Publicerat Juni 9, 201511 yr Vid vissa promenadjakter skulle jag vilja ha både hagel- och kulgevär med så jag ska köpa ha en hölsterryggsäck med plats för dagspackning (matsäck, något regnplagg och andra småsaker). Vill ha ett helt hölster inte som Jathi eller Fauna. Vilken väljer jag och varför? Vet du dessutom var jag köper den till bra pris så är det pluspoäng.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Bra fråga Magnus, är lite i samma frågeställning. Tycker de man ser är så förbenat stora och det passar ju dagsetapper efter skogsfågel typ. Jag skulle vilja ha en som bara tar det viktigaste typ första förband, en pava vatten och eventuellt kikarsiktet men ändå ger bra support för ryggen och vapnet lättåtkomligt.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Har några ryggsäckar på väg hem som jag ska testa inför dagsutflykter under bergsjakten. Plats för bössa och en dags packning - nåt sånt ni söker så ska jag se om jag kan knåpa ihop något? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat Juni 9, 201511 yr Själv väntar jag på en Eberlestock mini-me som skall komma när nästa leverans anländer till landet, en polare har en och den verkar trevlig.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Författare Har några ryggsäckar på väg hem som jag ska testa inför dagsutflykter under bergsjakten. Plats för bössa och en dags packning - nåt sånt ni söker så ska jag se om jag kan knåpa ihop något? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Låter som det. 15-25 liter. Bra att bära är nog viktigast. Helt hölster som tar fullstort kikarsikte. Gärna med en tygbit som man kan spänna över så att det inte regnar ner på kikaren/i fodralet.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Författare Själv väntar jag på en Eberlestock mini-me som skall komma när nästa leverans anländer till landet, en polare har en och den verkar trevlig. Mini-me är en het kandidat, men har inte sett någon live och känner ingen som provat. Även Gunrunner (30 liter) är intressant eftersom den ska gå att komprimera och dessutom något billigare än mini me.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Mini-me är en het kandidat, men har inte sett någon live och känner ingen som provat.En Eberle kan du bygga på med saddelbag och andra typer av tillbehör.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Har en Eberlestock gunrunner som jag har använt några kortare dagsturer både till fots och på skidor. Den är helt ok att bära men långt ifrån perfekt när det t.ex. gäller avlastning av axlar med midjebältet. Går iallafall bra så länge det bara är bössan och lättare tillbehör. Du kan också glömma allting som har med snabba skott att göra, innan du bökat fram bössan, gjort mantelrörelse och osäkrat är alla snabba lägen sen länge borta och du har röjt dig om du är nära målet. (Skulle aldrig gå med kula i loppet på bössan i den typen av hölster). Att stoppa tillbaka bössan i hölstret med ryggsäcken på går men kräver en hel del träning och bök. Under ripjakten i fjällen så tog jag därför fram bössan och höll i händerna när jag visste det fanns ripor i någorlunda närhet. Min slutsats efteråt var att när man började se ripflockar en bit bort och skidade runt bland dessa så hade jag föredragit vanlig rem. Däremot var det riktigt skönt med hölstret under transportsträckorna. I övrigt så känns väskan som den håller god kvalité och jag gillar mollesystemet på utsidan. Jag införskaffade också den alldeles för dyra separata viltsäcken som går att sätta på gunrunner och andra Eberlestock. På gunrunner var den ingen hit, spännena är riktigt på gränsen till för stora för ryggsäckens mollesystem och tar därför en hel del ansträngning och tid att sätta dit så man vill inte monter på och av den. Väl på plats så är säcken aningen för stor samt blockerar effektivt access till ryggsäckens samtliga fickor, ingen bra kombination. Men visst gick det att förvara ripor i den... Skulle jag vara i köptaget just nu så skulle jag nog försöka få känna på Vorn gaupe också http://vorn.no/vorn-lynx-backpack/ (Ingen aning om den är bättre, men ser ut att ha en del intressanta lösningar)
Publicerat Juni 10, 201511 yr Låter som du skall satsa på en bössa med spänntangent Malx, men en sådan kan man utan dubier gå med skott i loppet. Vornsäcken såg trevlig ut men du får komma över med din mini me och visa upp sen Strävis.
