Publicerat November 1, 200619 yr Skall nu försöka förmedla min undran så att alla förstår det. Min fundering gäller rävjägare med intresset för just detta,många gånger använder man två eller flera hundar till denna jakt som går ut på att släppa en drivande hund efter rävar,oftast stövare. Vet inte hur ofta man behöver uppbackning av hund nr.2 efter att räven gått i gryt,men jag tänkte att jag kanske på ett odmjukt sätt få reda på det här i denna tråd. Att i skogen släppa en stövare eller flera från olika håll är jag väl bekant med,dock är min kunskap om just rävjakten med stövare rent löjligt begränsad. Ok.låt oss först leka med tanken att stövaren hittar en räv som den driver,den voffar rätt bra i skogen och alla trivs,förutom räven då Kommer nu komma med konstiga frågor,men jag går rätt på sak...... Årstider...är det skillnad i drevtider innan räven går i gryt? Hur ofta går räven i gryt? Är det skillnad på skog eller jordbruksmark? Hur långt bör stövaren söka ut? Är väckskall bra eller dåligt? Är spårnoghet bra eller dåligt,är vind drivare bara skit eller? Tätt skall eller mera återhållsamt? Bra pass? Skott framifrån på räv med hagel? Bakifrån? Sen kommer vi fram till den andra hunden,nämligen grythunden? Vad skall den göra? Som stövarjägare vet jag att man ofta kan jaga med hunden även om det är dåligt med bytes djur,man brukar säja att hunden tränas ändå,bygger upp sin kondis och tränar sitt sök.. Hittar den mot förmodan ett slag låter man den hållas och skiter i att skjuta ev.harar som kommer i ens väg. Som det brukar heta ..jo dagen var kanon,stövaren jobbade hela dagen o sök,drev var kanon! Sen frågar nån,...fick du skjuta? njae,kunde men va fan ,finns korv på Konsum ;D Grythunden ja,vad gör den? Får den endast vara med när räven gått i gryt? Kan lätt bli en fet liten korv som inte alls får sin träning. Att släppa in en fet korv i gryt verkar inte vara speciellt begåvat,så vad gör ni? Har läst bla.Foxkillers dagbok där hans hundar får lattja lite med minkar på "off time" men vilka av oss har möjligheten eller förmånen att vistas i skärgårdsmiljö? Såklart att hundar som i Foxkillers ägo blir bra hundar....Men hur ser det ut för övrigt? Har en känsla av att man inte väljer rävstövare för att man inte har möjligheten till att träna den andra hunden.. Visst som jag skrev,stövaren får nog gå men sen? Har man skit dåligt med räv och gryt på sin mark,vad gör man då. Ja, kanske åker man bort och jagar på andra ställen,men alla vi som jagar med stövare brukar veta hur det ser ut med vägar och järnvägar på främmande marker trots markägarens eller arrendatorns försäkringar. :- Alltså,hur tränar man den andra hunden? I mina trakter brukar det bara bli skit..finns inga riktiga grythundar här. Man vill att dom tränas,så oftast blir det då på rådjur eller helst numera vildsvin! Så vad fick vi då? Jo kanske en stövare som driver räv som går i gryt,sen har vi en grythund som vanligtvis driver rådjur eller vildsvin! Tror att ni som bor i trakter där det finns stora skogar,kan fortsätta med er jakt med stövare o grythund. Här där jag bor,tror jag tyvärr att man kan glömma detta. Vad tror ni?
