Publicerat Mars 28, 201511 yr Hejsan jägarvänner , jag har ägnat timmar på diverse forum att försöka lista ut vilken kula jag ska använda hädanefter till min 308w , jag jagar nästan bara Älg och gris så kulan ska vara anpassad för detta , jag har en TC Icon i 308w med kortad pipa 46cm , det är en otroligt smidig bössa som skjuter otroligt bra men då pipan är så kort så förstår jag att hastigheten blir lidande , så jag räknar väl med att ha ca. 750 ms i utgångshastighet. Jag har hittils använt Mega 185gr och den funkar väl bra men undrar om den inte är i hårdaste laget i dom hastigheter som jag har i bössan , Älgarna vill gärna gå en bit dock sällan mer än max 80 m innan dom ligger , jag tillhör den skara av jägare som värdesätter mycket mer en snabb avlining än liten köttförstöring och vill gärna att viltet lägger sig inom säg 10 sec , jag kan tillägga att jag har 20 år i slakteri branchen ( Uppsala ) och där fick man lära sig att en snabb avlining utan att djuret lider är det viktigaste av allt , så därför vill jag ha en kula som avlivar djuret på snabbaste möjliga vis och köttförstöring kommer i andra hand , tycker för övrigt att det pratas alldeles för mycket om liten köttförstöring istället för snabbaste och humanaste avlivning på diverse forum . Jag har nästan bestämt mig för att börja använda Vulkan då den verkar vara ruskigt effektiv , men så finns de några som tycker att det är rena skiten vilket gör mig tveksam , så vilken är den lämpligaste kulan för snabb avvlivning i denna hastighet Vulkan - Core-lokt eller Mega , jag tror nämligen inte att det finns en tillräkligt bra kula som är Bondad i dessa hastigheter. Rolle
Publicerat Mars 28, 201511 yr Jag har jagat för lite med vulkan för att kunna säga mer än att priset är alltför högt för min del. Mega jagade jag med, flera olika länder, åren runt millenieskiftet. En mycket bra kula, mjuk men bra död på allt från rå till gris och älg. Den kula jag jagat med sedan 2007 är core-lokt(308 win/180 grain). Denna kula går att få tag på för runt 250kr/20 st. En kula som har god restvikt och bra död. Flera hundra klövvilt har trillat tillsammans med viss begränsad banskjutning - inga klick.. Av dessa vilt har övervägande del varit gris. Rekommenderar denna kula till alla jag känner - funktion och pris. Tycker att man ska sponsra de tillverkare som har lite mer ok prissättning. Norma är mellan 3-4 ggr så dyra och absolut inte 3-4 ggr mer dödande;-) RG
Publicerat Mars 28, 201511 yr Skjuter min 30-06 med Core Lokt... Allt har dött hittills och priset är ju angenämt, under 300 för 20 smällar. Hemladdad Vulcan i "sexånhalvan" och det funkar ju också kanon, kanske lite värre köttförstöring men den jobbar mest med grävling och räv så WTF.
Publicerat Mars 28, 201511 yr Författare Skjuter min 30-06 med Core Lokt... Allt har dött hittills och priset är ju angenämt, under 300 för 20 smällar. Hemladdad Vulcan i "sexånhalvan" och det funkar ju också kanon, kanske lite värre köttförstöring men den jobbar mest med grävling och räv så WTF. Tackar för svar , hur uppfattar du att core lokt är jämfört med Vulkan , hårdare .blötare , håller ihop bättre ,sämre, mer snabb död eller mindre , jag pratar som sagt om hastigheter runt 750 ms och är intrsserad av snabbast möjliga avvlivning men med en funktion att lita på. / Rolle
Publicerat Mars 28, 201511 yr Tackar för svar , hur uppfattar du att core lokt är jämfört med Vulkan , hårdare .blötare , håller ihop bättre ,sämre, mer snabb död eller mindre , jag pratar som sagt om hastigheter runt 750 ms och är intrsserad av snabbast möjliga avvlivning men med en funktion att lita på. / Rolle Har skjutit 3 grisar och 2 rådjur med Core Lokt, grisarna på åtel, sådär 45 meter och rådjuren på lite + 100 meter, samtliga knall och fall, bl.a en galt på +130. Vulkan som sagt, mest räv och grävling och dom har ju fallit i skottet, några rådjur med den och en pyjamasgris... Nå't rådjur har väl gått en bit men annars knall och fall där också. Just ja... Sköt ju en 12-taggare med den också men den fick jag fånga av.
