Publicerat April 10, 201511 yr Hej, har tittat lite på att köpa en Merkel Helix och då undrar jag: är det vissa modeller det är kolvkamshöjare på eller kan man få de på alla modeller? vilken modell tycker ni bäst om till hundförarbössa? är det fjäder i straight pull mekanismen som det är på Browning Maral så slutstycket åker fram igen automatiskt? Mvh
Publicerat April 10, 201511 yr Nej du får allt dra fram spaken själv på Helix. Ställer mig tveksam till modellen för både hundföreri och typ allt annat, de tycks komma tillbaka till butikerna på löpande band pga krångel.
Publicerat April 10, 201511 yr Nej du får allt dra fram spaken själv på Helix. Ställer mig tveksam till modellen för både hundföreri och typ allt annat, de tycks komma tillbaka till butikerna på löpande band pga krångel. Visst var där en del strul på de första som kom ut men är där fortfarande strul? Vi är 12 här nere i min jaktkrets som har såna och alla jagar riktigt, riktigt mycket. En annan sak majoriteten av oss har gemensamt är att vapenvård görs efter säsongen. Ingen av oss har haft något strul med våra. Observera sidelock att jag inte ställer frågan för att "det jag har är bäst" utan jag snarare undrar om vi haft ett jäkla flyt
Publicerat April 10, 201511 yr Åtminstone delvis flyt, jävligt mycket flyt om ni har Helixar i 308w. Det finns bevisligen Helixar som funkar, dock säljer lokala shoppen gott om dem och det är också många som kommer in igen. I synnerhet i 308w. Hoppas era fortsätter tuffa på.
Publicerat April 10, 201511 yr Har ingen erfarenhet själv av Helix, men vad händer när det kommer in barr och fanskap bland kuggarna? Går det att repetera? Lätt hänt att det kommer in massa skit om man går som hundförare antar jag? Eller jag kanske har fel?
Publicerat April 10, 201511 yr Författare Hur som helst så kommer jag så klart att gå till vapenhandlare och fråga och eventuellt provskjuta, men jag har en fråga till, om jag ska ha kaliber 308win. och 9,3x62 så måste jag väl ha 2 olika pipor?
Publicerat April 10, 201511 yr Ja, du måste ha två olika pipor................Sen ska du tänka på att vapenhandlaren först och främst vill sälja........påfallande ofta är de ganska okunniga.......du får säkert bättre svar här, lita inte blint på vad en handlare säger.
Publicerat April 10, 201511 yr sidelock - att de hade problem i samtliga 30-kalibrar i de tidigare serierna är lika känt som att framstocken svällde på de första. trodde dock att de fått ordning på det här sakkis - precis som de säger, lyssna inte bara på handlaren utan jag tycker du gör rätt i att söka lite info bara här. gällande olika pipor så ja, ska du ha 308w och en 9,3x62 behöver du olika pipor. de finns även med olika slutsstyckshuvud och magasin så om du behöver olika för dessa är jag inte säker. vill minnas att alla standardkalibrar har samma huvud och mag medan magnum har eget. gällande barr och skit så har det inte varit något problem hos de jag känner. jag själv står 90% på pass så mitt jagande är ingen måttstock här.
Publicerat April 10, 201511 yr Författare Ok, va tycker ni ska man ha ljuddämpare? och kan man ha kaliber 222rem. om man köper den pipan eller går det eftersom bössan är köpt med 308win?
Publicerat April 11, 201511 yr sidelock - att de hade problem i samtliga 30-kalibrar i de tidigare serierna är lika känt som att framstocken svällde på de första. trodde dock att de fått ordning på det här sakkis - precis som de säger, lyssna inte bara på handlaren utan jag tycker du gör rätt i att söka lite info bara här. gällande olika pipor så ja, ska du ha 308w och en 9,3x62 behöver du olika pipor. de finns även med olika slutsstyckshuvud och magasin så om du behöver olika för dessa är jag inte säker. vill minnas att alla standardkalibrar har samma huvud och mag medan magnum har eget. gällande barr och skit så har det inte varit något problem hos de jag känner. jag själv står 90% på pass så mitt jagande är ingen måttstock här. Min Helix funkade inte när jag hade krupit inne i en snöig granplantering i en timme efter grisar. Tror att den helt enkelt frös ihop! För när den hade tinat upp så funkade den igen, så visst finn det en risk! Blir nog DS istället (som nu är lagad) om det är eftersök på något stort!
