Publicerat December 15, 20169 yr Har köpt ett Lee slugblock och vill rundstuka. Går det att snåla och återanvända tidigare stjärnstukade patroner eller måste man ha nya oanvända?
Publicerat December 15, 20169 yr Författare 1 hour ago Nils l sa: Har köpt ett Lee slugblock och vill rundstuka. Går det att snåla och återanvända tidigare stjärnstukade patroner eller måste man ha nya oanvända? Om du fixar nåt verktyg i borrmaskin som rundar hylsmynningen så kan det nog funka . men skulle du köpa ett storpack " end of produktion" hulls så är det knapps lönt , speciellt inte om du köper tändhatt här hemma för runt 0,70 öre
Publicerat December 16, 20169 yr Ligger på femtusen tändhattar och har tre olika pressar men vill testa om det går att tillverka riktigt billiga slugs till övning. Kommer att köpa de slugs som om tillfälle bjuds ska användas till jakt.
Publicerat December 16, 20169 yr 1 hour ago Nils l sa: Ligger på femtusen tändhattar och har tre olika pressar men vill testa om det går att tillverka riktigt billiga slugs till övning. Kommer att köpa de slugs som om tillfälle bjuds ska användas till jakt. Jag har precis gjutit ett litet lager med Lee 7/8 slugs och efter lite hillbilly tester så tycker jag ändå att det är bra precision i dem så varför köpa till jakten om du ändå tänker tillverka egna??
Publicerat December 18, 20169 yr Författare På 16 december 2016 at 09:46 Nils l sa: Ligger på femtusen tändhattar och har tre olika pressar men vill testa om det går att tillverka riktigt billiga slugs till övning. Kommer att köpa de slugs som om tillfälle bjuds ska användas till jakt. Det borde gå bara du får till mynningen på hylsan, kolla om du kan hitta gröna SAGA med feta culoten för den är kraftig, och det finns fler som kör med den typen av hylsa. /P
Publicerat December 21, 20169 yr Var köper jag komponenter och verktyg för att komma igång med hagelladdning? Jag vill komma åt en fin sjöfågelpatron med bly.
Publicerat December 21, 20169 yr Författare 1 hour ago Tuffhund sa: Var köper jag komponenter och verktyg för att komma igång med hagelladdning? Jag vill komma åt en fin sjöfågelpatron med bly. Komponenter fr Siarm ,verktyg fr omv om du vill ha optimala resultat , laddar du kula idag? Krut beror på lite vart i landet du hålls , /P
Publicerat December 21, 20169 yr Laddar vet jag inte. Har dock allt för kulladdning. Får titta lite närmare på OMV's mini press. Dela gärna med dig laddata till dina sjöfågelladdningar 5or och 4or. Hylsmärke, förladdning, allt är av intresse.
Publicerat December 21, 20169 yr Författare 6 hours ago Tuffhund sa: Laddar vet jag inte. Har dock allt för kulladdning. Får titta lite närmare på OMV's mini press. Dela gärna med dig laddata till dina sjöfågelladdningar 5or och 4or. Hylsmärke, förladdning, allt är av intresse. Är bara intresset på rätt nivå så delar jag med mig hur mkt som helst, varför jag fråga om kula är att då brukar det finnas en krut doserare , sedan kan man ta en billig Lee doserare och borra upp hålet i botten för haglet. OMV är grymt bra grejer ! /P
Publicerat December 23, 20169 yr Författare På 2016-12-21 at 13:47 Tuffhund sa: Laddar vet jag inte. Har dock allt för kulladdning. Får titta lite närmare på OMV's mini press. Dela gärna med dig laddata till dina sjöfågelladdningar 5or och 4or. Hylsmärke, förladdning, allt är av intresse. Siarms storpack " end off production " är billigare än lök och har tändhatt i , sen kan man alltid ta en 2-300 hylsor utan då man alltid skrotar lite patroner av en eller annan anledning. Super G förladdning 17-19-22 så klarar du det mesta, likaså vanliga svarta hagel 5 & 4 , finns även i " Gold " och nickel Men en laddkamrat skjuter trut på Älgbanehåll med vanliga svarta så det är inte i ytbehandlingen det sitter även om det ser fränt ut. Jag vet fortfarande inte vart i landet du hålls ang krutet men Vectan A1 .A0 Lovex S035 , S030 och även nåt av D0 krutet ska väl funka även om jag håller på Vectan A1 i synnerhet är mkt bra till 32 och ända upp till 35g. / P
Publicerat December 23, 20169 yr Tack för all info. Jag håller till norr om Stockholm så Vectan bör jag kunna hämta hos DAE. Tack för tipset kring att modda en krutdoserare för hagel. Tycker dock OMV's doserare såg rejält trevliga ut.
