Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett givet inköp för varje kråkjägare!

Featured Replies

Publicerat

Den stora Kråkjaktsfilmen ska vara greppbar åtminstone digitalt nu, löp o köp  :woot:

Nästan lika delar krutrök och piprök utlovas.. samt en och annan död kråka  :cool:

Publicerat

Bara Mikeal skickar den till mig så ska jag se den ;) även funderat på en sak XD Du skulle haft efternamnet Löfwander istället för då hade du barrborn o Grankvist haft trädnamn ;)

//Simon. Fint skare va serru

Publicerat

kollar på den nu, sjukt bra än så länge:D 

Publicerat

Kommer den som DVD också eller är det bara streaming?

Publicerat

En uv från Simon är väl en given sak för alla kråkjägare här på forumet. :wink:  :tongue:  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Den kommer på DVD även men jag vet inte när. Omslaget är iaf klart  :tongue:

Publicerat

En uv från Simon är väl en given sak för alla kråkjägare här på forumet. :wink::tongue: [emoji3]

Hahaah XD den kommer antagligen med på filmen. Dem ligger på uffes hemsida samt beställnings mail :)

Publicerat

Hahaah XD den kommer antagligen med på filmen. Dem ligger på uffes hemsida samt beställnings mail :)

Haha! Bra jobbat Simon! :thumbsup:  :smile:

Publicerat
  • Författare

Tror den..eller två olika varianter är inkastade på stillbild i filmen, tycker mej minnas det.

Publicerat

Kunde ju inte hålla mig så efter lite strul med vimeo så lyckades jag streama filmen och kolla på den. Jag kan bara rekommendera filmen, bra filmat även om filmaren inte alltid hänger med när det skjuts, bra jaktscener och bra genomgång av jaktformen.

Men fasiken vad bra du skjuter hippen. Jag har inte sett i din dagbok att du skjuter särskilt mycket lerduvor, tjuvtränar du eller?

Jag tror inte att kråkjakten kommer att bli samma succé som rävjakten har blivit men det är nog många som kommer att köpa filmen och kolla på den. Men filmen får toppbetyg av mig även om det låter riktigt illa när Ulf blåser i en kråkpipa. Jämför med övriga locksekvenser så hör ni skillnad.

Nu är jag riktigt sugen på kråkjakt, tur att det bara är två veckor till 1 juli :smile: sen smäller det. Och i år ska jag fixa till en uv.

Publicerat

Jag kan intyga att hippen är riktig ruggig skytt så länge det inte är rabbisduva

Publicerat

ASG- Så är det nog, men de flesta kråkor flyger som tur är. /Christian

Publicerat

Mest imponerad är jag av ditt klättrande, måste ha en apa nära i släktledet :D

Publicerat

Jag kan intyga att hippen är riktig ruggig skytt så länge det inte är rabbisduva

Ruggig skytt fattar man ju när man hör hippens konstaterande "för högt", en sekund senare skjuter Hippen och en kråka trillar ner stendöd. Hippen var kanske bara hygglig och talade om för Ulf att det var  "för högt" för honom så att han inte skulle kladda till det eller :wink: .

Publicerat

Tja det är ju så där för begåvade skyttar, ena sekunden har de ingen linje eller läge på fuggeln och nästa så har de känslan för den och då åker den ner på backen,

jag skjuter bäst när fåglarna sitter still. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Oj.. vad ska jag säga? Känner mej lite mallig faktiskt för alla komplimanger  :sick: Samtidigt, det är några tusen som åkt ned under åren och även om man inte ska "träna" på levande tingestar så ger det en rutin och vana att hantera dem.

Bortsett från det så följer man de givna råden i filmen med vind osv så är skyttet INTE svårt, lovar! Betänk att det är hyggligt långsamma fåglar rätt upp i luften oftast motskott som visar maximal träffyta. Vet inte om ni la märke till det men en morgon när vi filmade så hade vi maximalt fel vind vilket syns tydligt på fåglarna. Vet att jag surade den morgonen för att vi inte valde det andra skyddet vilket hade givit lättare fåglar.. Nu var det en sån där surmorgon där uven faktiskt inte hade någon jättestor effekt, tror vi sköt ett 40-tal men vi fick dem sällan så där nära och fint som vi ville ha på film. Då hade vi även fler lossade skott per fågel, en direkt konsekvens av vinden!

