Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Baksäcken vid liggande skytte

Featured Replies

Publicerat

Håller på att försöka mig skjuta liggande med benstöd och man kan säga att det inte är min starka sida. En fundering dök upp idag på banan när jag hade lite konstiga träffar i sidled, jag har via videor m.m. från Rifles Only lärt mig att greppa baksäcken med handen och tre fingrar och sedan använda tumme och pekfinger för att hålla i "öronen" på säcken och även då hålla i underkant på kolven där "öronen" är och på så sätt stabilisera eller styra kolven under rekylen. Jag tyckte att jag fick lite bättre resultat på tavlan när jag enbart höll i säcken med handen och inte styrde som ovan nämnt. Rekylen ville däremot vrida geväret mer vid detta tillvägagångssätt.

Jag använder en TAB Gear baksäck.

Så hur gör ni som har fått kläm på detta med liggande skytte med benstöd?

Publicerat

Lite olika beroende på vilken bössa/kolv jag har,gemensam nämnare för mig är dock att bara hålla på säcken och inte i kolven,har några olika säckar också beroende på vapen och situation.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Lite olika beroende på vilken bössa/kolv jag har,gemensam nämnare för mig är dock att bara hålla på säcken och inte i kolven,har några olika säckar också beroende på vapen och situation.

/Mike

Okej, då kanske jag inte är och cyklar med min inbillning att resultatet blev bättre när jag inte höll kolven också.

Jag har bara "normala" kolvar, alltså sluttande och jag har lite svårt att få det att lira med TAB baksäcken. Funderar på denna istället http://www.lindrothnorin.com/thlr-rear-bag

Har du eller någon annan synpunkter på det valet?

Publicerat

Johan, jag har nog fem olika säckar, används beroende på behov och stock, den lilla säcken som Lindroth säljer är en liten tab gear, eller i varje fall generisk variant av den samma, Thomas H visar på ett väldigt fint sätt i någon av hans filmer på youtube om hur han använder säcken, för min del,

iom att jag är på så pass amatörmässig nivå, låter jag enbart säcken vara det som har kontakt med kolven, dvs ingen säck och fingerpåläggning samtidigt. /CHristian

Publicerat

En av mina säckar är en Tab gear och den gör sig bäst i benfickan under jakt,dom kommer ju färdigfyllda och har enligt mig lite för lite fyllning för skjutbanan,speciellt om man har en sluttande kolv.

Den säcken du länkar till är min favorit på skjutbanan fast av annat fabrikat,viktigt är att skjutbanesäcken har mycket fyllning så det är lätt att hitta en avslappnad skjutställning.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Johan, jag har nog fem olika säckar, används beroende på behov och stock, den lilla säcken som Lindroth säljer är en liten tab gear, eller i varje fall generisk variant av den samma, Thomas H visar på ett väldigt fint sätt i någon av hans filmer på youtube om hur han använder säcken, för min del,

iom att jag är på så pass amatörmässig nivå, låter jag enbart säcken vara det som har kontakt med kolven, dvs ingen säck och fingerpåläggning samtidigt. /CHristian

Nja, inte är den likadan som den TAB jag har. Har suttit och googlat generisk men förstår inte vad det betyder till fullo så du kanske inte menar det som jag förstår det?

TAB: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.snipercentral.com/wp-content/uploads/2014/11/tab_bag_mc.jpg&imgrefurl=http://www.snipercentral.com/product/tab-gear-rear-bag/&h=456&w=640&tbnid=pYOh0rgBWuDnsM:&zoom=1&docid=RWHbVdbDA09KuM&ei=OBtLVYWbK8HYsgGvvYCgCQ&tbm=isch&ved=0CB8QMygAMAA

THLR: http://www.lindrothnorin.com/thlr-rear-bag

Jag tyckte TAB:en fungerade bättre med en kolv med krok (butt hook) under. Jag har lite svårt att rymma handen under och samtidigt komma åt baksäcken.

Publicerat

Johan, nja, nu var jag lat och inte tittade på den som du använder, 

kudden kan användas liggande och stående, men det är inte min favorit, just för att den kräver en annan hantering,

jag har säckar i två storlekar från Red man, köpta via Triad en gång i tiden, http://www.redtacgear.com/om du tittar på den som heter standard bean bag så är den kusligt lik den som Lindroth har, förmodligen mycket på grund av att det är samma mönster,

med den så fungerar det att köra med säcken liggande eller stående och man får god kontroll, den stora, tac pillow är iofs stor men väldigt bra till mycket utöver att sova på, vilket jag också gjort.

