Publicerat Mars 17, 201511 yr För de som ev går i funderingar på att ladda hagel så är det ett laddförfarande som kräver minst investering, och allt man behöver utöver komponenterna Så är det en sk " Rullstukare/ crimper " av typ OTP och dom finnns även i mässing för mellan 8-25 euro. Det verktyget sätter man på en kapad M6 och sedan riggar man det i en billig bänkborrmaskin som går att applicera ett stopp på, utöver det så är det vanliga komponenterna som gäller dvs hylsa m tdh , krut ,förladdning , hagel , disk > rullstuka till 64mm sen är det klart ! Rullstukat öppnar svärmen lite och ca 0,10gram mer krut åtgår jmf stjärnstukat. Jag provsköt nyligen en trevlig laddning, 12/ 70 Fio 616 Vectan A1 1,75x34gram Z2M 18 elr 21 ital no: 6 ( 2,7mm) gualandi disk rullstukat till 64mm och den gav jämna fina svärmar i en 5/10 choke @ 35m Farten ligger för liknade stjärnstukad laddning på ca 420+ ms så min gissning är att denna ligger på 405-408ms och använder man hetare tdh/hylsa cx2000 så skulle jag säga ca 420ms. PS: Sen att man ser haglen under den genomskinliga disken är en cool bonusfaktor / P
Publicerat Mars 19, 201511 yr Författare Dom skjuter rätt fina bilder åxå för den delen, 35m 5/10 choke
Publicerat Mars 24, 201511 yr Författare C- kan man ladda om en rullstukad hylsa? /Christian Beror på hur mkt stryk dom får , men jag kommer inte satsa på det och har beställt 1500 primade hylsor Stjärnstukade brukar klara sig bättre och går oftast att omladda, men rullstukat ser ju så coolt ut Det finns tyvärr ingen billig sjärnstukare hos siarm till 16 annars så hade man ju skaffat en Ps: nu började jag bladdra 16 , men svar på din fråga är att jag är tveksam .. /P
Publicerat September 3, 201510 yr Pink Express.JPG Den här är döpt till Pink Express Hot Lips Edition / P Vad kan vara mer passande med det namnet än att dom bor hemma hos mig numera Med lite tur så får jag använda dom i helgen /Mike
Publicerat September 3, 201510 yr Författare Vad kan vara mer passande med det namnet än att dom bor hemma hos mig numera Med lite tur så får jag använda dom i helgen /Mike Glöm inte testa " Bäverskotten" sedan / P
Publicerat September 3, 201510 yr Sjukt fina patroner :-) Jag laddar inget själv men blir extremt nyfiken på detta. Är det ungefär samma pris o ladda som o köpa om man snackar fågelammo? Antar att det är prestanda o kvalitet samt härligheten att göra det själv mm som hägrar.
Publicerat September 3, 201510 yr Författare Sjukt fina patroner :-) Jag laddar inget själv men blir extremt nyfiken på detta. Är det ungefär samma pris o ladda som o köpa om man snackar fågelammo? Antar att det är prestanda o kvalitet samt härligheten att göra det själv mm som hägrar. Ja du kan aldrig jämföra med " fågelhinkplugg " e dyl i pris , men väl de lite värre pluggen som dom vill ha 5-7:- st för . Jag började faktiskt ladda en gång bara för att de amerikanska buffrade magnumskotten var så Håkens dyra, Sen är det en fröjd att få det du vill ha och inte vara begränsad till vad handlarn behaga köpa hem. /P
Publicerat September 3, 201510 yr Författare Jag pillade ihop lite av den rullstukade 34g patronen med 7,5 SuperNik hagel som gav så stora träffbilder.Jag rullade med en crimper som heter Gaep T2 special , den är designad av Greken Nikos för att ge med stjärnstukningEtt djup på ca 2,00mm . När man använder den och rullstukar får man en mkt rak och djup innerkant samt en i mitt tyckeSnygg yttre rundning. Jag använder en Fiocchi hylsa med " Federal " look , det är den gamla modellen med grå bottenpropp.När jag laddar så ser jag till att alla blir exakt lika och laddförfarande likaså, den tomma primade hylsan sätts uppåner i laddbrättetOch det av anledningen att dom blir statiska fort och suger åt sig katthår och damm om dom står upprätta .Jag vänder upp en i taget och doserar krut, därefter direkt i med förladdning och tillbaka i brättet. Förladdningen har jag klippt isär alla flikar på innan , detta för att jag vill vara 100 på att dom öppnar sig lika varje gång och det ger jämnare svärmar tycker jag ,Väl klart med det så doserar jag hagel i samtliga för att sedan lägga en klar Gualandi disk ovanpå haglen, även där är jag lite analOch ser till att perforeringen kommer neråt på samtliga, det för att jag inbillar mig att dom spricker lättare (!) som dom påstås göra.Jag har inget 100 % belägg för att det stämmer och nån räknenisse får gärna räkna ut att dom spricker lättare lagda m perforeringenUppåt om det nu bevisligen förhåller sig så . Saxen som jag klipper med har jag köpt på Bauhaus på " trädgård " bland krattor å sekatörer och det är nån form av sekatör /sax men jävligt bra till att klippa stål förladdningar och dylika ting .Datan är Fiocchi 12/70 616 tdh , Vectan A1 1,74x34g SuperNik 7,5 Z2M -21 förlrullstukad m Gualandi disk till 64,1 mm . Patronen är tänkt att jaga duva med, ni kan se tidigare skjutna träffbilder högre upp i tråden. / P
