Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Joacims gamla Ruger - reloaded

Featured Replies

Publicerat

Snyggt! Kan bara hålla med om att Ruger e bökiga att bädda :)

Publicerat
  • Författare

På övre bilden ser ni för övrigt hur långt (kort :dry: ) sommarn har kommit i Härjedalen :wink:

Publicerat

Riktigt tjusig! Hade en liknande kolv förr på min Rem700 som vid regn blev väldigt hal att handskas med. Löste detta med halkskydd som gick att tejpa fast. Köptes som ark på Claes Olson och gick att klippa till önskad form. Tejpen nöttes med tiden, men då pillade man lätt bort den och ersatte med ny. Under tejpen var ytbehandlingen oskadd.

/M

Publicerat
  • Författare

Bra tips :-)

Publicerat

Härligt att se att hon lever ett gott liv i Härjedalen - Rugern :thumbsup:

Ser ruskigt bra ut det där!

Mvh

J

Publicerat

Träffbilderna då :P

Publicerat

Bara för att vara petig så ligger Fritid och Vildmarksliv i Piteå.

Det är ca 8 mil söder om boden

Publicerat

Hmm nu har inte jag själv målat mina pipor, så vem är då kanske jag att tala men jag hade nog gett det där, ie låda och pipa en sväng med någon form av coating, den verkligen blänker. 

Just det, så skall man säga något snällt med :), inte svårt, det är en pang med fina linjer och en klar bruksbetonad framtoning. /Christian

Publicerat

Snyggt!

Fick jag göra om min studsargarderob idag så hade jag gått all in Ruger M77 istället för Rem 700 för bättre låda går ej att finna :yes:

/Mike

Publicerat

Snyggt!

Fick jag göra om min studsargarderob idag så hade jag gått all in Ruger M77 istället för Rem 700 för bättre låda går ej att finna :yes:

/Mike

Det var ett inlägg jag behövde se! Kan dom mäta sig med t3ans låda med? Jag har för avsikt att skaffa mig en pyrschbössa till hösten då min nuvarande ( rem 700 70-tal) börjar spela på sista versen och inte är värd att lägga någon större summa på.

Publicerat

Enligt mig så ja i allra högsta grad!

Vi kan säga så här,om jag skulle bli strandsatt på en ny planet liknande jorden för resten av livet med en bössa och 10000 skott så skulle jag ta en M77 för den håller garanterat vad den än utsätts för under en mansålder.

/Mike

Publicerat

Ganska lik min.. Har en hawk Eye i 338fed med boyds laminat, en rcc 35dämpare och ett för säsongen nytt steiner 1,6-8x42.. Go bössa!

Publicerat

För att bli lite mer specifik:

Trelägessäkring

Stor loading port vilket gör den lätt att ladda och att göra patron ur på

Kontrollerad matning

Fixerad ejektor

Enkelt men bra trycke

enkla starka lösningar som aldrig går sönder-vår tids M98.

/Mike

Publicerat

För att bli lite mer specifik:

Trelägessäkring

Stor loading port vilket gör den lätt att ladda och att göra patron ur på

Kontrollerad matning

Fixerad ejektor

Enkelt men bra trycke

enkla starka lösningar som aldrig går sönder-vår tids M98.

/Mike

Låter kanon! Är det mk2 som gäller?

Publicerat

Japp, mark1 hade kolvhalssäkring.

/Mike

Publicerat

Japp, mark1 hade kolvhalssäkring.

/Mike

Dock en mycket trevlig kolvhalssäkring. Min Ruger mk1 är den bössan i garderoben som sitter absolut säkrast.
Publicerat
  • Författare

Trycket på nya M77 Hawkeye är bättre än på Mark II. På min pang har dock smeden Robban bytt och fixat till trycket så det är riktigt bra (när Joacim hade den). Precisionen på Ruger är väl inte alltid som Tikka T3 'straight out of the box' men med lite kärlek går det ofta få dem att skjuta bra. Jag gillar det rejäla utförandet med enkel krusidullfri laddning och patron ur. Den matar och kastar ut med emfas som sig anstår en m98 klon. Inte heller några problem ned hylsor som slår i kikarsiktet torn (som jag haft med ett gäng Sako 75/85 innan). Säkringen känns klockren och mycket tillförlitlig.

Publicerat

Jäkla tråd att ge habegär, jag som gjort av med skatteåterbäringen på en dubbelpang! Tur man har kreditkort :P

Publicerat

Jasså Hawkeye är efterträdaren till mk2 men samma bössa/låda förutom trycket? Jag ska ha en!

Publicerat

Dock en mycket trevlig kolvhalssäkring. Min Ruger mk1 är den bössan i garderoben som sitter absolut säkrast.

Finns många vapen som har säkringar enligt systemet att ett länksystem blockerar avtryckaren och låser slutstyckshandtaget,mark 2 säkringen gör att vapnet kan plundras med slagstiftet i låst läge-en klar fördel enligt mig.

/Mike

Publicerat

Finns många vapen som har säkringar enligt systemet att ett länksystem blockerar avtryckaren och låser slutstyckshandtaget,mark 2 säkringen gör att vapnet kan plundras med slagstiftet i låst läge-en klar fördel enligt mig.

/Mike

Finns klara fördelar med det. Å andra sidan så litar jag aldrig på säkringen hur den än må vara konstruerad så plundring sker ändå med vapnet riktat i säker riktning (vilket jag vet att du också gör) och då gillar jag placeringen och tystnaden hos kolvhalssäkringen. Men jag ser fördelen med den andra varianten.
Publicerat

Så är det,ingen säkring är bättre än han som handhar den,jag har ju själv fyra st rem 700 som fungerar enligt samma system som mark 1.

sen har jag en M77 mark2 som jag gillar lite bättre :wink:

/Mike

Publicerat

Trycket på nya M77 Hawkeye är bättre än på Mark II. På min pang har dock smeden Robban bytt och fixat till trycket så det är riktigt bra (när Joacim hade den). Precisionen på Ruger är väl inte alltid som Tikka T3 'straight out of the box' men med lite kärlek går det ofta få dem att skjuta bra. Jag gillar det rejäla utförandet med enkel krusidullfri laddning och patron ur. Den matar och kastar ut med emfas som sig anstår en m98 klon. Inte heller några problem ned hylsor som slår i kikarsiktet torn (som jag haft med ett gäng Sako 75/85 innan). Säkringen känns klockren och mycket tillförlitlig.

Inte för att jag på något vis vill ta från Robban att han är en bra smed, värd att nämna. Men trycket på din bössa har han inget att göra med. Att fixa Rugers orginaltrycke är lite av min specialitet ;)

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Ahaa...där ser man...i de lugnaste vatten... B-) ;-)