Publicerat November 4, 200619 yr Så var den avklarad. Jag vill här tacka alla de 28 jägare som kom hit till byn Ersnäs för att minska rävbeståndet. Ja hur gick det då....... Drev ett. Slutade med att Roger sköt ett långskott 10 meter framför en räv för att få den att vända tillbaka in i såten igen, då den var på väg att springa över en havsvik ( isbelagd ). Räven fortsatte dock över isen som inget hänt Drev två. En passkytt fick en snabb räv på sig och sköt tyvärr bakom, nåja sådant händer även den bästa. Drev tre. Ingen räv, men en hel del rådjur fick vi fram. Drev fyra. Ingen räv, men några rådjur igen Drev fem Dramatik på högsta nivå, då det började med att en drevkarl hittade ett dött färskt rådjur.... En stund senare får flera passare se ett...lodjur Det blev dock ett skott på lodjuret från en pass skytt med kameran, tydligen var det en jätte till katt > :'( Bilder kommer från några jaktsidemedlemmar senare, därav lodjursbilden. Nu har vi problem här också med dessa djävla kissar, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr >
Publicerat November 4, 200619 yr Jo det var en trevlig jakt. både kul och inte kul att se ett lodjur :-, jag hade han på 25 meter inne i riset och trodde först det var en räv men ändrade mig snabbt. jag vill tack alla som var med och bidrog till denna trevliga jakt hoppas det blir fler gånger ;D
Publicerat November 4, 200619 yr Jag tackar än en gång Seger & Roger för en trevlig jakt . Det mest upphetsande som passerade mig på passet var en duvhök som tyckte att jag såg livsfarlig ut och drog som en avlöning så fort den fick syn på mig, en orrhöna vimsade förbi också men det var det hela. Första klappjakten för min del men jag hoppas att det blir fler, en mycket trevlig tillställning!
Publicerat November 4, 200619 yr Jo, tusen tack Seger och Roger....det var hur kul som helst synd bara att ni fått en kisse på markerna > >.....vad ni än gör...skicka den inte mot Pite hållet
Publicerat November 4, 200619 yr Jo man tackar, alltid trevligt med klappjakt. Väl genomfört Synd jag inte var kvar, hade varit roligt att få se ett lodjur vilt tillstånd, det har jag aldrig gjort. Hoppas bara den inte slår alla era rådjur. :- Visst är lodjur klass 1 vilt? Ska fundera på en klappjakt i öjebyn till nästa år, måste bara prata med styrelsen först vad de anser om saken.
Publicerat November 4, 200619 yr NFS 2002:18 16 § Kulpatroner av en viss klass får användas vid jakt endast efter de viltarter som nedan anges för varje klass. Klass 1: samtliga viltarter. Klass 2: samtliga viltarter utom älg, hjort, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, säl och vildsvin. Klass 3: samtliga viltarter utom älg, hjort, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, säl, vildsvin, rådjur, järv, lodjur och bäver. Klass 4: vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink. Nope, Lodjur är ett klass 2 vilt
Publicerat November 4, 200619 yr Synd jag inte var kvar, hade varit roligt att få se ett lodjur vilt tillstånd, det har jag aldrig gjort. Hoppas bara den inte slår alla era rådjur. Jag fattar inte att ni stack efter halva dagen? Hade alla bokat upp eftermiddagen eller? jag hade gott om plats i min bil och det hade inte varit något problem för mig att åka förbi i Piteå på vägen hem ??? Tyvärr så hade ni ju så brottom att jag inte hann fråga innan ni stack :-[
Publicerat November 4, 200619 yr Jag fattar inte att ni stack efter halva dagen? Hade alla bokat upp eftermiddagen eller? jag hade gott om plats i min bil och det hade inte varit något problem för mig att åka förbi i Piteå på vägen hem ??? Tyvärr så hade ni ju så brottom att jag inte hann fråga innan ni stack :-[ Det är nämligen så att jag håller på att flytta... så därför hade jag tyvärr inte möjlighet att stanna hela dagen, trots att jag gärna hade gjort det....har spenderat resten av dagen med att bära soffor och bygga ihop bokhyllor... jag körde ju även, så de som åkte med mig dit hade väll mer eller mindre inget annat val än att hänga med hem också :-...vet inte om dom tänkte på att åka med nån annan...men men.
