Publicerat Augusti 5, 201510 yr Författare Nu har jag en helia csx 2,5-10 och ser kulhålen på 100m med kaliber 7,62, såg också kulhålen med en Leupold vx1 3-9 jag hade för längesedan i samma kaliber. Är Zeiss verkligen så dålig eller är det dina ögon som spökar? Alltså jag vet inte....har haft ett par Zeiss ytterligare under åren men aldrig blivit särskillt imponerad av dom. Även om jag anser att min Minox nog är den mest prisvärda kikaren jag ägt hittills så är min Swarre 4-16x50 den optiskt bästa kikaren jag ägt,den kommer gå i graven med mig. Det minst prisvärda jag äger och den i särklass största besvikelsen är mitt Marsh 5-40x56,kostar något över 30 000:- så ska det fan spöa skiten ur allt som finns men det gör det inte marginellt bättre än mitt Sightron 8-32x56. /Mike
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Beretta S57 EL 20/76, HVA 1900 (stålunderbeslag) 9,3x62 och HVA 1900 6,5x55 Samtliga signerade PO Stenmark. Vildhasse, det där var en riktigt trevlig bild det! Custom ÄR kryddan på hela vapen och skytte-hobbyn
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Nu har ni ju gjort mig fattig rent ekonomiskt mot jul (det får bli en julklapp till mig själv i år), era jävlar. http://natur.astrosweden.se/minox-za-hd-5i-5-25x56-sf-belyst/27894-0
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Vart inspirerad i går natt, lurar på att tests ngt billigare med belyst riktmedel på Kvadden. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Nu har ni ju gjort mig fattig rent ekonomiskt mot jul (det får bli en julklapp till mig själv i år), era jävlar. http://natur.astrosweden.se/minox-za-hd-5i-tac-5-25x56-sf-belyst/27814-0 Av princip köper jag aldrig något av en tillverkare/distributör som i markerad fetstil hotar konsumenten med rättsliga åtgärder.
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Av princip köper jag aldrig något av en tillverkare/distributör som i markerad fetstil hotar konsumenten med rättsliga åtgärder. Sant. Lär nog hinna ändra mig ett par gånger innan jul. Vi vet ju liksom allihop hur rutinen är... (Senast nu ändrade jag mig till ett annat riktmedel..)
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Skulle köpa en Minox här: http://www.egun.de/market/item.php?id=5524276 Hota potentiella kunder kan knappast vara en smart strategi.
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Beretta S57 EL 20/76, HVA 1900 (stålunderbeslag) 9,3x62 och HVA 1900 6,5x55 Samtliga signerade PO Stenmark. Min herre har god smak
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Oj oj oj vad optik är jobbigt och förvirrande... Jag överväger att utrusta min Marlin bygel med optik mest för att synen inte är på topp (närsynt, brytningsfel etc och jag använde bara linser = allt korrigeras inte perfekt). Tanken slog mig när jag tittade i en kompis Trijicon 1-4x. Allt kändes instinktivt direkt. Jag har ju ghostring på min marlin och där får man ju syfta in skotten men det funkar också. Jag jagar bara stora djur på korta håll och skjutkåtheten har lagt sig för många år sedan så jag har inga problem att låta ett skottillfälle försvinna pga att jag känner osäkerhet vart hundarna är eller liknande. Hursomhelst så har det ju legat och grott lite i bakhuvudet en par år att jag borde skaffa mig ett kikarsikte, typ ett trijicon då det kändes så rätt direkt. Så jag har kollat runt lite i de lokala affärerna på 1-4x och 1-6x sikten. Och nu är jag riktigt förvirrad. Trijicon kändes helt plötsligt inte alls lika bra, det gjorde däremot Helia 5 1-5. Vortex Viper PST 1-4x hade konstiga riktmedel tyckte jag, Leupold VX6 var väl OK, Nikon Monarch 7 var helt OK sånär som att det kändes som bilden blev förvrängd på något vis. Tror jag tittade igenom något swarovski också och kanske någon zeiss men de är prismässigt alldeles för lång borta. Vad jag vill ha är ett sikte som är litet (pga min lilla bössa) med ett vanligt traditionellt kors med en belyst punkt i av valfri kulör. Den punkten ska synas både dag och natt då jag går en del trafikeftersök. Ögonavständet bör vara relativt långt (har inte mätt ännu) då jag vill ha kvar ghostringen så siktet kommer att hamna framför den, inte ovanför...tror att ca 10 cm ska räcka så alla utom Meopta borde funka. Sen bör det inte kosta över 10000:- för där har vi passerat smärtgränsen med råge. (Sambon lär ju se till att det gör ont på någe vis långt innan men det får man väl försöka överleva, hon tog ju mitt meopta från vakbössan och satte på sin älgstudsare...jävla sätt ;-) ) Några jag skulle vilja kolla mer på är Delta 1-4x24 IR men även deras 1-5,8x24 (med 4A riktmedel, verkar inte finnas i sverige men på deltas hemsida finns det.) Ett annat är Ultimax6 Gen 2 1-6x24. Någon som har fler tips? Begagnat verkar ju inte existera i den här kategorin tyvärr, inte ens gamla obelysta tyskar...
