Hoppa till innehåll

Vulkan vs Core lokt vs Mega


Palmero

Recommended Posts

Gick ner ifrån 30-06 till 308 win, då blev det så att 150 gr kulor gick bäst i bössan. Har idag en blandning av Hornady InterBond och Hornady SST båda i 150 gr.

InterBonden håller ihop och ger genom skott och bra skottverkan, SSTn ger ännu bättre skottverkan men väldigt sällan genomskott. Så vill du ha snabb död, hög fart på kulan och en traditionell blyspets (plastspets). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gick ner ifrån 30-06 till 308 win, då blev det så att 150 gr kulor gick bäst i bössan. Har idag en blandning av Hornady InterBond och Hornady SST båda i 150 gr.

InterBonden håller ihop och ger genom skott och bra skottverkan, SSTn ger ännu bättre skottverkan men väldigt sällan genomskott. Så vill du ha snabb död, hög fart på kulan och en traditionell blyspets (plastspets). 

Ja jag har själv tänkt tanken att prova Megan i 150 gr , men jag har svårt att komma över känslan av att det är i klenaste laget , men enligt Mike så ska det vara effektivt med lätta kulor och hög fart , såg en testskjuten 150gr Mega och den såg otroligt bra ut med bättre restvikt än en bondad som testades , men är verkligen 150gr tillräkligt för Älgjakt om man i princip aldrig skjuter på längre håll än 100m , mera input tack gärna från er som använder 150gr till Älg.  /  Rolle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag har själv tänkt tanken att prova Megan i 150 gr , men jag har svårt att komma över känslan av att det är i klenaste laget , men enligt Mike så ska det vara effektivt med lätta kulor och hög fart , såg en testskjuten 150gr Mega och den såg otroligt bra ut med bättre restvikt än en bondad som testades , men är verkligen 150gr tillräkligt för Älgjakt om man i princip aldrig skjuter på längre håll än 100m , mera input tack gärna från er som använder 150gr till Älg.  /  Rolle

 

Har jagat med Mega 9,7g i 7 år i 308W. Skjutit allt från bäver till älg med mycket bra resultat. Använder också Megan i 9,3x62 sedan 12 år som hundförarprojektil, antalet vilt och den tillhörande effekten av dessa kulor kan nog anses statistiskt säkerställd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat med Mega 9,7g i 7 år i 308W. Skjutit allt från bäver till älg med mycket bra resultat. Använder också Megan i 9,3x62 sedan 12 år som hundförarprojektil, antalet vilt och den tillhörande effekten av dessa kulor kan nog anses statistiskt säkerställd.

Tack för svar , jag kommer som sagt mest att använda den till Älg o Gris , hur har kulorna sett ut , skottverkan , djupverkan jämfört med 185gr Megan ?

 

Rolle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde tidigare Mega 100gr i 243W och 185 i 308an. 150gr förpassade 243 pipan till ett evigt mörker i vapenskåpet. Får oftast genomskott men sköt några kron i Ungern för nån månad sedan på drygare håll och då satt kulorna i skinnet på utgångssidan. Dessa såg mycket bra ut men har tyvärr inga restvikter, fina trots att det passerat bogblad på hjortarna i ett par fall. Laddar 150gr till ca V0 845m/s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde tidigare Mega 100gr i 243W och 185 i 308an. 150gr förpassade 243 pipan till ett evigt mörker i vapenskåpet. Får oftast genomskott men sköt några kron i Ungern för nån månad sedan på drygare håll och då satt kulorna i skinnet på utgångssidan. Dessa såg mycket bra ut men har tyvärr inga restvikter, fina trots att det passerat bogblad på hjortarna i ett par fall. Laddar 150gr till ca V0 845m/s.