Publicerat Mars 28, 201511 yr Författare Har skjutit 3 grisar och 2 rådjur med Core Lokt, grisarna på åtel, sådär 45 meter och rådjuren på lite + 100 meter, samtliga knall och fall, bl.a en galt på +130. Vulkan som sagt, mest räv och grävling och dom har ju fallit i skottet, några rådjur med den och en pyjamasgris... Nå't rådjur har väl gått en bit men annars knall och fall där också. Just ja... Sköt ju en 12-taggare med den också men den fick jag fånga av. Ok, tack 1-0 till Core -lokt nu då , jag vill gärna ha fler åsikter , skjuter sällan på över 100m och prioiterar som sagt var snabb död före köttförstöring , jag är även på god väg att hamna i handladdningsträsket så jag är väldigt intresserad av lämpliga eventuella andra kulor att välja på. / Rolle
Publicerat Mars 28, 201511 yr Död vs köttförstöring vs knall och fall.... ofta är djuret som springer 80 meter innan det tippar i skottögonblicket "dödare" än det som slår ihop på plats. Knall och fall är mycket skottplacering och mindre kulkonstruktion. Edit, Håller Mega som en avgjort bättre allroundkula än coreloct.
Publicerat Mars 28, 201511 yr Författare Död vs köttförstöring vs knall och fall.... ofta är djuret som springer 80 meter innan det tippar i skottögonblicket "dödare" än det som slår ihop på plats. Knall och fall är mycket skottplacering och mindre kulkonstruktion. Edit, Håller Mega som en avgjort bättre allroundkula än coreloct. Ja jag håller med om om att Megan är en kula att lita på , frågan är bara om det det finns någon kula som dödar snabbare (effektivare) än Megan vid skott i bogen , så vilken kula har mest död och är mest pålitlig vid skott i bogen utan att påverka cns ? kanske det är Megan som är bäst ändå i hastigheter runt 750ms ? / Rolle
Publicerat Mars 28, 201511 yr Död vs köttförstöring vs knall och fall.... ofta är djuret som springer 80 meter innan det tippar i skottögonblicket "dödare" än det som slår ihop på plats. Knall och fall är mycket skottplacering och mindre kulkonstruktion. Edit, Håller Mega som en avgjort bättre allroundkula än coreloct. Är klart mer tjänligt med en "mindre" dött (?) djur då... Skönt att slippa leta! Det bor säkert precis lika mycket död i en ask Remington för under 300 som i en ask med skott dubbelt, och mer än det, så dyra om vi snackar om skott på rimliga håll.
Publicerat Mars 28, 201511 yr Författare Jag har jagat för lite med vulkan för att kunna säga mer än att priset är alltför högt för min del. Mega jagade jag med, flera olika länder, åren runt millenieskiftet. En mycket bra kula, mjuk men bra död på allt från rå till gris och älg. Den kula jag jagat med sedan 2007 är core-lokt(308 win/180 grain). Denna kula går att få tag på för runt 250kr/20 st. En kula som har god restvikt och bra död. Flera hundra klövvilt har trillat tillsammans med viss begränsad banskjutning - inga klick.. Av dessa vilt har övervägande del varit gris. Rekommenderar denna kula till alla jag känner - funktion och pris. Tycker att man ska sponsra de tillverkare som har lite mer ok prissättning. Norma är mellan 3-4 ggr så dyra och absolut inte 3-4 ggr mer dödande;-) RG Tack för bra input , ja du har nog rätt , jag är bara ute efter en kula med så mycket död som möjligt med tillförlitlig funktion i ca 750ms 380w , kanske Hornady round nose ?
Publicerat Mars 28, 201511 yr Om man inte tycker Megan dödar tillräckligt fort så får man enligt mig gå åt det mjukare hållet och mer fart. gå ned till 155-168gr och ös på mer fart så får du det du eftersträvar. jag hade kört på typ Speer hot core, Ballistic tip, SST mfl. det blir bra mycket mer förstört på älgen om du ska ha omkull den direkt, vilket är lite tveksamt i sig tycker vissa. och 10s = 50m i fullt ös, så 80m är rätt normalt. jag har laddat upp min mega till 830m/s i 6,5. kulan är en splittergranat när den tar vilket visar att i 6,5 är den inte riktigt tänkt för den farten. men vilket effekt.
