Publicerat November 1, 200619 yr Såg ditt namn när jag klickade på din mejl logga nere till vänster Vet du någonting om varför Jarmo skall sälja Bumba? Du vet ingenting om Karelare till salu? Grattis förresten till första priset åt Alba. Mvh
Publicerat November 1, 200619 yr Ok men vet fortfarande inte vem du är (ruskigt intresserad) nå bumba är igentligen inte till salu men nån ringde och frågade så han drog till med det där priset du vet säkert hur mycket, han sa priset åt mig med ,men får han det så kunde han sälja (annan mentalitet i finland)(finns nya)menar dom.Karelare nog kan jag kolla upp det valp eller vuxen men sen så måste man kolla hd och så på dom.Kanske en jämte kan avvara en valp åt dig när jag parar Alba ;D ps har mina funderingar på vem du är men inte helt säker!!! ???
Publicerat November 1, 200619 yr Vet om en laika på 10 månader som är nästan gratis skäller älg i alla fall import från finland
Publicerat November 1, 200619 yr Det man inte vet det lider man inte utav. Har både Jämthund och Karelare. En tik med 1:a jaktprov sedan en DCH hane tsm med min far som jagar med den. Karelaren är införskaffad i våras född 2006-02-09 och den har visat intresse för älg i höst redan. /F.R
Publicerat November 2, 200619 yr Nä det är ju sant ;D jo alba har visat fina takter i skogen så hoppas det håller i sig ska på utställning till kemi med henne ev jaktprov i mellan finland. Är karelaren från finland !! verkar tidig din karelare, nu vet jag vem du är har ni mycket snö där uppe har jakten gått bra.
Publicerat November 2, 200619 yr Pratade i går med Jokka Immonen angående björnhundar i finland fick några fina tips men att köpa en färdig (BRA) björn hund är nog svårt men han skulle forska lite i det. Fick några namn som ni kan kolla upp vid intresse ena är Tainansuon zepe skjutit flera björnar i år visst andra är mustankorven mousko och ena är Jeppe.
Publicerat November 2, 200619 yr Nä det är ju sant ;D jo alba har visat fina takter i skogen så hoppas det håller i sig ska på utställning till kemi med henne ev jaktprov i mellan finland. Är karelaren från finland !! verkar tidig din karelare, nu vet jag vem du är har ni mycket snö där uppe har jakten gått bra. Ok, har ni mkt snö nermot Haparanda trakterna nu? Här har vi en 20-25cm och det börjar bli tungt att gå i skogen. Inte bara för en själv utan även för hundarna. Karelaren är från Sverige, men är helt en finskkombination. Nuvarande ägaren köpte modern från Finland för drygt ett år sedan. Den hade en Avo1:a och A/B höft samt UA ögon. Sedan åkte han över till norra karelaren och parade den med en JCH hane i början av December. Hunden har reg.nr S21959/2006 om du villl kolla bättre vilka hundarna är. Som sagt har den visat intresse för älg men det är inga långa arbeten den presterat. Mest varit upptag på nära håll som älgarna säkert hört mig med sken som följd och sedan har den hakat på en bit. Nästa höst blir intressant, först skall den ställs ut i Överkalix till vintern. Nu till helgen blir det att följa en intressant Karelsk Björnhundstävling i Finland, nämligen Kuningatar-ottelu, drottningatävligen där tikar som gått jaktprov under 2006 kvalificerat sig in i. Förresten, har ni mkt prov kvar att döma i område 3? I vårat område (2) hade vi 94prov kvar förra veckan och jag anar att det blir otroligt svårt att hinna med dem. Mvh
Publicerat November 2, 200619 yr Verkar ju intressant med din karelare när den är så tidig.Jo ska själv till överkalix och ställa ut så kanske vi träffas där,vi har ca15-20 cm men på vissa ställen mer har drivit mycket men far ut i morgon med Alba 1 vuxen som ska jagas jo det är mycket tävlingar i helg i finland i torneå är det ett internationellt jaktprov och utt till älghundsmästerskapen och karelarna så det är stort i finland. Vi har nog mycket prov kvar men vet ej hur många men hörde att många har strykit sig så men hinner nog inte gå alla ska ut på måndag och dömma en vit älghund ska försöka få ut Alba oxå på mer prov.