Ja det låter ju bra , men hur upplever du effekten ? , jag är intresserad av snabbast möjliga död före liten köttförstörig , jag upplever att med 185gr vill de gärna gå en bit innan de lägger sig , men det har säkert med hastigheten som jag har i min korta pipa att göra , det står nu och väger mellan Vulkan 180gr och Mega 150gr ,

 

Rolle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om effekt menas snabb urblödning och kort flyktsträcka så är det viktiga anledningar till mitt val av just 150 gr mega. Andra är att kulan skjuter bra i mina vapen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lättare mjukare kulor.. 150 gr A-max eller SST alt Hornadys budgetblyspets och högre hastigheter. Vill du få dem på plats, lyft träffpunkten så du kommer närmre ryggraden alt hals. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vulkan 180gr 

 

 

Jag hoppas att du inte tror du kommer få någon avsevärd skillnad i effekt om du byter från 185gr Mega till 180gr Vulkan.

 

Ungefär lika stor skillnad som att byta från röda till blå fillingar :wink:

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du inte tror du kommer få någon avsevärd skillnad i effekt om du byter från 185gr Mega till 180gr Vulkan.

 

Ungefär lika stor skillnad som att byta från röda till blå fillingar :wink:

 

/Mike

Hejsan Mike , men vad jag har förstått så är Megan en ganska hård kula med ett ganska lugnt expansionsförlopp , och Vulkan ska väl vara lite tvärtom med lite mer knockout effekt ? sedan har jag en fråga till : det är väldigt många som säger att det ska vara tunga kulor till Älg , och ganska många som vill ha lätta , varför vill så många ha tunga kulor om nu lätta kulor fungerar bättre ? handlar det om köttförstöring eller djupverkan eller tror man bara det för Älgen ser så stor ut, och vem har isåfall rätt , men jag antar att om man ska ha lätta kulor i hög fart så måste man ha kulor som håller och inte havererar , efter att ha sett hur 150gr megan såg ut i det testet som jag hittade på något av forumen så tvivlar jag inte en sekund på att inte den funkar , blöta 150gr i dessa farter känner jag mig mycket mer tveksam till .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lätta eller tunga kulor handlar om personliga preferenser och faktiska önskemål.

 

Skjut Vulkan om du vill men bli inte förvånad om du knappt märker någon skillnad,det skiljer för lite från 185 mega för att ge någon märkbar effektökning.

 

 

Vill man ha genomskott för att säkerställa blodspår tex bör man välja så tungt som möjligt,samtidigt medför tunga finkalibriga kulor som ger liten effekt i målet längre flyksträckor vilket iofs inte är något problem om eftersöksekipage finns.

Många lurar sig vidare genom att hävda att tunga långsamma kulor inte ger lika stor köttförstöring vilket oftast stämmer rent tekniskt,men vad långa flyktsträckor med medföljande massiva urblödningar i muskulaturen medför kan om det inte behandlas omedelbart ganska fort skapa en mycket större sekundär köttförstöring,

 

Lättare och snabbare kulor ger inte lika ofta genomskott men en mycket mer effektiv energiöverföring till målet med ofta korta flyktsträckor som följd,större teknisk köttförstöring men mindre sekundär.

 

Ingen har rätt och ingen har fel-det handlar om tycke och smak.

 

Själv skjuter jag i 3 av mina 4 klass1 kalibrar lättaste kulvikten i klassen till högsta farten för att dom egenskaperna tilltalar mig.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lätta eller tunga kulor handlar om personliga preferenser och faktiska önskemål.

 

Skjut Vulkan om du vill men bli inte förvånad om du knappt märker någon skillnad,det skiljer för lite från 185 mega för att ge någon märkbar effektökning.

 

 

Vill man ha genomskott för att säkerställa blodspår tex bör man välja så tungt som möjligt,samtidigt medför tunga finkalibriga kulor som ger liten effekt i målet längre flyksträckor vilket iofs inte är något problem om eftersöksekipage finns.

