Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 jämfört med .308 Win på längre håll

Featured Replies

Publicerat

Som ämnestiteln antyder så är jag ute dels efter skillnaden i effekt i vilt storleksmässigt som våra älgar på längre skotthåll som 200-400m mellan 6,5x55 och .308 Win. Jag är även ute efter vad som kan tänkas vara det maximala skotthållet som man kan ta med nog kraft kvar i kulan, kanske inte ens det angivna avståndet?

Detta beror ju mycket på kulans utformning och vikt men det borde gå att ge svar rent generellt. Det skiljer ju inte speciellt mycket i anslagsenergi åtminstone.

Jag vill gärna ha svar med antingen bra fakta som gärna går att länka till eller egna upplevda erfarenheter.

Publicerat
  • Författare

Här har du lite läsning

http://precisionrifleblog.com/2015/04/25/how-much-does-cartridge-matter/

Skickat från min telefon

Vad jag förstår behandlar detta bara hur kalibern påverkar träffsannolikheten. Att det är rätt mycket lättare att träffa med 6,5 är jag införstådd med men det är effekten i viltet jag är ute efter.

Publicerat

Är ju inte bara skillnaden mellan kalibrar, utan kulkonstruktionen spelar stor roll, dvs alla kulor kanske inte funkar och öppnar upp på så långa håll när farten skjunkit.

Så kolla kulkonstruktion, inte bara anslagenergi och kulbana, och vad respektive tillverkare rekomenderar för hastigheter där kulan funkar.

Publicerat

Har sett bra resultat med 6,5 även på rent idiotiska avstånd. (Väldigt nära 400 med Oryx)

Det skulle väl eventuellt kunna ha lite med kulkonstruktion att göra. Men i övrigt skulle jag vilja påstå att båda kalibrarna räcker gott och väl vad gäller effekt i viltet. Om du kan träffa på de avstånden är en annan sak. Innebär ju t.ex. att du måste avläsa situationen väldigt noga för att kunna vara säker på att djuret inte skall ta ett steg framåt strax efter det att din hjärna skickat signalen att trycka av.

Vad gäller 308 skall man dock komma ihåg att det finns kulor som är konstruerade för att passa bra i 0.3" kalibrar med betydligt högre farter. Om du tar en dylik kula och skjuter med på långa håll i en 308 så kommer den självklart inte att svampa upp på samma sätt som när den skjuts från en 300WM på 50-100m.

Fast nu kanske vi är inne på självklarheter.

Publicerat
  • Författare

Har sett bra resultat med 6,5 även på rent idiotiska avstånd. (Väldigt nära 400 med Oryx)

Det skulle väl eventuellt kunna ha lite med kulkonstruktion att göra. Men i övrigt skulle jag vilja påstå att båda kalibrarna räcker gott och väl vad gäller effekt i viltet. Om du kan träffa på de avstånden är en annan sak. Innebär ju t.ex. att du måste avläsa situationen väldigt noga för att kunna vara säker på att djuret inte skall ta ett steg framåt strax efter det att din hjärna skickat signalen att trycka av.

Vad gäller 308 skall man dock komma ihåg att det finns kulor som är konstruerade för att passa bra i 0.3" kalibrar med betydligt högre farter. Om du tar en dylik kula och skjuter med på långa håll i en 308 så kommer den självklart inte att svampa upp på samma sätt som när den skjuts från en 300WM på 50-100m.

Fast nu kanske vi är inne på självklarheter.

Visst är det så att det krävs mycket för att skjuta bra skott men jag är mer intresserad av skillnaden i effekt och om effekten räcker till och detta har du ju på sätt och vis bekräftat att det gjorde med 6,5x55. Kan du berätta mer om skottet?

Publicerat

Svaret är inte helt solklart...det skiljer ungefär 300joule mellan kalibrarna på 400m eller vad en helmantlad 222 levererar på 400m så energiskillnaden är liten på ett stort djur.

Vad som är mer intressant vid jakt på långa håll är kulans förmåga att penetrera eller Sectional density och där kommer alltid en lång smal kula som 6.5 att leverera bättre vid för kalibrarna nominella kulvikter,i jämförelsen mellan 308-6.5 så skiljer det mellan 50-100 enheter till 6.5.ans fördel.

Alltså för att tex 308 skall få en klar fördel såväl energimässigt som vid S.D så måste du skjuta så korta kulor som möjligt i 6.5 och så långa som möjligt i 308.

/Mike

Publicerat

Upp till 400m känns det som det kvittar, men där över vinner 6,5x55. Men fler saker spelar ju in, piplängd t.ex. 

