Publicerat Mars 29, 201511 yr Jag funderar på att skaffa mig en 222 eller 223 som klass 2. Det är till rådjur och räv främst. Då det mest troligen bli beg funderar jag på en Sako Vixen, finns många och till bra priser. Jag har hört mycket gott om dem. Eller en Tikka kanske, vi får se vad som dyker upp. Om jag förstår det rätt så kommer de med 14/twist och att de kan skapa problem för lite tyngre kulor. Har bland annat funderat på barnes TSX. Om man väljer att pipa en om 222, vilken twist bör man välja? Blir det bra om man skall använda sig av cirka 55 grainskulor (Barnes och Rhino med flera)? Är det lätt att ändra till en 223? Vad behöver man göra mer än att byta pipa?
Publicerat Mars 29, 201511 yr Ska du jaga rådjur så är nog en 223rem ett bättre val och gärna med en räffling på 1:9 eller 1:8 för att kunna skjuta tyngre kulor. Det går lika bra att skjuta 50 grains V-max i den ändå. Fast jag hade valt en 6mm kaliber till rådjursjakten före en .224. Du klarar 55 grainare utan problem i en pipa med 1:12 och vissa kulor med 1:14. Titta på en Tikka varmint i 223. eller en CZ 527 Varmint. De har lämplig stigning för att skjuta kulor upp till 75grain utan problem. Pipa om en äldre sako med inköp av bössa kostar lika mycket som att köpa någon av ovanstående färdiga och båda levererar bra precision direkt ur kartongen. Alla vixen lämpar sig inte heller för den längre 223 hylsan men de som då går att göra om kan man riva om patronläget i befintlig pipa fast jag ser ingen anledning att börja med det. Skaffa en ny bössa för samma peng istället. Vill du så gängar du dit en dämpare och får en väldigt tyst och bra bössa till allt klass2 vilt.
Publicerat Mars 30, 201511 yr Författare Det blir nog 50/50 rådjur och räv. Kommer jag upp till 6 mm känns det som om 6,5x55 är det bästa alternativet och då är man uppe i klass 1. Det känns som om en 223 passar rätt bra. Du har väl i och för sig en poäng i att det blir ungefär lika dyrt som att köpa nytt, men jag tror att Tikka gör en låda för alla kalibrar (en äldre Vixen känns smidigare). Någon erfarenhet av CZ 527 varmint? Hur är kvalitén?
Publicerat Mars 30, 201511 yr Den lilla smidigheten man tjänar ur en kort låda är försumbar enligt mig. Leta upp en m55 som sidelock säger med en del pipliv kvar så behöver du inte pipa om den. Kostnaden för det plus en begagnad bössa lär göra att du kan köpa en ny t3 direkt. T3an är ju bättre ur det hänseende att du kan välja från start vilken modell du vill ha och det finns en uppsjö prylar du kan modifiera den med. Även om behovet inte är så stort just nu så ska du snart se att det kommer nya önskemål med erfarenheterna.
Publicerat Mars 30, 201511 yr Låg i lite samma fundering och köpte en ny Tikka T3 i .223 med 1:8 för att kunna få ut lite tyngre kulor. Nu med bössan i skåpet inser jag att jag inte finner så mycket tyngre kulor fabriksladdade, i vart fall inte "på hyllan" hos handlarna, och ser mig tyvärr hamna i handladdarträsket med tiden. Jag gillade inte att handladda för 25 år sedan - men vem vet... Jag gillade inte att vistas i naturen då heller, så det kanske blir en ny rolig hobby av det med! :-)
Publicerat Mars 30, 201511 yr Författare T3 har jag funderat på tidigare, och det blir kanske det i slutändan. Hade en tanke om att hitta en fin äldre bössa och rusta upp den. Men visst det blir kanske samma summa som att köpa en ny. Är du nöjd med din T3, vilken modell är det? om det blir en T3 för min del vill jag ha en med laminatkolv. Visst är det bra när man kan köpa kulor över disk, men har nog ändå tänkt att börja handladda framöver.
Publicerat Mars 30, 201511 yr Livet blir så mycket enklare med en 6.5x55. Den smiskar en 222/223 på alla sätt. //Glädjedödaren.