Många lurar sig vidare genom att hävda att tunga långsamma kulor inte ger lika stor köttförstöring vilket oftast stämmer rent tekniskt,men vad långa flyktsträckor med medföljande massiva urblödningar i muskulaturen medför kan om det inte behandlas omedelbart ganska fort skapa en mycket större sekundär köttförstöring,

 

Lättare och snabbare kulor ger inte lika ofta genomskott men en mycket mer effektiv energiöverföring till målet med ofta korta flyktsträckor som följd,större teknisk köttförstöring men mindre sekundär.

 

Ingen har rätt och ingen har fel-det handlar om tycke och smak.

 

Själv skjuter jag i 3 av mina 4 klass1 kalibrar lättaste kulvikten i klassen till högsta farten för att dom egenskaperna tilltalar mig.

 

/Mike

Ok , jag tror att det börjar luta åt Mega i 150gr för min del , jag har stort förtroende för den kulan , har bara saknat lite mer effekt i viltet ( kortare flyktsträckor ) vilket jag kanske får med 150grainar`n.

Kastar ut en sista fråga bara till forumet: Finns det någon på forumet som har gått från "tung" kula till "lätt" kula och sedan gått tillbaka till tung kula igen ? isåfall varför ? och jag pratar om 308w och mestadels Älgjakt men även Gris

 

/ Rolle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rolle,

Flyktsträcka handlar mestadels om din skottplacering. sätt den i hals eller nacke så stupar älgen/grisen i steget.

det finns enligt mig egentligen ingen anledning till att inte skjuta 150gr rätt igenom om man skjuter som vanligt.

Ju högre fart du får på megan desto mer sprätter den splitter och chockar. ju lättare kula desto mindre rekyl.

 

jag har gått från lätt - till tung - till lätt igen däremot, för att jag inte såg nytta med det i 8x57, 6,5, mfl.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

I ungdomens dagar jagade jag mycket med en 308 och vulcan 180gr. På den tiden tittade jag inte så mycket på kulors verkan och effektivitet. Var naivt nöjd med att viltet la sig tämligen omgående. När intresset för skottverkan tilltog och ekonomin medgav blev det vapen byte, handladdning och inköp av kulor i en svindlande hastighet. Idag har jag en 6,5x55 en 308w en 30.06 och en 9,3x62. Även 8x57JS och .375HoH har passerat genom skåpet. Den kula jag fällt absolut mest vilt med är 200gr Mega, dock i en 30.06 och laddad till 765m/s. När jag för 2 år sedan åter inhandlade en 308w laddades den med 200gr mega och jag nådde 740m/s i min 50cm pipa. Nu har jag inte fällt vilt på avstånd över 100m med denna skapelse, men det jag skjutit på har lagt sig tämligen omedelbart.

Har även använt min älskade mega i dom andra kalibrarna jag har och aldrig kunnat klaga på denna kula. Jag blev förra året övertalad att prova Naturalis i min 9,3x62 och tyckte den var helt ok, framför allt var rekylen hanterbar. Så en kväll i somras när flitens lampa lyste och jag började planera hösten och rotade i mina gömmor hittade jag 40 st fabriksladdade vulcan 180gr i 308w. Bössan sköts in och tre vildsvin har under hösten fått sätta livet till för denna kula. När jag drar mig till minnes hur skotten var i ungdomen då denna kula användes flitigt uppkom frågan varför jag över huvud taget provade andra kulor. Bra effekt, snabb död och med träffar i hjärta lunga tycker inte jag den förstör mer än andra kulor.

Jag har även laddat upp 50 Vulcan till min 9,3 så i år ska jag i dessa två kalibrar använda denna i mitt tycket mycket bra kula.

Den gjorde jobbet för 30 år sedan och gör det garanterat än idag. En man jag känner (yrkesjägare) har petat hål i en försvarlig mängd gris och dov, även ett antal älgar och kronhjortar använder Vulcan i 6,5x55.

I min värd är både Mega och Vulcan mycket bra kulor, dock upplever jag effekten i Vulcan som högre än Mega

//R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...