Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mellanklassoptik den nya toppklassen?

Featured Replies

Publicerat

Skulle ut och kolla efter gris med Peter igår. Vi bestämde oss för att träffas medan det fortfarande var lite ljus kvar så att vi helt ovetenskapligt kunde testa Deltan, jag hade dessutom med ett Zeiss Varipoint 2,5-10x50 och ett SuB klassik 2,5-10x56 som jämförelseobjekt.

Vi hade trots det lite ont om tid (ständigt sen trebarnsfar som man blivit) så det blev en hastig jämförelse. Det vi kunde konstatera och som vi var helt eniga om var att SuB och Delta var jämnbördiga vad gällde ljus och skärpa i skummrasket medan Varipointen fick se sig besegrad av Deltan - vi hade bara möjlighet att lägga upp två sikten åt gången och jämföra. 

Kommer bli mer jämförelser och tester framåt men såhär långt är vi mycket imponerade av sikte kontra pris - eller vad säger du Peter? 

Mvh Joacim 

• Svar 226
  • Visningar 64,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då jagar du och jag på olika sätt

• Funderingarna som denna tråd gav upphov till har i slutändan resulterat i att jag startar en ny tråd för att försöka att åtminstone för egen del hitta ett svar på frågan.   Begagnad kvalitetsoptik e

• Min Minox fick jobba ikväll,mer om det i dagboken i morgon. Konkreta nackdelar? Helt ärligt så nej då jag inte bryr mig nämnvärt om kromatisk aberation eller färgblödning eller ev tubseende på lägsta

Posted Images

Publicerat

Skulle vilja gemföra Deltan mot någon av mina Zeiss.  

Har fått för mig att punkten i Deltan inte går att ställa tillräckligt lågt så den bländar!?samma problem som Meopta har. 

Deltan kostar 7995:- en Zeiss classic hittas runt 8000:- de som talar för Deltan är 15 gånger förstoringen.

Publicerat
58 minutes ago hs_merkel sa:

Skulle vilja gemföra Deltan mot någon av mina Zeiss.  

Har fått för mig att punkten i Deltan inte går att ställa tillräckligt lågt så den bländar!?samma problem som Meopta har. 

Deltan kostar 7995:- en Zeiss classic hittas runt 8000:- de som talar för Deltan är 15 gånger förstoringen.

Testade faktiskt belysningen mot ett "mål" bestående av två harar som sprang runt på en åker igår och jag tyckte inte att jag blev bländad. 

15x maxförstoring och parallaxjustering är ju riktigttrevliga egenskaper :thumbsup:

Mvh Joacim 

Publicerat

Deltan är grymt svårslagen i pris och prestanda :)

Mvh.

Publicerat

Måste ju tillägga att jag tycker det är bättre "häng" i bilden på Deltan än på SuB-siktet och den svarta "sorgekanten" är ungefär likvärdig på båda. 

Riktigt kul det här med att jämföra jättarna mot en uppstickare som denna Deltan :thumbsup:

Publicerat

undrar vad ni letar efter?

helia 5, swarre z6i,zeiss

det är det ni ska leta efter, anser jag.

bättre med en gammal helia, då heter dom c, men optiken klarar bara dom bästa europeerna.

för min del går zeiss bort , det beror på mina ögon inte på zeiss.

nu är jag en gammal gubbe men inte klarar dom nya samma optik?=

Publicerat

Låt mig säga såhär Ozzian: 

Jag har länge höjt på ögonbrynen när folk höjt upp dessa siktena till rent heliga nivåer, det var dock innan jag hållt en i min egen hand. Tilläggas kan väll att det finns många som gjort optik som fungerar på dagen men igår när jag testade den på kvällen så blev jag djupt imponerad. 

Jag har visserligen inte gjort något ingående test som det Henrik och Felix gjorde med bokstäver osv men det jag såg igår ger mig vid handen att Deltan helt klart sätter tyskarna lite i svaj. Tilläggas bör dock att jag bara precis kollat hur bra siktet behåller ljuset i bilden när det skymmer samt hur belysningen fungerar, men inte mycket mer än så. Det kommer att bli lättare att göra riktiga praktiska tester när Tikkan som den ska kröna anländer. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Jag har fått hem en Ultimax 1-6x24. Tycker bilden är riktigt bra även om det sägs att den inte är som Minox. Dock måste jag säga att den är grym på synfält och avsaknad av tunnelseende. Gjord på Trijikon men under ett annat namn. Bra belysning med halvlägen mellan varje nivå där belysningen är avslagen. Tror att jag kommer att bli riktigt nöjd för 9000 kr.