Publicerat November 2, 200619 yr Ok. Det är väl gråhundsägarna som strykit sina hundar pga för mkt snö Skall bli roligt att se vilka domare som kommer till Överkalix till vintern. Blir det Ulf Ottosson som dömer karelarena som vette fan om man ställer ut. Nä men fungerar jakten nästa höst för karelaren så nog tänker jag rab.vac han och åka till Finland på något prov. Är det Tommys viting som du skall ut och döma? Mvh
Publicerat November 2, 200619 yr Jo nog är väl det så att en del grållar strykt sig. Jo blir kul se vilka domare som kommer och hoppas dom tycker om hunden för som det är nu så är det för stora variationer mellan utställningarna.Jepp tommys viting dömt den i augusti oxå mkt duktig hund.Jo proven i finland är roliga tycker jag samlas före basta efter och man får reda på poängen direkt mkt trevligt.
Publicerat November 2, 200619 yr Jo nog är väl det så att en del grållar strykt sig. Jo blir kul se vilka domare som kommer och hoppas dom tycker om hunden för som det är nu så är det för stora variationer mellan utställningarna.Jepp tommys viting dömt den i augusti oxå mkt duktig hund.Jo proven i finland är roliga tycker jag samlas före basta efter och man får reda på poängen direkt mkt trevligt. Jo provena i Finland liknar ju mycket vårat KM. Men jag tycker inte man skall ha det i Kamlunge. Tycker det är så dåligt med plats. Tycker det var mycket bättre när det var i Suaningi och det är inte bara jag som tycker det. Hörde lite nu när jag var till Kamlunge iår att vissa ville tillbaka hit. Men men.. får se vars det blir nästa höst. Går rykten om att det kan hamna kring Överkalix.
Publicerat November 2, 200619 yr Författare Pratade i går med Jokka Immonen angående björnhundar i finland fick några fina tips men att köpa en färdig (BRA) björn hund är nog svårt men han skulle forska lite i det. Fick några namn som ni kan kolla upp vid intresse ena är Tainansuon zepe skjutit flera björnar i år visst andra är mustankorven mousko och ena är Jeppe. Har försökt söka på dessa hundar men utan större lycka. Har du något regnr? Det verkar riktigt svårt att hitta en bra björn hund till salu, och det begriper jag fullständigt. Har man en bra hund så vill man ju inte bara sälja den (tyvärr). Så jag kan även tänka mig att köpa en valp efter kända bra björnhundar. Dock har jag tittat i sverige men vi har ju tyvärr inte så många bra björnhundar. Så jag vore tacksamm för lite tips från finland även där. Men jag har inte gett upp riktigt än att hitta en färdig.
Publicerat November 2, 200619 yr Har försökt söka på dessa hundar men utan större lycka. Har du något regnr?Det verkar riktigt svårt att hitta en bra björn hund till salu, och det begriper jag fullständigt. Har man en bra hund så vill man ju inte bara sälja den (tyvärr). Så jag kan även tänka mig att köpa en valp efter kända bra björnhundar. Dock har jag tittat i sverige men vi har ju tyvärr inte så många bra björnhundar. Så jag vore tacksamm för lite tips från finland även där. Men jag har inte gett upp riktigt än att hitta en färdig. FINJCH FINUCH Tainansuon Sepe http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...739/03&R=42 Mustankorven Mosku http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...525/00&R=42 Finns ingen hund som heter Mustankorven Jeppe.
Publicerat November 2, 200619 yr Vet om en laika på 10 månader som är nästan gratis skäller älg i alla fall import från finland öst eller Väst?
Publicerat November 2, 200619 yr öst eller Väst? Vet av två laikor som finns till salu, en väst och en öst. Västlaikan är Orismalaikan Kosmos och Östen är Hallinkorvan Vasili. Kosmos har en 2:a på älg i Finland samt diplom på björn. Vasili skäller älg och har också skällt björn, men inget finns dokumenterat.
Publicerat November 2, 200619 yr Författare FINJCH FINUCH Tainansuon Sepe http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...739/03&R=42Mustankorven Mosku http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...525/00&R=42 Finns ingen hund som heter Mustankorven Jeppe. Kanon nu har jag lite kvälls läsning. Tackar
Publicerat November 2, 200619 yr Var lite fel stavat men dessa ska skälla björn och flera skjutna för sepe den ena ska heta bara jeppe ska kolla upp det bättre du kan få numret till jokka immonen det är 00358408369960 han kan hyfsad svenska så du var hjärtligt välkommen och ringa åt homom vid problem så kan jag ringa om ni inte förstår varandra ;D. Jo det var litet i kamlunge dömde på fredag + var där på pris utdelningen på lördag.Så får se vars dom sätter det nästa år.Vet ej om det är öst eller väst men den blev såld i dag mest troligt en kompis ska prova den i helg, kan höra av mig om han inte tar den.