Publicerat November 4, 200619 yr Åkte med Fredde och hade gäran stannat men jag visste inte om att det fanns mer pitebor där så jabbe, vem sjutton var du?? ??? kan inte placera :-
Publicerat November 4, 200619 yr Åkte med Fredde och hade gäran stannat men jag visste inte om att det fanns mer pitebor där så jabbe, vem sjutton var du?? kan inte placera Pitbo? nä nu > > Jag bor i Skellefteå och har inte planerat att flytta än på ett tag.. Vem jag var.. du frågade mig om jag jagade på Pite jaktklubb:s marker när jag stod och pratade med Bomm? Vit jacka, blå täckbyxor och en hundskinnsmössa, remember??
Publicerat November 4, 200619 yr Ge upp Jabbe, han var för packad! ;D ;D Kul äventyr ni haft då!! Mvh!
Publicerat November 4, 200619 yr Pitbo? nä nu > > Jag bor i Skellefteå och har inte planerat att flytta än på ett tag..Vem jag var.. du frågade mig om jag jagade på Pite jaktklubb:s marker när jag stod och pratade med Bomm? Vit jacka, blå täckbyxor och en hundskinnsmössa, remember?? hmmm...ganska lång??....isf, var det du som stod brevid mig efter fikat när det bestämdes villka som skulle gå och villka som skulle passa...du vet iofs kanske inte hur jag ser ut :....
Publicerat November 4, 200619 yr Tack för ett trevligt arrangemang. Många rådjur, hare ( edit, tillägg drev 1..), orre, järpe, rävar samt ett präktigt lodjur. Jag trodde inte mina ögon först... 25 meter bort.. När jag verkligen SÅG att det var ju faktiskt ett lodjur försökte jag påkalla Jabbes uppmärksamhet, så han också skulle få se det. Anderas som stod snett bakom mig länge bort på udden hade det på 5 meter 8) Både kul och inte kul att få se ett lodjur.. :- Det kusliga var att det var STORT...JÄTTESTORT...
Publicerat November 4, 200619 yr När jag verkligen SÅG att det var ju faktiskt ett lodjur försökte jag påkalla Jabbes uppmärksamhet, så han också skulle få se det. Det hade varit kul att ha den krigsdansen på film Beretta ;D du platsar som stand in för Travolta när som helst : : Kul med Lodjuret i alla fall (dock inte för Ersnäsrådjuren) även om det var på så långt håll för mig att jag misstänkte rådjur då det smet ut :-[ hmmm...ganska lång??....isf, var det du som stod brevid mig efter fikat när det bestämdes villka som skulle gå och villka som skulle passa...du vet iofs kanske inte hur jag ser ut .... En lagom tjock man i sina bästa år :D Seger kommer nog att lägga in en bild på dem som höll ut in i det sista. Tror nog att jag vet vem du var också men jag skulle nog inte känna igen dig på stan.. Ge upp Jabbe, han var för packad! Förvirrad kanske men inte packad ;D ;D
Publicerat November 5, 200619 yr jag var tyvärr tvungen att fara då jag skulle anordna en fest i skellefteå... synd att man inte fick se katten, och synd på era rådjur. en bild från en samling, fredde till vänster jabbe till vänster (hans bra sida) ;D ;D och detta är jag ;D
Publicerat November 5, 200619 yr nej inte en ända bild på mig i "turmössan" hoppas det kommer senare annars får jag ta en bild och lägga uppsjälv ;D
Publicerat November 5, 200619 yr jo nu minns jag nog vem du var. Pälsmössa var det ja Öhrmmmm, och vit jacka va ??? dom kom nog på efter fikat (undrar vem som var mest förvirrad :-[ )
Publicerat November 5, 200619 yr Jag ser att även jag är med på bild ;D alldeles vid pilen helt i vitt. Nåväl ska man forsätta vara legend ska man inte synas för mycket Förresten när ska vi ha nästa Jaktsidan fest?
Publicerat November 5, 200619 yr Författare Några jaktsidemedlemmars ryggar, undrar vad de tittar efter ?