Publicerat November 1, 200619 yr Många frågor...här kommer en del svar..... Snö upp til 3-4 dec så stövaren bottnar då vill räven inte vara på benen länge. Hur långt är ett snöre.....många rävdrev slutar nog i gryt förr eller senare....men vissa kan trixa bort stövare på svagis ,stenar i åar....osv. Vet ej ? Viktigast är att den tar hyffsat kalla nattslag....och börjar jobba på dom. Vågar ej svara på det ....den stora frågan inom rävjakteliten.....för att få räv i gryt förordar en del hårda hundar(väcker inget alls). Men jag tror att har hunden ett hyffsat snabbt drevsätt och duktig på att hålla ihop drevet så går den under iallafall. Spelar mindre roll tror jag. Läs under svaret om väckskall. Pass: raviner diken åar....rådjurspassen på drev....stenskravel...stigar....runt gryt Skotthåll....framifrån och bakifrån...håll dig under trettio öppet i ena pipan och trångt i den andra...alternativt trångt på drev öppet vid gryt.Minst treor i hagelstorlek. Lite mat och många dagar i skogen....ta med terrierna när man vittjar fällor....fiskar...släpp dom en sväng efter att stövarn är kopplad för dagen. Ofta blir ju terrierna lite mer av faqmiljehund också skoter ,cykel , lite viltspår. Det som oftast skiljer rovjägarna från andra jägare är dagar i skogen, bättre kondition, tjockare pannben mindre fett runt midjan och större sjlvinsikt än andra jägare ;). Skämt åsido det krävs nog 100+ dagar för att hålla igång terrier och stövare. Älg och fågeljakt blir liksom bara bisysslor.
Publicerat November 1, 200619 yr Forsåvidt enig i mye av det Partys skriver her , men her er noen av mine meninger som et suplement til det som Partys skrev En grythund trenger ikke på langt nær så mye tid i skogen på jakt som en støver. Den blir nesten som en familiehund som er glad og fornøyd med en tur ut enten det er på jakt eller ikke. Terrierne har jo også en måte og bevege / være på som gjør at den ikke heller blir så lett feit. Når det gjelder veckning ( ? ) på støveren er det ok om den gjør det nå og da , MEN ikke hele tiden. Jeg personlig liker ikke at hunden gjør dette for mye. Dette fordi at noen ganger så hører man jo ikke forskjell på los og veckning. Vet at flere her inne ikke deler min oppfatning , men jeg hadde en støver en gang som startet å vecka på 10-12 timer gamle spor. Jeg fikk nok av den sorten da Det samme gjelder å ta opp for gamle spor. Jeg mener at om støveren tar opp for gamle spor så kaster jeg bort en del tid. La oss si at støveren tar opp en revespor som er 10t gammelt. Den kan jo da bruke hele dagen på dette sporet. Jeg vil at støveren min skal ta opp spor som er noen timer gammelt , men ikke bry seg om for gamle spor. Det blir for meg ineffektivt å ta opp for gamle spor. Jeg har ingenting imot skudd bakfra , det er effektivt , som på grytjakt. Men forfra er reven meget hardskutt , da skal skuddholdet være kort , men helst frastår jeg fra slike skudd. Vær , føreforhold , drevsett på støveren er noen av tingene som kan innvirke på om reven går inn eller ikke. Og ikke minst alderen på reven , ungrev går fortere inn enn de eldre gjør. Vet ikke om du ble noe klokere , men du får sikkert mange meninger inn her , ikke alle som har de samme erfaringer
Publicerat November 2, 200619 yr Om man har en riktigt bra rävstövare så behöver man egentligen ingen grythund för räv...jag själv skaffade grythund för mårdhundarnas skull.Före jag hade grythund så lät vi rävarna som gick i gryt vara och vi sökte ny räv att jaga med stövaren. Skulle vi skjuta räv så var det på drev. ;D När jag läser rävjägardagböcker här på jaktsidan så undras jag över hur fort rävarna går i gryt i Sverige...här kan vi jaga räv hela dagen och fortsatta en dag till utan att dom kryper. Det är nästan bara vi extrema väderleksförhållande som dom går i gryt...speciellt efter nyår. Kan ju vara att vi har för dåliga hundar också. En annan orsak kan vara terrängen. Årstider spelar också en stor roll hur fort en räv går i gryt...ju tidigare på hösten ju kortare drevtid...och efter hand blir drevtiderna längre för att sedan efter nyår bli riktigt långt. Avslutnigsvis så skall en rävhund väcka på nattspår...annars är den ingen rävhund i mina öron. För det är det som är halva nöjet med rävjakt att höra stövaren arbeta med nattspåret och sedan få upp...kan inte bli bättre. ;D Min nuvarande tik väcker inte ännu på nattspår, men jag önskar varje dag att hon skall börja...för nu har jag ju bara en stövare ingen riktig rävhund. Även våra passkyttar tycker att icke väckande rävhundar är hur tråkigt som hellst...jag har löst det problemet med gps nu så dom slipper vara oroliga vad hunden egentligen håller på med. Mina grythundar är innehundar och dom motionerar jag frun med varje kväll. Måste faktiskt säga att av mina terriers träningsmängd står rödräven för kanske 10 %... inte mer. Mårdhundsjakt,mink och förrymda farmrävar står för den bästa och mesta träningen...även simmning på sommaren vid villan är mycket bra träning för dom. Annars som innehundar och lite motion så får dom nog lite för stor mage för att arbeta opptimalt i gryt.
