Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 jämfört med .308 Win på längre håll

Featured Replies

Publicerat

Min 260 har 56cm pipa och den håller klass1 utan vidare med 140gr kulor och högenergikrut,eftersom det är ett jaktvapen primärt så skjuts alla skott med dämpare vilket gör valet av krut map knall ointressant.

Laddar då givetvis till 4150bar.

/Mike

Publicerat

Lägre rekyl säger du? Broms eller dämpare kanske? :)

Publicerat
  • Författare

Lägre rekyl säger du? Broms eller dämpare kanske? :)

Med det vapen jag har idag så är rekylen på acceptabel nivå men om jag nu ska ha ett lättare vapen så vill jag ju kliva ner i kaliber för att om möjligt bibehålla rekylnivån eller sänka densamma.

Jag är inte helt förtjust i varken dämpare eller broms, vet inte riktigt varför men balansen blir ju mer framtung i alla fall med dämpare. Vapnet blir ju även tyngre.

Publicerat

Oj förlåt trodde jag hade svarat.

Jo både jag och min far har skjutit älg på så där riktigt dumma avstånd. Jag försvarar mig med att älgen redan var påskjuten. Han försöker inte ens försvara sig...

Både gångerna ca 350-400m. Fabriksladdad Oryx. Eller åtminstone i fabriksfart.

Det ena skottet tog högt i lunga. Svampade upp bra. Stannade mot skinnet på utgångssidan. (Dock hål i skinnet...) Den stora älgkon gick ca70m innan hon la sig och var död innan någon hann fram.

Den andra var ett mindre djur (Oktober Kalv) och jag sköt av ryggraden. Jag hade inte koll på hur mycket den skulle droppa och höjde överdrivet mycket. Måste dock även varit en dålig avfyrning. för inte viftar jag så mycket i stillastående utan stöd efter språngmarsch... (OBS kan vara tendens till ironi...)  Den kulan gick dock inte att hitta.

OBS. Två är inget statistiskt underlag. Men jag anser att det stöder teorin. Vore kul att att se jämförande expansionstester med olika hastigheter.

Och som jag varnat om tidigare. Se upp med de där 0,3" kulorna. Det finns patroner till den kalibern som puttar iväg kulor med en jäkla energi. Jag anser att de är tveksamma för 308 även på modesta avstånd. Jag må ha fel och kultillverkarna kanske klarar mycket större hastighetsspann än jag tillskriver dem. Men en kula som är tänkt att vara "hård" när den lossas från de värsta magnumkalibrarna lär knappast svampa "som vanligt" på dryga avstånd ur en 308.

Sedan gäller givetvis även omvänt. Det finns kulor som är "lagom" för 308 men som blir splitterbomber i de värsta magnumkalibrarna. Nej jag har ingen egen erfarenhet men det är få som har häftigaste magnumkalibrarna som säger emot.

Publicerat
  • Författare

Oj förlåt trodde jag hade svarat.

Jo både jag och min far har skjutit älg på så där riktigt dumma avstånd. Jag försvarar mig med att älgen redan var påskjuten. Han försöker inte ens försvara sig...

Både gångerna ca 350-400m. Fabriksladdad Oryx. Eller åtminstone i fabriksfart.

Det ena skottet tog högt i lunga. Svampade upp bra. Stannade mot skinnet på utgångssidan. (Dock hål i skinnet...) Den stora älgkon gick ca70m innan hon la sig och var död innan någon hann fram.

Den andra var ett mindre djur (Oktober Kalv) och jag sköt av ryggraden. Jag hade inte koll på hur mycket den skulle droppa och höjde överdrivet mycket. Måste dock även varit en dålig avfyrning. för inte viftar jag så mycket i stillastående utan stöd efter språngmarsch... (OBS kan vara tendens till ironi...)  Den kulan gick dock inte att hitta.

OBS. Två är inget statistiskt underlag. Men jag anser att det stöder teorin. Vore kul att att se jämförande expansionstester med olika hastigheter.

Och som jag varnat om tidigare. Se upp med de där 0,3" kulorna. Det finns patroner till den kalibern som puttar iväg kulor med en jäkla energi. Jag anser att de är tveksamma för 308 även på modesta avstånd. Jag må ha fel och kultillverkarna kanske klarar mycket större hastighetsspann än jag tillskriver dem. Men en kula som är tänkt att vara "hård" när den lossas från de värsta magnumkalibrarna lär knappast svampa "som vanligt" på dryga avstånd ur en 308.

Sedan gäller givetvis även omvänt. Det finns kulor som är "lagom" för 308 men som blir splitterbomber i de värsta magnumkalibrarna. Nej jag har ingen egen erfarenhet men det är få som har häftigaste magnumkalibrarna som säger emot.

Låter som att man inte behöver fundera så mycket på penetrationen och ej heller expansionen på den kulan i den farten. Om jag skulle ta skott på dom avstånden så skulle jag vara bättre förberedd om det nu inte var så att djuret redan var påskjutet.

Det är intressant att ta del av sådana här skott för min del eftersom jag inte har någon erfarenhet av effekten vid längre skotthåll.

Publicerat

För några år sedan sköt jag med en Sako Finnlight i 6.5 och maken till pipuppslag får man leta efter... Men lätt var den!

Om du inte kan tänka dig broms eller dämpare vet jag inte om det är speciellt bra att rekommendera att gå ned i den bössvikten.

Kanske en halvautomat kan vara något istället? Jag upplever pipuppslaget och rekylen på min halvautomat i 30-06 som väldigt modest i jämförelse med Finnlighten i 6.5 och min väger väl in på ca 3.2kg utan sikte tror jag mig minnas. Resterande bössor utom .22:an använder jag dämpare på, så där är inte pipuppslag/rekyl något att tala om.

Publicerat

Några har redan varit inne på det: Tvärsnittsbelastning och penetration är en av 6,5:ans paradgrenar.

Det tillsammans med hög precision, bra ballistik och låg rekyl gör 6,5 mm förbannat effektiv.

Mycket död i litet format, helt enkelt.

För att få samma egenskaper i kaliber .30 så får man skjuta tunga kulor fort.

Men på skjutbanan kommer du säkert att möta gubbar "med hår på bröstet" som skrockar att 6,5:an är en ärtbössa.

- Det är oftast samma personer som behöver 40-50 skott för att klara älgprovet...

Publicerat
  • Författare

Alltså jag betvivlar inte 6,5:ans funktion på "normala" avstånd men det jag var/är intresserad av är hur det ser ut på längre håll och det verkar ju vara till 6,5:ans fördel.

Dom "med hår på bröstet" har ju problem med allt men det bästa sättet att få dom att knipa igen är alltid att skjuta bättre än dom eller i alla andra situationer vara bättre än dom. Jag har inget behov av k*kförlängare utan jag är ute efter ett verktyg som passar mig och min jakt.

Givet är att om jag skjutit lika bra med t. ex. en 375H&H så hade jag givetvis använt den men nu har jag provat den vägen också och jag kan inte skjuta i närheten lika bra med grövre och för mig verkar gränsen gå någonstans vid en lite tyngre .308:a för att det ska fungera för lite större vilt, toppfågel och liknande då blir det mycket enklare med t. ex. min Sauer 200str på 7kg i kaliber 6,5x55. Skulle man gå ner till 6BR skulle det med all sannolikhet bli bra mycket bättre.