Publicerat
9 hours ago josc72 sa:

Jag har fått hem en Ultimax 1-6x24. Tycker bilden är riktigt bra även om det sägs att den inte är som Minox. Dock måste jag säga att den är grym på synfält och avsaknad av tunnelseende. Gjord på Trijikon men under ett annat namn. Bra belysning med halvlägen mellan varje nivå där belysningen är avslagen. Tror att jag kommer att bli riktigt nöjd för 9000 kr.

Ja det ska ju vara ett grymt sikte även det.  Dom har ju kommit med en 3-12x56 (http://netjakt.se/produkter/marke-kikarsikte/ultimax/ultimax-3-12x56-belyst-kikarsikte-gen-ii-1646-detail) nu också som såklart hade varit roligt att få med i en jämförelse. 

Nu ska Deltan hårdköras och sedan framåt antingen denna eller nästa drevjaktssäsong så blir det ett lågförstorande antingen Delta, Minox eller Ultimax - men det är ett senare test -_-

Mvh

• 2 years later...
Publicerat

Någon ny mellanklassoptik som någon är nöjd över, eller någon som vill sälja sin Delta HD 2,5-15x56?

Publicerat

Är inte du en Zeiss-kille Filip? ?

Publicerat
10 hours ago Dr Krall sa:

Är inte du en Zeiss-kille Filip? ?

Det är inte klart än... Humöret för dagen brukar vara avgörande. Den här veckan är jag snål :)

Publicerat

Har prcecis fått hem en minox zxi 2-10x45, tar emot och säga det men den är vassare än den S&B klassik 3-12x50 jag hade innan, och grymt synfält på 2ggr

Publicerat
5 hours ago alle sa:

Har prcecis fått hem en minox zxi 2-10x45, tar emot och säga det men den är vassare än den S&B klassik 3-12x50 jag hade innan, och grymt synfält på 2ggr

Ge gärna en recension på den. Är lite spekulant på en likadan. 

Publicerat

Beställde ett conquest v6 2.5-15... Är ju mellanklass det med, någon med erfarenhet av det?

Publicerat
1 minute ago ÅlandsFilip sa:

Beställde ett conquest v6 2.5-15... Är ju mellanklass det med, någon med erfarenhet av det?

Väldigt många reklamationer på V6 enligt säker källa. Tyvärr!

Publicerat
48 minutes ago tobe sa:

Ge gärna en recension på den. Är lite spekulant på en likadan. 

kolla i denna tråden där den är fint omskriven: 

Den är smidigare i formatet än en delta 2,5-10x50 som är både längre och tyngre. inte lika snygg som min gamla SuB om man ska ha den på finbössan men den är riktigt bra allround, bara provkollat i den hemma ur kartongen än så länge och känns inte som att det är något problem att varken stå på tighta pass eller ha med i skumrasket.

Publicerat
18 minutes ago Fredde_piteå sa:

Något mer specifikt vad som strular? 
Har en 2-12x50 själv och är nöjd. 

Publicerat
37 minutes ago Fredde_piteå sa:

Kunde avbeställa direkt. Vad ska man köpa?

Publicerat
  • Författare

Min minox 5-15×50 är den vassaste tuben jag har, enligt mina subjektiva bedömningar är den bättre på alla punkter om jag jämför med min Zeiss diavari och min Marsh, mina Deltor är nästan i samma klass som minoxen, vansinnigt mycket optik för pengarna vara sig man väljer Minox eller Delta.

/Mike

Publicerat
1 hour ago tobe sa:

Något mer specifikt vad som strular? 
Har en 2-12x50 själv och är nöjd. 

Hårdvaran, dvs mekaniken invärtes...tänk marackas.?

Publicerat

Ooopppsss låter inte bra! 

Publicerat

En liten fråga; är på jakt efter ett lågförstorande scout-sikte i silverfärg (metallfärg - inte svart) - var kan man finna ett sådant?

Ska sitta på min politiskt korrekta bössa i rostfritt med träkolv o grejer...

Publicerat

Meopta kommer med en ny serie med 6x växel i, såg ut att vara intressanta modeller.

30mm och 34mm tub.