Publicerat Maj 7, 201510 yr Författare Angående tummen och rekylupptagning så menade jag att om man placerar den uppe på greppet i riktning mot slutstycket så kanske man av misstag kan ta rekyl där. Men det ger sig nog rätt fort när man testar.
Publicerat Maj 7, 201510 yr ahh du menar att tummen ska slå i styrhylsan,har aldrig hänt mig så du behöver nog inte vara så orolig. /Mike
Publicerat Maj 7, 201510 yr Författare Jag är rätt så skadad gällande att ha koll på varenda detalj, detta är både en bra egenskap och en dålig. Det är även därför det blir tusen frågor angående allting.
Publicerat Maj 8, 201510 yr Författare Igår undersökte jag hur jag egentligen håller mer i detalj. På min Tikka .308 Win så höll jag nästan som den nedre bilden men viss justering kunde göras för mer avslappning i hand och handled. På Sauern så höll jag över tummen åt vänster men inte runt greppet eftersom greppet är så grovt så att det inte går, här blev avfyrningarna mycket bättre när jag la tummen rakt fram som i nedre bilden. På .22lr:en så höll jag i stort sett som på .308:an så även där gick det att förbättra en smula. Ska bli kul att testa på riktigt, framförallt med Sauern där jag fick största förbättringen.
Publicerat Maj 11, 201510 yr Författare Har bara varit med lillbössan (.22lr) och provat och där ser jag tydligt att om jag förbelastar som jag brukar så slår rekylen upp och åt vänster, förbelastar jag mindre så går rekylen mest bara rakt bak i axeln. Jag förbelastar inte mycket men tydligen kanske det är för mycket. Blir intressant att se om detta överförs på de kraftigare bössorna. Angående underlag, klarar ni av att använda Harris benstöd på alla underlag utan problem?
Publicerat Maj 11, 201510 yr Jag kan använda Harris(vilka jag förövrigt föredrar framför andra) på alla underlag men att skjuta liggande med benstöd från en betongplatta är inte helt problemfritt,där får man svar på en gång om man har en dålig teknik. /Mike
Publicerat Maj 11, 201510 yr Författare Jag kan använda Harris(vilka jag förövrigt föredrar framför andra) på alla underlag men att skjuta liggande med benstöd från en betongplatta är inte helt problemfritt,där får man svar på en gång om man har en dålig teknik. /Mike Okej, hur fungerar det på sån där gummiasfalt som är på skjutplatserna många skjutbanor?
Publicerat Maj 11, 201510 yr Okej, hur fungerar det på sån där gummiasfalt som är på skjutplatserna många skjutbanor? Vad jag kan minnas så har jag nog aldrig skjutit från gummiasfalt. /Mike
Publicerat Maj 11, 201510 yr Författare Vad jag kan minnas så har jag nog aldrig skjutit från gummiasfalt. /Mike Då måste du ju testa för att få nya erfarenheter :-) ...och så du kan berätta för mig hur det fungerar ;-)
Publicerat Maj 11, 201510 yr Hoppar in lite sent här ni verkar löst det mesta redan Jag använder baksäck med öron till skytte typ Protektor Rabbit Ear den ska vara lagomt fyllt inte hård som en boll utan formbar. Då ger det bra stöd och stor möjlighet till justering är det tidspress kan man justera höjden snabbt genom att nypa ihop öronen, är det fin skytte helt utan tidspress justerar jag benstöden så kolven vilar i botten på säcken och justerar bara typ 1mil via klämma. Till jakt använder jag ingen säck där är det handen,terängen,snö och vantar som agerar baksäck fungerar mycket bra även det men kräver en del tid för att hitta optimal bäddning. Vad gäller hopp och vridningar är jag helt på MM linje allt handlar om avslappning och att finna den bekvämaste ställningen! Tror många bygger in problem i sitt skytte via vad man läser eller ser på filmer. Även jag kör Harris och aldrig provat annat då det helt enkelt fungerar så bra att inget mera finns att hämta. Jag använder dem till både jakt och skytte och har inga förändringar i träffläge funkar lika fint å betonggolvet i skjuthallen som på ryggsäcken i meterdjup snö Ska tillägga att jag inte skjuter hårt rekylerande bössor utan uteslutande tyngre vapen i 6mm vilket gör allt betydligt enklere!
