Publicerat Mars 31, 201511 yr Författare Detta ämne rörde visst upp en del känslor. Jag avlossar flest skott närmaste sidan av 150 m så jag misstänker att en 223 reder ut det. @ Tjörbon, Hur upplever du "köttförstöring" med ditt kulval? Många brukar klaga på just det. @Dru, Tikka T3 är nog ett bra bruksgevär och jag har som sagt funderat en hel del på det. Äldre gevär har lite själ, om du förstår vad jag menar. Tyvärr är licenstider långa så det gäller att planera och väl överväga sina inköp! @ Nils, I Skåne har vi inte fullt så ilskna rävar, men visst om situationen uppstår vill man vara beredd. Finns det någon återförsäljare i Sverige? Har sett en del handlare, men ingen som har den modellen eller som verkar vara officiell återförsäljare. Man vill gärna känna på en. Roligt med en tråd som skapar diskussioner
Publicerat Mars 31, 201511 yr Vill man veta vad man får (oftast) så är det nytt som gäller och då finns inget smartare än en t3... Priserna höjs i detta nu så se till att hitta en lagerbössa! Jäkligt synd att exabit inte har kvar sin 223. Där hade du gjort ett kap!
Publicerat Mars 31, 201511 yr Tikka är alltid säkra kort om man vill ha en fabriksbössa. De skjuter nästan alltid bra och ofta bättre än dyrare fabrikat. Vill du satsa lite extra så köper du en beg. studsare med bra mekanism och låter rätt vapensmed göra en ompipning. Smedens kompetens är mycket viktigare än pipans fabrikat. Då försvinner "nästan alltid bra" och du får garanterat en precisionsbössa. Och så får man lite customkänsla och ägandeglädje på köpet.
Publicerat Mars 31, 201511 yr .222 är ett bra alternativ, men .223 är inte heller dumt. Jag har inte den minsta aning om hur långt gången .223 är i Sverige, men här på Åland ser jag .222 bra mycket oftare än .223 och därav kan man inte klaga på tillgången till ammo. Skulle du handladda är bådadera ett roligt och relativt "enkelt" alternativ. Det finns mycket laddata och kompetent folk som har mycket att berätta om kalibrarna. Att skjuta rådjur med .223 (.222mag) har för mig vart roligare än att skjuta de med t.ex. .308an. Det känns behagligare att skjuta då du har en mindre men snabbare rekyl som du inte ens märker av, vilket innebär att du enklare håller vapnet kvar på målet och sikten i kikaren. Kalibern känns snabb men skonsam, nästan lite "cool" då den har en långt ifrån lika stor kula som många andra kalibrar. Kalibrarna är flackskjutande om du skall jaga räv på normala jaktavstånd. Addera allt detta och du får fram att du har mer kontroll med denna snabba lilla kaliber. Jag har själv en Tikka M55 och den är ju bara att rekommendera, men jag har även hört mycket gott om Sako Vixen som många här förmodligen går i god för. Väljer du att köpa en ny bössa så är Howa och Tikka T3an bra alternativ. Jag tycker Dannes förslag var bra och hoppas att du blir fast i detta "customgevärsberoende". Edit: Att köpa nytt är verkligen inte alltid bättre. Köper du en begagnad av någon du känner eller om någon du känner går i god för den personen så vet du vad bössan har haft för problem, hur den skjuter osv i förväg. Du vågar göra mer med en begagnad bössa också, kanske du vill måla den eller kanske du vill komma in i customvärlden.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Författare Det är lite i de tankarna jag går. Hittar man ett bra gevär, fräschar upp, kolven och ev byter pipa (om det behövs) så har man förhoppningsvis ett trevligt vapen. @ Danne, vilka mekanismer rekommenderar du? Sako och Tikka är väl ofta säkra kort, några andra? Här finns bra smeder i Skåne vad jag har förstått. @ ÅlandsFilip, det du beskriver att den mindre kalibern påverkar skyttet och upplevelsen positivt är lite det jag är ute efter. Den fördel som jag tänker mig kan finnas med 223, är väl att man kan skjuta tyngre kulor. Precis som du påpeka misstänker jag att 222 är vanligare jos handlaren.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Winchester M70 pre-64 HVA Mauser M98 Klonade Rem700 (inte vanliga Remmington utan e bättre klonerna) Men jag slår ett slag för M55 och Sako 75 jag. Det kan inte gå fel.