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Beretta S57 EL 20/76, HVA 1900 (stålunderbeslag) 9,3x62 och HVA 1900 6,5x55 Samtliga signerade PO Stenmark. Grymt!
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Av princip köper jag aldrig något av en tillverkare/distributör som i markerad fetstil hotar konsumenten med rättsliga åtgärder. Ingen hemlighet att jag stört mig på denna distributörs representant på Robsoft, det pushas hela tiden för de märken dom säljer. Visst, det kanske finns en uppgörelse med det forumet om att det är ok med denna smygreklam men mtp hur historiken ser ut för denne så blir jag irriterad... Har ställt frågan men ej fått svar. Hoten i fetstil känns som ordbajs, och jag vet inte om det finns grund för det då EU som jag förstått det inte ser med blida ögon på marknadsbegränsande tilltag. Trodde faktiskt inte att jag skulle göra detta men; hursomhelst så har denna distributör nu Minox ZE-5i 2-10x50 för strax under åttatusen vilket får ses som ett bra pris. Jag har själv en likadan fast generation 1 och förutom tubseende på lägsta förstoringen så har den hittills gett mersmak.
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Ja den fetstilade texten stör en sån som jag en del. Vad nickar representanten på RS?
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Innebörden i nämnda text är att Minox inte lämnar garanti på produkter som kommit in via gråimport. Det man också säger är att det kan finnas restriktioner/krav från myndigheter, detta står även att läsa på i stort sett alla sajter för amerikanska säljare av jaktoptik. Jag har svårt att se varför det skulle vara störande, om man är normal konsument. Väljer jag att åsidosätta lagliga krav får jag också vara medveten om att det kan få påföljder, oaktat om det gäller fortkörning eller importrestriktioner. Om det däremot sker förtäckt reklam i det att man utger sig för att vara privat forumist i ett företags syfte, så håller jag med om att det är oetiskt. Filip, av ditt osammanhängande inlägg att döma har du anledning att gråta idag, uppenbarligen blev det en icke föraktfull skvätt av konjaken inatt...
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Vad BoB anför är iofs något jag kan hålla med om, för det fall att AstroSweden/George själv inte haft en så enormt tveksam början, han sålde Bushnell/Burris kopior från Kina och körde väldigt länge med gråimport själv, utöver det så glider Flex, förvisso en trevlig man in med extremt mycket smygreklam för verksamheten, dvs den samma, det är inte upp till mig att modda men jag gillar det inte kan jag ange. För det fall att företaget som sådant hade varit ett annat, med en annan bakgrund hade det varit mer rätt, berättigat och lättare att acceptera, dessa rätt sträva ord mot gråimport, men som det är nu är fallet mer likt det när fan blivit gammal och religiös. Jag kan förstå om man idag vill stödja företaget, det är seriöst och tar väl hand om sina kunder, det finns nog inget annat säljbolag som inom optik som har den omsorgen, men historiken är vad den är och för mig utesluter det handel. Just det, en helt annan sak, detta med gråimport och Eu-rätten är inte en helt enkel historia men det jag vill minnas är att Tillverkaren med hänvisning till den fria inre marknaden osv inte har en rätt att vägra service/garanti åtaganden med invändningen att varan inte är köpt av ÅF i det aktuella landet, det är ett hinder mot den fria handeln som inte är accepterat./Christian Redigerad Augusti 7, 201510 yr med Christian N
