Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

`Vad behöver jag utöver Lee-kitet?

Featured Replies

Publicerat

Både Skånejakt och Vildsvin säljer Leekitet Breech lock challanger. Men på Vildsvin säger de att det enda man behöver köpa till är verktyg för rätt kaliber medan Skånejakt skriver att man behöver verktyg, längdkalibreringsverktyg (vilket jag förstår följer med i Lees verktygskit)  men även att man måste köpa till Hylshållare. Vad gäller? Har vildsvin missat ange att man måste köpa till hylshållare också?

Och vad gäller beträffande krut? Ifall jag skulle önska ladda låt säga sako hammerhead samt S&B FMJ 180gr, bör jag inte använda mig av Normas krut då för på deras sida finns inga laddata för vare sig sako eller S&B till .308W. Är man bunden till att ladda kulor från Norma, Hornady och Sierra om man köper Normakrut. Och om man vill ladda Barnes kulor, vad ska man i så fall ha för krut? När jag surfat runt har jag inte hittat att nån säljer krut från Barnes. Inte heller krut från Sako.

Eller ska man titta på en snarlik och lika tung kula i Normas laddtabell och ladda enligt det om man kör på Normakrut?

Många frågor från en "noob" som önskar bli lite mindre "noobig" och framförallt tycker det verkar väldigt roligt med handladdning.

Publicerat

Jag är inte ingen handladdare själv men det är inte så att sako och Barnes tillhandahåller laddata till sina kulor?

Sent from my D5803 using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Kom på en annan sak. Vad tycker ni är bäst? Separat tändhattsisättare eller att sätta dit tändhatt via laddpressen? Vildsvin har två olika kit inne och enda skillnaden verkar vara just verktyget för tändhattsisättning. Har fått för mig att det är smidigare att inte göra detta med pressen, dessvärre är just det kitet beställningsvara :)

Publicerat

Köp Ladeboken och läs hela. Den är på norska men väldigt lättläst och mycket saklig. Där har du också laddata för en del vettiga kombinationer.

Kultillverkarna har ofta laddata. Och snöa inte in på Norma - även Vihtavuori-krut är lättillgängligt i vårt land, de har generöst med data för olika kulor (se deras hemsida) och de finns ofta med i data från kultillverkare, även de amerikanska.

Publicerat
  • Författare

På Robsoft finns "robbans handladdningssidor". Är denna data tillförlitlig? För här fanns ju alla möjliga kulor med laddata för olika sorters krut.

Publicerat

Nej! Där finns laddningar som är helt åt väggarna. Lita till att börja med endast på data från krut- eller kultillverkare samt Ladeboken.

Publicerat

Kloka svar från LGH. Jag skulle nog vilja tillägga att du för enkelhetens skull väljer en kula och laddning som finns på normas eller vv's sida. Så håller du dig till den första laddningen. Du kommer märka att det är en hel del att lära sig och bli bra på, först. Sen när du lärt dig kalibrera och ladda DÅ kan du börja fundera på vilken kula/laddning du vill ha. Lägg dig i mitten på laddningen, alltså inte min eller max. 

Publicerat

Du behöver både hylshållare och verktyg oavsett var Du köper kitet.

Med verktyg menas kulisättare (seater) och kalibreringsverktyg (hals eller fullängdsverktyg).

Rekommenderat är att köpa ett fullängdsvertygskit/set med kulisättare och fullängdskalibrerare.

Håller med om att köpa en bra bok (typ ladeboken), men även Lee's instruktion som följer med är ok. Kolla även youtubeklipp - finns mycket plattfötter som inte vet vad det är för dag, men om Du tittar på många klipp så kan Du bilda Dig en uppfattning om hur det borde gå till. Bra att SE inte bara läsa. Bäst är om Du får tag på någon erfaren laddare i närheten som kan hjälpa Dig att komma igång.

Publicerat

En svensk kille som går genom det hela.

Publicerat
  • Författare

Låter sunt att inte fokusera så mycket på kula utan ladda sånt vars data finns på kruttillverkarens sidor. För jag antar att den informationen är det man behöver så man inte behöver köpa laddbok?

Ja och så laddverktygens manualer så klart.

Vad anser ni då om frågan kring tändhattsisättar? Bäst att montera via pressverktyg eller separat verktyg?

