Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken blyfri kula til .308 win

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag skal i vag på "ansitzdruckjagd" i Tyskland i host. Det ar bara blyfria projektiler, som galler dar. Min "nya" bosse ar en Tikka M590 i .308 win. Vi jagar rå, dov, kron och gris.

Jag har minimal erfarenhet av blyfria projektiler, men (T)TSX typ 150-168 grains kanns trygt, men vilka andra projektiler skulle Ni rekommendera om man vil ha mer effekt i viltet?

Jag har funderad på RWS Evolition Green https://www.youtube.com/watch?v=j0NtlF2M0f0

men den klarer inte klass 1 pga låg kulvikt.

Mvh Lars

Publicerat

Hej,

Jag har jagat en säsong nu med Hornady GMX, 165gr i 308W. Den har skjutit bra och jag har fällt 2 rävar, 1 grävling, 1 älg, 1 dov och 1 gris med kulan. Skottverkan är bra. Alla vilt utom doven dog av endast en kula (doven behövde fler smällar pga sämre skytte från mig). Älgen gick ca 70m (lungträff) och grisen (40kg) ca 10m (hjärtsmäll).

 

Tyvärr enda erfarenheten av blyfri kula men alltid något.

Publicerat

men du har ju själv sagt vilken kula . säger bara barnes ttsx 150 gr . gar skjutit många rådjur med barns kulan å finns inget bättre anser jag .

Publicerat

men du har ju själv sagt vilken kula . säger bara barnes ttsx 150 gr . gar skjutit många rådjur med barns kulan å finns inget bättre anser jag .

Vilken fart har du på TTSX'en? Har hört att den behöver lite speed för att öppna som den ska.

Publicerat

ca 900 m s , laddat med N150 . 55,5 gr

har en 30-06

Publicerat

Vilken fart har du på TTSX'en? Har hört att den behöver lite speed för att öppna som den ska.

ttsx öppnar bra även om farten är låg!

inom normala farter!

Publicerat

Sako har fabriks ammo, powerhead 2. Ttsx kula 168gr.

Publicerat

Ecostrike? :)

  • 5 weeks later...
Publicerat

RWS EVO green fungerar i Tyskland då de inte har klass indelningen som vi har. 

Publicerat

Jag har provat både 150gr TTSX och 150gr GMX i min Tikka T3 kal 308 och båda har funkat bra. Har skjutit dov, gris och rådjur med båda.

Publicerat

Dum fråga, men Evo green, den i filmen är ju 10,7/165gr, den måste väl hålla klass 1 med lätthet??

Publicerat
  • Författare

Dum fråga, men Evo green, den i filmen är ju 10,7/165gr, den måste väl hålla klass 1 med lätthet??

Nej, det ar HIT, som vager 165 gr.

Mvh Lars

  • 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Update:

Efter mycket om och men ble det Lapua Naturalis 170 grains, som fik folge med til Tyskland. Hadde tur og skød 4 rå, 4 dov och 1 gris med kulan med mycket fint resultat. Kommer att fortsatte med Naturalis fremover.

mvh Lars 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.