Publicerat November 2, 200619 yr jag har tjt och använder dom till allt så dom är nästan allt tid i form och min rävjakts tid är dec till feb och då är drevjaktstider så det är därför dom är i form
Publicerat November 5, 200619 yr Skall nu försöka förmedla min undran så att alla förstår det. Min fundering gäller rävjägare med intresset för just detta,många gånger använder man två eller flera hundar till denna jakt som går ut på att släppa en drivande hund efter rävar,oftast stövare.Vet inte hur ofta man behöver uppbackning av hund nr.2 efter att räven gått i gryt,men jag tänkte att jag kanske på ett odmjukt sätt få reda på det här i denna tråd. Att i skogen släppa en stövare eller flera från olika håll är jag väl bekant med,dock är min kunskap om just rävjakten med stövare rent löjligt begränsad. Ok.låt oss först leka med tanken att stövaren hittar en räv som den driver,den voffar rätt bra i skogen och alla trivs,förutom räven då Kommer nu komma med konstiga frågor,men jag går rätt på sak...... Årstider...är det skillnad i drevtider innan räven går i gryt? Hur ofta går räven i gryt? Är det skillnad på skog eller jordbruksmark? Hur långt bör stövaren söka ut? Är väckskall bra eller dåligt? Är spårnoghet bra eller dåligt,är vind drivare bara skit eller? Tätt skall eller mera återhållsamt? Bra pass? Skott framifrån på räv med hagel? Bakifrån? Sen kommer vi fram till den andra hunden,nämligen grythunden? Vad skall den göra? Som stövarjägare vet jag att man ofta kan jaga med hunden även om det är dåligt med bytes djur,man brukar säja att hunden tränas ändå,bygger upp sin kondis och tränar sitt sök.. Hittar den mot förmodan ett slag låter man den hållas och skiter i att skjuta ev.harar som kommer i ens väg. Som det brukar heta ..jo dagen var kanon,stövaren jobbade hela dagen o sök,drev var kanon! Sen frågar nån,...fick du skjuta? njae,kunde men va fan ,finns korv på Konsum ;D Grythunden ja,vad gör den? Får den endast vara med när räven gått i gryt? Kan lätt bli en fet liten korv som inte alls får sin träning. Att släppa in en fet korv i gryt verkar inte vara speciellt begåvat,så vad gör ni? Har läst bla.Foxkillers dagbok där hans hundar får lattja lite med minkar på "off time" men vilka av oss har möjligheten eller förmånen att vistas i skärgårdsmiljö? Såklart att hundar som i Foxkillers ägo blir bra hundar....Men hur ser det ut för övrigt? Har en känsla av att man inte väljer rävstövare för att man inte har möjligheten till att träna den andra hunden.. Visst som jag skrev,stövaren får nog gå men sen? Har man skit dåligt med räv och gryt på sin mark,vad gör man då. Ja, kanske åker man bort och jagar på andra ställen,men alla vi som jagar med stövare brukar veta hur det ser ut med vägar och järnvägar på främmande marker trots markägarens eller arrendatorns försäkringar. :- Alltså,hur tränar man den andra hunden? I mina trakter brukar det bara bli skit..finns inga riktiga grythundar här. Man