Publicerat Mars 28, 201511 yr Alla jägare strävar efter att döda viltet så snabbt som möjligt. Tror coreloct är en lika bra dödare som mega under kontrollerade förutsättningar som du kanske primärt sysslar med Qvarnhill? Köttförstörning är inte viktigt men 100 lappen vid inköp av ammo är det?
Publicerat Mars 28, 201511 yr Tycker man det är roligt att laborera med kulor så är det vär bara roligt att pröva olika typer. Jag själv brukar svara bly på frågan vad jag skjuter med. Sedan att kulan är billig är ett plus, då det är enklare att både bulka ammo och skjuta mkt. Jag beställer core-lokt 10 pkt/tillfälle, enligt mig bör detta öka sannolikheten för så lik laddning mm som möjligt. Med vänlig hälsning, RG
Publicerat Mars 28, 201511 yr Författare Tack för alla svar , jag är som sagt var mycket mer intresserad av en kula som dödar snabbt och effektivt än en som är snygg och super bondad , tycker att snabb död är mycket viktigare än några kilo kött mer i lådan , hur är det med Hornady round nose ? som en Mega eller en Vulkan ? problemet är ju som sagt att jag vill ha en kula som dödar snabbt och effektivt vid ett normalt skott i bogen (lungorna ) vid hastighet i ca 750ms i 308w , jag är meddveten om att den kulan kanske inte finns men jag vill komma så nära som möjligt så ös på med förslag , Mvh / Roland Palm
Publicerat Mars 28, 201511 yr Kanske lite O.T men handen på hjärtat, hur många av oss jägare skjuter så många jaktskott så att ett par hundralappar per ask spelar någon roll egentligen? Visst, är kulan lika bra och skjuter bra så är det ju ingen nackdel att den är billig, men jag skulle ju aldrig köpa ammo för att den är billig. Till trådskaparen- om du inte är nöjd med effekten och vill ha snabbare död så hade jag definitivt bytt kaliber, vilken som är mest död i får nån annan svara på.
Publicerat Mars 28, 201511 yr Tack för alla svar , jag är som sagt var mycket mer intresserad av en kula som dödar snabbt och effektivt än en som är snygg och super bondad , tycker att snabb död är mycket viktigare än några kilo kött mer i lådan , hur är det med Hornady round nose ? som en Mega eller en Vulkan ? problemet är ju som sagt att jag vill ha en kula som dödar snabbt och effektivt vid ett normalt skott i bogen (lungorna ) vid hastighet i ca 750ms i 308w , jag är meddveten om att den kulan kanske inte finns men jag vill komma så nära som möjligt så ös på med förslag , Mvh / Roland Palm Till att börja med så ska du gå ner i kulvikt från 185gr till 150gr för att öka effekten. En 150gr mega kommer ha ett V0 om ca 830m/s till skillnad från din 185gr som ligger på 750m/s. Du behöver inte vara orolig för penetrationen,en 150gr mega dödar allt du skjuter mot. /Mike
Publicerat Mars 28, 201511 yr Författare Kanske lite O.T men handen på hjärtat, hur många av oss jägare skjuter så många jaktskott så att ett par hundralappar per ask spelar någon roll egentligen? Visst, är kulan lika bra och skjuter bra så är det ju ingen nackdel att den är billig, men jag skulle ju aldrig köpa ammo för att den är billig. Till trådskaparen- om du inte är nöjd med effekten och vill ha snabbare död så hade jag definitivt bytt kaliber, vilken som är mest död i får nån annan svara på. Tack för svar , jag tycker att 308w är en mycket trevlig kaliber och är bara ute efter den bästa kulan för mig i nämnda kaliber , jag har haft en gammal Husqvarna med system 38 i kaliber 9,3x62 efter min Farfar som jag skjutit ett stort antal Älgar med , jag upplever dock inte att den skulle döda bättre än en 308w , Efter att ha goooglat om den gamla studsaren och insett att den egentligen inte är byggd för att klara de tryck som en 9,3x62 ger så vågade jag inte använda den längre , det kändes som att antigen så dör Älgen eller så dör jag , med ålderns rätt , jag har passerat 50 och har jagat sedan jag kunde gå så tänkte jag att nu får jag skaffa en bössa som jag kan jaga med tills jag blir 80 , så då blev det en 308w med kortad pipa och VMAC dämpare, men med åldern så blir man även försiktigare och tycker att djur skall lida så lite som möjligt och jag behöver verkligen ingen kukförlängare utan är bara intresserad av den effektivaste kulan i 308w i en hastighet av ca 750ms , och med effektivaste kulan menar jag den kula som ger snabbast död för ett lungskott och som man kan lita på i alla väder , jag är som sagt medveten om att att den kulan kanske inte finns men det är ändå kul att få förslag från er på detta trevliga forum. / Roland