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Detta ämne rörde visst upp en del känslor. Jag avlossar flest skott närmaste sidan av 150 m så jag misstänker att en 223 reder ut det. @ Tjörbon, Hur upplever du "köttförstöring" med ditt kulval? Många brukar klaga på just det. Jag använder aldrig rådjurs revbenen ändå och det som tar mest stryk är ju Hjärta och lungor vilka jag siktade på i första hand Visst kan det bli köttförstöring vid ett skott genom frambenen (med de flesta kalibrar ska tilläggas) men när jag utgår från den träff jag vill ge , som är precis bakom frambenen så springer inte Rådjuret många steg vilket innebär att hinnorna inte blir helt blodfyllda och därför blir det minimalt förstört.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Det sämsta jag gjort var att sälja min .222:a. Så nu har jag köpt en igen . Jag tycker till skillnad mot andra här att en liten patron skall ha en liten låda! skillnaden är inte försumbar alls. Man hinner ju få mjölksyra i armen innan slutstycket nuddar .222 hylsan i tex en T3:a, så kan du inte ha det .222 ger ett långt pipliv och är lätt att få skjuta bra. Dessutom är den så otroligt billig att ladda till och mycket potent till rådjur! att elda på .224 kulor för att minska vindavdrift är inte det klokaste, är man rädd för vindavdriften så är det bättre att gå upp till 6mm. Tja, möjligtvis .223 med 1:9 stigning och tyngre kulor som sas tidigare i tråden. Jag anser att .224 lider av vindavdrift men den skall inte överdrivas genom att läsa normas tabeller. Vind ligger sällan konstant, har du lä därifrån du skjuter behöver inte vinden påverka speciellt mycket. Viktigaste är att vara medveten och skjuta mycket på tex 200m för att lära sig om hur det påverkar. För mig stod valet mellan Tikka m55 och Rem 700. Tikkan gick bort pga att jag inte trivs med den kolven vid liggande skytte samt att den var tyngre. Att hitta en rak eftermarknadskolv blir för stort projekt enl mig. Sen är jag lite skraj för den obefintliga eftermarknaden och reservdelar, men mycket fina bössor är det. Så det blev en 700:a helt original än så länge. Den har 1:14 twist och detta är den sämsta träffbilden jag fått med 55 grains kulor. Med 50 grainskulor är det inget papper mellan hålen
Publicerat April 1, 201511 yr @ Nils, I Skåne har vi inte fullt så ilskna rävar, men visst om situationen uppstår vill man vara beredd. Finns det någon återförsäljare i Sverige? Har sett en del handlare, men ingen som har den modellen eller som verkar vara officiell återförsäljare. Man vill gärna känna på en. Roligt med en tråd som skapar diskussioner Eriksson Center i Gällivare tog hem två på beställning men det tog över halvåret att få hem dem då fabriken tydligen bara gör dem efter att ha fått en nog stor orderstock. Bössan är trevlig men känns lång vilket kanske begränsar den om man ska smyga i risbuskage. Har för mig att han fick ge trycket lite kärlek också då det brukar vara rått på de här vapnen. Men om man letar ett billigt välfungerande bruksvapen så är det absolut ett bra alternativ.
Publicerat April 1, 201511 yr Jag byggde om min 222rem en Sako vixen till 221rem fireball (5,7x36) och köpte en 223rem för att få lite mera prestanda för avstånd upp mot och strax över 200m. En 223 (5,7x45) presterar lite bättre med alla kulor än vad en 222 rem (5,7x42) gör. Vill man skjuta kulor över fyra gram så är man väldigt handikappad med en 222rem. Storebrorsorna 222rem mag (5,7x47) som knappt går att hitta ammo till och 22-250 eller 220Swift där de senare käkar pipa så det hörs när man skjuter är inga alternativ för de som vill skjuta mycket men med rätt stigning blir riktiga rävracers för att skjuta på långa håll. Den enda bössa jag testat i 22-250 klarade däremot inte att stabilisera ens 53grains V-max vilket i mina ögon diskvalificerade det vapnet till vapenskåpets hyllvärmarplats och såldes av ägaren efter en väldigt kort bekantskap. Tycker helt klart att du ska sikta in dig på en 223rem. Vilken bössa du väljer är nog mest tycke och smak varenda producent med självaktning gör ju vapen i kalibern. Skillnaden i pris på eller tillgänglighet på ammunition mellan 223 och 222 är nog samma som mellan lättmjölk och standardmjölk på konsum.