Publicerat September 4, 201510 yr Ja man blir ju inte mindres sugen av att se bilderna. Får nog sluta läsa denna tråd ett tag :-)
Publicerat April 4, 201610 yr Författare Jag la in träffbilden på polveridosecartucce och där var det en kille som körde den i ett program Och jag tror den ansågs bra .. http://www.zupimages.net/viewer.php?id=16/08/yqkz.png
Publicerat April 5, 201610 yr Bara en "lucka" i svärmen så det är väl att ses som bra, mycket hagel utanför träffbilden så det är en effektiv laddning utöver vad vi ser. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 5, 201610 yr Författare Bara en "lucka" i svärmen så det är väl att ses som bra, mycket hagel utanför träffbilden så det är en effektiv laddning utöver vad vi ser. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Tror orginal-bilden ligger längre bak i tråden och den är i mina ögon en grym Duvpatron, så nu är det bara Duvjakt som fattas Jag har även fått en laddning godkänd och publicerad på calibro16.it forumet och den är jag mer mallig för http://www.calibro16.it/ricariche.php?idn=52
Publicerat September 21, 20169 yr Författare Det vart lite rullat idag , 12/65 närmare bestämt . dom ska användas i en gammal fin Huskvarna m hanar och roplever som är renoverad av huskvarna på 70 talet. Receptet för den som undrar är ett bantat 32g och jag kör med mild. 686 tändhatt. 12/65 nobel sport T1 686 , A1 1,62x 31 Z2M-18 med 2mm kork i botten, gualandi disk rullat m gaep T2 och T3 Till 60mm, jag tog lite bilder denna gång från tom hylsa till färdig patron , /P
Publicerat September 23, 20169 yr Författare Jag hade en fundering igår angående plast disken fr Gualandi, den har ju en sida slät och en m brottanvisning. Nu kanske detta är en Fråga för våran Fysiker eller nån klurik ingenjör , men kan man räkna ut åt vilket håll Disken har lättast att spricka ???? Man vill ju att det ska gå sönder i smällen så att den inte stökar till svärmen. / P
Publicerat September 23, 20169 yr På 2016-09-21 at 22:55 culot sa: Det vart lite rullat idag , 12/65 närmare bestämt . dom ska användas i en gammal fin Huskvarna m hanar och roplever som är renoverad av huskvarna på 70 talet. Receptet för den som undrar är ett bantat 32g och jag kör med mild. 686 tändhatt. 12/65 nobel sport T1 686 , A1 1,62x 31 Z2M-18 med 2mm kork i botten, gualandi disk rullat m gaep T2 och T3 Till 60mm, jag tog lite bilder denna gång från tom hylsa till färdig patron , /P Ursäkta en dum fråga, men varför kork i botten av förladdningen? för att minska volymen i förladdningen? /Tony
Publicerat September 23, 20169 yr Anvisningarna utåt så skulle den spricka lättare, det behövs ingen fysik examen för det. Laddningen ovan var en bantad 32 grams laddning, man kan ta precis vad som helst som är volymiöst motsvarande 1 gram bly, men som är lättare än så och lägga i botten av koppen, popcorn har föreslagits, majskrokar i lagom bit osv, allt det fungerar. Men det blir/är bara snyggt om man gör det med en korkförladdning. /C
Publicerat September 23, 20169 yr 37 minutes ago Christian N sa: Anvisningarna utåt så skulle den spricka lättare, det behövs ingen fysik examen för det. Laddningen ovan var en bantad 32 grams laddning, man kan ta precis vad som helst som är volymiöst motsvarande 1 gram bly, men som är lättare än så och lägga i botten av koppen, popcorn har föreslagits, majskrokar i lagom bit osv, allt det fungerar. Men det blir/är bara snyggt om man gör det med en korkförladdning. /C och "bantad 32 grams laddning" innebär i detta fall att det är 31 gram hagel? /Tony
Publicerat September 23, 20169 yr Exakt, C har angett receptet ovan, 1,62 gram A1 krut o 31 gram hagel, satt till 60 mm rullstukat. C
Publicerat September 24, 20169 yr Författare 18 hours ago Pankoon sa: Ursäkta en dum fråga, men varför kork i botten av förladdningen? för att minska volymen i förladdningen? /Tony Man justerar höjden på hagelpelaren, och kork ger mycket fint resultat iom att det fjädrar lite vilket inte hårda pappskivor gör. Man kan ofta höra att det rasslar och känna att disken är lös om man inte fått korrekt tryck på disken. /P
Publicerat September 24, 20169 yr Författare 18 hours ago Christian N sa: Anvisningarna utåt så skulle den spricka lättare, det behövs ingen fysik examen för det. Laddningen ovan var en bantad 32 grams laddning, man kan ta precis vad som helst som är volymiöst motsvarande 1 gram bly, men som är lättare än så och lägga i botten av koppen, popcorn har föreslagits, majskrokar i lagom bit osv, allt det fungerar. Men det blir/är bara snyggt om man gör det med en korkförladdning. /C Då kommer ju frågan Varför ? ;-) Det låter i Mina öron helt logiskt, trots att jag alltid förut lagt anvisningen nedåt, sen började jag fundera ... /P