Publicerat December 23, 20169 yr Författare 3 hours ago Tuffhund sa: Tack för all info. Jag håller till norr om Stockholm så Vectan bör jag kunna hämta hos DAE. Tack för tipset kring att modda en krutdoserare för hagel. Tycker dock OMV's doserare såg rejält trevliga ut. Jag håller åxå till runt sthlm så då har jag större möjlighet att hjälpa dig på krutfronten, mkt större möjlighet ! Pressen OMV Smart Plus är jävligt prisvärd , och deras doserare top notch grejer speciellt dem m vibration dock är dom lite dyra. Jag har deras DVR-1 snap krutdoserare som är grymt bra, ps: vart jagar du sjöfågel ? jag jagar gränsen Värmdö/Haninge. / P
Publicerat December 25, 20169 yr På 2016-12-23 at 13:53 culot sa: Jag håller åxå till runt sthlm så då har jag större möjlighet att hjälpa dig på krutfronten, mkt större möjlighet ! Pressen OMV Smart Plus är jävligt prisvärd , och deras doserare top notch grejer speciellt dem m vibration dock är dom lite dyra. Jag har deras DVR-1 snap krutdoserare som är grymt bra, ps: vart jagar du sjöfågel ? jag jagar gränsen Värmdö/Haninge. / P Farligt att bläddra i deras katalog. Nu är jag sugen på deras Mitopress. Vi får se hur det blir. Först vill jag läsa på ordentligt innan jag bestämmer mig för press. Jagar fågel i gränsen Österåker/Värmdö.
Publicerat December 26, 20169 yr Författare 11 hours ago Tuffhund sa: Farligt att bläddra i deras katalog. Nu är jag sugen på deras Mitopress. Vi får se hur det blir. Först vill jag läsa på ordentligt innan jag bestämmer mig för press. Jagar fågel i gränsen Österåker/Värmdö. Den är fin och jag skulle om det var idag köpa just den, men när jag köpte min Gaep 1500 så fanns inte Mito eller Smart , Mito är perfekt om man vill ha olika verktyg , sen kan nyttan av 5 steg stukning diskuteras, jag stukade med 3 steg innan jag skaffade min OMV SP-2-12 crimper då behövdes inte det. Istället så har jag en extra 16 stjärnstukare i den stationen , då behöver jag bara växla slutcrimpern när jag byter kaliber, man kan även ha en extra 8-stukare riggad i en Mito tar man en Mito med doserare då har man en " fullriggare " Skulle däremot överlåtelse vara tillåten så köpte jag en OMV Simply med tryckluftsautomatik. österåker/Värmdö det är så långt man kan komma åt andra hållet eller hur ?? Är det på Värmdö eller Österåker sidan ? /P
Publicerat December 26, 20169 yr Miton med doserare kändes så smidig då man har allt på ett ställe utan behov av extern bänkborr. Jag saknar dessutom bänkborr idag så det blir nog samma peng i slutänden. Vet du skillnad i kvalité på maskin och resultat på Gaep och OMV? Jag är på Österåkerssidan så det är precis så långt bort från Värmdö/Haninge det går.
Publicerat December 26, 20169 yr Författare 12 hours ago Tuffhund sa: Miton med doserare kändes så smidig då man har allt på ett ställe utan behov av extern bänkborr. Jag saknar dessutom bänkborr idag så det blir nog samma peng i slutänden. Vet du skillnad i kvalité på maskin och resultat på Gaep och OMV? Jag är på Österåkerssidan så det är precis så långt bort från Värmdö/Haninge det går. Det är sketasmidigt, och OMV gör bättre grejer än CharlesGaep som inte själv gör sina grejer, han laddar inte och jag tror inte ens han jagar , Stefano däremot tillverkar sina pressar och andra verktyg själv, är en duktig handladdare och passionerad fågeljägare. dock blir både gaep och OMV blir dyrare än en smart i bänkborr. /P