vill att dom tränas,så oftast blir det då på rådjur eller helst numera vildsvin! Så vad fick vi då? Jo kanske en stövare som driver räv som går i gryt,sen har vi en grythund som vanligtvis driver rådjur eller vildsvin! Tror att ni som bor i trakter där det finns stora skogar,kan fortsätta med er jakt med stövare o grythund. Här där jag bor,tror jag tyvärr att man kan glömma detta. Vad tror ni? Ja..så ska även jag försöka ge dig vettiga svar. Ja, det är skillnad på årstider när det gäller hur fort räven går i gryt.Ialla fall för mina hundar och på mina marker.När det kommit 2-3dm snö så blir dreven oftast jäkligt korta tycker jag.Men även på barmark tidigt på hösten tycker att de kan krypa snabbt...förmodligen oftast ungrävar då.Jag har dock haft långra drev på snö oxå...som längst drygt 7 timmar...men det är ovanligt. Hur ofta räven går i gryt?Menar du per drev?Antal ggr/dag/år? Min åsikt är att räven alltid går i gryt så småningom...det är bara en tidsfråga. Vet inte om jag märkt så stor skillnad på jordbruksmark och skogsmark...inte så att jag skulle hitta nån specifik skillnad...beror nog kanske mer på terrängen i övrigt...berg osv. Jag tycker att en rävhund ska ha ett "normalt" sök, ca 15 minuter..men..tja, det här med tider är lite fel oxå tycker jag.Beror på hur fort hunden rör sig i terrängen...Hellre en hund som är aningen vidare i söket än en snäv...men inte alltför stort sök heller..inte för mig iaf. Väckskall är ALLTID bra..oavsett om det är hare eller räv hunden jagar.Jag gillar liknelser.Se hunden som en jaktkompis...tänk dig att jaktkompisen är ute och spårar...ni kan bara kommunicera med jaktradio...men din kompis säger inte till när han hittat ett spår..han är lång borta..och plötsligt ropar han i jaktradion:" Nu är den på benen och det drar iväg mot Knöppelberget". Då står du där med lång näsa.Tänk dig då en annan jaktkompis...han anropar dig med jaktradion och säger.".nu har jag hittat ett färskt spår vid Pettersons dike och det går norrut"..en stund senare anropar han igen och säger"nu har vi passerat Perstorps hygge och det är nog på väg mot Knöppelberget". Jag vet vilken jaktkompis jag hellre skulle jaga med.... Spårnoga..tja...en kombination är ju bäst anser jag.Vinddrivare vid bra kontakt och hunden klarar av det och mer spårnoga när det går lite sämre... Pass...tja..beror så mkt på vilken mark man har... Skott framifrån...tveksamt om det inte är väldigt bra skotthåll.Bakifrån är dock bättre tycker jag. När det gäller grythunden så blir den aldrig fetare än maten du ger den.Mina stövare är inte heller fetare på sommaren än under jaktsäsong.Jag hushåller med maten. Visst...terriern är inte fulltränad så ofta...men den får ändå följa med mig i skogen då och då och får på så sätt lite motion.Nån riktig jäkla superkondis anser jag inte att de behöver...men de bör ändå ha en hyfsad fysik för att klara av ett längre arbete i gryt som kan vara ganska så intensivt ibland.