Tack för tipset strävhår, jg hittade de filmerna i helgen och plöjde samtliga. Är det bra kvalitet på de, alltså är den informationen han ger tillförlitligt och vettigt?

Publicerat

Köpte nyligen ett rcbs rock chucker supreme kit och köpte till Redding-verktyg, 2 hylshållare, kulhammare, Lee hylstrimmer för skruvdragare, Lee tändlägesrengörare samt Ladeboken. Gick på 6200 m frakt hos Vildsvin. Köpte ett digitalt skjutmått på Kjelle o Co för 279.
Då har man allt utom överkursgrejer

Redigerad med MagnusN

Publicerat

Sätt tändhattar med separat verktyg. Då känner du direkt om något är fel eller annorlunda.

Du behöver även ett bra skjutmått för att mäts längden på hylsorna.

Borste för tändhattshålet underlättar mycket och kostar knappt inget.

Jag har ladeboken. Du kan få den för en hundralapp plus frakt.

Publicerat

Låter sunt att inte fokusera så mycket på kula utan ladda sånt vars data finns på kruttillverkarens sidor. För jag antar att den informationen är det man behöver så man inte behöver köpa laddbok?

Ja och så laddverktygens manualer så klart.

Vad anser ni då om frågan kring tändhattsisättar? Bäst att montera via pressverktyg eller separat verktyg?

Tack för tipset strävhår, jg hittade de filmerna i helgen och plöjde samtliga. Är det bra kvalitet på de, alltså är den informationen han ger tillförlitligt och vettigt?

Personligen tycker jag du ska kolla på norma.cc första gången. VV's har trots allt en del lite"udda" laddningar samt col, i alla fall på hemsidan. Fördelen med att du kör på en norma-laddning är att om nått felar så vet du att det INTE är laddatan i alla fall utan kan felsöka annat. Jag har Lee Classic cast pressen och monterar tändhattar i pressen då jag tycker deras system är briljant. Hade RCBS handjagare förut men petig som jag är gillade jag inte när den gjorde märken i tändhattarna och staven inte centrerade 100%. Det är ju en skitsak i sammanhanget, huvudsaken är att hattarna åker in ordentligt. 

Publicerat
  • Författare

Dock har inte Norma laddata för någon annan övningskula än sin egna FMJ vilket jag tycker ligger rätt saftigt i pris. Inte för jag vill va dumsnål men att få ner priset på övningsammunitionen är en av drifkrafterna till handladdning. Lite synd de inte har laddata för Hornadys FMJ när de har andra Hornady-kulor med på sidan.

Vad menar du med att VV har lite "annorlunda" friflykter? Varje patron ska väl vara lika lång oavsett laddning eller kulval? För visst bör man väl hålla friflykten till samma för alla patroner så tillvida man inte är mer erfaren? Min tanke är att man mäter en fabriksladdad patrons längd och sen kör man på denna längd till sina handladdade? Såg även i videon nåt exempel på att man kan mäta sig till patronlängden och friflykten i sitt egna vapen också för att få en patron vars längd matchar sin bössa.

Publicerat
  • Författare

Vilken version av ladeboken är det?

Publicerat

Måste kolla imorrn men tror det är 7

Publicerat

Dock har inte Norma laddata för någon annan övningskula än sin egna FMJ vilket jag tycker ligger rätt saftigt i pris. Inte för jag vill va dumsnål men att få ner priset på övningsammunitionen är en av drifkrafterna till handladdning. Lite synd de inte har laddata för Hornadys FMJ när de har andra Hornady-kulor med på sidan.

Vad menar du med att VV har lite "annorlunda" friflykter? Varje patron ska väl vara lika lång oavsett laddning eller kulval? För visst bör man väl hålla friflykten till samma för alla patroner så tillvida man inte är mer erfaren? Min tanke är att man mäter en fabriksladdad patrons längd och sen kör man på denna längd till sina handladdade? Såg även i videon nåt exempel på att man kan mäta sig till patronlängden och friflykten i sitt egna vapen också för att få en patron vars längd matchar sin bössa.

