Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken hagelpatron tycker ni är bäst för jakt?

Featured Replies

Publicerat

Upplever det inte som någon raketvetenskap att skjuta rådjur, ska mycket till innan man fibblar bort ett rådjur pga pluggen så länge man sköter sitt. Självklart kan man finna avvikelser från plugg till plugg om man är anal nog men att det ska leda till ett bortsjabblat rådjur känns en smula överdrivet så länge man skött sitt. Men ska jag välja plugg så blir det nog Winchester XX us 3 tror jag.. bra åka.

• Svar 87
  • Visningar 15,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Jag provade dem nyss, kajorna söker boa i skorstenen, med viss effekt

• På en tisdag?

• Håller helt med, jag köpte gyttorp gås för ett antal år sedan och av någon anledning blir de alltid kvar i patronväskan skramlandes på botten, ungefär som de äckligaste chokladbitarna i aladdinasken.

Posted Images

Publicerat

Walter Borg har Gamebore i US 1-2 åtminstone.

/Mike

Köpte 5:or (black gold) där för ett tag sedan också.
Publicerat

Mina egna patroner ,  som jag laddar efter önskemål  men generellt så vill jag ha en fart på ca 415m   och vikten varierar mellan 34-38g  ooch stl på hagel IT: 6-4 på fågel   och IT:4-0 på rådjur,

Nickelhagel är att föredra då det inte kladdar i fjäder och päls, till skarv och annat skräp väljer jag opläterat, och alltid med plastförladdning.

/ P

Publicerat

Walter Borg har Gamebore i US 1-2 åtminstone.

/Mike

Torsbo brukar ha black gold i allt från 1-7 har jag för mig!

//Simon. Fint skare va serru

Publicerat

Jag skulle vilja testa lite 3or black gold till rådjuren. Tror de kan fungera fint! Har inte skjutit något rådjur med black gold än.

Publicerat

Så ni har B&P på Åland! De hade jag med velat ha tillgång till......

/T

Märket var för mig helt okänt, men efter att ha provat så är jag mer än nöjd. Vad jag har förstått görs alla komponenter inkl. krutet i samma byggnad. Åtminstone av samma tillverkare (B&P), är det korrekt? De är inte det billigaste märket.

Publicerat

Ja om dom ligger under Nobel sports paraply så

Kan man kanske säga så, dom är megastora !

B&P har massor m fina plugg .

Publicerat

... Åtminstone av samma tillverkare (B&P), är det korrekt? ....

De är numera i princip endast leverantör till alla de andra av komponenter, generelllt sett gör de de absolut bästa komponenterna man kan hitta. Och deras puppor brukar vara top of the line med.

/T

Publicerat

Använder rio game load 6:or 30gram

Publicerat

PMT, Finns lite B&P i Åsljunga...

Publicerat
  • Författare

Mycket fakta och annat gott i tråden. Kan ju hålla med Hippen om att sköter man sitt så spelar det inte så stor roll vad man pluggar i. Sedan är det ju det där med tron på ammunitionen. Vet inte hur många rådjur jag skjutit med Nickel Magnum och jag vet att detta låter korkat men man får ju en viss tro som man inte kanske ska underskatta. Har skjutit rå med många andra med, men man får ju lätt en favorit. En undran är om det finns fler patroner med nickel i andra fabrikat, hade för mig att Winchester hade någon...

Publicerat

Min favoritpatron iallafall i us3 är Gafab nickel 36g us3. Jävla död i dem! Pappa har 500, går ej att få tag på längre.. Us4 möjligtvis..

Publicerat

..... En undran är om det finns fler patroner med nickel i andra fabrikat, hade för mig att Winchester hade någon...

Gamebore Black Gold, Pure Gold och Pigeon Extreme - för att ta några.

/T

Publicerat
  • Författare

Gamebore Black Gold, Pure Gold och Pigeon Extreme - för att ta några.

/T

Tack för info. Får införskaffa dessa och testa i bössan vilken som ger en bra bild.

Publicerat

Förr svor jag vid mina gamla Gafab 36g 4:or men efter de bytte krut så var det hej då till den patronen.