Publicerat April 11, 201511 yr Min Helix funkade inte när jag hade krupit inne i en snöig granplantering i en timme efter grisar. Tror att den helt enkelt frös ihop! För när den hade tinat upp så funkade den igen, så visst finn det en risk! Blir nog DS istället (som nu är lagad) om det är eftersök på något stort! vad använde du för att smörja den? när jag hämtade våra var de extremt tydliga på classic att jag inte skulle använda någon vattenbaserad vapenolja just för frysrisk.
Publicerat April 11, 201511 yr usch, känner mig som en rabiat käring som ska försvara till jag bankar pannan blodig. det är inte min mening, försöker bara delge mina erfarenheter och vad jag snappat upp på vägen. att helixen är en bössa som kräver lite extra kärlek tror jag inte har gått någon förbi men om den överlever min hantering bör den klara de flestas
Publicerat April 11, 201511 yr De som är problemet med modellen att att de är öppet in i maskineriet. Så att snö och vatten kan komma in. Barr tror jag inte är så farligt. Hade sönder en på skjutbiografen när jag prova den. Kände mig bra dum. Tvär låste sig? Själv är jag sugen på en kr1 tracking. Lätt kort och smidig. Är faktiskt osäker på hur säkring är på den? S.
Publicerat April 11, 201511 yr Detta är en populär post. usch, känner mig som en rabiat käring som ska försvara till jag bankar pannan blodig. det är inte min mening, försöker bara delge mina erfarenheter och vad jag snappat upp på vägen. att helixen är en bössa som kräver lite extra kärlek tror jag inte har gått någon förbi men om den överlever min hantering bör den klara de flestas Min Remington är också bra men det finns för många skitexemplar för att jag ska rekommendera den till andra.
Publicerat April 11, 201511 yr Min Remington är också bra men det finns för många skitexemplar för att jag ska rekommendera den till andra. Tja det är väl så förbannat illa det är
Publicerat April 12, 201511 yr min 308/9,3x62 strulade aldrig utom när jag sköt med s&b ammo, då strulade den var 5 skott!
Publicerat April 12, 201511 yr min 308/9,3x62 strulade aldrig utom när jag sköt med s&b ammo, då strulade den var 5 skott! Men du sköt ju bara in den och köpte en massa pipor. ;)
Publicerat April 12, 201511 yr massa? jag hade bara dessa två pipor och 500skott gick dom nog! alla 500 tog mitt i nä jag var mycket nöjd tills bössbytardjävulen kom på kaffe!
Publicerat April 12, 201511 yr testsköt en sådan i 6,5.55 för 2 årssedan på elmia helt underbar att skjuta med,, sen några veckor efter det sköt jag blaser r8 o det va fan gudomligt ha det i åtanke
Publicerat April 17, 201511 yr Vad var det/är det för bekymmer med 30-kalibrarna? Jag är i bössköpartagen och funderar på en Helix, därav min fråga. Jag är ovän med vanliga repeterstudsare, därav vill jag ha rekrepeter..
Publicerat April 17, 201511 yr Om Jag förstått det rätt så strulade de tidiga modellerna med repeteringen när det kom till korta hylsor. Det känns som feedback om detta har översköljt Merkel så säkert har de tittat på problemet och löst det vid det här laget. Alla Helixar i 308 har inte strulat utan det har gällt vissa exemplar (tydligen ganska många men det blåser ju upp ganska fort och blir lag att det alltid sker när det hänt några.)..
Publicerat April 17, 201511 yr med normas ammo funkade det jätte bra i 308 men s&b så strulade matningen. köp och oroa dig ej!
Publicerat April 18, 201511 yr Går med hund 90% av jakterna 1-2 gånger i veckan och har en helix. I mitt fall finns två nackdelar med bössan. Barr och skit kommer in, detta har dock aldrig orsakat något problem men gör att jag kör vapenvård oftare än med tidigare bössor. Den andra är att säkringen frusit under vinterjakt, den vill alltså inte fastna i osäkrat läge. Funkade sen igen efter repetering, hände två gånger och slutade efter lite insmörjning. Trots det är jag väldigt nöjd, tycker bössans fördelar väger tyngre.