Jag tror att du blir nöjd med en sådan som Thomas H har ordnat fram och sedan är det nog mest att du skall få ordning på känslan i skyttet. /Christian

Publicerat
  • Författare

Johan, nja, nu var jag lat och inte tittade på den som du använder, 

kudden kan användas liggande och stående, men det är inte min favorit, just för att den kräver en annan hantering,

jag har säckar i två storlekar från Red man, köpta via Triad en gång i tiden, http://www.redtacgear.com/om du tittar på den som heter standard bean bag så är den kusligt lik den som Lindroth har, förmodligen mycket på grund av att det är samma mönster,

med den så fungerar det att köra med säcken liggande eller stående och man får god kontroll, den stora, tac pillow är iofs stor men väldigt bra till mycket utöver att sova på, vilket jag också gjort.

Jag tror att du blir nöjd med en sådan som Thomas H har ordnat fram och sedan är det nog mest att du skall få ordning på känslan i skyttet. /Christian

Jag tror att jag ska köra på THLR säcken och se om jag tycker bättre om den, om inte annat kanske man lär sig något.

En annan fråga som är gällande rekyl, har någon här idéer om varför det blir en vridning av geväret i rekylen. Jag förstår ju att det är någon kraft jag utsätter geväret för men om det finns något generellt nybörjarfel man kan göra? Geväret vrider sig åt vänster så jag får vrida tillbaka det åt höger. Jag har inte låst tilten på benstöden helt men det går ganska så tungt att vrida den.

Publicerat

Pipan är högerräfflad, kulans rotation och kraften det krävs att dra igång och accelerera kula genom pipan, medför en lika stor motstående kraft på vapnet, åt vänster,

en del väldigt extrema bänkvapen har en framstock som är offset för att motverka den "rifle tourque" som uppstår i skottögonblicket. 

En del fysik och en del mekanik/Christian

Publicerat

Hmm, borde kanske kunna förklara bipod jump vänster... Undrar om även vänsterskyttar får vänsterhopp?

Publicerat
  • Författare

Pipan är högerräfflad, kulans rotation och kraften det krävs att dra igång och accelerera kula genom pipan, medför en lika stor motstående kraft på vapnet, åt vänster,

en del väldigt extrema bänkvapen har en framstock som är offset för att motverka den "rifle tourque" som uppstår i skottögonblicket. 

En del fysik och en del mekanik/Christian

Kanske är den kraften som ställer till det men det blir inte på varje skott och de som kan skjuta får inte det fenomenet. Det kanske beror på att jag lyckas motverka detta på något sätt jag inte märker av på vissa skott och att de som kan alltid lyckas motverka detta?

Publicerat

En F klass britt som skriver om gevär snurr;

http://ukvarminting.com/forums/topic/11440-rifle-torque-on-front-rest/

Motsvarande från BR Central

http://benchrest.com/showthread.php?92512-rifle-twisting-in-the-front-rest-bags

Jag kan inte kommentera hur och vad det är för er andra men jag känner av en vridkraft i kolven, särskilt i liggande där det inte är en så lång del, vertikalt av stocken som stabiliseras mot axeln, samma sak upplever jag inte i stående.

/Christian

Publicerat

Johan.

Vilka avstånd pratar vi om och hur stora är avvikelserna i sidled?

/Mike

Publicerat
  • Författare

En F klass britt som skriver om gevär snurr;

http://ukvarminting.com/forums/topic/11440-rifle-torque-on-front-rest/

Motsvarande från BR Central

http://benchrest.com/showthread.php?92512-rifle-twisting-in-the-front-rest-bags

Jag kan inte kommentera hur och vad det är för er andra men jag känner av en vridkraft i kolven, särskilt i liggande där det inte är en så lång del, vertikalt av stocken som stabiliseras mot axeln, samma sak upplever jag inte i stående.

/Christian

Lite intressant. Kunde inte läsa artikel på uk varminting dock.

Jag är lite kluven till allt detta med bipod jump och allt sådant, vet inte riktigt vad jag ska tro. Till stora delar eftersom jag lider av det fast jag tycker jag gör allt rätt.

Publicerat
  • Författare

Johan.

Vilka avstånd pratar vi om och hur stora är avvikelserna i sidled?

/Mike

Igår sköt jag på 100m och avvikelsen blev som värst drygt 4cm från riktpunkt. Sköt även 4st 5 skottsträffbilder och snittet blev 23mm. Max 27,5mm och min 14mm.

Publicerat

Jag är lite kluven till allt detta med bipod jump och allt sådant, vet inte riktigt vad jag ska tro. Till stora delar eftersom jag lider av det fast jag tycker jag gör allt rätt.

