Publicerat Mars 6, 201511 yr Har läst lite olika trådar om längdhållsskytte, och har lite funderingar. Om man ska skjuta på 300 meter, med 6.5x55, vilken piplängd är att föredra?
Publicerat Mars 6, 201511 yr 300 meter är så pass kort att piplängden så länge den överstiger den legala ie 45 cm inte har någon som helst betydelse, inte för utgångshastighetens skull, för andra kriterier, balans i vapnet, möjlighet att montera öppna rm med bra verkan osv kan dock påverka. Långhåll och för den saken relevanta aspekter börjar att bli av betydelse efter 600 meter. Mina första 5 år med "långhåll" sköts med 308 Win med en pipa som på en bra dag mättes till att vara längre än vad NVV föreskriver, därtill var den långsam, oaktat det gick det bra att utöva det skyttet. /Christian
Publicerat Mars 6, 201511 yr Broder Christian har det enkla svaret, på 300 meter spelar det ingen roll. Så länge du skjuter på kända avstånd, och framförallt på relativt korta håll, som 300 meter är, är kulbanan av underordnad betydelse. Högre fart ger dock något större marginaler för felbedömning av avstånd (särskilt på längre håll) och om du vill ta dylika aspekter med i beräkningen finns det ytterligare ett, lika enkelt svar; så lång som möjligt.
Publicerat Mars 6, 201511 yr Om du har möjlighet att välja så är runt 65 cm en bra balans mellan prestanda och hanterbarhet. - Alltså om du vill använda geväret till annat än banskytte. Men även en kortare pipa kommer att fungera bra om du köper en fabriksbössa. En gång i tiden, när jag tävlade i nationellt skytte, så var 67 cm den "korta" pipan. Givetvis så använde man den 74 cm långa, och tunga pipan. Det skulle kännas som att man kunde peta på tavlan med mynningen när man tittade genom Busken
Publicerat Mars 6, 201511 yr Det är inte avgörande med piplängden på 300. Men nog är 65+ ändå att föredra då kalibern funkar bäst med rätt tröga krut till kulor med bra bc
Publicerat Mars 6, 201511 yr Jag har skjutit en hel del på sistone, testat krut och kulor upp till 300m. Min pipa är 68cm och min kompis 55cm. Jag måste ändå säga att jag blev förvånad över skillnaden på 300m mellan 55 och 68cm pipan. Med 55cm pipa kan man välja bättre kulor och krut än vad vi hade för att kompensera men jag skulle inte gå så långt som att säga att det inte har nån betydelse.
Publicerat Mars 7, 201511 yr Författare Intressanta svar. Borde kanske ha förtydligat att det gäller 300m ++ Dvs. även 5-600m. Jag har ett litet "handikapp" om man säger så, då jag är vänsterhänt. Inte lätt att hitta precisionsvapen som är anpassade för oss, utan att betala skjortan och lite till. Torsbo har bara Sauer 202 i 6.5x55 vänster, och den har 56cm pipa. Tikka T3 Varmint går att få i 6.5x55 vänster, och den har 60cm pipa. Så nu står jag i valet och kvalet mellan dessa två, och det lutar åt Tikkan.
Publicerat Mars 7, 201511 yr Skjutavståndet påverkas inte av piplängden på det sättet. Eller så här: Om en bra kula, helst en torped eller VLD, skjuter bra på 300m, så kommer den att träffa på 600 också. Fördelen med långa pipor är snarare att man inte behöver pressa laddningarna så hårt för att få bra prestanda. Speciellt i CG-63 / 80 och FSR-89 som hade m/96 lådor var det viktigt. Men även i min Sako AV med 57 cm pipa, så går Lapua 8g Silver jacket ut med 840 m/s. Så visst funkar även kortare pipor. Välj Tikkan. Köp bra ammo, förslagsvis Lapua 7 eller 8 gram. Eller Norma DL 8,4 gram. Sen är det bara att veva på. Träna skytte och tycka att det är kul är oändligt mycket viktigare än pipans längd : )
Publicerat Mars 7, 201511 yr Ska du syssla med +300m och väljer 6,5x55 så är det (min högst personliga åsikt) o-bra att välja sauern eller t3:an. Ok om du redan hade en Sauer/T3:a.. visst ut och skjut men nu skall du köpa ett vapen för långhållsskytte så köp rätt från början så kommer du bli mer nöjd. För plötsligt när du skjutit 300m så vill du skjuta 600m kanske, och sen bjuder polaren med dig till 1000m och du har 6,5x55 som är utmärkt till 1000m men en för kort pipa och hur kul är det då? Sauern och T3:an är kompromisser... de är gjorda för jakt och för att va smidiga inte för att ligga och skjuta långhåll. Som Danne E skrev tidigare försök hitta nått med 65cm pipa åtminstone, beg R93:a, fräsh 1900 sporter, sauer str. Men om du ändå väljer mellan de två nämnda så ta T3:an.
