Publicerat Maj 19, 201511 yr Hej Jag skal i vag på "ansitzdruckjagd" i Tyskland i host. Det ar bara blyfria projektiler, som galler dar. Min "nya" bosse ar en Tikka M590 i .308 win. Vi jagar rå, dov, kron och gris. Jag har minimal erfarenhet av blyfria projektiler, men (T)TSX typ 150-168 grains kanns trygt, men vilka andra projektiler skulle Ni rekommendera om man vil ha mer effekt i viltet? Jag har funderad på RWS Evolition Green https://www.youtube.com/watch?v=j0NtlF2M0f0 men den klarer inte klass 1 pga låg kulvikt. Mvh Lars
Publicerat Maj 21, 201511 yr Hej, Jag har jagat en säsong nu med Hornady GMX, 165gr i 308W. Den har skjutit bra och jag har fällt 2 rävar, 1 grävling, 1 älg, 1 dov och 1 gris med kulan. Skottverkan är bra. Alla vilt utom doven dog av endast en kula (doven behövde fler smällar pga sämre skytte från mig). Älgen gick ca 70m (lungträff) och grisen (40kg) ca 10m (hjärtsmäll). Tyvärr enda erfarenheten av blyfri kula men alltid något.
Publicerat Maj 21, 201511 yr men du har ju själv sagt vilken kula . säger bara barnes ttsx 150 gr . gar skjutit många rådjur med barns kulan å finns inget bättre anser jag .
Publicerat Maj 22, 201511 yr men du har ju själv sagt vilken kula . säger bara barnes ttsx 150 gr . gar skjutit många rådjur med barns kulan å finns inget bättre anser jag . Vilken fart har du på TTSX'en? Har hört att den behöver lite speed för att öppna som den ska.
Publicerat Maj 22, 201511 yr Vilken fart har du på TTSX'en? Har hört att den behöver lite speed för att öppna som den ska. ttsx öppnar bra även om farten är låg! inom normala farter!
Publicerat Juni 21, 201511 yr RWS EVO green fungerar i Tyskland då de inte har klass indelningen som vi har.
Publicerat Juni 21, 201511 yr Jag har provat både 150gr TTSX och 150gr GMX i min Tikka T3 kal 308 och båda har funkat bra. Har skjutit dov, gris och rådjur med båda.
Publicerat Juni 21, 201511 yr Dum fråga, men Evo green, den i filmen är ju 10,7/165gr, den måste väl hålla klass 1 med lätthet??
Publicerat Juni 24, 201511 yr Författare Dum fråga, men Evo green, den i filmen är ju 10,7/165gr, den måste väl hålla klass 1 med lätthet?? Nej, det ar HIT, som vager 165 gr. Mvh Lars
Publicerat Juli 12, 20169 yr Författare Update: Efter mycket om och men ble det Lapua Naturalis 170 grains, som fik folge med til Tyskland. Hadde tur og skød 4 rå, 4 dov och 1 gris med kulan med mycket fint resultat. Kommer att fortsatte med Naturalis fremover. mvh Lars
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.