Publicerat Juni 10, 201511 yr Detta är en populär post. jag får hem Låter som du skall satsa på en bössa med spänntangent Malx, men en sådan kan man utan dubier gå med skott i loppet. Vornsäcken såg trevlig ut men du får komma över med din mini me och visa upp sen Strävis. visst har ni snackat om brokeback men med det här tar ni er relation till en helt ny nivå ...
Publicerat Juni 10, 201511 yr jag får hem visst har ni snackat om brokeback men med det här tar ni er relation till en helt ny nivå ... Haha, dåre!!
Publicerat Juni 10, 201511 yr Haha, dåre!! blev så paff att jag glömde bort vad jag skulle skriva - jag fick hem härkilas större 40 liters med "vapenställ" häromdagen och den mindre 12-liters med riktigt hölster kommer i dagarna. förhoppningsvis hinner jag ut och trekka lite med dom i nästa vecka så kommer omdöme. jag kommer jämföra med vanliga hikingryggsäckar då jag dessvärre inte har eberle att tillgå. dock ser den där norska ryggan riktigt, riktigt fin ut på videon men något ska de väl kunna de där baggarna ..
Publicerat Juni 10, 201511 yr blev så paff att jag glömde bort vad jag skulle skriva - jag fick hem härkilas större 40 liters med "vapenställ" häromdagen och den mindre 12-liters med riktigt hölster kommer i dagarna. förhoppningsvis hinner jag ut och trekka lite med dom i nästa vecka så kommer omdöme. jag kommer jämföra med vanliga hikingryggsäckar då jag dessvärre inte har eberle att tillgå.Spansk Ibex?
Publicerat Juni 10, 201511 yr Har en Eberlestock gunrunner som jag har använt några kortare dagsturer både till fots och på skidor. Den är helt ok att bära men långt ifrån perfekt när det t.ex. gäller avlastning av axlar med midjebältet. Går iallafall bra så länge det bara är bössan och lättare tillbehör. Du kan också glömma allting som har med snabba skott att göra, innan du bökat fram bössan, gjort mantelrörelse och osäkrat är alla snabba lägen sen länge borta och du har röjt dig om du är nära målet. (Skulle aldrig gå med kula i loppet på bössan i den typen av hölster). Att stoppa tillbaka bössan i hölstret med ryggsäcken på går men kräver en hel del träning och bök. Under ripjakten i fjällen så tog jag därför fram bössan och höll i händerna när jag visste det fanns ripor i någorlunda närhet. Min slutsats efteråt var att när man började se ripflockar en bit bort och skidade runt bland dessa så hade jag föredragit vanlig rem. Däremot var det riktigt skönt med hölstret under transportsträckorna. I övrigt så känns väskan som den håller god kvalité och jag gillar mollesystemet på utsidan. Jag införskaffade också den alldeles för dyra separata viltsäcken som går att sätta på gunrunner och andra Eberlestock. På gunrunner var den ingen hit, spännena är riktigt på gränsen till för stora för ryggsäckens mollesystem och tar därför en hel del ansträngning och tid att sätta dit så man vill inte monter på och av den. Väl på plats så är säcken aningen för stor samt blockerar effektivt access till ryggsäckens samtliga fickor, ingen bra kombination. Men visst gick det att förvara ripor i den... Skulle jag vara i köptaget just nu så skulle jag nog försöka få känna på Vorn gaupe också http://vorn.no/vorn-lynx-backpack/ (Ingen aning om den är bättre, men ser ut att ha en del intressanta lösningar) Jag har den lilla Vornsäcken. Skön o bära och fort och smidigt får man fram byssan
Publicerat Juni 10, 201511 yr Låter som du skall satsa på en bössa med spänntangent Malx, men en sådan kan man utan dubier gå med skott i loppet. Tror inte det finns så många alternativ för ripjakten. (Vill ha pipbytare med 22lr och 17 HMR). Men sen tycker jag det går långsamt/bökigt att ta fram bössan oavsett mantelrörelse så några snabba skott blir det nog inte ändå. Kanske blir bättre om man övar lite mera och jobbar på vigheten . Jag har den lilla Vornsäcken. Skön o bära och fort och smidigt får man fram byssan mm, och pipan uppåt eller mot målet under alla sekvenser känns bättre säkerhetsmässigt.