Publicerat Mars 7, 201511 yr Då hade jag nog tagit 202an, även om det bär mig lite emot att prata väl om den.... För att: 1 sauers pipor är bättre än Tikkans. 2 dagen kommer då pipan är slutskjuten, låt vara att det nog tar i runda tal 6-7000 skott med Sauern innan det sker, med Tikkan lite tidigare. Då byter du enkelt pipa på Sauern och beställer en längre och tyngre pipa till STRen. Den passar med liten inpassning i 202an. 3 köp Sauern, men i kaliber du jagar med. Köp till en 6,5 eller en 6XC pipa med den längd och tjocklek du vill ha direkt från början. Sedan vad gäller piplängden så är det en sak som påverkas, men som ger två effekter. Mer fart blir mer förlåtande för missar i avståndsbedömningen - på lite kortare håll, på längre håll jämnar det ut sig. OCH. Mer fart ger längre sträcka innan du trillar under ljudvallen - och detblir mest skit av all precision av det. Ska man utnyttja 6,5 eller annat långskjutande spektakel väl längsta möjliga pipa - och det är minst 74cm.
Publicerat Mars 7, 201511 yr Då hade jag nog tagit 202an, även om det bär mig lite emot att prata väl om den.... För att: 1 sauers pipor är bättre än Tikkans. 2 dagen kommer då pipan är slutskjuten, låt vara att det nog tar i runda tal 6-7000 skott med Sauern innan det sker, med Tikkan lite tidigare. Då byter du enkelt pipa på Sauern och beställer en längre och tyngre pipa till STRen. Den passar med liten inpassning i 202an. 3 köp Sauern, men i kaliber du jagar med. Köp till en 6,5 eller en 6XC pipa med den längd och tjocklek du vill ha direkt från början. Sedan vad gäller piplängden så är det en sak som påverkas, men som ger två effekter. Mer fart blir mer förlåtande för missar i avståndsbedömningen - på lite kortare håll, på längre håll jämnar det ut sig. OCH. Mer fart ger längre sträcka innan du trillar under ljudvallen - och detblir mest skit av all precision av det. Ska man utnyttja 6,5 eller annat långskjutande spektakel väl längsta möjliga pipa - och det är minst 74cm. Minns jag fel eller äger du inte en 202? Och varför isf om du inte vill tala gott om den
Publicerat Mars 7, 201511 yr Minns jag fel eller äger du inte en 202? Och varför isf om du inte vill tala gott om den Idiotiskt förstocksinfästning och marknadens tveklöst mest korkade säkring. Därtill motbjudande ful med sin delade stockning. Det trista är inte att 202an är ett misstag, det är att det inte finns en vettigare pipbytare på marknaden. Och när man hade chansen med 404an så gjorde man inget åt modellens brister, obegripligt. T
Publicerat Mars 7, 201511 yr Författare Tackar för tipsen. Det lutar åt Tikkan. CG63 verkar inte finnas i vänster. Kan vara svårt att hitta beg. R93 i vänster utförande, och kommer då troligtvis att behöva byta pipa till match.
