bult o ej hagel överhuvudtaget.

Men hittar inget om pistolfattning på bössor.

9 §

Med kulgevär avses i dessa föreskrifter räfflade tvåhandsvapen som är

avsedda att läggas an mot axeln, är konstruerade för kulpatroner och vars piplängd

är minst 45 cm. Kulgevär av halvautomatisk eller pumprepeterande typ

får inte ha vik- eller fällbara kolvar eller kolvar av teleskopisk typ.

Med kulpatron avses här en patron laddad med röksvagt krut och där kula

tillsammans med patronhylsa samt driv- och tändsats bildar en enhet. Här avses

dock inte s.k. slug- eller brennekepatron och liknande patroner avsedda

för hagelgevär.

Precis, säger förbundet något om vapenutformningar som inte är i lag förbjudna så be dem Foxtrot Oscar.

Publicerat

Precis, säger förbundet något om vapenutformningar som inte är i lag förbjudna så be dem Foxtrot Oscar.

Det var väl exakt vad en tempeldansande klockspelsidiot i Åre gjorde, och se hur bra det blev. Så för alla oss andra - snälla gör INTE det. Vi behöver inte fler korkade preudikat.

T

Publicerat

Det var väl exakt vad en tempeldansande klockspelsidiot i Åre gjorde, och se hur bra det blev. Så för alla oss andra - snälla gör INTE det. Vi behöver inte fler korkade preudikat.

T

Spelar det nån roll om alternativen är 1. Säga emot förbundet, eller 2. Inte ansöka alls.

Ingen får tillstånd i vilket fall för att vissa individer på både förbundet och RPS har en stör i aktern.

Publicerat

så man kan/får ha ett sådant grepp eftersom lagen säger att man inte får.., fast man skall inte.. men kan man bli av med licenser o annat? 

Publicerat

Spelar det nån roll om alternativen är 1. Säga emot förbundet, eller 2. Inte ansöka alls.

En klok general inser vilka strider man ska föra, dåren i Åre förde fel strid på helt fel sätt vilket drabbar oss alla from nu.

Just därför ska vi ligga en smula lågt för stunden, ska det göras något så ska det göras med kompetent juridisk hjälp senare. Men inte nu, det är idiotiskt att ens försöka.

Ingen får tillstånd i vilket fall för att vissa individer på både förbundet och RPS har en stör i aktern.

Du får gärna dra ut dom om du kan, men jag är ganska säker på att du misslyckas.......

T

Publicerat

En klok general inser vilka strider man ska föra, dåren i Åre förde fel strid på helt fel sätt vilket drabbar oss alla from nu.

Just därför ska vi ligga en smula lågt för stunden, ska det göras något så ska det göras med kompetent juridisk hjälp senare. Men inte nu, det är idiotiskt att ens försöka.

Du får gärna dra ut dom om du kan, men jag är ganska säker på att du misslyckas.......

T

Du har tyvärr helt rätt angående nya ansökningar.

TS ville dock modifiera ett vapen han redan har, vilket bör kunna göras enligt devisen "det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse". ;)

Publicerat

Det är knappast pistolgreppet i sig, utan just möjligheten att skjuta utan att fälla ut kolven, det handlar om.

Som polisen själva visar: http://youtu.be/D0IHe16l4qM?t=2m25s

Är man inte insatt är det förstås inte självklart vilka fällbara som är gjorda med den avsikten.

Publicerat

Det är knappast pistolgreppet i sig, utan just möjligheten att skjuta utan att fälla ut kolven, det handlar om.

Som polisen själva visar: http://youtu.be/D0IHe16l4qM?t=2m25s

Är man inte insatt är det förstås inte självklart vilka fällbara som är gjorda med den avsikten.

Från förbundets sida är det pistolgreppet med.....

T

Publicerat

Du har tyvärr helt rätt angående nya ansökningar.

TS ville dock modifiera ett vapen han redan har, vilket bör kunna göras enligt devisen "det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse". ;)

Inte om förlåtelsen slutar i hårdare praxis..... Då är den in i helvete jävligt korkad.

T

Publicerat

Låtsas att tillåtna prylar är förbjudna så de inte förbjuds på riktigt?

Publicerat

Från förbundets sida är det pistolgreppet med.....

I det fallet jag tänkte på fattade jag det som att det var kombinationen det hängde på, men jag förstår om det inte bara är så, för i så fall skulle "konventionellt utseende" kunna ändra betydelse.

Publicerat
  • Författare

Vill bara säga att jag ej kommer o söka/bygga nåt.

Utan min undran/fundering är, ombyggnad av ett befintlig bössa.

Om jag nu har en "klar" bössa o vill bygga om , tex med pistolgrepp o vikbarkolv.

Så hittar jag ingenstans där det står att men inte får göra det.

Vet att detta är gränsland o massa tyckande från rps o sjf.

Men samtidigt så kanske vi går mot större acceptans hur en standard bössa ska se ut,

för om man tittar vad som är inne nu från tillverkarnas sida.

Tänkte på "tumhålskolven" (vidrig skapelse men är ej emot nån som vill ha den).

Publicerat

Ska man behöva känna sig som en bandit om man köper en grs kolv numer :/

Publicerat

PMT bra förklarat. Hade killen i Åre haft ett vettigt argument för varför han behövde just den bössan så hade alltså saken varit en annan?

Huvudlöst av honom

Publicerat

PMT bra förklarat. Hade killen i Åre haft ett vettigt argument för varför han behövde just den bössan så hade alltså saken varit en annan?

Huvudlöst av honom

Kanske, men man hade nog inte serverat ett prejudikat på ett lika snyggt putsat silverfat som man gjorde. I två instanser tom!

Hade killen motiverat sitt behov ordentligt är det i princip bara helautomatiska vapen som är definitivt omöjliga.

Men nu trodde dumskallen att "han hade rätt till". Och det är väl lite som att be om hjälp på motorvägen och börja med att förklara för den som stannar att han är ful, korkad, har en värdelös bil och att hans barn är så värdelösa att de inte ens duger som prostituerade på en bakgatebodell inThailand. Då ska man inte räkna med att bli hjälpt, förr få en bra omgång stryk.

Det är liksom så dumt att man får huvudvärk.......

T

Publicerat

Hmm jag lyckades igår googla mig fram till en FAP som delvis tog upp det här med vapenutformning. Konstigt nog hittar jag drn inte idag. Man kanske borde hålla sig till datorn och borta från telefonen.

Nåja. Det stog i alla fall att man skulle vara restriktiv i bedömningen kring om vapnet är konstruerat för att läggas an mot axeln. Och det tolkade jag som att det gällde alla vapen för jakt. Inte bara halvisar och pump.

Det kan nog vara bra att tänka på om man får för sig att bygga eget. Om jag rent hypotetiskt skulle bygga något själv så skulle jag till att böraja med ha motiveringen klar. Röntgenplåtar på min högra handled bör vara behjälpliga för moriveringen av pistolgrepp. Bilder på skidturer med långmausern på ryggen bör visa på nyttan av vikbar kolv. Och sedan skulle jag se till att kolven i vikt läge försvårar användandet. Och jag slulle förbereda en advokat. Men det är som sagt rent hypotetiskt...