Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar på hundköp!

Featured Replies

Publicerat

Har funderat en längre tid på att skaffa en ren björnhund, och jag har titta efter lite olika spetshundsraser i åldrar från 2-4 år som är enligt ägarna rena björnhundar. Nu till mitt problem, alla som ska sälja hundarna sägar naturligtvis att dom är rena björnhudar och fungerar utmärkt och är godkjända på björnprov i orsa. Men ett godkänd björnprov i orsa säger ju egentligen inte så mycket. Björnen står i en bur med husse bakom som stöd, och hunden behöver inte en söka efterbjörnen.

Så min fråga till er är om ni har några råd erfarenheter på vad jag kan gå efter när jag ska köpa hunden. Det är ju en hel del pengar det handlar om, så man vill ju inte komma hem med en "icke skogs duglig björnhund".

Publicerat

be att få testa hunden i verkligheten, begär dom bra pengar för den så är det rimligt att få prova den också.

får du inte det så avstå.

Publicerat

Frågan som man ställer sig är väl. Vem säljer en fungerande björnhund?

Jag skulle inte göra det iallafall. Tror man ska vara jävligt kritisk när man köper injagade hundar utan några meriter.

Publicerat

Ryktet säger att de norska proven är i en helt annan liga, exakt vari skillnaderna ligger är jag ej 100 på men utgår att att provet påminner om det svenska minus staketet vilket nog sklijer agnarna från vetet på ett annat sett.

Publicerat
  • Författare
Frågan som man ställer sig är väl. Vem säljer en fungerande björnhund?

Jag skulle inte göra det iallafall. Tror man ska vara jävligt kritisk när man köper injagade hundar utan några meriter.

Håller helt med dig musköt, därav många av mina funderingar.

Publicerat

Jag håller med Nito. Testa hunden. En karl jag känner till har bikupor och ofantligt mycket pengar så när en björn av modell "inte minst" oombedd börjat ta för sig av honungen importerade han en karelare från Ryssland. En renodlad björnhund med fina meriter från diverse prov. Hunden släpptes och hittade björnen som inte helt oväntat ogillade uppvaktningen och förklarade det för hunden varpå den sprang tillbaka och gömde sig i bilen. Den gick inte ut frivilligt någe mer. Någonsin. Det blev ett par handskar för 60000:-...

Publicerat

Får inte dom som testar sina hundar inte någon form av intyg i dom olika momenten ???

Finland har väl rätt bra standard på sina björnhundar. Det har ju diskuterats förut här på forumet och om jag inte missminner mig så fanns det väl någon el. några länkar med hänvisning till hemsida. Hör med våra finska kollegor som är här på forumet.

Nedan har Du ett annat alternativ.  :D

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=193681

Publicerat
  • Författare

Tror jag har hittat hunden jag söker alldeles nyss ;D. Hade ett mycket mycket långt sammtal med ägaren och det lät riktigt bra, ska och titta på hunden under nästa vecka.

Publicerat
Tror jag har hittat hunden jag söker alldeles nyss ;D. Hade ett mycket mycket långt sammtal med ägaren och det lät riktigt bra, ska och titta på hunden under nästa vecka.

Grattis och Lycka till!

:D

Publicerat
  • Författare
Grattis och Lycka till!

:D

Tackar!

;D

Publicerat

-

Publicerat
  • Författare

Ja helt 100 är det ju inte ska som sagt och kika på hunden under nästa vecka, men det är en jämte.

Publicerat

Tror nog dom finska linjerna vissa av dom är bra på björn vid ryska gränsen finns visst bra hundar så jag tror du får hunden billigare där än i sverige ;)

Publicerat
  • Författare

Har som sagt inte gjort klart någon affär än, ska bara titta på hunden under nästa vecka.

Tror nog dom finska linjerna vissa av dom är bra på björn vid ryska gränsen finns visst bra hundar så jag tror du får hunden billigare där än i sverige ;)

Så du kanske har något förslag vart jag ska kolla.

Mvh Kolja

Publicerat

-

Publicerat
  • Författare
Vad har du för hundar sen tidigare?

Jämte och laika.

Publicerat

Skoj - hör av dig när du testat den! ;D

Publicerat

Hej,

Är du intresserad utav björnhundar så kontakta Matti Myllynen i Lappeenranta, Finland. +358(0)40 5081693. Han vet säkert om det finns duktiga hundar i Finland som är till salu. Han äger själv bra björnhundar, bl.a. jämten Ukkoteeren Raiku som det är skjutet 60 björnar för.

Mvh

Publicerat
  • Författare
Hej,

Är du intresserad utav björnhundar så kontakta Matti Myllynen i Lappeenranta, Finland. +358(0)40 5081693. Han vet säkert om det finns duktiga hundar i Finland som är till salu. Han äger själv bra björnhundar, bl.a. jämten Ukkoteeren Raiku som det är skjutet 60 björnar för.

Mvh

Kanon ska ta kontakt med honom och lyssna lite, man vill ju inte förhasta sig. Tackar för tipset.

PS pratar han svenska?

Mvh Kolja

Publicerat
Kanon ska ta kontakt med honom och lyssna lite, man vill ju inte förhasta sig. Tackar för tipset.

PS pratar han svenska?

Mvh Kolja

Hej igen,

Jag vet faktiskt inte om han talar svenska. Men om språket brister så kan du ju alltid mejla han på Engelska. matti@karhunkaatajan.com

Vill du veta mer om han och hans hundar kan du kolla in deras hemsida www.karhunkaatajan.com

Publicerat
  • Författare
Hej igen,

Jag vet faktiskt inte om han talar svenska. Men om språket brister så kan du ju alltid mejla han på Engelska. matti@karhunkaatajan.com

Vill du veta mer om han och hans hundar kan du kolla in deras hemsida www.karhunkaatajan.com

Först och främst stort tack för hjälpen. :)

Jag tog den säkraste vägen och har skickat honom ett e-mail så får vi se. Gick in a läste lite på sidan, och ringe runt och forskade lite om hans hundar. Och vad jag hitils har fått reda på så är det inte många som kan jämmföras med hans hundar. Så det ser riktigt bra ut.

Som sagt stort tack för hjälpen.

Så får vi se vart det leder.

Mvh Kolja

Publicerat

Det var han jag menade otroliga björn hundar behöver du hjälp med finskan så hjälper jag dig sen så ska jag kolla på nätet om jag hittar nåt annat intressant ;)

Publicerat
  • Författare
Det var han jag menade otroliga björn hundar behöver du hjälp med finskan så hjälper jag dig sen så ska jag kolla på nätet om jag hittar nåt annat intressant ;)

Är tacksamm för all hjälp jag kan få, man vill ju inte köpa grisen i säcken ;). Och när jag hört mig för lite så verkar det vara finland man leta i om man letar björnhund. Sen är ju finska obefintligt. ;) ;D

Mvh Kolja

Publicerat

Är det någon som är intresserad utav färdiga älghundar? Vet av några från Finland som är till salu, bl.a. en gråhund som blev JCH innan ett år och som som "Jämthund" på detta forum har dömt i höst med resultat av ett första pris på 85p.

???

Publicerat

Har dömt den 2 gånger helt otrolig hund.Sen så vet jag av flera jämtar till salu + några grå hundar men vet ej hur dom funkar på björn men kan forska lite. Hur vet du vem jag är kolja !!!!vore intressant veta