Publicerat Maj 11, 201510 yr Författare Hoppar in lite sent här ni verkar löst det mesta redan Jag använder baksäck med öron till skytte typ Protektor Rabbit Ear den ska vara lagomt fyllt inte hård som en boll utan formbar. Då ger det bra stöd och stor möjlighet till justering är det tidspress kan man justera höjden snabbt genom att nypa ihop öronen, är det fin skytte helt utan tidspress justerar jag benstöden så kolven vilar i botten på säcken och justerar bara typ 1mil via klämma. Till jakt använder jag ingen säck där är det handen,terängen,snö och vantar som agerar baksäck fungerar mycket bra även det men kräver en del tid för att hitta optimal bäddning. Vad gäller hopp och vridningar är jag helt på MM linje allt handlar om avslappning och att finna den bekvämaste ställningen! Tror många bygger in problem i sitt skytte via vad man läser eller ser på filmer. Även jag kör Harris och aldrig provat annat då det helt enkelt fungerar så bra att inget mera finns att hämta. Jag använder dem till både jakt och skytte och har inga förändringar i träffläge funkar lika fint å betonggolvet i skjuthallen som på ryggsäcken i meterdjup snö Ska tillägga att jag inte skjuter hårt rekylerande bössor utan uteslutande tyngre vapen i 6mm vilket gör allt betydligt enklere! Löst tror jag inte det är i praktiken men avhandlat i teorin, det är alltid kul med mer åsikter/erfarenheter. Jag har en Sauer 200str i 6,5x55 som väger ca 7kg fullutrustad och den får man väl kalla som snäll rekylmässigt och visst är den mycket enklare att hantera än Tikka M55:an i .308 Win på ca 5kg. Jag tycker .308.an är svår dels med rekylen, just nu har jag ju problem med all rekyl men framförallt träfflägesförändringar.
Publicerat Maj 14, 201510 yr Författare Fick THLR baksäcken igår och den känns bra mycket bättre än TAB gear modellen jag har sedan tidigare. Inte provat vid skytte än dock.
Publicerat Maj 17, 201510 yr Författare Nya baksäcken känns mycket bättre att hantera. Jag kan även konstatera att jag skjuter mycket bättre med benstöden i näst högsta läget, jag har Harris 6-9". Det var väldigt stor skillnad, började skjuta sämre direkt jag sänkte dom. Rekylen är dock fortfarande ett stort problem, hamnar till rejält till vänster efter skottet. på 12ggr förstoring har jag inte ens kvar målet i siktet på 100m skjutavstånd. Skyttet går helt okej om man ser till träffar och spridning. Hade inte ett skott av 25 som inte träffade mina 3cm riktprickar på 100m och snittet på 5 st 4 skottsserier blev 18mm. Största 25mm och minsta 9,9mm. På 300m sköt jag 2st 10 skottsserier och dessa landade på 80,8mm och 104mm. Exakt samma träffläge på dessa två och de var helt rätt i sida men ett klick högt (3cm). hade 18 av 20 skott i det svarta (11cm) på internationella 50m tavlan. Undrar hur jag ska gå vidare nu?
Publicerat Juni 1, 201510 yr Författare Nya försök. Har reviderat skjutställningen och nu ligger jag mer vinklat med kroppen fast då åt höger. Mitt vänstra ben ligger bakom vapnet och höger ben drar jag upp ganska rejält. Känns lite mysko i början men fungerar bättre. Sköt 5st 5 skottserier och där blev snittet 16,5mm. På 300m sköt jag 4st 5 skottsserier och där blev snittet 56,5mm, minsta serien 36,1mm och största 74mm. Alla 20 skotten träffade det svarta på 50m tavlan (11cm). Rekylen gör ändå att jag inte ligger kvar i målet men det är inte benstöden som flyttar sig utan det är min axel som ger sig i rekylen och egentligen det enda jag behöver göra för att återställa det är att trycka fram höger axel i ursprungsläget.