,308w 50-60cm pipa - 150 grains kulor som Sierra gk nosler bst. 

.308w 65-68cm pipa - 165-180 grains kulor samma som ovan. 

Personligen hade jag valt 6,5x55 och 140 grain Nosler BST SD. 0.287 BC 0.507, 

Välj en mjuk kula för de avstånden. Jag har sett hårda bondade kulor från 7mmRM skjutna i älg på +300m med mkt dålig expansion. 

Publicerat

Personligen hade jag valt 6,5x55 och 140 grain Nosler BST SD. 0.287 BC 0.507, 

Fast jag har både en 308 och en 30-06AI i vapenskåpet så är det oftast min 260 Rem eller 6.5x51 med just en 140gr Ball Tip som får följa med ut i skogen :yes:  mycket död i 6.5 projektiler.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Så man kan säga att jag i mitt eventuella framtida val att frångå .308 Win till förmån för 6,5x55 inte då behöver ta hänsyn till detta utan att det mer är en fördel?

Vilken vettig kula kan jag ladda i 6,5x55 med 57cm piplängd och uppnå klass ett?

Publicerat

Alla 160gr kulor klarar klass1 och det gör även en 140gr Hornady SST om man laddar den strax under max med VV N-160 enligt QL-eller 2900joule.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Alla 160gr kulor klarar klass1 och det gör även en 140gr Hornady SST om man laddar den strax under max med VV N-160 enligt QL-eller 2900joule.

/Mike

Är det inte ganska styv laddning och uppnå klass ett med 140gr i 57cm pipa?

Publicerat

pmax för 6.5x55 ligger på 3800bar vilket är anpassat för äldre vapen,moderna klarar utan vidare 4150bar.

min ladning i QL med 140gr sst som ger 2900J ligger på 3700bar med 56cm pipa.

/Mike

Publicerat

Med en älgpistol 57cm pipa i 6,5x55 och maxladdad n160 så köper du en ganska hyfsad mynningsknall och eldflamma, bara så du är medveten om det. Alternativet är ju att grilla en dämpare på den  :biggrin: Om det är sådana piplängder du vill ha så skulle jag nog stanna kvar med .308w och ladda den hårt med 203b? 

Publicerat

Fast jag har både en 308 och en 30-06AI i vapenskåpet så är det oftast min 260 Rem eller 6.5x51 med just en 140gr Ball Tip som får följa med ut i skogen :yes:  mycket död i 6.5 projektiler.

/Mike

Ja det är verkligen! 

Publicerat

Johan det är bara att du sneglar på laddata, vad Mike anför om SD är viktigt och har allt mer betydelse efterhand som avstånden ökar. Med 308 win har man potenta val med 178+ grain kulor även om jag som flera andra hellre skjuter väl och med .264 kulor med anpassad vikt och förväntat lätt expanderade. En älg är lätt skjuten och tarvar inte särskilt mycket, i varje fall inte i jämförelse med storleken. Ut till runt 500 meter fungerar båda kalibrarna helt ok och det är mest en fråga om val av kula, efter 500 har 6,5 ett övertag genom bättre balistik och därmed även terminal balistik. Iom att jag skjuter sämre med ökad rekyl är det inte eftersträvansvärt med magnum kalibrar för mig. Christian

Publicerat
  • Författare

Varför det är aktuellt med dessa funderingar är för att jag börjar känna för ett lättare gevär än min .308:a som landar på 5,5kg. Jag är för klen för att kunna skjuta den bra på frihand och sedan har jag både risig rygg och ena axeln så att bära tyngre gevär gör inte saken bättre.

Då jag dessutom inte gillar rekyl så började tankarna kretsa kring 6,5x55 och dum som man är provade jag en R8 i 6,5 och i helgen sköt jag med min nyinköpta Sauer 200str och jag måste säga att jag fastnade extremt mycket för kalibern.

Nu är inte jaktskott på långa håll något som är vardagsmat för mig, eller rättare sagt aldrig hänt men jag vill inte att utrustningen ska stoppa mig ifall läget dyker upp. Det längsta skotthållet jag skjutit på är 227m på en orrtupp och det gick perfekt. Svårighetsgraden på det skottet jämfört med att skjuta en älg på t ex 350m är enligt mig bra mycket högre.

Jag tränar även ordentligt och ger mig inte in i situationer där jag inte känner mig så säker som man kan på utgången. Helt säkert kan man aldrig vara enligt mig.

Publicerat
  • Författare

Det som gör mig lite velig är ju att .308:an är en custom bössa och att jag isåfall kommer byta den mot en fabriksbössa.