Min erfarenhet av bipod jump är att man sett för många instrutionsfilmer på youtube och läst för många manualer till rätt teknik,mao så bygger man in spänningar i sitt skytte pga att alla människor inte har samma förutsättningar till samma teknik.

Huvudregel 1 ,på banan ska du ligga avslappnad såväl i kroppen som gentemot vapnet oavsett vilka vinklar det ger.

/Mike

Publicerat

Jag ligger inte efter regelboken utan efter vad terrängen och situationen medger och det ser ut såhär ungerfär.

/Mike

post-240-0-30988300-1430994585_thumb.jpg

post-240-0-63954400-1430994596_thumb.jpg

post-240-0-80752200-1430994608_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Jag ligger inte efter regelboken utan efter vad terrängen och situationen medger och det ser ut såhär ungerfär.

/Mike

Det ser trevligt ut, något jag skulle vilja uppnå.

Det var för litet test igår angående hur jag håller baksäcken men den minsta serien (14mm) var rund och fin och där lyckades jag bra med att inte samtidigt styra eller stötta kolven samtidigt som säcken.

Måste utvärdera mer för att kunna säga säkert.

Hur mycket flyttar sig din riktpunkt på 100m från före till efter skottet?

Publicerat

Ujj aldrig reflekterat på mer exakt men om jag säger att efter rekyl så är jag på målet inom en 10cm radie så ljuger jag inte,mycket små korrigeringar mellan skotten är det åtminstone.

/Mike 

Publicerat

Håller du såhär om kolvhalsen så sluta med det

.cab28dad51c2bceb111291c8068e4351.jpg

Lägg tummen rakt upp eller på pistolgreppets högra sida(som högerskytt)

SE3.jpg

/Mike

Publicerat
  • Författare

Håller du såhär om kolvhalsen så sluta med det

.cab28dad51c2bceb111291c8068e4351.jpg

Lägg tummen rakt upp eller på pistolgreppets högra sida(som högerskytt)

SE3.jpg

/Mike

Ja chefen  :wink: Jag ska se över hur jag gör och anpassa, kan det bli problem med upptag av rekyl i tummen?

Nu när du kommit igång så skulle jag gärna vilja veta mer om placering av avtryckarfinger och även om förbelastning av benstödens vara eller icke vara.

Publicerat

Ja chefen  :wink: Jag ska se över hur jag gör och anpassa, kan det bli problem med upptag av rekyl i tummen?

Nu när du kommit igång så skulle jag gärna vilja veta mer om placering av avtryckarfinger och även om förbelastning av benstödens vara eller icke vara.

Tummens placering har återigen med att bygga in spänningar i skyttet att göra och inte så mycket med rekylupptagning,lägg dig ner på golvet hemma och prova så lovar jag att du känner skillnaden.

Vidare så ger den senare tumplaceringen en naturligare placering av avtryckarfingret och även den mer avslappnad,har mitt finger som på den andra bilden.

Förbelastning av benstöd diskuteras flitigt,rätt eller fel vet jag inte men en stor källa till mina initiala problem med liggandeskytte berodde på för kraftig belastning av benstöden,idag lägger jag precis bara lite tryck på dom eller inget alls beroende på förutsättningar.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tummens placering har återigen med att bygga in spänningar i skyttet att göra och inte så mycket med rekylupptagning,lägg dig ner på golvet hemma och prova så lovar jag att du känner skillnaden.

Vidare så ger den senare tumplaceringen en naturligare placering av avtryckarfingret och även den mer avslappnad,har mitt finger som på den andra bilden.

Förbelastning av benstöd diskuteras flitigt,rätt eller fel vet jag inte men en stor källa till mina initiala problem med liggandeskytte berodde på för kraftig belastning av benstöden,idag lägger jag precis bara lite tryck på dom eller inget alls beroende på förutsättningar.

/Mike

Okej. Vad skulle du vilja säga är det som löste rekylhopp för dig, eller vad är det som har gjort att du ligger kvar så bra i målet?

Publicerat

Okej. Vad skulle du vilja säga är det som löste rekylhopp för dig, eller vad är det som har gjort att du ligger kvar så bra i målet?

Helt enkelt att jag började ifrågasätta alla sanningar och började experimentera och utveckla min egen teknik tills jag var "hemma"

Man har mycket att lära av hur bänkskyttarna gör mer än av taktiska skyttar och sen omsätta det så långt det går praktiskt.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ja det var lite åt bänkskytte hållet jag började fundera när jag började experimentera med hur jag håller baksäcken och hur kolven rör sig på densamma.