Jump to content

Vilken hagelpatron tycker ni är bäst för jakt?

Recommended Posts

Takko

Finns mycket i trådarna men är ändå nyfiken på era tankar (lite lat för o läsa allt). Själv har jag alltid gillat Gyttorp Nickel magnum, har funkat utmärkt i min Merkel. Nu är den ju borta och lagret börjar tryta på rådjurspatroner så jag är lite nyfiken på era favoriter. Finns ju många tips på 6:or mm i en del trådar men när det gäller grövre hagel så har jag inte hittat så mycket. In med tips, ni är många som är duktiga på ammo!!!

Takko

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Takko

13

• culot

9

• pmt

9

• Maxb

8

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag provade dem nyss, kajorna söker boa i skorstenen, med viss effekt

Håller helt med, jag köpte gyttorp gås för ett antal år sedan och av någon anledning blir de alltid kvar i patronväskan skramlandes på botten, ungefär som de äckligaste chokladbitarna i aladdinasken.

Den här " Magiska " pluggen gillar skånepågen , och det är ju inte svårt att förstå när träffbilden ser ut så här på 35'm , skjuten i min Fabarm XLR5. 5/10 choke , och kronografen sa att den gick fort

Posted Images

Christian N

Till en Merkel, med förmodligen full och fullare i trångborrning, något filt förladdat, exempelvis Gamebore pure gold, iofs bara en 32 grams laddning men tillgänglig med hagel ner till 4:or, eller om man kan ta fram filtförladdad Rottweil,

deras övriga ammo kommer att ge väldigt täta träffbilder, övertäta enligt mig och det är inte trevligt att jaga på det sättet. Kan du inte bara söka rätt på ett litet lager med Gyttorp nickel, det bör finnas hos någon handlare. /Christian

Mad Mike

I vintras förbrukade jag ett 25 pack Remington Shur shot us2 till rådjur och räv i min Sauerdrilling,riktigt nöjd med dom.

/Mike

• Like 2
Christian N

MM- hade de Gordon hylsa så där fint som man ser på en del bilder på nätet? /C

Takko

Till en Merkel, med förmodligen full och fullare i trångborrning, något filt förladdat, exempelvis Gamebore pure gold, iofs bara en 32 grams laddning men tillgänglig med hagel ner till 4:or, eller om man kan ta fram filtförladdad Rottweil,

deras övriga ammo kommer att ge väldigt täta träffbilder, övertäta enligt mig och det är inte trevligt att jaga på det sättet. Kan du inte bara söka rätt på ett litet lager med Gyttorp nickel, det bör finnas hos någon handlare. /Christian

Det första jag gjorde efter första fällda rå:et så var det att borra upp byssan på Småländska. Har halv o tre kvarts så den är ok i borrningen, innan var den nästan som kulpipan :verymad: Ingen handlare här i närheten har Nickel men någon gång tar det ju slut ändå så får nog leta upp en ersättare :dry:

Takko

I vintras förbrukade jag ett 25 pack Remington Shur shot us2 till rådjur och räv i min Sauerdrilling,riktigt nöjd med dom.

/Mike

Låter ju intressant då skillnaden kanske inte är så stor mellan drillingarna just i det fallet. Vad har du för borrning?

Mad Mike

Låter ju intressant då skillnaden kanske inte är så stor mellan drillingarna just i det fallet. Vad har du för borrning?

Halv-full.

/Mike

Christian N

Any afternoon, men det tar ett tag att komma till det tillståndet. /Christian

charlie

Gamebore Black Gold 36 g UK5

Eley Grand Prix 32 g UK4

Eley Impax 28g UK6

Dödar det mesta, gett bra träffbild i alla mina bössor utom 1100:an

/M

hs_merkel

Winchester super speed 32 gr US 4 cal 20. 

Rws 52 eller 42 gr US 4 cal 12

Winchester ZZ Pichon 36 gr US5

S.

Danne E.

Rottweil Waidmannsheil US 3 och 4 har jag använt mest för drevjakt på rådjur.

Lite fördel för 4:an eftersom den ger fin täckning i min bössa.

Men även 3:an går bra och det smäller och yr splitter så fint av tavlorna när man provskjuter den   :tongue:

Eftersom Gyttorp Grouse är lite mesig så letar jag efter ny lämplig allround-patron med t.ex US 6 eller 7.

"Ha i fickan" - patroner.  Gyttorp Special US 5 funkar bra, men en 6:a skulle nog vara lämplig.

Ovan nämnda Eley är riktigt bra, om man bara kunde hitta dom häromkring...

Gamebore Black Gold 36 g UK5

Eley Grand Prix 32 g UK4

Eley Impax 28g UK6

Dödar det mesta, gett bra träffbild i alla mina bössor utom 1100:an

/M

Listan är nära nog komplett, Gamebore PureGold saknas dock.

/T

• Like 1
ÅlandsFilip

1. B&P

2. Gamebore

B&P sticker verkligen ut. Bäst träffbilder, minst avlagringar i pipan, bäst effekt osv. Enligt mig.

Fungerat bra i de vapen jag provat dem i, men behöver inte göra det i andra.

Så ni har B&P på Åland! De hade jag med velat ha tillgång till......

/T

Har gamla hederliga Gyttorps röda och special så jag klarar mej ( hade iallafall innan Sidelock va på besök ) i kaliber 16.

Det är något visst att släppa ner två lila i rören.

12orna laddas med fördel med Gamebore.

charlie

Pure Gold ska givetvis också in på listan. Har dock inte blivit så mycket använd av outgrundlig anledning :geek:

/M

charlie

Jag beställde hem Eley via Jaktia i Växjö. Är inte helt säker på att kedjan kör Eley-patroner längre :ermm: , inte här nere iaf

/M

Mad Mike

Gamebore verkar vara mest nämnd......finns dom i alla US no?

Walter Borg har Gamebore i US 1-2 åtminstone.

/Mike