Publicerat

Ordna med en 260 rem pipa och var glad för det om du vill stanna vid pangen och kort låda. Christian

Publicerat

Jag är lite förbryllad... Är det skottets precision och svampning på älg vid 300m+ eller vikten på bössan som är intressant?

Vad exakt är du ute efter? Moraliskt stöd till att byta bössan eller kalibern?

Det finns lätta bössor för båda dessa kalibrar - och båda levererar död i djuret...

Publicerat
  • Författare

Jag är lite förbryllad... Är det skottets precision och svampning på älg vid 300m+ eller vikten på bössan som är intressant?

Vad exakt är du ute efter? Moraliskt stöd till att byta bössan eller kalibern?

Det finns lätta bössor för båda dessa kalibrar - och båda levererar död i djuret...

Tyckte jag var väldigt tydlig men det kanske bara är i mitt eget huvud?

Jag citerar mig själv

"Som ämnestiteln antyder så är jag ute dels efter skillnaden i effekt i vilt storleksmässigt som våra älgar på längre skotthåll som 200-400m mellan 6,5x55 och .308 Win. Jag är även ute efter vad som kan tänkas vara det maximala skotthållet som man kan ta med nog kraft kvar i kulan, kanske inte ens det angivna avståndet?"

Sedan skrev Stalkern 

"Med en älgpistol 57cm pipa i 6,5x55 och maxladdad n160 så köper du en ganska hyfsad mynningsknall och eldflamma, bara så du är medveten om det. Alternativet är ju att grilla en dämpare på den   :biggrin: Om det är sådana piplängder du vill ha så skulle jag nog stanna kvar med .308w och ladda den hårt med 203b?"

Varpå jag förklarade vad som har lett mig till dessa funderingar

"Varför det är aktuellt med dessa funderingar är för att jag börjar känna för ett lättare gevär än min .308:a som landar på 5,5kg. Jag är för klen för att kunna skjuta den bra på frihand och sedan har jag både risig rygg och ena axeln så att bära tyngre gevär gör inte saken bättre.

Då jag dessutom inte gillar rekyl så började tankarna kretsa kring 6,5x55 och dum som man är provade jag en R8 i 6,5 och i helgen sköt jag med min nyinköpta Sauer 200str och jag måste säga att jag fastnade extremt mycket för kalibern."

Något som är otydligt?

Publicerat
  • Författare

Ordna med en 260 rem pipa och var glad för det om du vill stanna vid pangen och kort låda. Christian

Jag har ju fortfarande tyngden i geväret som är problemet. Jag vill ju minska vikten på geväret och för att inte kliva upp så mycket i rekyl så tänkte jag gå ner i kaliber. Det kan ju hända att en annan kolv skulle göra geväret lättare, måste väga kolven.

Publicerat

Äsch lyssna inte på mig  :wink: jag har en kompis med 57cm pipa i 6,5x55 och det funkar ypperligt, iof med snabbare n150 krut. Det är jag som är så anal att jag inte vill ha för "over bore" till för kort pipa då valmöjligheterna med krut och kulor minskar enligt mig. Men i praktiken spelar det mindre roll. 

Men jag måste säga att jag verkligen håller med C ovan. Har du ett customlås så skaffa en pipa till det. Den stora kostnaden är ju redan gjord på bössan så den nya pipan blir ingenting i jämförelse. 260rem är mkt trevlig och utmärkt i 60cm pipa. En boyds laminatkolv är lätt och smidig och samtidigt styv och otroligt prisvärd. 

Att gå på lättare bössa och samtidigt vilja ha mindre rekyl Kan bli problematiskt. Se då till att kolven är rak och du har en bra bakkappa (boyds + limbsaver)  :smile:

Publicerat
  • Författare

Detta tål att grunnas på. Märkte att jag vägt gevär med benstöd och rem, utan detta men med kikare och fästen så väger den 4,85kg. Verkar kunna spara in 450-500g genom att byta till en KKC kolv. Eventuellt kan man spara vikt med pipa i annan grovlek men den skulle behöva vara ca 12cm längre om jag skulle ha .260 Rem så jag vet inte om det blir någon besparing på vikten.

Jaja det är ingen panik och det verkar som om jag i alla fall inte skulle få sämre effekt i viltet med antingen 6,5x55 eller .260 Rem. Nog för att jag skulle föredra 6,5x55 för det är ganska skönt att ha riktigt bra ammunition tillgänglig att köpa för 6,45:- per skott.

Ja bara jag får hem min nya kombi så kanske alla sådana här tankar släpper när man får något nytt att grejja med.