Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mycket får man bygga om bössan/kolv ?.

Featured Replies

Publicerat

Nej, men koppla in hjärnan bara pytte, pytte, pyttelite......

Svensk vapenlagstiftning är solklar - vapenägande är förbjudet, undantag kan medges. Det betyder i klartext att man ALDRIG I HELVETE HAR RÄTT TILL VAPEN. NÅGONSIN!!!!

Ett Undantag mot ovan är jakt där det normalt anses att jägarexamen är motivering för att man ska få ha fyra jaktvapen. Notera formuleringen.

Vill man ha ytterligare två krävs det att man kan motivera behovet utöver jägarexamen.

Men i grunden är det så att ALLA licenser ska motiveras, ALLA ALLTID. jägarexamen är alltså inte bara en förutsättning - det är en motivering.

Vill man nu ha något "speciellt" på jakt så får man med andra ord motivera det. Klantarslet i Åre inbillade sig att han hade "rätt" eller rättare trodde i sin oändliga enfald att man inte hade rätt att neka honom. Hur dum en människa ni får lov att bli har därmed nått ett nytt bottenmärke om jag ska vara ärlig. Resultat ser vi i form av ett prejudikat polisen kommer att kunna göra en hel del skit med om de vill.

Vill man framgent ha nått AI AX så är det no-no. Tacka plantan för det, SJF gjorde bara vad de tror deras medlemmar vill. Men genom att driva saken med det dummaste av ALLA tänkbara argument serverade han dem en möjlighet att skapa ett fenomenalt prejudikat på ett silverfat. Så oändligt dum får man bara inte vara, det borde fan i mig vara straffbart.

Så för den som vill ha ett AI AX liknande så är det numera en annan nivå på det - framgent kommer det att krävas att man kan motivera behovet. Notera att "jag vill" inte är motivering utan en önskan. Motivering ska med andra ord göras ordentligt, genomtänkt och komplett befriat från raggar tänk om "rättigheter". Men det är inte omöjligt - långt därifrån. Men det kräver att man tänker efter före. Sako TRG är ju fortfarande ok tex, låt vara att man framgent förmodligen kommer att behöva förklara vilken jakt man bedriver som kräver det vapnet. Och för vad ni nu än gör - säg för helvete inte "jag vill" eller " för att jag har rätt till".

Vad gäller ombyggnader så är det ännu en öppen fråga, förmodligen kommer vi att se en åtstramning där med. Men samma enkla koncept gäller där med - kan du motivera varför du behöver pistolgrepp och superanatomiskkolv jaktligt så ser jag inte att det i sig skulle medföra problem. Men säger ni att ni gillar tacticoola bössor och att det är er rättighet så borde man plocka av er alla era licenser för då är ni för dumma för att få ha vapen överhuvudtaget......

Tacka killen i Åre för det.

T

Mycket bra skrivet!

Notera att det är det faktum att förbundet slår jägare på fingrarna som jag vänder mig emot, jag försvarar på intet sätt det rättsiga som den här jägaren ställt till med.

Publicerat

Mycket bra skrivet!

Notera att det är det faktum att förbundet slår jägare på fingrarna som jag vänder mig emot, jag försvarar på intet sätt det rättsiga som den här jägaren ställt till med.

Tja att vara jägare innebär inte ett moraliskt eller ansvarsmässigt frikort......

Publicerat

Tja att vara jägare innebär inte ett moraliskt eller ansvarsmässigt frikort......

Så sant.

Publicerat

Vem är snubben i Åre som ni härjar med?    :-P

Jag har missat något tydligen.

Publicerat

Vem är snubben i Åre som ni härjar med?    :-P

Jag har missat något tydligen.

Killen som sökte licens (för jakt) på en AIAX 338LM och fick nobben, varvid han överklagade och inte hade torrt på fötterna.

Läs min tråd om AIAX i forumet som explicit avhandlar problematiken kring det chassit. (som för övrigt undertecknad redan hade beställt till sig själv under denna soppan...)

Publicerat

Jaha, OK. Då är jag vaken igen...

Jag var ju för sjutton med och kommenterade i den tråden...   :geek:

Jag "råkade" gå med i en fb-grupp om det här.

Och där finns det minst sagt varierande kommentarer... 

Publicerat

Det finns folk som är övertygade om att det går att söka licens på en AIAX 338LM utan problem bara man är tillräckligt envis. Jag är inte av den övertygelsen - men jag är extremt stor motståndare till principiella beslut enbart baserade på tycke och okunskap och jag tänker likförbannat gå igenom med mitt bygge enligt plan och se vart det landar...

Jag har dock mer torrt på fötterna och har en plan, men jag tänker inte göra det offentligt för då har man nog skitit i det blå skåpet redan innan man startar...

Publicerat

Det finns folk som är övertygade om att det går att söka licens på en AIAX 338LM utan problem bara man är tillräckligt envis. Jag är inte av den övertygelsen - men jag är extremt stor motståndare till principiella beslut enbart baserade på tycke och okunskap och jag tänker likförbannat gå igenom med mitt bygge enligt plan och se vart det landar...

Jag har dock mer torrt på fötterna och har en plan, men jag tänker inte göra det offentligt för då har man nog skitit i det blå skåpet redan innan man startar...

Ser helt klart ditt tankesätt o plan för att fullfölja. Tror det kommer gå bra! :)

Publicerat

Inte utan problem, men det går nog - om man kan. Därmed inte sagt att alla kan......

T