Publicerat Maj 25, 201511 yr Jag sköt allt med Norma Solid 300gr och kan säga att dom gjorde jobbet bra, vi sköt 10 djur på 3 man inget djur över 150 meter. Det taxidermy företag vi använder för trofeerna ombesörjer allt och dom flygs hit,anländer efter 9 mån pga att djuren ska kontrolleras,veterinärbesiktas och torkas ordentligt. Vi behövde inte ha ammunitionen i något låsbart det enda krav var att slutstycket och ammunitionen låg i resväskan och vapnet i egen vapenväska. Allt gick mycket smärtfritt. Sen hade jag 2 sikten med mig 1-10x/24 och 2,5-25x52 det senare när vi satt i skymningen på Warthog vid vattenhål. Det är en fantastisk upplevelse och som Ozzian säger ger fruktansvärd mersmak åker själv ner nästa år igen. //Roger Jo SA har ändrat reglerna,,, eller så snodde dom min ammo. på nerresan var det inga problem att ha ammon i icke låsbart men på hemvägen var det stopp,,, dom snodde 30 st TBBC 250 grains för mig,,, ca 3000kr!
Publicerat Maj 25, 201511 yr Finns inte farligt vilt på menyn så skulle jag tro att 338 Win Mag eller 340 Wby Mag är ganska svårslagen till plains game. Eller klenare kaliber om du skjuter bättre med den 375 H&H känns overkill till allt utom de största elanderna. Men har man en och kan hantera den så är det ju ingen nackdel att använda den.
Publicerat Maj 25, 201511 yr Ingen udda kaliber Om ammon tar slut eller så 375 300wm tung kula 3006 tung kula Typ 200 grains Eller 308 med ex 165 8x68 är faktiskt rätt vanlig Och premium kulor inga Alaska vulcan
Publicerat Maj 25, 201511 yr Det du Jag bara talar om vad PH har sagt 200 grains blir väl för tungt i 308? Där vi jagar blir det väldigt sällan skotthåll över 150 m och då passar en tung kula bättre än en lätt. Men djuren lär dö om du har en 165 grains i både 3006 och i 300wm Dom dör av en 6,5x55 med(tror jag) Kulvalet är nog viktigare än vikt o kaliber, och viktigast är skytten! Som sagt träna på att avlossa skott på 3 Sec med stöd av treben! Ta tid från det bössan hänger på ryggen, spring gärna 50 m innan!
Publicerat Maj 25, 201511 yr Sen är ni så j-a tråkig...snacka kalibrar och kulvikter o Afrikajakter,,, man blir ju sugen igen
Publicerat Maj 25, 201511 yr Om man bortser ifrån buffel och uppåt så funkar i princip alla klass ett kalibrar.. Själv har jag oftast min 8x68 s utomlands
Publicerat Maj 25, 201511 yr Vilka köpeplugg menar du då? 300gr Oryx i 375hh ger ca 6000j, 325gr i 9.3x62 ger under 5000j....iallafall enligt Normas hemsida. Dessutom har 375hh bättre kulbana, kan laddas med 350gr kulor och är mycke snyggare;) Sorry, jag pratade i nattmössan. Jag menade att det fanns tyngre kulor (Oryx) till 9.3 än 375 och jag älskar verkligen 325gr Oryx eftersom den är tillräckligt långsam för att slippa en massa blodsprängda hinnor men en ordentligt uppsvampad kula med väldigt bra nock-down effekt.
Publicerat Maj 26, 201511 yr Hårdskjutna vilt som wildebeest och zebra kräver nog något bättre än en blöt Oryx. Du ska ju dessutom inte ta hand om köttet själv. Korta flyktsträckor är att fördra då man inte brukar spåra med hund. Tror du har svårt att hitta 9,3 kulor i nedanstående viktklass. http://rhinobullets.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=128&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=55 Till antilop är det dock bättre att gå ner i kulvikt då hållen kan bli dryga beroende på området du hamnar i. Vet om folk som har tagit sin vanliga ammo typ vulkan och alaska och fått låna bössor på plats. Inte så skoj om man hade räknat med och betalat för att få jaga med egen bössa.
Publicerat Maj 26, 201511 yr Nu tycker jag 380 grains är för tung i 375 om vi inte snackar buffel o Max 100 m skotthåll! Jag valde 250 grans tbbc men då visste jag att en mark kan ge 300 m på Kudu Elanden sköt jag på ca 200-220 m den gick 100 m och var död när vi kom fram (1min) Skott nr 2 var snett bakifrån, gick in i "ljumsken" och satt i skinnet på andre sidan framför bog, blir nog en meter kött den tog dig igenom Jag tror oryx 325 funkar bra i 9,3 om skotthållen är normala men en Rhino 286 eller 300 är ett bättre val! PS förr när man jagade buffel var skott 2-4 solida . Nu kör man ex bara med Rhino då djupverkan är tillräckligt god Skott nr 2-4 kan ju vara bakifrån och ska ta sig till maskinrummet Afrikafebern känns
Publicerat Maj 26, 201511 yr Oryx kulan i 375H&H har tjockare mantel än exempelvis i 30-06, så den ska vara något hårdare.
Publicerat Maj 26, 201511 yr Vad bär en Zebra runt på för rustning som inte en älg har? Älgar anses väl generellt som ganska lätta att få död på medans vissa andra djurarter inte verkar bry sig så mycket om att man gör hål i dom, åtminstone initialt.
Publicerat Maj 26, 201511 yr Jo, flockdjur på savannen springer från fara så länge benen bär och det gör inte en älg på samma sätt. Även om jag varit med om kalvar som följt kon kutat oerhört långt trots tesilsmönster. Men att dödligt punktera en zebra medelst projektil tror jag inte är värre än att åsamka en älg samma skada - rimligen?