I dag kör jag med Eley Bismuth (de gamla gula askarna) i min kaliber 20 och de presterar riktigt bra även på styva håll, och jag har provkört dem på rådjur också, men de har inte tillverkats på väldigt många år och jag har tömt alla gamla lager hos vapenhandlarna jag känner till så i sommar skall jag leta reda på en ny miljöammunition. Jag har väl i princip slutat med bly helt eftersom jag själv är intresserad av fågeluppfödning och då känns det fel att sprida bly i markerna som de sedermera kan picka i sig...

Hade Hull varit tillgängligt här hade jag nog bara kört med deras plugg men efter många försök att förmå generalagenten att lyfta på häcken och beställa hem deras premiumplugg så gav jag upp.

Egentligen spelar det inte så stor roll vilken ammunition man använder för använder man alltid samma så vet man ju instinktivt hur mycket framförhållning man skall ha och vilken effekt de har i våra hagelvilt. Problemet uppstår när man har en filosofi och tillgången på favoriten sinar och man inte hittar adekvat ersättare, men det är inget som inte går att träna bort.

Stål kommer jag aldrig att skjuta och så är det bara. De funkar ju inte ens på medelavstånd och då är det menlöst att ens försöka för det leder bara till skadeskjutningar och väldigt jobbiga eftersök...

Publicerat

Jo, nog var det slug, men är inte 410 klass 4 i Sverige. 

Publicerat

Min favoritpatron iallafall i us3 är Gafab nickel 36g us3. Jävla död i dem! Pappa har 500, går ej att få tag på längre.. Us4 möjligtvis..

Den som du borde komma närmast med är Gyttorp gås 36  den är i princip likvärdigt uppbyggd , dock saknar den Nickelhagel 

Hylsan är likvärdig ( om inte bättre ) krutet ger likvärdig prestanda som JK6B som användes förr, förladdningen är Gualandi superG 17, haglen är väl kanske inte  tipp topp men okay.

Askprestandan är  V1 på 410ms   och med ca 1,78g krut ( troligen A1Sp ) så BORDE  farten ligga däromkring, nu vet jag att PMT testat den och säger att den är långsammare än det som dom anger.

Frågan är väl om Gyttorp är så intresserade av jaktammo idag , det verkar va bland sportammon  man lägger  " lägger krutet " 

/ P

Publicerat

Frågeställningarna är komplexa men gyttorp levererar inte bättre prylar för att köparen inte har vett att kräva mer,

i England hade företaget inte klarat sig en sekund med de varor som levereras idag.

följer ett trevligt brittiskt fora där man är lika noggrann med sina hagelskott som vi är med våra val av kula till älgjakten. 

Tänker inte kommentera vad jag anser om bolagets produkter men det finns helt klart utrymme för förbättring. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Ja Gyttorp verkar ju inte ha något alternativ. Får testa dom patronerna som nämnts tidigare i tråden. Gamebore BG verkar ju vara en omtyckt patron, dessutom nickel. Sedan fanns det ju fler alternativ också på nickelsidan. Härligt med all info då man kan sålla ut några stycken och testa utan att behöva gå igenom allt som finns.

Publicerat

Frågeställningarna är komplexa men gyttorp levererar inte bättre prylar för att köparen inte har vett att kräva mer,

i England hade företaget inte klarat sig en sekund med de varor som levereras idag.

följer ett trevligt brittiskt fora där man är lika noggrann med sina hagelskott som vi är med våra val av kula till älgjakten. 

Tänker inte kommentera vad jag anser om bolagets produkter men det finns helt klart utrymme för förbättring. /CHristian

Som sagt , det är i huvudsak hagelkvaliten det skiljer på, möjligen att dom är lite snåla på krutet .

Jag har lite kvar av de fina italienska Nickelhagel dom använde förr på Gyttorp under Shullströms tid , sen är det samma

Kille idag som har hand om hagel-ballistiken som på shullströms tid , dock bestämmer han knappast över ekonomin.

Det som jag tror spelar mest roll i de engelska pluggen är bruket av " dimond grade hagel " hårda hala och runda

Hade svenska jägarna inte vart så köttbenägna så hade vi nog haft bättre kvalitet på haglet ;-)

/P