Publicerat Mars 28, 201511 yr Författare Till att börja med så ska du gå ner i kulvikt från 185gr till 150gr för att öka effekten. En 150gr mega kommer ha ett V0 om ca 830m/s till skillnad från din 185gr som ligger på 750m/s. Du behöver inte vara orolig för penetrationen,en 150gr mega dödar allt du skjuter mot. /Mike Hejsan Mike Jag har väntat på svar från dig , då jag har plöjt igenom allt jag har kunnat hitta i diverse forum ( mest detta och robsoft ) , och jag vet att du har testat diverse kulor så uppskattar jag att du svarar på denna förfrågan , du menar alltså att en 150gr Mega dödar bättre ( effektivare , snabbare ) än en 185gr Mega gör , jag är som jag sagt tidigare mycket mer intresserad av en kula som dödar så snabbt som möjligt för ett bog skott än en som ger så lite köttförstöring som möjligt , / Roland
Publicerat Mars 28, 201511 yr utan är bara intresserad av den effektivaste kulan i 308w i en hastighet av ca 750ms , Sorry men den ekvationen går inte ihop. En finkalibrig tung långsam kula kommer aldrig bli särskilt högeffektiv. /Mike
Publicerat Mars 28, 201511 yr Hejsan Mike Jag har väntat på svar från dig , då jag har plöjt igenom allt jag har kunnat hitta i diverse forum ( mest detta och robsoft ) , och jag vet att du har testat diverse kulor så uppskattar jag att du svarar på denna förfrågan , du menar alltså att en 150gr Mega dödar bättre ( effektivare , snabbare ) än en 185gr Mega gör , jag är som jag sagt tidigare mycket mer intresserad av en kula som dödar så snabbt som möjligt för ett bog skott än en som ger så lite köttförstöring som möjligt , / Roland Det finns några faktorer att ta hänsyn till om så snabb död som möjligt önskas:(vilket jag själv gör tex) Så hög hastighet som möjligt. Konventionell blykula. Så lätt kula som möjligt.(ställt i relation till vad som ska jagas) Har själv använt 308 flitigt under många år på jakt med ett flertal olika 150gr kulor och jag har inget att klaga på avseende snabb död där. /Mike
Publicerat Mars 28, 201511 yr Författare Det finns några faktorer att ta hänsyn till om så snabb död som möjligt önskas:(vilket jag själv gör tex) Så hög hastighet som möjligt. Konventionell blykula. Så lätt kula som möjligt.(ställt i relation till vad som ska jagas) Har själv använt 308 flitigt under många år på jakt med ett flertal olika 150gr kulor och jag har inget att klaga på avseende snabb död där. /Mike Ok , tack Mike
Publicerat Mars 29, 201511 yr Har jagat skjutit allt med vulkan kula i div kalibrar. Testat flera andra tex tsx, Sp, oryx, accubond osv men alltid återvänt till vulkan kulan efter en tid.
Publicerat Mars 29, 201511 yr Författare Har jagat skjutit allt med vulkan kula i div kalibrar. Testat flera andra tex tsx, Sp, oryx, accubond osv men alltid återvänt till vulkan kulan efter en tid. Tack för svar , skönt med någon som är nöjd med Vulkan , efter att ha sovit på saken så har jag nog bestämt mig för att det får bli den , med min korta pipa så blir nog hastigheten vid anslaget kanske runt 700ms och då tror jag Vulkan funkar bra , och som en kompis sa till mig för någon dag sedan - om den mot förmodan inte skulle göra jobbet någon gång , vilket i princip alldrig kommer att hända så skjut ett skott till då. En fråga till alla handladdare : vilket krut är bäst i korta pipor 308w ? , tänker som sagt var börja ladda själv och vill börja i rätt ända.
Publicerat Mars 29, 201511 yr Har en stege hemma... Kör med 203-b eller 202. 202 är nog bäst av de Finns många nöjda vulkan skyttar!