Publicerat Maj 26, 201511 yr Oryx kulan i 375H&H har tjockare mantel än exempelvis i 30-06, så den ska vara något hårdare.Den verkar dock vara ganska blöt enligt de som testat den på svenskt vilt. Den svampar tydligen rejält och ger mycket köttförstöring och hög effekt.
Publicerat Maj 27, 201511 yr Det står naturligtvis var och en fritt att tro, hoppas och anta. Ett annat alternativ är ju att lystna på någon PH som är med och fäller hundratals vilt om året. Min PH använde sin 308 med någon blöt blyspets till all plains game. Å andra sidan sköt han bara huvudskott. Sedan kan det bli tråkiga konsekvenser om man skammar något där nere som kan påverka både plånbok och jaktutövningen negativt. Det vanliga är att påskjutet vilt debiteras till fullpris oavsett om viltet hittas. Ponera att du skjuter på en Zebra och den drar iväg med resten av flocken. Du får betala ca 8000kr och medans campens PHs och spårare letar en dag eller två så blir det ingen jakt för dig eller dina kamrater. Har en bekant som har varit nere 4ggr som råkade ut för detta. Som tur var hittade dom hans Gnu dagen efter.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Tänker inte mäta afrikapenis med nån som har en egen PH i byrolådan. Givet förstår väl jag också att det kan bli dyrt om man inte hittar viltet, men frågan var väl huruvida man klarar av att etiskt ta livet av en Zebra med en .308W om vi håller i spettet. Och det kanske vi kan enas om att det klarar vi, rätt galant dessutom.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Trådens rubrik är Afrikabössa och trådskaparen efterlyste synpunkter på 338WM, 358 NM och 375HH. I min värld är det då 375HH som gäller pga: Finns ammo överallt. Kulvikter från 200-380gr= passar till allt vilt. Minsta tillåtna storviltkaliber i många länder. Moderat rekyl. Ni som inte hunnit än: läs Kevin "Doctari" Robertsons bok "The perfekt shot" om ni är intresserade av Afrikajakt. Vad det gäller 308: Det finns historier om folk som har skjutit hjärtskott på elefanter med 22lr och en av värdens största björnar är tagen av daga med en sådan. Dock kan vi nog vara överens om att det inte är det lämpligaste verktyget för sådana äventyr, oavsett var man har sin PH.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Författare 375 är nog rätt att satsa på men om man har en 308win i en kort låda, går det att brotscha upp den till något passande till antilop?
Publicerat Maj 29, 201511 yr .308win duger säkert bra till antiloper skulle jag tro. Vill du ha grövre kaliber så pipa om till .338Federal, men kan kanske bli svårt med amunitiontillgång i Afrika om så skulle behövas?
Publicerat Maj 30, 201511 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/9450-kaliber-foer-foer-jakt-i-afrika/ Att PHs generellt gillar mediumkalibrar eller det som vi kallar grövre kalibrar kan nog härledas till att det innebär mindre jobb för dom. Surfa på olika jaktfarmer, dom flesta har rekommendationer till sina kunder vad det gäller kaliberval.
Publicerat Maj 30, 201511 yr Fråga till er som brukar åka till Sydafrika och jaga. Hur är ammunitionstillgången hos de som säljer ammunition och vapen där nere? Vilka kalibrar och fabrikat säljer de? (skulle det t ex ens gå att köpa 9.3x62 där?) Jag måste erkänna att jag inte alls har en susning hur en vapenaffär i Sydafrika fungerar, eller vilken tillgång som finns... Tråden handlade om vilken kaliber som var bäst i Sydafrika - med ammunitionstillgång som viktig parameter - och då spelar det nog ingen roll hur mycket jag älskar mina 325gr Oryx i 9.3x62 för super flygbolaget bort mitt bagage och jag anländer utan extrakalsonger och ammunition så är jag nog rätt körd på samtliga fronter gissar jag på! (nya kallingar hittar jag nog rätt snabbt dock ) Utan att ha adekvata kunskaper så måste jag ändå gissa på att få kalibrar slår 375 HH i detta fallet.
Publicerat Maj 31, 201511 yr Fråga till er som brukar åka till Sydafrika och jaga. Hur är ammunitionstillgången hos de som säljer ammunition och vapen där nere? Vilka kalibrar och fabrikat säljer de? (skulle det t ex ens gå att köpa 9.3x62 där?) Jag måste erkänna att jag inte alls har en susning hur en vapenaffär i Sydafrika fungerar, eller vilken tillgång som finns... Tråden handlade om vilken kaliber som var bäst i Sydafrika - med ammunitionstillgång som viktig parameter - och då spelar det nog ingen roll hur mycket jag älskar mina 325gr Oryx i 9.3x62 för super flygbolaget bort mitt bagage och jag anländer utan extrakalsonger och ammunition så är jag nog rätt körd på samtliga fronter gissar jag på! (nya kallingar hittar jag nog rätt snabbt dock ) Utan att ha adekvata kunskaper så måste jag ändå gissa på att få kalibrar slår 375 HH i detta fallet. Jag kommer ihåg när jag var där nere. Han vi va hos hade problem att få fram ammunition till sin .338 WIn. Mag. Dock va standard kalibrar som .223 Rem, .243 Win, .308 Win, .30-06 och .300 Win Mag lättare att få fram ammunition. De flesta PH laddade istället själv, eftersom ammunitions importen va si och sådär och ammunition va SVIN dyrt.