Publicerat November 5, 200619 yr Vel Kettukiller jeg er nå ikke enig i den lignelsen din angående veckning : Hvis du ikke vet hvor hunden din er så har du da peil på den ??? Men når jeg tenker meg om så liker jeg heller ikke folk som ikke kan holde kjeft på jaktradioen ;D JEG liker at når hunden åpner kjeften så er det alvor. Nå jakter nok jeg i litt annet terreng enn dere , men når hunden starter å vecka på et revespor som kanskje er 8-9 timer gammelt.......nei fytte rakkern Jeg kjenner hundene mine så godt at jeg vet at når de har vært borte mer enn så og så lenge , da er det noe i gjære. Det er flott å gå på jakt med støveren når det er stille og lungt , for plutselig å dra i gang en los. Og for meg som gjerne ser at mikkel går under så er det bare en fordel at hunden kommer plutselig på reven og får skikkelig trøkk fra første meter. En perfekt jakt for meg er en støverlos som ender under bakken for så ut med terrieren og avslutter den der ;D
Publicerat November 5, 200619 yr Först vill jag åter igen tacka för alla svaren Som harjägare med stövare tycker även jag att väckskallen enbart är positivt. Om detta har jag disskuterat med provdomare massor av ggr.då reglerna säjer att hunden inte skall väcka.Många domare håller också med mej att väckskall bara är en fördel,men regler är regler...Underförstått nu att inte är en riktig glappkäft utan mer normal väckning så att säja. Har hört från annat håll än här på forumet att rävhundar som väcker inte skrämmer iväg räven så snabbt som det kanske kan bli vid ett häftigt upptag,utan att mera drevet sakta men säkert övergår i lugnt drev så att räven buktar bättre. Som en liknelse en ställande älghunds jobb framme vid en älg,där man stegvis vill öka antalet skall per minut inte full gas o öka ;D Min förra stövare som förövrigt var den bästa stövare jag jagat med var en mycket pratglad hund,speciellt på snö kunde hon variera sitt språkbruk på mycket varierande sett. Andra förstod nog inte allt hon sa men jag lärde mej det där ;D Stövarn jag har idag kan väcka kanske ett eller två skall innan upptaget,och då oftast bara strax innan det. Skit tråkigt om ni frågar mej. Talar nu om harstövare
Publicerat November 5, 200619 yr Vel Kettukiller jeg er nå ikke enig i den lignelsen din angående veckning :Hvis du ikke vet hvor hunden din er så har du da peil på den ??? Men når jeg tenker meg om så liker jeg heller ikke folk som ikke kan holde kjeft på jaktradioen ;D JEG liker at når hunden åpner kjeften så er det alvor. Nå jakter nok jeg i litt annet terreng enn dere , men når hunden starter å vecka på et revespor som kanskje er 8-9 timer gammelt.......nei fytte rakkern Jeg kjenner hundene mine så godt at jeg vet at når de har vært borte mer enn så og så lenge , da er det noe i gjære. Det er flott å gå på jakt med støveren når det er stille og lungt , for plutselig å dra i gang en los. Og for meg som gjerne ser at mikkel går under så er det bare en fordel at hunden kommer plutselig på reven og får skikkelig trøkk fra første meter. En perfekt jakt for meg er en støverlos som ender under bakken for så ut med terrieren og avslutter den der ;D Jag visste nog att inte alla skulle hålla med mig när det gäller väckning...men å andra sidan spelar det ingen roll vad du tycker..jag vet att jag har rätt ändå...hehe Sen vet jag faktiskt inte hur stor inverkan väckningen har på om räven går i gryt eller ej.Tar man bara Tello som exempel så väcker han ju enormt mycket...men nog tusan går de i gryt ganska så snabbt ändå. Det längsta drev jag haft i höst är 2,5timme....Däremot tycker jag att det är perfekt med en hund som väcker när den hittat nattslagen...men..smaken är som baken..å norrmännen..ja, vi vet ju hur dom är
Publicerat November 5, 200619 yr jag kan inte se någon skillnad på dreven som våra stövare presterar vare sej dom väcker eller ej, och tror inte det har någon betydelse för hur drevet ska bukta. en av stövarna har dock utmärkt sej med att få rävarna att bukta så snävt att jag inte tror det är sant. vet inte vad det kan bero på men hon vinddriver mycket och har ett gällt hettsigt skall som hörs mycket bra, hon väcker inte och så vill vi ha det. tyvär inte så händig att taupp räv men hon gör framsteg.