Publicerat Juni 10, 201511 yr Jag har två eberlestock. Köpte först en x1e, använde den i två säsonger till trädskällarjakten men tyckte den var aningen stor så jag köpte en gunrunner också och den är jag grymt nöjd med. Lätt å smidig samt att kag får med allt jag behöver för en dagstur.
Publicerat Juni 11, 201511 yr Vornsäcken verkar intressant. Vart hittar man dem i Sverige? Eller är det köp från Norge som gäller?
Publicerat Juni 11, 201511 yr Vornsäcken verkar intressant. Vart hittar man dem i Sverige? Eller är det köp från Norge som gäller? mssjakt.se säljer den. Jag har den mindre varianten Gaupe och är väldigt nöjd med den. Bössan sitter stabilt och med kolven nedåt blir det mer stabilt än konkurrenterna som har tvärtom och kan då upplevas topprankt. Bra midjebälte som avlastar axlarna. Gick miltals under septemberjakten i jämtländska fjällgränsen i höstas med tung bössa, dagspackning och brassestol på andra sidan utan större svårigheter. Jag rekommenderar inte att ha bössan laddad i någon hölstersäck men om man ändå gör det tror jag Vorn är bland de snabbaste. Film när polarna testar hagelskytte från säcken http://brodernabravader.se/?p=2670 Jag kanske har missat vad trådskaparen ska jaga men annars är ju drilling och midjeväska ett alternativ om man vill vandra lätt.
Publicerat Juni 11, 201511 yr Peder på L.R.D gjorde en enklare jämförelse av Eberlestock och Vorn, det kanske kan hjälpa nån att hjälpa ryggsäck: http://langhallsskytte.com/2013/07/23/funktionstest-eberlestock-och-vorn-med-storre-vapen/
Publicerat Juni 11, 201511 yr Peder på L.R.D gjorde en enklare jämförelse av Eberlestock och Vorn, det kanske kan hjälpa nån att hjälpa ryggsäck: http://langhallsskytte.com/2013/07/23/funktionstest-eberlestock-och-vorn-med-storre-vapen/ Frågan är vad han gör när han lägger i bössan i Vornsäcken? Det går mycket lättare o lägga i bössan om säcken hänger kvar på högeraxeln
Publicerat Juni 11, 201511 yr Peder på L.R.D gjorde en enklare jämförelse av Eberlestock och Vorn, det kanske kan hjälpa nån att hjälpa ryggsäck: http://langhallsskytte.com/2013/07/23/funktionstest-eberlestock-och-vorn-med-storre-vapen/ Nu ska man passa sig för att uttala sig om andras behov men i Sverige känns inte rörlig jakt och långhållsskytte aktuell för allt för många. (D.v.s. geväret han testar ryggsäcken med är säkert bra för den test och det behov han har. Men jag hade hellre sett en test med lite smidigare bössa för just jaktutvärdering)
Publicerat Juni 16, 201511 yr Frågan är vad han gör när han lägger i bössan i Vornsäcken? Det går mycket lättare o lägga i bössan om säcken hänger kvar på högeraxeln Kan du filma hur du gör och lägga upp här? Jag har försökt hitta nån filmsnutt som visar hur man stoppar tillbaka bössan, men hittar inget...
Publicerat Juni 16, 201511 yr Vornsäcken verkar alltmer intressant! Finns demofilm här: http://shop.vorn.no/