Publicerat Mars 30, 201511 yr Livet blir så mycket enklare med en 6.5x55. Den smiskar en 222/223 på alla sätt. //Glädjedödaren. Gör stora fina hål i rävarna också Har iofs aldrig skjutit en räv med en .222/223:a men det är väl egentligen ända anledningen jag skulle kunna tänka mig är positiv för de vilt han listar upp. Känns som att hålen blir storlek mindre iaf..?
Publicerat Mars 30, 201511 yr 222 är uteslutet för seriös rådjurs jakt i mina ögon. 223 skulle jag inte ens fundera på om man inte handladdar. 6xc...visst en ny och häftig kaliber men hur är det utbudet av ammo hos den lokala handlaren. Nä det ena förnuftiga är 6.5x55. Ammo finns överallt och den duger till allt mellan fågel och älg. Och bra egenskaper på längre håll.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Detta är en populär post. 222 är uteslutet för seriös rådjurs jakt i mina ögon. 223 skulle jag inte ens fundera på om man inte handladdar. 6xc...visst en ny och häftig kaliber men hur är det utbudet av ammo hos den lokala handlaren. Nä det ena förnuftiga är 6.5x55. Ammo finns överallt och den duger till allt mellan fågel och älg. Och bra egenskaper på längre håll. Om 222rem inte är seriös nog till rådjur så är 6,5x55 rent skrattretande för älg med tanke på storleksförhållandet mellan kula och vilt.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Jag använder 222:an till Rådjur och räv! Det gör jag med en 3,2g halvmantel. Inget Rådjur har gått mer än 20m och jag är helt tillfreds med att ha samma kula till både Rådjur och räv! Det är inte en för klen kaliber för någotdera av djuren möjligen något för brutal för räv om man vill behålla skinnen. Skottplaceringen är snarare en större bov i att vissa tycker den är något klen. För övrigt så jagar jag med en Sako Vixen och den skjuter bra och likvärdigt med nästan allt jag matar den med , möjligen att 4,0g har ändrat skottplaceringen men ändå samlat skotten skapligt upp till 200m och är nog inte dålig förbi det också. Den har inte Bofors pipan och borde i mångas åsikt vara skräp , men jag skjuter åtminstone inte bättre än bössan så jag är mer än nöjd med den. Om trådskaparen vill köpa en Vixen så kan jag rekommendera det , köp gärna en i lyxutförande för ungefär samma pengar som en std och renovera upp kolven så kommer du ha en bössa att sitta och mysa med på passet.
Publicerat Mars 31, 201511 yr T3 har jag funderat på tidigare, och det blir kanske det i slutändan. Hade en tanke om att hitta en fin äldre bössa och rusta upp den. Men visst det blir kanske samma summa som att köpa en ny. Är du nöjd med din T3, vilken modell är det? om det blir en T3 för min del vill jag ha en med laminatkolv. Visst är det bra när man kan köpa kulor över disk, men har nog ändå tänkt att börja handladda framöver. Jag funderade också på att köpa begagnade bössor men samtidigt är jag inte direkt superkunnig på tvåhandsvapen och kände redan från början, med de licenstider som var då, att jag inte ville chansa för att bli besviken bara för att börja om med 6 månaders väntetid. Så i mitt fall har jag köpt alla bössor nya, då slipper jag att oroa mig för slitna lådor och pipor - därmed inte sagt att bössorna är några under av precision per automatik bara för att de är nya. Jag köpte en T3 Lite Adjustable i syntet då jag ville ha en liten, nätt och oöm bössa för ändamålet. Kan inte säga så mycket om bössan då den är ganska ny. Slutstycket känns bra men långt ifrån T3 TAC´s slutstycksgång. Väldigt lätt bössa utan tillbehör men vikten drar iväg med picatinny, sikte och dämpare. Så här får man tänka till lite om man fortfarande vill ha en lätt bössa.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Någon erfarenhet av CZ 527 varmint? Hur är kvalitén?Känner två som har den med laminatkolv. Det är ju en nerskalad M98 låda. Går att ladda om upp och ner i ett lerdike om rävarna attackerar och situationen kräver det. Funktionen är oklanderlig och den skjuter mycket bra. Sedan så får man ju med allt annat som följer med en över hundra år gammal konstruktion. Stigning 1:9 gör att det går utmärkt att skjuta tyngre kulor på rådjur. Men det finns andra bössor också. Tikka, Thompson center Icon, Remington alla ligger väl i samma prisklass. Men det är att hitta något med rätt stigning för att skjuta lite tyngre blyspetsar som kan vara svårt.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Snor tråden lite. Vilken 6.5x55 ammo rekommenderas för optimala rävhål?? förslagsvis skjutna på ca. 100m avstånd.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Snor tråden lite. Vilken 6.5x55 ammo rekommenderas för optimala rävhål?? förslagsvis skjutna på ca. 100m avstånd. Skapa dig en egen tråd, eller läs någon av det dussin som finns.