Publicerat November 5, 200619 yr Jeg hadde som tidligere nemt en riktig glappkjeft som dere sier. Jeg skjøt en god del rev på drev for den hunden , et par tok han selv også. Men reven gikk ALDRI inn for den hunden , ikke en eneste rev gikk under. For MEG passer ikke en slik støver. Husker en gang jeg stod på post ved et granplantefelt mens denne hunden hadde revelos inni plantefeltet. Dette plantefeltet går det ikke å gå inn i da det er for tett. Her ringa reven I 6 TIMER uten at jeg så den en eneste gang. Gobi som jeg har nå får reven ut i løpet av 10 min selv med kraftig HD , både for at hun er raskere og fordi hun er hardere , det vil si at om hun kommer flere minutter bak reven blir det stille helt til hun nærmer seg reven igjen. Det liker ikke mikkel.
Publicerat November 5, 200619 yr Kan bara konstatera att vi nu har två inlägg i rad,där ideer om väckning,glappkäftade hundar kan eller inte kan påverka själva drevet,så även om räven går i gryt eller inte. Mycket intressant och lärorik läsning Väntar med spänning på nästa inlägg
Publicerat November 8, 200619 yr jag tror inte stövarnas väckning har någon betydelse för om räven får i gryt eller inte, det påverkas nog mer av hur snabb stövaren är.
Publicerat November 8, 200619 yr En sak som många stövarägare har svårt att skilja mellan och det är väckning och löshet...en rävstövare behöver inte vara lös fast dom väcker på nattspår...min förra rävstövare väckte och han var som en riktig bra bok...man kunde läsa vad den hunden höll på med.Och dom som skulle vågat kalla den hunden lös så skulle vi idiotförkalrat för alltid. Så en sak är nog iaf Kettukiller och jag väldigt överens om...och det är att en rävstövare som inte väcker är bara en halv rävstövare. ;D
Publicerat November 8, 200619 yr En sak som många stövarägare har svårt att skilja mellan och det är väckning och löshet...en rävstövare behöver inte vara lös fast dom väcker på nattspår...min förra rävstövare väckte och han var som en riktig bra bok...man kunde läsa vad den hunden höll på med.Och dom som skulle vågat kalla den hunden lös så skulle vi idiotförkalrat för alltid. Så en sak är nog iaf Kettukiller och jag väldigt överens om...och det är att en rävstövare som inte väcker är bara en halv rävstövare. ;D Det skriver jag under på utan tvekan..hehe...Kul att vi är överens nån gång
Publicerat November 9, 200619 yr Det er nå noen av oss med halvstøvere som skyter noen rev da ;D Neida jeg skjønner hva du mener Foxkiller , jeg synes som sagt at det er ok om hunden vecker på spor som er " noen timer " , men når hunden tar opp spor som er 10-12 timer og samtidig vecker på de det er det jeg ikke vil ha. Men jeg har blitt kallt sær , egen og sta før jeg , så det gjør meg ikke noe ;D ;D ;D
Publicerat November 9, 200619 yr nä man måste väl skilja på lösskälldhet och väckning. och så länge väckningen ligger på en normal nivå så det inte låter som drev så kan det väl inte vara några nackdelar, jag har aldrig märktav någon skilnad på dreven varesej hunden vi jagat med väckt eller inte. men nog är det fint att höra ett riktigt påstick så räven slår en frivolt i luften innan han är på benen och sen ska det vinddrivas någe kopiöst
Publicerat November 9, 200619 yr Jag har jagat några gånger med en schiller/foxhound som väckte något helt otroligt...helt värdelös hund enligt mig...ingen visst om han hade upp eller inte.Så kunde han hålla på hela dagen. :- Då inte heller ägaren kunde säga om han drev eller väckte då är det nog för mycket. Det kallar jag att vara lös. ;D ...eller värdelös
Publicerat November 9, 200619 yr Jag har inga problem med att hunden väcker mkt.Tello väcker oerhört mkt..men han är lite grövre i skallet då...när räven är på benen så blir han tvåtonig och öser på ännu mer.Nu har jag ju iofs jagat många år med honom och lärt mig att förstå honom.Folk som inte jagat med honom(särskilt harjägare) tycker säkert att han väcker för mkt...men jag har hellre en hund som väcker riktigt än en som går tyst på rävslag i timmar.Fast smaken är ju som baken. Däremot skulle jag ju hellre vilja att han väckte mindre...nåt enstaka skall i början för att sedan öka på allt eftersom...precis som din förra hund gjorde Foxkiller.Tycker mig se lite sån tendens hos unghunden nu....men det är för tidigt att säga ännu. Jag hävdar dock fortfarande att väckningen har oerhört lite att göra med om räven går i gryt eller ej...så de som vill ha rävarna i gryt kan nog utan tvekan köpa en hund som väcker....
