Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vin/whisky källare

Featured Replies

Publicerat

Har påbörjat ett litet projekt nu i helgen, det är en gammal matkällare som skall renoveras lite och bli till något användbart

•2 stycken skåp/hyllor till att förvara flaskor på ett smart sätt ska byggas

•väggar skall putsas och ev målas

•tak och bjälkar behövs skrapas & målas

• nya beslag till dörren och mer målning

• bord och bänkar/stolar

• dekoreras med ljus,troféer och annat krimskrams

Hela tanken är att det skall vara ett gammaldags utseende på det hela, så skall försöka renovera gamla möbler eventuellt bygga en del själv

44e3a1cd8c09ea4d863ca33b90df0f42.jpg

09a015f4746c9dd5b465380430ced98c.jpg

a8f0a85267fe7248db1176e37499451a.jpg

Kom gärna med tips, tankar och idéer !

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Rustade upp ett gammalt skåp eftermiddags som sett sina bästa dagar.

Bytte ut ramen och hyllplanen, olja + lite små pyssel.

Kan nog passa bra till att ha whisky flaskor i [emoji4]

a562a3caeb5c834950f99138ba7b596e.jpg

ba78c9fae3c828987cb2a193e527f091.jpga2d6cc622a70db3078efd451c5c17d4e.jpg

Tyvärr dålig belysning så dåliga bilder på slut resultatet

Publicerat

Kul tråd, den kommer jag följa :thumbsup:

Publicerat

Snygg möbel!

Jag skulle satsat på väggfasta hyllor, inte massa olika möbler!

Även jag ska följa denna tråd!

Publicerat

Blir sugen på att väcka vår gamla jordkällare till liv med lite renovering. 

Så gör det inte för bra nu, så jag slipper bli inspirerad till att själv dra igång ;)

Publicerat
  • Författare

Snygg möbel!

Jag skulle satsat på väggfasta hyllor, inte massa olika möbler!

Även jag ska följa denna tråd!

Har även funderat på hyllor, men börjar med 2st skåp tills jag hittat passande virke och ritning för hyllorna. Skall även klura ut något smart bord. Har hittat riktigt breda plank som sparades när en del av huset renoverades, hoppas bara dom är i tillräckligt bra skick för hade varit kul att kunna återanvända plank som är 200 år gamla :)

Publicerat
  • Författare

Idag har vi murat igen alla små hål/sprickor i trappan och själva källaren.

Målat taket och bjälkarna. Hittade även ett skåp som saknade dörrar som har påbörjats lite grann, ska bygga om det invändigt och sen ska det betsas.

Murade ett lav med tegelstenar, för att få en lite förhöjd yta till dom två skåpen

Nästa steg blir att måla väggarna, dörren och sätta ett nytt nät för ventilations hålet.

c50ca8a4e1aadce73633c039019c8f3c.jpg89fb6b4ad9105053ec1a52196e0e31b7.jpg685570629b2e30dfd44de9856416bbf6.jpg

Publicerat
  • Författare

Blir sugen på att väcka vår gamla jordkällare till liv med lite renovering. 

Så gör det inte för bra nu, så jag slipper bli inspirerad till att själv dra igång ;)

Ingen risk, är varken snickare, murare, eller målare, så alla som kan på riktig lär väl skrika rakt ut ;) men jag ska kämpa på så får det bli som det blir :)
Publicerat

Har även funderat på hyllor, men börjar med 2st skåp tills jag hittat passande virke och ritning för hyllorna. Skall även klura ut något smart bord. Har hittat riktigt breda plank som sparades när en del av huset renoverades, hoppas bara dom är i tillräckligt bra skick för hade varit kul att kunna återanvända plank som är 200 år gamla :)

Ser riktigt schysst ut. Jag har liknande hemma hos oss. Där satte jag konsoler i väggen och gjorde så att man kan sätta vinställ på dem. Klart enklast och sen snyggt med med riktiga ställ. Rätt bra oxo om man kommmer upp lite ifrån golvet om man tänker på ev fukt mm.

Vinställen hittar du i oliga storleker men jag har ifrån RTA. Snygga med och de hittar du b la här. www.kitchentime.se. (Rea på ställen med just nu tydligen)

Här ser du lite hur jag har det och tänkte.

Lycka till..// M

post-16649-0-23060200-1426491866_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Ser riktigt schysst ut. Jag har liknande hemma hos oss. Där satte jag konsoler i väggen och gjorde så att man kan sätta vinställ på dem. Klart enklast och sen snyggt med med riktiga ställ. Rätt bra oxo om man kommmer upp lite ifrån golvet om man tänker på ev fukt mm.

Vinställen hittar du i oliga storleker men jag har ifrån RTA. Snygga med och de hittar du b la här. www.kitchentime.se. (Rea på ställen med just nu tydligen)

Här ser du lite hur jag har det och tänkte.