Ursäkta hjärnsläppet. Har redigerat mitt inlägg, jag menade COL (patronlängd) friflykt är avståndet till bommarna någonting man kan labba med senare vilket du inte bör göra i början. Men det är aldrig fel att mäta upp sitt patronläge. Vad jag menar med VV's data är att en del publicerade patronlängder är lite udda enl mig. I en del vapen kan de ge bomkontakt, har för mig att det mest gällde 6,5x55. sen kan jag tycka att en del min laddningar ligger på gränsen till för lågt. 

Publicerat

När du laddar utgår du alltid från tillverkarens laddata och laddar dig upp från min. mängd med krut via laddstegar för att se vilken laddning som fungerar bäst i din bössa.

Hitta ett C.O.L som fungerar i din bössa, använd enbart hylsor som du skjutit i din egna bössa för då blir det lättare att se tendenser på hylsorna vid heta laddningar och veta hur många gånger de har blivit omladdade.

Sen rekommderar jag att du sätter i tändhattarna med sk handjagare.

Publicerat

Vad menar du med att VV har lite "annorlunda" friflykter? Varje patron ska väl vara lika lång oavsett laddning eller kulval? För visst bör man väl hålla friflykten till samma för alla patroner så tillvida man inte är mer erfaren? Min tanke är att man mäter en fabriksladdad patrons längd och sen kör man på denna längd till sina handladdade? Såg även i videon nåt exempel på att man kan mäta sig till patronlängden och friflykten i sitt egna vapen också för att få en patron vars längd matchar sin bössa.

Köp hornady Sp kula som älgbanekula. Gör ju inget om den expanderar. Kostar ca 2kr/kula. Annars är det svårt att få ner priset mer än Normas 5kr/kula och ha kvalité
Publicerat

Den kulan får man inte ha på bana med elektronisk markering.

Publicerat

Den kulan får man inte ha på bana med elektronisk markering.

På våran får man det och flera här omkring som har elektronisk markör godkänner expanderande kulor, dock ej varmint kulan då den exploderar mellan tavlan och sensor duken vilket ökar slitaget markant

Publicerat

Och vad gäller beträffande krut? Ifall jag skulle önska ladda låt säga sako hammerhead samt S&B FMJ 180gr, bör jag inte använda mig av Normas krut då för på deras sida finns inga laddata för vare sig sako eller S&B till .308W. Är man bunden till att ladda kulor från Norma, Hornady och Sierra om man köper Normakrut. Och om man vill ladda Barnes kulor, vad ska man i så fall ha för krut? När jag surfat runt har jag inte hittat att nån säljer krut från Barnes. Inte heller krut från Sako.

Eller ska man titta på en snarlik och lika tung kula i Normas laddtabell och ladda enligt det om man kör på Normakrut?

Vissa kulor bygger mer tryck än andra så det går inte bara ta data från en annan kula.

Fråga om du är det minsta osäker på laddningen. Många här har quickload, som är ett program som kan ge dig en bra uppskattning om en laddning är säker eller helt uppåt väggarna.

Nu motsäger jag mig själv, men var kritisk mot vad folk säger. Problemet är att folk gärna vill ge dig tips och hjälp, men rätt ofta har de ingen aning om vad de håller på med. Tänk på att det är du som laddar, det är du som skjuter, det är du som får ta smällen när något går fel!

Jag har ladeboken 6.

Publicerat

West: ok - låter iofs logiskt, tyvärr inte där jag skjuter.....

Publicerat
  • Författare

Jag köper gärna boken av dig för 100 kr + frakt. För jag antar att laddatan i den boken ska vara kvalitetssäkrad och fullt tillförlitlig?

Skickar ett PM till dig.

Publicerat
  • Författare

Kollat runt lite och tänkte börja med en laddning av Normas FMJ kulor. Såg att jaktcenter hade dessa för hyfsat pris i alla fall (495kr för 100st).

Vilket krut från Norma tycker ni man bör inhandla, Kulan kan enligt Norma laddas med både 200, 201 och 202. Har jag fattat rätt att ju 202 är det mest snabbrinnande av dessa och 200 det långsammaste?

Enligt Normas tabell kan alla deras kulor laddas med 202 men alla kan ej laddas med 200 eller 201. .308 ska ju även ha snabbrinnande krut pga kort hylsa. Är det smartast att köpa Normas 202 krut till att börja med. Nu kommer jag i början bara ladda .308. Sen köper jag nog verktyg för min .222 men då kan man ju komplettera med 200 eller 201-krut.

Tänker jag fel?