Publicerat November 9, 200619 yr Att harstövare inte får väcka speciellt mycket i Sverige under prov vet vi säkert alla,hur är det med rävprov? Kan det också vara skillnader i de övriga nordiska länderna? Som jag tidigare skrivit väckte min förra hund rätt friskt,och jag var mycket nöjd med det. Jag såg inga som helst problem med att hunden gick o snackade litet. Däremot är ren löshet ett otyg :'( Så länge stövaren är ärlig,är jag förespråkare pratande hundar :DFast det brukar inte domare vara,varför vet jag inte ???
Publicerat November 9, 200619 yr Att harstövare inte får väcka speciellt mycket i Sverige under prov vet vi säkert alla,hur är det med rävprov? Kan det också vara skillnader i de övriga nordiska länderna? Som jag tidigare skrivit väckte min förra hund rätt friskt,och jag var mycket nöjd med det. Jag såg inga som helst problem med att hunden gick o snackade litet. Däremot är ren löshet ett otyg :'(Så länge stövaren är ärlig,är jag förespråkare pratande hundar :DFast det brukar inte domare vara,varför vet jag inte ??? I Finland är det... om inte ett måste men näst intill att en rävhund väcker på nattspår...jag känner flera som inte ids åka på prov när deras hund inte väcker.Däremot så får väl ingen hund vara för lös på ett prov....fast Kettus hund väcker mycket enligt han själv så var det väl ingen på rävprovet i Finland som tyckte han var lös för det...utan han fick ju fina poäng. ;D
Publicerat November 26, 200619 yr Här är resultaten för Zon granskningen för rävhundar...och min tiks far Kxx Pomo vann tävlingen och kvalificerade sig därmed till FM (Kilpa) för fjärde gången. ;D Resultat: 1 ) KXX Pomo om. Carita Hahtokari 94,00 2 ) KXX Aroniityn Rokki om. Kalevi Kankaala 92.00 3 ) KXX Ajoketun Hippa om. Jari Virta 90.00 4 ) Vapusalo Saro om. Heikki Varonen 89.00 5 ) KXXX Elokarin Taru om. Sakari Eloranta 86.25 6 ) Heimarin Rymy om. Mika Perttu 80.75 Koirasta K-KVA 7 ) Pikijussin Peto om. Jouko Yli-Hirvelä 64.25 8 ) KXX Pekko om. Thor & Dan Sörhannus 59.50 9 ) KXX Foxfigter´s Kosti om. Timo Grundström 46.25 10 ) KXX Kessu om. Roland Sundfors & Jan Sjölund 24.50 11 ) KXX Iltajahdin Aapeli om. Matti & Mikko Leppälä 22.00 12 ) KXX Ahoketun Iiro om. Matti Jaskari 18.00
Publicerat December 7, 200619 yr Rävjakt... med foxhoundar :- nej tacka vet jag riktig rävjakt med någon annan ras ....gissa vilken ??? ;D
Publicerat December 7, 200619 yr Lite osportsligt tycker jag....Sen jagar vi ganska olika vid gryt jag och engelsmännen.Det här med att vara tyst och hoppas att hunden spränger räven verkar inte vara så aktuellt....