En sån morgon blir det om möjligt ännu viktigare, för att reda upp det hela, att följa Rikards Lag.. Välj EN fågel och skjut när man är 100% säker. Andra mornar när vinden är mer fördelaktig och uven fungerar bättre så kan man med fördel släppa in fler och medvetet satsa på att skjuta fler ur samma anfall.

Kunde ju inte hålla mig så efter lite strul med vimeo så lyckades jag streama filmen och kolla på den. Jag kan bara rekommendera filmen, bra filmat även om filmaren inte alltid hänger med när det skjuts, bra jaktscener och bra genomgång av jaktformen.

Men fasiken vad bra du skjuter hippen. Jag har inte sett i din dagbok att du skjuter särskilt mycket lerduvor, tjuvtränar du eller?

Jag tror inte att kråkjakten kommer att bli samma succé som rävjakten har blivit men det är nog många som kommer att köpa filmen och kolla på den. Men filmen får toppbetyg av mig även om det låter riktigt illa när Ulf blåser i en kråkpipa. Jämför med övriga locksekvenser så hör ni skillnad.

Nu är jag riktigt sugen på kråkjakt, tur att det bara är två veckor till 1 juli :smile: sen smäller det. Och i år ska jag fixa till en uv.

Nope..svårt att träna på detta.. Inte skjutit lerduvor på ett år tror jag  :tongue: Däremot så är jag jävligt kär i min Browning och känner mej väldigt trygg i att ta ned höga fåglar med den  :cool:

Tror precis som du att kråkjakten inte är lika utbredd som rävjakten så den kommer inte att nå ut riktigt lika bra men det ska i alla fall bli spännande att se hur det går! Micke Grankvist som är med i filmen stod på Elmia och promotade filmen och han upplevde ett förvånansvärt stort intresse enligt vad han sa.

Hatar de där jävla tingestarna!!

Mest imponerad är jag av ditt klättrande, måste ha en apa nära i släktledet :D

:biggrin:  :biggrin: Även här är det vana sedan många år som gäller. Varken morsan eller farsan har fingrar på fötterna om jag säger så  :tongue:

Ruggig skytt fattar man ju när man hör hippens konstaterande "för högt", en sekund senare skjuter Hippen och en kråka trillar ner stendöd. Hippen var kanske bara hygglig och talade om för Ulf att det var  "för högt" för honom så att han inte skulle kladda till det eller :wink: .

Det blir så per automatik att jag "värderar" den jag har med speciellt om det är första gången. Uffe har en bock och åtminstone hade en automat (den strular massor!)och med bocken sköt han riktigt bra faktiskt. Automaten däremot måste ha passat illa för han träffade ofta men nästan alltid usla träffar. Det är väldigt många fåglar som kommer ned tjoandes. Givet det så tja skulle det prickskjutas ned hög kråka så försökte jag se till att ta de skotten.. dessutom tycker jag nog de är roligast  :biggrin:

Hade en bom på en lite hög fågel som jag direkt efteråt avfärdar som utom håll.. Den var utom håll MEN jag sköt lika fullt bom. Hade jag legat lite mer rätt i första skottet så hade den åkt ned. Det var också patronrelaterat, där brukar jag få in fåglarna nära så jag körde konsekvent 24 gr whitegold och det fungerar gott på 35 meter.. men där går nog gränsen för patronens praktiska räckvidd och denna fågel var bort om dessa 35 meter. 

Kul som fan var det iaf och dessa två gynnare, Ulf och Andreas, är in i helvete trevliga människor! 

Publicerat

Oj.. vad ska jag säga? Känner mej lite mallig faktiskt för alla komplimanger  :sick: Samtidigt, det är några tusen som åkt ned under åren och även om man inte ska "träna" på levande tingestar så ger det en rutin och vana att hantera dem.

En sån morgon blir det om möjligt ännu viktigare, för att reda upp det hela, att följa Rikards Lag.. Välj EN fågel och skjut när man är 100% säker. Andra mornar när vinden är mer fördelaktig och uven fungerar bättre så kan man med fördel släppa in fler och medvetet satsa på att skjuta fler ur samma anfall.

Tror precis som du att kråkjakten inte är lika utbredd som rävjakten så den kommer inte att nå ut riktigt lika bra men det ska i alla fall bli spännande att se hur det går! Micke Grankvist som är med i filmen stod på Elmia och promotade filmen och han upplevde ett förvånansvärt stort intresse enligt vad han sa.