Publicerat April 1, 201511 yr Det är lite i de tankarna jag går. Hittar man ett bra gevär, fräschar upp, kolven och ev byter pipa (om det behövs) så har man förhoppningsvis ett trevligt vapen. @ Danne, vilka mekanismer rekommenderar du? Sako och Tikka är väl ofta säkra kort, några andra? Här finns bra smeder i Skåne vad jag har förstått. @ ÅlandsFilip, det du beskriver att den mindre kalibern påverkar skyttet och upplevelsen positivt är lite det jag är ute efter. Den fördel som jag tänker mig kan finnas med 223, är väl att man kan skjuta tyngre kulor. Precis som du påpeka misstänker jag att 222 är vanligare jos handlaren. Ska du nu gå "all in" och bygga ett trevligt vapen så har du en av mina drömmekanismer här. http://www.eurooptic.com/surgeon-action-sa-591-repeater-with-a-bolt-face-for-378-cartridge-rims.aspx Finns i Sverige för ca15k och sedan en kriegerpipa för 8k Femskotts AICS mag och underbeslag samt ett bra trycke. En Mc millankolv för ca 7k. Du borde komma under 40 tusen om du prutar på kikaren och väljer ett billigare sikte. Tar du ett begagnat vapen och gör som jag har gjort med de två senaste så har det hittills kostat mig 18000 och förmodligen 10000 till innan jag har en bössa i skåpet som fungerar. Gör inte samma misstag som mig! En 223rem eller en 222rem för den delen skjuter så bra som vi normala dödliga klarar av från vilken fabriksbössa som helst. Vad du då väljer är tycke och smak.
Publicerat April 1, 201511 yr Jag äger en sån här. Ett tungt as som skjuter bra med allt utom helmantelkulor. http://www.rifleshootermag.com/rifles/featured_rifles_rs_iconofprecision_200905/
Publicerat April 1, 201511 yr 1:12 i stigning men stadigare får du leta efter. http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade_vapen_kulgevar_studsare_thompson_center_precison_hunter_15846.html
Publicerat April 1, 201511 yr Xwing - Det finns rätt många lämpliga mekanismer, men Stalkern har rätt - välj en kort låda om du ska satsa på custom / semi-custom. Sako och Tikka har ju nämnts. Rem. 700 kan bli riktigt bra om rätt smed anlitas. Krico tycker jag är fina, även om man inte hör så mycket om dom. Ja, nog borde det finnas någon lämplig smed i Skåne. Det är alltid en fördel om man kan åka till verkstaden, träffa snubben, prata, planera, se tidigare arbeten, osv... Det är ett stort nöje bara det - om det är rätt människa...
Publicerat April 1, 201511 yr Författare Tack för alla uttömmande och engagerade svar. Det kommer nog vara 223. rem som blir aktuellt. Nu skall jag bara fundera på nytt eller begagnat/lite semicustom. Den där Thompson center ser mycket trevlig ut. Skall se om någon handlare i trakten har en sådan så man kan känna på den.
Publicerat April 1, 201511 yr En sådan Thompson borde inte vara mycket billigare än en tikka..... No brainer..!
Publicerat April 1, 201511 yr En sådan Thompson borde inte vara mycket billigare än en tikka..... No brainer..! Har inte den en 1:12" twist? EDIT: Missade Nils inlägg ovan!
Publicerat April 1, 201511 yr Har inte den en 1:12" twist? EDIT: Missade Nils inlägg ovan! Jo men de har tikka som valmöjlighet med
Publicerat April 1, 201511 yr Finns en charmig pipbytare för ett antal klass2-kalibrar från Schultz & Larsen: http://huntershouse.dk/kat1692-S-L-Legacy/
Publicerat April 1, 201511 yr Författare Ser mycket trevlig ut. De har en hemsida från 1800-talet, vilket i och för sig inte behöver innebära att de gör dåliga gevär (samtidigt är det lite konstigt). Jag har läst en hel del trådar om S&L på grannforat och en del verkar vara nöjda med gevären därifrån, men inte med service med mera. Jag vet inte om de har någon generalagent i Sverige? Om problem uppstår eller man vill införskaffa nya pipor med mera verkar det, från vad jag har läst, inte vara så lätt att ha med dem och göra.
Publicerat April 4, 201511 yr Verkar som att dom där Cz Varmint som Nils pratade om kan skjuta - här är en 3-skottare från en direkt ur kartongen https://instagram.com/p/1B2WUvRfOz/
Publicerat April 6, 201511 yr En av mina vänner roade sig med att skjuta bort häftstiften som höll fast tavlan på hundra meter. De skjuter bra så in i helsike. Bara tycke och smak som avgör. Tikka, Thompson eller CZ ligger alla i samma prisklass.