Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

charlie

HVA M98 246

Recommended Posts

charlie

Hej allihop. Nu har det skojigaste av projekt landat i mitt sinne. Jag har hittat en 246:a som skall bli en bra bruksbössa. Nu tänkte jag korta pipan, gånga för dämpare och lägga i den i en Hogue-kolv...

...eller inte, iaf inte på denna sidan Hades återkomst. Bössan är inte i originalskick utan har en ny halvfärdig kolv, vridmontage och bockat slutstycke så en del är ju påbörjat :)

Kolven är GROV så det finns material att ta av. Planen är att slanka ner den och ge den ett rigby-stuk för att tillfredsställa min anglofila själ. Det jag behöver är lite tanke-input och gärna bilder för inspiration...

Så långt i planeringen finns ju en Silvers-bakkappa, avkortning av stocken och en lite uppsnyggning av slutstyckshandtaget. Vidare lurar jag på ett fällbart express för att möjliggöra ett snyggt kikarmontage och bra öppna. Tanken är ju att kunna ha bössan till allt.

Tanken är att antingen göra en fullt duglig snygg bössa eller faktiskt go all in och göra en riktigt suverän bössa. Tänk er lite "jomen det duger med en svid från Dressman" alternativt "hur har jag någonsin klarat mig utan tweedkavajen"

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
sidelock

Jag hade skippat den slanka Rigbymausern och gått mot de mer kraftfulla linjerna som ofta finns på vapen i tex 375 H&H. :) Rakare kolv, grövre linjer över lag men ändå den korta brittiska framstocken.

Inte bästa bilden, men den förmedlar förhoppningsvis tanken.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/67/45/b0/6745b01b5ff105b7a4efd9d33f7b2833.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

Nu har ju Magnus inte lagt upp ngn bild, men tänk dig den du la upp en bild på - men överjäst så kommer du ganska nära. Rakare kolv går inte få.....

/T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Bilder på den kommer. Bara vendetta mellan mig och vårt Wifi är slut...

Kolven kommer att hållas rak, som pmt skriver, så blir det inte rakare. Med tanke på kalibern blir ingen smal huskvarna-krok iaf. Bössan i länken såg ju mycket trevlig ut.

Jag gillade looken på Pertos .416 i VT för ett tag sen, den är ju lite grövre...

Det som tilltalar mig är proportionerna och "slankheten" hos Rigbymodellerna. Fast den som SL länkade till var ju inte fel heller.

Detta är en underbar ångest och nåt att vila tankarna på i all annan stress ;)

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Har du kvar originalkolven till 246:an? Jag känner en som letar efter en i bra skick..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Har du kvar originalkolven till 246:an? Jag känner en som letar efter en i bra skick..

Har ej fått alla grejerna men enl hörsägen skall den finnas kvar. Ska ta mig en kluring på om den ska avyttras dock...

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

Orginalet håller på eftersöks i en arkeologisk utgrävning på en vind, som vid alla arkeologiska utgrävningar så tar den dels tid dels stannar den ofta upp vid intressanta fynd som arkeologen inte trodde han skulle hitta just där........

/T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Orginalet håller på eftersöks i en arkeologisk utgrävning på en vind, som vid alla arkeologiska utgrävningar så tar den dels tid dels stannar den ofta upp vid intressanta fynd som arkeologen inte trodde han skulle hitta just där........

/T

...men när han gräver där är han ju iaf i riket :-D

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

Det lär han vara bra länge nu....... Men han har en stor vind med.

/T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Outdoorsman

246:or växer ju inte på träd, direkt...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
TekDr

Jag funderar mest på varför någon skulle vilja ha originalkolven till annat än att titta på då den som hör till min får en 1640 kolv att se rak ut...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

246:or växer ju inte på träd, direkt...

Har för mig där är 300 gjorda......

/T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Har för mig där är 300 gjorda......

/T

227 st enl bla Franzén mfl...

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

227 st enl bla Franzén mfl...

/M

Stämmer säkerligen - jag get inte kolla innan jag skrev.

/T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Uppdatering...

Nu har fan flugit i far igen. Det som behöver uppdateras är att slutstyckshandtaget gick av vod torr-repetering så bössan har fått stå sen tråden skapades. Den har tom nästan varit på väg ur skåpet igen. Men så häromdagen talade jag med ytterst trevlig herre ang en 146:a och blev omedvetet övertygad om att denna skulle bli kvar iaf... 

Så nu ska slutstycket fixas och nån form av omvänd flagga ska dit. Det ska även på öppna rm och kolven ska slankas lite. 

Men det som förbryllar mig nu är hur. Nu kommer det ju en oborrad x57:a till mig så den kommer ju få bli finbössa. Jag lurar lite på att tom sätta en dämpare på 246:an och låta den bli en bra allroundare... 

Det jag ffa behöver är inspiration så släng gärna upp bilder å förslag på design i den här tråden. 

Passar på att dra in lite bilder på sagda vapen i nuvarande skick... jag funderar på att korta av förstocken för att få ett lite slankare utseende. Kolv är som synes så hög den kan bli. 

Åsikter mottages tacksamt

/M

IMG_20170103_144908.jpg

IMG_20170103_144251.jpg

IMG_20170103_151422.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JOBEno1

snyggt jobb som vanligt...Man har sett en del bruna bäddningar genom åren på dina inlägg.

Gillar även dina fina aja baja kommentarer som får en att titta ner på skorna och skämmas ibland..:lol:.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
TekDr

Tycker denna tråden är bra för jag har funderat några varv och funderar på att kapa och gänga min bönhasade 246:a jag med :ph34r: och om nån annan gjort det är jag ju iallafall inte först...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Det var inte ett lätt beslut. Det är ju ändå en 246:a... 

Sammantaget så är den inte ens nära original vilket blev orsaken till beslutet att gå vidare. Nu kommer jag ju använda den...

Hade den varit original, oborrad skulle det inte funnits i begreppsvärlden att göra det som nu gjorts. 

/M

Vill slänga in ett tack till Danskens Terapiservice för bra råd & rekommendationer ;)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
TekDr
1 minute ago charlie sa:

Det var inte ett lätt beslut. Det är ju ändå en 246:a... 

Sammantaget så är den inte ens nära original vilket blev orsaken till beslutet att gå vidare. Nu kommer jag ju använda den...

Hade den varit original, oborrad skulle det inte funnits i begreppsvärlden att göra det som nu gjorts. 

/M

Vill slänga in ett tack till Danskens Terapiservice för bra råd & rekommendationer ;)

Känner igen dilemmat. Min är felborrad, med omkrökt slutstyckshandtag, sidosäkring etc. Så den är bortom all räddning för originalskick och skulle utgöra en bra kandidat som hundförarvapen... blir nog att jag följer lite i dina fotspår med 52cm pipa och dämpare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Nu är de sista besluten tagna och arbetet skall slutföras. Bäddning, kortning av pipa å dämpare, bakkappa och en winchestersäkring med bushguard. Allt med god vägledning av allas vår Dansken, det är skönt att surra lite å varsamt bli avrådd från de värsta stolligheterna. 

Kan knappt vänta... :D

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim

Tjusigt! Vackert jobbat som vanligt Dansken! :thumbsup:

Mvh Joacim 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Såna bilder gör att effekterna av influensa å feber blir lite lättare å hantera :)

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.