Publicerat Mars 7, 201511 yr Cg63/80 är byggda på gamla 96or, och de gjordes aldrig i vänsterutförande. Överhuvudtaget gjordes aldrig militära vapen i vänsterutförande på den tiden det begav sig. STR har jag för mig fanns i vänsterutförande däremot. Om de såldes i sverige är en annan fråga. Vad gäller Blasern så köper du en beggad 6,5a ska du nog räkna med att den är skjuten en hel del så pipbytet hade jag lagt in i kalkylen från början hur som. T
Publicerat Mars 9, 201511 yr Du kan lugnt välja en T3 Varmint. Den är lättskjuten och ganska stabil i olika ställningar, men ändå tillräckligt lätt för att användas till annat. Den följer ganska väl Tikka Continentals fina egenskaper. Låda och pipa håller hög klass. Du får leva med andra, lite billigare detaljer istället. Men Lapua eller Norma patroner kommer du att få bra ballistik för alla nämnda avstånd. Matchpatronerna tappar relativt lite fart när de skjuts i kortare pipor. Hittar du en beg. Sauer 200 STR vänster så är det givetvis en stark kandidat. Skytteservice i Älmhult säljer en ny för strax under 17.000. De kan även få in en hel del begagnat. Kolla även med Sportec.
Publicerat Mars 9, 201511 yr Jag skulle nog vilja påstå att en T3 varmint är lite som en sunkig Volvo 740 med nerstuttna säten, en beggad STR hamnar klart i Ferrariklass om man ska jämföra dem. Det är en enorm skillnad i byggkvalitet om ni frågar mig. /T
Publicerat Mars 9, 201511 yr Författare Då bössan ska huvudsakligen användas till jakt, även om jag också vill öva målskytte, så är ju risken stor att nån klantis får för sig att neka jaktlicens på STR´n precis som i fallet med AI AX 338an.
Publicerat Mars 9, 201511 yr Nej det är det inte. MEN skulle en klantis klanta sig så finns det ju en anledning att man kan överklaga, är man inte helt huvudlös reder man dock ut det själv med tillstånd. mvh
Publicerat Mars 9, 201511 yr Då bössan ska huvudsakligen användas till jakt, även om jag också vill öva målskytte, så är ju risken stor att nån klantis får för sig att neka jaktlicens på STR´n precis som i fallet med AI AX 338an. Nu ska man ju inte säga "aldrig" men att neka en STR på jakt känns duktigt osannolikt, dels för att den har passerat åtskilliga gånger tidigare och totalt saknar alla de "buzzwords" som gjorde att den åkte. Därtill saknas det som ser det skäl då den med sin orginalkolv uppfyller alla tänkbara estetiska och praktiska egenskaper som förbund/RPS anser vara kosher. Att den sedan förmodligen är långt farligare i händerna på en person som kan använda den än en AIAX i händerna på en klåpare är en annan sak som vi nog inte ska upplysa dem om...... /T
Publicerat Mars 10, 201511 yr Författare Tittat lite, och Älmhult Skytteservice har en vänster med 74cm pipa och valnötsstock för 16950:- GESAB har en i samma utförande med bokstock för 18000:- Frågan är, vilken stock är att föredra?
Publicerat Mars 10, 201511 yr Den på GESAB har laminatstock, i den typiska ljusa "laminatfärgen". Stocken är ruskigt stabil. Men lägg till kostnaden för en plastning av systemet. Jag säger inte att det är ett måste, men på väldigt många Sauer är det nödvändigt. Om bössan huvudsakligen ska användas för jakt, så hade jag ärligt talat tittat efter en något lättare bössa. T.ex. en varmint eller sporter. Sauern är ett stationärt målskyttevapen för ställningsskytte med rem, som givetvis går att jaga med. Men räkna med kring 7 kg med sikte monterat. Men - om du vill ha en, så ska du förstås köpa en...
Publicerat Mars 10, 201511 yr Författare Fick svar från GESAB att man kan bara köpa den för målskytte. Jag kan således inte direkt söka licens på den för jakt, utan gå via en skytteklubb. Vad gäller vikten, så tycker jag inte att den är så stort problem. En PSG90 väger ju ungefär lika mycket. Uppdaterat: Har beställt vänsterbössan från Älmhult skytteservice. Valnötskolv och 74cm pipa. Kommer att kunna peta på måltavlan Lite pappersexcersis väntar och sen den låååånga väntan på byråkratin.