Publicerat Februari 7, 20179 yr Detta är en populär post. Jag har domderat över detta på grannkanalen, men inte tillräckligt här: En Husqvarna som INTE är sprucken KOMMER att göra det: på grund av dålig inpassning och ofta dåligt virke. Vill man ha kvar kolven bör den bäddas profylaktiskt så mekanismen ligger fast och ligger still. Ofta ligger underbeslaget dikt an mot lådbotten, så det spelar ingen roll hur hårt man drar åt skruvarna: man drar metall mot metall, och den ligger löst likaförbenat- när den ska klämma om TRÄET. Antingen kan man bygga upp lådan med plast- då kommer pipan att peka upp i himlen- FULT Eller man kan bygga under underbeslaget- men då kommer det att sticka utanför virket då kolven är så slank och elegant- FULT Så i morgon kommer jag att fräsa av underbeslaget- bilder kommer- så det bli luft emellan låda och beslag för att den ska dra mot träet....
Publicerat Februari 7, 20179 yr På 2/6/2017 at 15:30 Dansken sa: Nu ska jag ha lika hög svansföring som han som sålde bössan- så jag förväntar mig naturligtvis stående ovationer redan nu för att ha sminkat detta lik Normalt skulle jag svara lite smådrygt på inpasset - mest för att det är lite smashläge, och sådana ska man inte ge bort. Men den här gången ska jag inte vara sån.... Jag tycker du ska ha hög svansföring för det här. Jäkligt snyggt, /T
Publicerat Februari 7, 20179 yr Detta är en populär post. 18 minutes ago Dansken sa: Fan också... men tack ändå Jag sa inte att det var för tid och evighet..... /T
Publicerat Februari 8, 20179 yr Detta är en populär post. Mitt lilla "bryta loss bäddningen verktyg":
Publicerat Februari 8, 20179 yr Detta är en populär post. Fräsning av underbeslaget- nu blev det ordentligt med spalt emellan. Ibland får man i en patron mindre... So what ?
Publicerat Februari 8, 20179 yr Trycket har fått en "hands-påläggning" En riktig nätskärning skulle göra susen Den här är tunn och "halvtrött"
Publicerat Februari 8, 20179 yr Författare 4 hours ago Finskavapen sa: Som vanligt toppjobb! 4 hours ago Joacim sa: Instämmer med föregående- snyggt som tusan där Dansken! Mvh Joacim 3 hours ago JOBEno1 sa: VACKERT! Det bästa i hela kråksången är att bägge två är mina /M
Publicerat Februari 10, 20179 yr Detta är en populär post. Här är ett par bilder på 146 kolven "före" och "efter":
Publicerat Februari 10, 20179 yr Detta är en populär post. Förbättring av nätskärning: Jag brukar först skära ned i botten med ett grovt 60 graders skär för att ha något att styra efter sen med 90 graders skäret. Då original nätskärningen är både tunn, sned och med övertramp över ytterkonturen blir alla fel i den nätskärning även fel i min- om jag inte vill slipa kolven helt ned och börja om. Där man har draget linjer som går över och ini varandra kommer detta att synas ännu mera nu än det gjorde när linjerna inte var så djupa (och fylld med smuts) Nu får jag både någon annans fel plus mina egna. Så här gör jag. Det är inte garanterat rätt sätt att göra det på- för det finns flera, men det är ett sätt, mitt sätt :
Publicerat Februari 10, 20179 yr Författare 2 hours ago klompdomp sa: Vad är det för riktmedel du monterat på bössan? Det är Recknagels Fenstervisier med 1 mm stav och Lumifix 2,5mm korn... Beställt via bossmakaren.com /M
Publicerat Februari 12, 20179 yr Detta är en populär post. Om någon är sugen att ha en original Husqvarna 146 har jag en MYCKET FIN original kolv som jag har putsat på och skuret nätskärningen rak och ut till kanterna. Gjorde det sista färdigt i dag då jag ändå hade fixturen framme och var i "skärartagen" Den här är tätare i virket (tyngre) än Charlie's och valnöten går lite mera i rött. Det är garanterat inga sprickor i den (verkar knappt vara skjuten alls) och jag har inte vräkt olja invändigt till den ska plastbäddas efter mekanismen som ska ligga i. Intresserad kan höra av sig- då kan vi nog hitta på något, med ett för båda acceptabelt pris: men "Robsoft bud" kommer att göra mig förbannad...
Publicerat Oktober 11, 20187 yr Nu måste jag fråga: Hur gick det med dessa? Sålde du dom- eller hur vart det?
Publicerat Oktober 11, 20187 yr Författare 2 hours ago Dansken sa: Nu måste jag fråga: Hur gick det med dessa? Sålde du dom- eller hur vart det? 146:an är såld till en på forumet å 246:an är kvar som bruks-pang. Ligger i en Houge i väntan på att jag ska få tid till att fixa träkolven. Behöver rensa upp platser i väntan på mitt handlartillstånd så jag insåg kallt att iom jag använder mest hagel så kunde jag inte sitta med 5 kulbössor å en hagel M