Lycka till..// M

Schysst! Tackar för tipset

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Väggarna, tak, bjälkar, och dörr målade, ni får bort se från skräp och sladdar på golvet .

e48fe5de786e788e64c39c8f16b06782.jpgd65416f50ded94cb1a35af5bd53aea80.jpg56e56764f69a018434f1d102e697d2ef.jpg

Publicerat
  • Författare

Skåpet till vinflaskorna börjar ta form. lite betsning kvar. hyllplanen ligger bredvid på tork räknar med att få in 120-140 flaskor beroende på hur man lägger dom

87500da681b18318176ba1ca1f1dc11f.jpg33c76f5ad8ca63c8ea2e6b394872d1cb.jpg

Publicerat

Räcker ventilationen för att undvika mögelbildningar på etiketter osv?

Kul projekt :thumbsup:

Publicerat

Vin flaskor behöver ca 65-75% RH, risken finns att korkarna torkar annars och vinet blir förstört, visserligen beroende på hur länge man vill lagra vin..

Publicerat

Problemen jag har i min jordkällare är nog mer cirkulationen av luften tror jag.

Publicerat

Har du problem med att etiketterna faller av alt. blir dåliga så fick jag tipset av Hylsan att dra på hårspray på etiketten innan du börjar lagra den. funkar

Ett tips till TS är att jobba mycket med ljuset, med dessa vita stenväggar kan det bli riktigt bra med ledlister som släpljus och skippa skåpet och bygg ett platsbyggd vinställ istället, då utnyttjar du hela ytan.

Vet tyvärr inte hur man lägger in bilder så jag har svårt att visa mitt eget lilla kryp in.

Publicerat
  • Författare

Temperaturen i källaren är lagom och väldigt jämn. solljus och vibrationer som bryter ner tanninerna slipper vi också i källaren. Sen råder det lite delade meningar om att korkarna skulle torka ut om man inte håller rätt luftfuktighet, har man flaskorna liggande så skall fukten från vinet räcka, givet att det är bra kvalitet på korken. Finns ventilation där men den skall rustas upp lite, så det skall nog gå bra [emoji3]

Publicerat

Beror mycket på hur länge du vill lagra vinerna... Har man dyrgripar så chansar iallafall inte jag på för torr luft...

Publicerat
  • Författare

Har du problem med att etiketterna faller av alt. blir dåliga så fick jag tipset av Hylsan att dra på hårspray på etiketten innan du börjar lagra den. funkar

Ett tips till TS är att jobba mycket med ljuset, med dessa vita stenväggar kan det bli riktigt bra med ledlister som släpljus och skippa skåpet och bygg ett platsbyggd vinställ istället, då utnyttjar du hela ytan.

Vet tyvärr inte hur man lägger in bilder så jag har svårt att visa mitt eget lilla kryp in.

Smart tips med hårspray!

Skåpen och det mesta trä materialet är givna då de är väldigt gamla och har funnits med huset från långt tillbaka (mer ett affektionsvärde) samt att jag tycker det blir lite mer personligt med 2 skåp än ett stort ställ.

Sen är det väl inga enorma mängder vin och whiskey som skall in där så skulle det bli fullt så får vi kanske ändra i ett senare skede

Ljuset skall också fixas som du säger så fort vi tar hit en elektriker som ändå ska byta lite gamla kablar och brytare [emoji4]

Publicerat
  • Författare

Beror mycket på hur länge du vill lagra vinerna... Har man dyrgripar så chansar iallafall inte jag på för torr luft...

Förstår vad du menar. Lite därför det inte blir något jätte stort vin ställ längs med en hel vägg. Det kommer inte att vara enorma mängder vin där. Känns riktigt bra där nere , skulle det vara någon flaska som går åt fanders så har man iaf lärt sig något, och vad är livet utan lite chansningar ;)

Publicerat
  • Författare

b3be00aa90acbecc4bdd696f918a7a04.jpg

Även ett litet vitrin skåp, till glas och andra små tillbehör är påbörjat, Två riktigt gamla fönster och gammalt virke kommer till nytta och får liv igen [emoji3]

Publicerat
  • Författare

Städade upp lite idag efter målningen och jutningen, börjar bli lite trevligt där nu. sen oljade jag det sista på vinskåpet och satte in hyllplanen

c95ed8e5577977023d2013d95435998a.jpg

0f1c5cd87d145ba801d89fca5b5c2445.jpg

6c0cc54a9287c43e1c34c42a5f619a6f.jpg

Panoraman i mobilen gör att en av bilderna blir lite förvriden

Publicerat

ööh,, vet ine om du märkt det men det saknas vin/whiskey :thumbsup:

Mysigt blir det iallafall!

Publicerat

Ser väldigt genuint och äkta ut, väldigt trevligt måste jag säga. /Christian