Publicerat Mars 31, 201511 yr 222 är uteslutet för seriös rådjurs jakt i mina ögon. 223 skulle jag inte ens fundera på om man inte handladdar. Ehh va? innan jag tar detta på allvar så får du nog lägga ut texten lite mer. Har jagat seriöst mycket rådjur med bägge kalibrarna under många år och om någon hävdar att dom inte duger så beror det nog mer på avsaknad av egna erfarenheter. /Mike
Publicerat Mars 31, 201511 yr Tack så mycet Sidelock för ditt fina råd. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag har tyvärr bara hunnit läsa en bråkdel av dom 30277 ämnen och totalt 808496 inlägg på forumet, så jag i min dumhet trodde att jag kunde ta en genväg, då man redan här pratade om klass2 kalibrar och hål i rävar. Men nu vet jag bättre. Bockar mig och bugar för din stora visdom.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Räcker inte 50gr ur en standard 222 pang till rådjur så behövs minst 1000gr till älg........
Publicerat Mars 31, 201511 yr Tack så mycet Sidelock för ditt fina råd. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag har tyvärr bara hunnit läsa en bråkdel av dom 30277 ämnen och totalt 808496 inlägg på forumet, så jag i min dumhet trodde att jag kunde ta en genväg, då man redan här pratade om klass2 kalibrar och hål i rävar. Men nu vet jag bättre. Bockar mig och bugar för din stora visdom. Men ge dig, du fick ett sakligt svar utan minsta förolämpning av din intelligens. Använd google eller jaktsidans sökfunktion för att hitta rätt. Här sökte jag på "jaktsidan räv 6,5". http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37507-raevammo/
Publicerat Mars 31, 201511 yr 222 är uteslutet för seriös rådjurs jakt i mina ögon. 223 skulle jag inte ens fundera på om man inte handladdar. 6xc...visst en ny och häftig kaliber men hur är det utbudet av ammo hos den lokala handlaren. Nä det ena förnuftiga är 6.5x55. Ammo finns överallt och den duger till allt mellan fågel och älg. Och bra egenskaper på längre håll.Jaja. Det är min åsikt. Jag vill kunna ta ett skott på räv och rå ut till 200-300 meter om det är det som behövs. Det skulle jag inte göra med en 222. Lika lite som jag skulle skjuta en älg med 6.5 på 300 meter. Allt handlar om avstånd. Jag sa aldrig att 222 inte dög men i MINA ögon skulle den innebära en begränsning.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Om någon dömer ut något som utelutet för seriös verksamhet så måste man ju kunna få fråga varför eller hur Särskillt som kalibrarna inte alls är ovanliga för just den verksamheten i sverige. Varför det inte skulle gå att skjuta rådjur på 200m med dom begriper jag inte heller,de jag fällt runt det avståndet med bägge kalibrarna dog lika bra som dom skjutna på kortare. /Mike
Publicerat Mars 31, 201511 yr Om någon dömer ut något som utelutet för seriös verksamhet så måste man ju kunna få fråga varför eller hur Särskillt som kalibrarna inte alls är ovanliga för just den verksamheten i sverige. Varför det inte skulle gå att skjuta rådjur på 200m med dom begriper jag inte heller,de jag fällt runt det avståndet med bägge kalibrarna dog lika bra som dom skjutna på kortare. /Mike Okej. Fel ordval av mig. Det jag menade var att jag skulle inte välja en 222 som min primära rådjurspang. Seriöst eller ej hör inte dit. Man är väl påverkad av att vara 6.5x55 frälst.[emoji8]