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Tack Christian för att du sätter ord på det, jag lyckades inte formulera mig så nyanserat. Håller med om att Astro håller en hög service nivå, har själv besökt George och fick bra mottagande som presumtiv kund. Ändå känns det lite beskt mtp tidigare händelser, man frågar sig vad man kan lita på egentligen. Jag har inte gjort affärer där hittills iaf, men skulle överväga det om det fanns lite mer rakryggad ärlighet angående hans roll. Åter till ämnet mellanklassoptik! Två sikten som har gjort positiva intryck på mig den senaste tiden är förutom Minoxen även Steiner Ranger 2-8x42, det var väldigt bra för mina ögon och i ett smidigt format.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Tack Christian för att du sätter ord på det, jag lyckades inte formulera mig så nyanserat. Håller med om att Astro håller en hög service nivå, har själv besökt George och fick bra mottagande som presumtiv kund. Ändå känns det lite beskt mtp tidigare händelser, man frågar sig vad man kan lita på egentligen. Jag har inte gjort affärer där hittills iaf, men skulle överväga det om det fanns lite mer rakryggad ärlighet angående hans roll. Åter till ämnet mellanklassoptik! Två sikten som har gjort positiva intryck på mig den senaste tiden är förutom Minoxen även Steiner Ranger 2-8x42, det var väldigt bra för mina ögon och i ett smidigt format. Även jag som också kikat i Steinern tycker den är förvånansvärt skarp i optiken. Sneglade mot den senast för fem minuter sen.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Angående paralellimport så är det en helt annan sak än att bryta mot de Amerikanska export restriktionerna. Mycket vapenrelaterat är ITAR. Och även produkter "controled by commerce" kan ställa till problem. Tex så finns begränsningar på högteknologiska produkter till flera länder i Afrika (tex SydAfrika) och flera Ryssvänliga länder. Jag har tex en (civil) radio på kontoret helt lagligt utan några papper. Men jag får inte skicka den till kollegor i Centurion. Det skulle inte förvåna om vissa sikten faller inom samma restriktioner.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Författare Steiner gillar även jag,har tittat i några stycken och ett inköp framöver är inte helt osannolikt. /Mike
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Jag tycker iof att det är bra med försäljare som svarar på frågor och deltar i diskussionen. Smygreklam till viss del för visso men hellre det än att köpa av oengagerade och okunniga försäljare, vilket jag tycker är vanligt. Sen tycker jag AS är den bästa butik jag besökt. Klockrent bemötande, inga problem att prova så mycket man vill och personal som kan sin sak och inte bara försöker sälja det dyraste utan utgår från kundens budget och önskemål. De affärer jag har gjort där har jag aldrig blivit missnöjd med. Om de sedan sålt lågpris tidigare, bryr mig inte ett skvatt.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr ..... Om de sedan sålt lågpris tidigare, bryr mig inte ett skvatt. Om det bara var så...För mig är det inte ok om man kränger kopior på etablerade märken till dyra priser och tipsar om sig själv på ett forum, för att när man blir konfronterad blåneka och säga "det där är inte jag" fast det var det. Att sedan inte kunna stå upp och erkänna när det blev för uppenbart, nä det ger inget förtroende i min bok. Men man gör som man vill, för mig är ärlighet och uppriktighet viktigt. F ö så har de Delta jag tittat i, bl a 1,5-9x45 och 1-5,8x24 inte alls imponerat. Men ögon är olika och jag vet att det finns nöjda ägare av Deltasikten så att själv titta är ett måste för att få en rättvis bild av produkten. Edit: Deltasikten blev först Deltaskiten... inte alls min mening, skyller på mobilen.
Publicerat September 5, 201510 yr Om ett sikte med x72-objektiv skulle vara så mycket bättre än allt annat borde tillverkarna slåss om att komma ut med allt större sikten, men så är inte fallet. Detta låter som ett klassiskt fall av "större måste ju vara bättre". Med jämförelsen sprit så måste ju en 18-årig whisky vara bättre än en 12-årig!
Publicerat September 5, 201510 yr Författare Hur går det mike? Brukat siktet något mera? Eller kanske andra? 4-16 Deltan har använts mycket och jag är supernöjd med den på alla sätt,2,5-10 deltan har inte brukets praktiskt än,Min Minox jagar jag med denna helgen,såg ett knippe djur igår men inget skjutbart,får se ikväll vad som händer. /Mike