Det blir så per automatik att jag "värderar" den jag har med speciellt om det är första gången. Uffe har en bock och åtminstone hade en automat (den strular massor!)och med bocken sköt han riktigt bra faktiskt. Automaten däremot måste ha passat illa för han träffade ofta men nästan alltid usla träffar. Det är väldigt många fåglar som kommer ned tjoandes. Givet det så tja skulle det prickskjutas ned hög kråka så försökte jag se till att ta de skotten.. dessutom tycker jag nog de är roligast  :biggrin:

Du ska definitivt känna dig mallig, du har ju stenkoll på det här.

Jag tror säkert att många är intresserade av kråkjakt men kråkjakten har en ganska lång startsträcka innan man får det till att funka. Det är nog ganska många som kommer att testa, misslyckas och ge upp. Rävjakt kan man ha tur och skjuta en räv redan första gången man är ute men så funkar det inte riktigt med kråkjakten. Det är så mycket mer man ska ha koll på vad det gäller kråkorna, vind, bulvaner (i mitt fall), gömsle, sträck osv. Det är lätt att misslyckas även om man har erfarenhet. Jag har ganska många gånger hamnat lite fel och fått kämpa stenhårt för att locka in kråkorna eller fått ett svårt skytte.

Ulfs halvautomat strular? Är inte det en Benelli? Eller menar du att skyttet med den strular. Tyckte att jag hörde i filmen att han fick ett klick?

Jag har sett filmen tre gånger nu och den är jäkligt bra alltså och Vimeo funkar ju hur bra som helst.

Publicerat
  • Författare

Bulvan/åteljakt och skytte ÄR en ruggig skillnad tycker jag. Det är så ofta kråkorna kastar när man lyfter eller strax innan och skjuta mot en kråka hyggligt vågrätt som kastat är jättesvårt tycker jag. 

Japp Uffes Benelli är slutskjuten tror jag  :biggrin: Den har strulat mycket, de kan få ihop över 20 minuters film med bloopers bara gällande hans automat. Har för mej att jag sett det på någon gåsfilm med och när vi filmade hade han två klick som kom med på film. 

Publicerat

Vapenvård..

Publicerat

Skjuta slut på en Benelli? Är det möjligt? Håller med Christian; vapenvård.

Publicerat
  • Författare

Mmm tror den är rätt sliten faktiskt, vet att Lindroth gjort den ren efter konstens alla regler faktiskt samt haft den inne på service. Ändå syns det verkligen att den är seg i omladdningen, han skjuter en singelkråka i filmen och man både ser och hör vilket tid det tar för slutstycket att ladda om. Det skojjiga i det hela är att bössan är friad hos tekniker/servicegubbe..  :biggrin:

Publicerat

Låter som rekylfjädern. Byte den på kompisen comfort sen var den på banan.

Publicerat
  • Författare

Mmm vilken av dem? Den i kolven som tar emot överskottsenergin eller den i slutstycket som tar första delen av rekylen? 

Inbillar mej att det är den i kolven som kan bråka när den blir för skitig, att det blir rost och bajs som gör att kolven som sitter i fjädern inte löper så fint som den ska i röret. Det var iaf vad som hände när jag fick saltvatten i fjädern på min gamla Centro. Den gick ett bra tag trots detta iofs  :wub:

Vad jag skulle komma till är att jag tvivlar på att rekylfjädern i kolven löser problemet, möjligen att blästra, tokrengöra själva röret så grejerna löper bättre. Det syns tydligt att slutstycket går för sakta/trögt så ny fjäder gör problemet bara större inbillar jag mej. 

Publicerat

Kolven.

Exakt så som du beskriver slutstycket uppförde sig den bössan.

Slutstycket har inte tillräckligt med fart tillbaka och låser inte inte i pipan.

Därav en klick.

Den som satt i kolven hade dessutom rosta rejält och var riktigt gäggig.

Ny fjäder och rejäl rengöring.

Första på 8 år.

Sen tugga den igen.

S.

Publicerat

Det är bara att se på mig, inbiten kulskytt, väljer alltid jakt med kula. men nu med hipshots inlägg och film, har jag köpt mig en ny hagelspruta och tid hos skytteinstruktör. Har fått en jäkla kick av detta, synd att man insett detta just nu när man är 40+. Tack för mitt nyfunna intresse, Hipshot.